Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

En rolig detalj är att MG5 slog BMW M3 i Teknikens Världs älgtest.

https://www.youtube.com/watch?v=O_CLAD4UEoM

Slogs mer av att M3an var tyngre och får lasta mer än MG5, men imponerande väghållning från MG5an. Brukar ju inte vara så vanligt i det här prissegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Slogs mer av att M3an var tyngre och får lasta mer än MG5, men imponerande väghållning från MG5an. Brukar ju inte vara så vanligt i det här prissegmentet.

Vi har en MG5 och en Tesla MY och MG5an är betydligt mer förlåtande än model Y på många sätt, bl.a känns det som att den har halva svängradien än pansarkryssaren MY. Mao MG5an är otroligt lättkörd och frun föredrar den före Teslan vilken dag som helst. Själv föredrar jag Teslan men nog är MG5an bättre på vissa punkter, trots halva priset!

Permalänk
Medlem

Hej,
Om jag redan har en Pulse (Tibber) och ska installera en Zaptec GO, behöver jag deras egna Zaptec Sense P1 RJ12 eller räcker det med Pulse? Sense kostar +1k men frågan om den kan ge mer funktion än Pulse?

Förresten så valet är mellan Zaptec GO och Easee Charge UP. Kan inte bestämma mig...

Permalänk
Skrivet av nDre:

Hej,
Om jag redan har en Pulse (Tibber) och ska installera en Zaptec GO, behöver jag deras egna Zaptec Sense P1 RJ12 eller räcker det med Pulse? Sense kostar +1k men frågan om den kan ge mer funktion än Pulse?

Förresten så valet är mellan Zaptec GO och Easee Charge UP. Kan inte bestämma mig...

Jag kör Tibber Pulse och Zaptec Go, är nöjd med båda. Dock litar jag inte på kombinationen av smartladdning, grid rewards, lastbegränsning (de kallar det balans) och effektkontroll. Min Renault Scenic verkar inte gilla att pausa och återuppta laddning. Gick bättre i Teslan som kan styras direkt av Tibber, men det kunde strula även då.

Så kanske Zaptecs egna funktionalitet för Sense med effektkontroll och lastbegränsning funkar bättre. Frågan är om det verkligen behövs?

Jag har lagt in ett schema i Zaptec Go för hur många ampere laddaren får dra, mindre på dagen o mer på natten. Sedan har jag laddningsschema i bilen mellan 23-06, vilket jag enkelt kan bypassa om jag behöver ladda över dagen. Funkat bra i båda bilarna och jag behöver inte vara orolig att bilen inte laddat under natten.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem

Nytt kvartal och kanske nya leasingerbjudanden att hoppa på. Noterade att VW har tagit bort all ID-bilar från leasingsidorna nu i kvartalsskiftet. Nån som vet hur lång tid det brukar ta innan nya erbjudandne hittar ut? Sitter fortfarande och suktar efter en ID.7 och hoppas den ska dyka upp igen det här kvartalet

edit* Äh där dom det upp igen, bara ID.3 och ID.4 den här gången också. Tröttsamt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Du kan väl alltid ta ut valfri bil på privatleasing? Prisfråga endast.

Edit: Eller menar du speciella rabatter och erbjudanden? Det kan man tyvärr ej styra över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Du kan väl alltid ta ut valfri bil på privatleasing? Prisfråga endast.

Edit: Eller menar du speciella rabatter och erbjudanden? Det kan man tyvärr ej styra över.

Jag frågade faktiskt runt om privatleasing av ID.7 för ett tag sedan och de flesta ÅF som jag hörde av mig sa blankt nej, det finns inget centralt erbjudande från VW så vi kan inte lösa det. Vet inte om det har med agent-modellen att göra. VW skriver ju själva att alla bilmodeller ska kunna privatleasas så det kändes lite märkligt.

