Tillbehör för att använda kraftfullare bärbara datorer i knät (Laptop - Lap support)

Permalänk
Medlem

Tillbehör för att använda kraftfullare bärbara datorer i knät (Laptop - Lap support)

Hej, funderar på att skaffa en bärbar med 4070 eller liknande för att använda på mina längre tågresor, men hört att bärbara datorer inte riktigt är gjorda för att ha i knät längre. Någon här som har tips, vill kunna jobba och spela på den beroende på vad jag känner för, utan att bränna sönder benen.

Är det en överdrift att laptops inte klarar det nuförtiden eller har ni tips på tillbehör så de fungerar för vad de är till för?

Sätt lite saker som enkla kuddar: https://amazon.se/dp/B07V4GTT81

https://amazon.se/dp/B0026RL6P8

Men också kylplattor, men verkar oftast alldeles för klumpiga.

Vill ha något som är bärbart som möjligt, gärna som bara går att ha på datorn som ett case för undersidan som gör att värmen känns mindre, om den kyler extra eller ej i datorn bryr jag mig ej om, men bara den inte överhettas och går att använda bekvämt.

Några tips? (Tack)

§9 reflänk raderad samt länkar städade. // MOD
Permalänk

Det wnda du egenligen behöver är väl nått som gör att du inte har den direkt mot knät och troligen gärna med en kanal så den inte stryper hela luflödet på undersidan då gaming laptops brukar behöva rätt bra luftflöde för att inte ligga på throttle temps konstant.

Är lite skeptisk till den helt utan hål men troligen kommer även den fungera.

Notera dock att bägge äter utrymme som en ~15" laptop.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det wnda du egenligen behöver är väl nått som gör att du inte har den direkt mot knät och troligen gärna med en kanal så den inte stryper hela luflödet på undersidan då gaming laptops brukar behöva rätt bra luftflöde för att inte ligga på throttle temps konstant.

Är lite skeptisk till den helt utan hål men troligen kommer även den fungera.

Notera dock att bägge äter utrymme som en ~15" laptop.

Jo precis, finns bara så många produkter och de flesta är klumpiga och enorma. Vill ha egentlig bara något platt som "klistras" på under och knappt märks, men som samtidigt inte kväver datorn, men kanske för mycket att hoppas på.

Men ja, man får väll testa någon av de billigare och mindre och se hur det funkar när man väll har en maskin. Kanske bara vika en kartong några gånger och silvertejpa fast några knölar under där datorn inte har fläktar... xD

Permalänk
Medlem

En tillsågad plywoodskiva? Man kan då bulla upp med godtycklig kudde under om man vill höja/vinkla upp om man så önskar.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Du är som mig, vill ha prestanda men orolig för värme i knät samt ljudnivån.

Jag har en rätt krävande 16" laptop med en 13950hx och mindre krävande 4060 (stationär cpu ompassad till laptop format), och den blir varm vid gaming, löste det med en laptop kylare.

så leta efter en laptop kylare som inte är för tjock (så du kan få med dig den i väskan) så har du kirrat situationen!

Det man är ute efter är en laptop kylarplatta som inte är för stor, inte helt värdelösa fläktar så den pushar lite luft in i kammaren på laptopen... de flesta funkar egentligen, jag har 5 olika stycken kylplattor, förutom 1 av dem så kyler de alla i princip likadant temperaturmässigt!

tex denna billiga har jag än idag som är min favorit pga dessa stora fläkt dimension, passar precis med min laptops storlek och flyttar bra med luft:
https://www.maxgaming.se/sv/kylplatta-laptop/natec-dipper-2-l...

Den här är lite otymplig, men bättre kvalité, kan stänga av de 2 top eller 2 botten fläktarna, och pushar bra med luft.
https://www.webhallen.com/se/product/307937-Svive-XMM4-Laptop...

mvh, en som varit i samma situation som dig

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

En tillsågad plywoodskiva? Man kan då bulla upp med godtycklig kudde under om man vill höja/vinkla upp om man så önskar.

Ja du, låter ju inte helt fel faktiskt, hade jag haft vektygen för att inte göra en klumpig lösning med massa flisor i, så kanske det hade vart något att test, dock är jag lat, så kan jag hitta något annat för rimlig summa så undviker jag gärna att göra det själv.

Skrivet av Gtoxed:

Du är som mig, vill ha prestanda men orolig för värme i knät samt ljudnivån.

Jag har en rätt krävande 16" laptop med en 13950hx och mindre krävande 4060 (stationär cpu ompassad till laptop format), och den blir varm vid gaming, löste det med en laptop kylare.

så leta efter en laptop kylare som inte är för tjock (så du kan få med dig den i väskan) så har du kirrat situationen!

Det man är ute efter är en laptop kylarplatta som inte är för stor, inte helt värdelösa fläktar så den pushar lite luft in i kammaren på laptopen... de flesta funkar egentligen, jag har 5 olika stycken kylplattor, förutom 1 av dem så kyler de alla i princip likadant temperaturmässigt!

tex denna billiga har jag än idag som är min favorit pga dessa stora fläkt dimension, passar precis med min laptops storlek och flyttar bra med luft:
https://www.maxgaming.se/sv/kylplatta-laptop/natec-dipper-2-l...

Den här är lite otymplig, men bättre kvalité, kan stänga av de 2 top eller 2 botten fläktarna, och pushar bra med luft.
https://www.webhallen.com/se/product/307937-Svive-XMM4-Laptop...

mvh, en som varit i samma situation som dig

Tack för tipsen. Hmm kanske får kolla den från webhallen sen då. Såg fruktansvärd första gången jag såg den utan en dator på, men vid närmare titt nu såg den ju faktiskt inte så enorm ut då en dator väl var på den. Så kan nog funka.

Har ändå all min tek i en stor kamping ryggsäck, så plats har jag, vill bara inte behöva rycka ut massa extra saker ur väskan. Vill ha det enklare än nu. Kör just nu XR glasses, med tangentbord, mus, samt Samsung Dex för en liten fejk dator då man är ute och åker och vill se filmer eller jobba med skriv arbeten. Sen steam deck då man vill spela. Men börjar tröttna på alla olika delar. Så att få bort steam deck och tangentbordet ur väskan, spara mobilens batteri, samt kunna spela lite starkare spel känns lockande.

Permalänk
Skrivet av LessHack:

Jo precis, finns bara så många produkter och de flesta är klumpiga och enorma. Vill ha egentlig bara något platt som "klistras" på under och knappt märks, men som samtidigt inte kväver datorn, men kanske för mycket att hoppas på.

Men ja, man får väll testa någon av de billigare och mindre och se hur det funkar när man väll har en maskin. Kanske bara vika en kartong några gånger och silvertejpa fast några knölar under där datorn inte har fläktar... xD

teoretisk behöver du ju typ bara en bit planka/skiva med ett stort hål i mitten.

fläktar i plattan eller inte gör en ganska mikroskopisk skillnad är mestadels att den faktiskt kan andas ordentligt som gör majoriteten av skillnaden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

teoretisk behöver du ju typ bara en bit planka/skiva med ett stort hål i mitten.

fläktar i plattan eller inte gör en ganska mikroskopisk skillnad är mestadels att den faktiskt kan andas ordentligt som gör majoriteten av skillnaden.

Jo sant, kommer jag över någon som ser ut att passa kanske det får bli att testa.

Nu blev det gjort, hitta en jag tyckte var ok pris i alla fall. Hoppas man inte blev allt för blåst, men duger till det jag vill, och de ser ut som kylningen ska vara ok på den i alla fall. Whis me luck. (och tack för alla tips).