Ett par stycken räknade på hallbilar och landade runt 11k/månad. Vilket är för dyrt. Den fanns i slutet av förra året för en bit under 7k vill jag minnas iallafall, så jag hoppades väl på en kampanj igen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

När det tar sin tid för de intressanta nya kinesbilarna att sprida sig och etablera sig till europa (och allt vad som har med service och sånt att göra) och Tesla börjar bli svårare att rekommenderas köpas ny så lite har jag börjat nu spana in Mazda 6e som ska lanseras i sommar: https://www.mazda.se/modeller/mazda-6e/

Egentligen enda jag inte riktigt gillar med denna är saknaden av fyrhjulsdrift (hade gärna fått va lite snabbare än 0-100 på 7.6s) och för min smak är lite onödigt stor (är väl i klass med VW ID7 ungefär skulle jag tro) men annars tycker jag verkar relativt OK, bra utrustad och där finns inte heller några utrustningsnivåer utan det gäller om man ska ha nappaläder (mocka) säten eller konstläder och batterialternativen där det mindre batteriet borde va mera populärt trots räckvidd på 479 km då det större batteriet laddar så långsamt (I Finland har det redan meddelats att de kommer bara importera 68,8kW LFP batteri alternativet, inte 80kW NMC). 479 km räcker för mitt körande som är 99% kortare stadskörning.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: Mazda 6E är visserligen också en kinesbil, men kan vara ett bra val trots det.
Byggs i Kina på samma plattform som:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Deepal_L07
Troligen kommer den inte som 4wd? Deepal finns med räckviddsförlängare (förbränningsmotor) fram, och då också som bakhjulsdriven, så skulle skulle tro främre elmotor inte är planerat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@RPGWiZaRD: Mazda 6E är visserligen också en kinesbil, men kan vara ett bra val trots det.
Byggs i Kina på samma plattform som:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Deepal_L07
Troligen kommer den inte som 4wd? Deepal finns med räckviddsförlängare (förbränningsmotor) fram, och då också som bakhjulsdriven, så skulle skulle tro främre elmotor inte är planerat.

Jo jag vet att det är kinesbil (och har inget emot det, kollar ju nästan bara på YouTube på nya kinesbilar nuförtiden som man hoppades vore tillgängliga här också...) och bygger på samma plattform som vissa andra men Mazda lär ha iaf inställt och tweakat allt vad gäller styrningen, bromsar, stötdämpare osv att ge den typiska Mazda känslan som jag personligen gillar. (finns inte så många testkörningar av den ännu så väntar på recensioner, men lyssnade igår på nån som har erfarenhet av många tidigare Mazda bilar som skröt på den va gäller köregenskaper att det var tydligt att det är Mazda själva som ställt in de aspekterna)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Blev tillslut efter många om och men, tack för alla tipps här i tråden, en Tesla 2023 Model Y LR AWD med 3500mil under huven Quicksilver.
Begagnad via handlare, 1 ägare
Sommardäck 6-7mm
Vinterdäck 9mm
Fick betala 410tkr för den känns som en helt okej affär.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

När det tar sin tid för de intressanta nya kinesbilarna att sprida sig och etablera sig till europa (och allt vad som har med service och sånt att göra) och Tesla börjar bli svårare att rekommenderas köpas ny så lite har jag börjat nu spana in Mazda 6e som ska lanseras i sommar: https://www.mazda.se/modeller/mazda-6e/

Egentligen enda jag inte riktigt gillar med denna är saknaden av fyrhjulsdrift (hade gärna fått va lite snabbare än 0-100 på 7.6s) och för min smak är lite onödigt stor (är väl i klass med VW ID7 ungefär skulle jag tro) men annars tycker jag verkar relativt OK, bra utrustad och där finns inte heller några utrustningsnivåer utan det gäller om man ska ha nappaläder (mocka) säten eller konstläder och batterialternativen där det mindre batteriet borde va mera populärt trots räckvidd på 479 km då det större batteriet laddar så långsamt (I Finland har det redan meddelats att de kommer bara importera 68,8kW LFP batteri alternativet, inte 80kW NMC). 479 km räcker för mitt körande som är 99% kortare stadskörning.

Varför vill du ha fyrhjulsdrift för 99% stadskörning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Varför vill du ha fyrhjulsdrift för 99% stadskörning?

Bor i en liten stad på runt 20.000 invånare och kör också i utkanterna osv så det handlar ju inte om nån storstads-röra sig från korsning till den andra och handlar främst om "villhöver" så då känns 7.6s 0-100 ganska konservativt men samtidigt behöver jag inte heller 3 - 4 s som tycks ha blivit något utav en norm med AWD hos många nya bilar "måste uppnå" men sådär 5-6 s hade varit lagom för min smak som t.ex. Model 3 RWD på 5.2 sek.

Ska man va ärlig så är det säkert efter att man suttit i chefens Tesla Model 3 LR AWD som begäret har kommit då det kittlar till i magen så fort man litegrann trycker på gasen för mig, även fast det varar i typ 1 sek vid laglig stadkörning är det alltid najs trevlig liten bonus i vardagliga livet att ha. Jag är rätt så känslig för fart överlag, blev ju nästan lite rädd hur fort det gick när han ville demonstrera första gången på en tom väg strax utanför stan, så kan inte tänka mig hur rädd jag hade blivit av M3 Performance eller liknande. 😅 Det är iaf natt och dag för nån att komma från en bensinbil som har 0-100 på säg 8 s och sätta sig i en AWD elbil.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Har raderat ett halvtjog inlägg som med urartande ton handlade mer om Elon Musk än Tesla. Även om det givetvis inte går att separera karln ifrån diskussionen handlar tråden om bilar, och hans eskapader inom helt andra områden behöver inte ältas här (särskilt inte då sådan diskussion har en tendens att snabbt barka helt åt fanders). Det går finfint att diskutera Tesla och omständigheterna utan att för den del vifta med sina Elonprydda hiss- eller dissflaggor.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hej,

Det blev en Easee Charge Up till slut. Mest för att jag tycker att deras app ser bättre ut. Tiden kommer visa om jag valde rätt eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Det blev en Easee Charge Up till slut. Mest för att jag tycker att deras app ser bättre ut. Tiden kommer visa om jag valde rätt eller ej

Jag har den omdebatterade och utdömda Easee boxen. Funkar toppen, Easee appen är bra och den snackar med Tibber. Noll klagomål…. Tills huset brinner ner dvs.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

eCarExpo var i helgen, hörni!

Ja, jag var iaf där. Där var alltså på Stockholmsmässan i Älvsjö.
Jag och min polare, tillika vapendragare, Micke var på mässan för fjärde året i rad. Vi hade våra olika favoriter.

Star of the show, utan tvekan, enligt mig:

Bilen som gav mig mest villhöver-känsla:

Nån gång, men inte än. Sa till min fru sen på kvällen: "När det är bara du och jag, då blir det en sån här."

Vacker men oj så konstig om man skrapar på ytan:

Mickes favorit: "Insert en stor SUV som rymmer tre ungar och en partner." Typ den här:

Slutligen en bild på min vän Micke med den bilen han absolut helst ville bli förevigad vid:

Lagom avslut med tanke på vad temat i tråden har varit på sistone, eller vad säger ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

eCarExpo var i helgen, hörni!

Ja, jag var iaf där. Där var alltså på Stockholmsmässan i Älvsjö.
Jag och min polare, tillika vapendragare, Micke var på mässan för fjärde året i rad. Vi hade våra olika favoriter.

Star of the show, utan tvekan, enligt mig:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Bilen som gav mig mest villhöver-känsla:
<Uppladdad bildlänk>
Nån gång, men inte än. Sa till min fru sen på kvällen: "När det är bara du och jag, då blir det en sån här."

Vacker men oj så konstig om man skrapar på ytan:
<Uppladdad bildlänk>

Mickes favorit: "Insert en stor SUV som rymmer tre ungar och en partner." Typ den här:
<Uppladdad bildlänk>

Slutligen en bild på min vän Micke med den bilen han absolut helst ville bli förevigad vid:
<Uppladdad bildlänk>

Lagom avslut med tanke på vad temat i tråden har varit på sistone, eller vad säger ni?

Kul uppdatering!

Gröna suven, såg vid första anblick ut som en Bentayga

Det är Hyundais version av Kia EV9 eller? Bör vara bra bil då.

På vilket sätt var Mazdan konstig?

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kul uppdatering!

Gröna suven, såg vid första anblick ut som en Bentayga
https://cdn.motor1.com/images/mgl/0mL2m/s1/2021-bentley-bentayga.jpg
Det är Hyundais version av Kia EV9 eller? Bör vara bra bil då.

På vilket sätt var Mazdan konstig?

Det stämmer! Det är en Ioniq 9. Som det har blivit med Hyundais pixeldesign, hade även denna rikligt med kantiga ljuskällor i fronten. Olikt Bentaygans mer traditionella runda strålkastare.

Gällande Mazda 6e:

• Det är ett joint venture mellan kinesiska, statliga Changan Automobile och japanska Mazda.

• Bilen kommer med två olika batteristorlekar. LR-versionen med 80kWh laddar mindre än hälften så snabbt från 10-80 som SR-versionen. Eller med andra ord 200kW peak (SR) jmf. med 95kW (LR).

• Bilen är en halvkombi, finns endast med bakhjulsdrift men går att få med nappaläder. Och det är inte bara på sätena. Hela insidan är kladd i nappaläder och alcantara. Mazda brukar göra fina interiörer men det här är ju direkt lyxigt.

Listan kan göras längre med exempelvis att golvet är jättehögt och/eller att man sitter bokstavligen som på en låg bänk bak med ett kort säte. Och då har vi inte nämnt sitthöjden fram: man tittar, i lägsta läget, nästan rakt in i solskyddet - när det är infällt! Vem är den här bilen för?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det stämmer! Det är en Ioniq 9. Som det har blivit med Hyundais pixeldesign, hade även denna rikligt med kantiga ljuskällor i fronten. Olikt Bentaygans mer traditionella runda strålkastare.

Gällande Mazda 6e:

• Det är ett joint venture mellan kinesiska, statliga Changan Automobile och japanska Mazda.

• Bilen kommer med två olika batteristorlekar. LR-versionen med 80kWh laddar mindre än hälften så snabbt från 10-80 som SR-versionen. Eller med andra ord 200kW peak (SR) jmf. med 95kW (LR).

• Bilen är en halvkombi, finns endast med bakhjulsdrift men går att få med nappaläder. Och det är inte bara på sätena. Hela insidan är kladd i nappaläder och alcantara. Mazda brukar göra fina interiörer men det här är ju direkt lyxigt.

Listan kan göras längre med exempelvis att golvet är jättehögt och/eller att man sitter bokstavligen som på en låg bänk bak med ett kort säte. Och då har vi inte nämnt sitthöjden fram: man tittar, i lägsta läget, nästan rakt in i solskyddet - när det är infällt! Vem är den här bilen för?

Håller också med om att Mazdan bara är konstig, de vill inte dedikera sig till elbilstillverkning utan gör en latmanslösning på det. Vilket är synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Var många bilar på mässan där jag tyckte baksätet var som att sitta på en låg bänk, men Mazdan var mer som att sita på en planka, hade knäna i käften nästan
Men annars snygg ut och invändigt. Men tappar ju också en del mot "alla" andra som har fått fram ganska mogna batteri/ladd specar.

Permalänk

Bra sugen på en ZEEKER 7X, frågorna är:
Vad blir laddtiden på tex en 400V tesla laddare?
Vad drar den på motorväg i 120km/h?
Hur stora är laddförlusterna på 230V AC?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Bra sugen på en ZEEKER 7X, frågorna är:
Vad blir laddtiden på tex en 400V tesla laddare?
Vad drar den på motorväg i 120km/h?
Hur stora är laddförlusterna på 230V AC?

Du får nog veta mer när embargo för media släpps den 14:e april.

stavfel
Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Den är nog bra rent tekniskt. Jag skulle vara mer orolig för service, reservdelar, andrahandsvärde, försäkringskostnad, kundtjänst etc

Permalänk
Medlem

Fastän jag inte är nån SUV älskare, snarare tvärtom så Zeekr 7X skulle jag kunna tänka mig, kommer säkert bli väldigt populär modell, annars finns väl 007 GT Wagon också, osäker hur det blir med vanliga sedan modellen i europa men den lär iaf ha riktigt bra köregenskaper för en elbil. Men har nog satt siktet på Mazda 6e redan fast byter genast då man kan beställa en Xiaomi SU7 (kanske Max modellen om man har råd) utan att behöva importeras på eget initiativ, då blir det byte men lär väl inte ske alltför fort med tanke hur bra de säljer i hemlandet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Var många bilar på mässan där jag tyckte baksätet var som att sitta på en låg bänk, men Mazdan var mer som att sita på en planka, hade knäna i käften nästan
Men annars snygg ut och invändigt. Men tappar ju också en del mot "alla" andra som har fått fram ganska mogna batteri/ladd specar.

Riktigt synd på Mazda 6e med alla knepiga val, blev väldigt sugen när jag såg bilderna men nu börjar jag tveka.

Även ES90 ser ju ut att ha dåligt baksäte så det kanske funkar bra i Kina.

Permalänk
Medlem

Är inte så van med moderna bilars smarta farthållare och undrar om det är vanligt att de grejar att köra i cirkulationsplatser d.v.s. sänker farten och sedan när man blinkar höger så höjer de till skyltad fart igen?

Testade Skoda Elroq som grejade detta men har även kört Kia EV3 och Hyundai Kona som inte klarade detta, vet inte om de kanske har funktionen men att den var avstängd?

Kona agerande ganska meningslöst och frågade om den skulle sänka farten men först när man passerade skylten ifråga.
Skodan sänkte i förväg så att man kommit ned i skyltad fart vid passering av skylten.

Permalänk
Medlem

Detta är driving assistant professional bl a på BMW.

Permalänk
Medlem

Det här med räckviddsångest och stora samt tunga bilar till följd av överdimensionerade batterier, skulle det kunna tänkas vara ett minne blott med dessa BYD-batterier?

https://elbilen.se/nyheter/nya-byd-batterier-laddar-40-mil-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det här med räckviddsångest och stora samt tunga bilar till följd av överdimensionerade batterier, skulle det kunna tänkas vara ett minne blott med dessa BYD-batterier?

https://elbilen.se/nyheter/nya-byd-batterier-laddar-40-mil-pa...

Kineserna har håller verkligen i taktpinnen senaste åren. Dessa batterier borde hitta in i andra tillverkares bilar så småningom? Tesla använder väl t.ex. BYD.

Men viktbesparing? Ja kanske kan gå ner något i batteristorlek men tror räckvidd väger tyngre än extrem laddhastighet för de flesta - eller det gör det för mig i alla fall. Laddning sker ofta hemma över natten etc.
För de där längre turerna på 80-120 mil på en dag, som kräver 2-3 laddstopp så passar man in det med matstopp etc. Men visst det är ingen nackdel att kunna ladda på 5 min

Största fördelen är nog ändå för yrkeschaufförer, t.ex taxi som inte vill ha bilen stående för laddning.

Visa signatur

Det var High noon.