Snabbkoll: Har du förbokat Switch 2?

Permalänk
Medlem

Nej, jag gillar inte att kontrollerna görs för allt mindre händer.
Handhållet är dessutom riktigt otrevligt för mina handleder, som att träna med hantlar, men man får bara greppa med fingertopparna, så kommer ju glida ur och gå sönder när den dunsar i golvet även om man tar 5 kilo talk i nävarna.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

skulle köpa från spanska Amazon, men de accepterade inte adressen i Sverige. Kan de ha stoppat leveranser utomlands?

Permalänk

Nope 👎 to all deras priser är overkill

Permalänk
Skrivet av infelix:

Är sugen men jag vet inte om den kommer användas tillräckligt för att motivera priset så jag avvaktar.

Samma här men med lite mer eftertryck. Är sugen men jag vet att den inte kommer användas tillräckligt för att motivera priset.

Sitter på en launch-version av Switch. Har väl spelat det mesta jag vill. Kvarstår typ Super Mario Wonder och ToTK. Det första är ju ändå 60 fps på switch. Det andra är väl det enda som skulle kunna motivera Switch 2, men att lägga 7k på ett enda spel när jag har en SD oled (som används flitigt!). Alltså det blir ju extremt svårt att motivera. Får kanske vänta in en S2 oled och se om spelkatalogen växt till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Finns dessa enheter på svenska amazon-sidan? Kan jag använda mitt konto på amazon för beställning? Kort: hur gör man?

Du behöver skapa ett nytt konto på exempelvis amazon.de, sedan är det bara att surfa in på tyska sidan och beställa.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, jag gillar inte att kontrollerna görs för allt mindre händer.
Handhållet är dessutom riktigt otrevligt för mina handleder, som att träna med hantlar, men man får bara greppa med fingertopparna, så kommer ju glida ur och gå sönder när den dunsar i golvet även om man tar 5 kilo talk i nävarna.

Dom nya joy-consen är större. Sedan finns även pro controller om man föredrar traditionell kontroll.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Du behöver skapa ett nytt konto på exempelvis amazon.de, sedan är det bara att surfa in på tyska sidan och beställa.

Dom nya joy-consen är större. Sedan finns även pro controller om man föredrar traditionell kontroll.

Ja för 1200kr vilket jävla skämt. Ska du ha två 2400kr🤣. Tycker Xbox vanliga kontroll är dyra men dessa🤣🤣

Permalänk
Medlem

Nej för svenska återförsäljare/Bergsala rånar folk, utländska återförsäljare tjuvstartade förhandsbokningar så jag missade det.

Permalänk
Medlem

Verkar som man måste ha en adress i Spanien, försöker beställa därifrån men accepterar inte en svensk adress.

Permalänk
Skrivet av esafesa:

skulle köpa från spanska Amazon, men de accepterade inte adressen i Sverige. Kan de ha stoppat leveranser utomlands?

Jag lyckades få igenom en beställning till svensk adress igår under kvällen.

Permalänk
Hedersmedlem

Nope, jag lär vänta med ett köp

Permalänk
Medlem

PS5 priser för Switch 2? tror icke d. Sen sjukt dyra spel på d också.

Visa signatur

Meh

Permalänk

Förbeställde Mario kart paketet för €530 med frakt från fnac.com.

Permalänk
Medlem

Blir inget köp här. Kanske om priset sänks och OLED modellen släpps. Men grisar lär flyga utanför fönstret innan de sker. Så jag håller mig till PC gaming framöver. Behöver jag vara portalbel så blir det en Steamdeck 2 när den släpps istället.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo81:

Ja för 1200kr vilket jävla skämt. Ska du ha två 2400kr🤣. Tycker Xbox vanliga kontroll är dyra men dessa🤣🤣

Köp den första versionen som kom med Switch? Kostar som de andra tillverkarnas och fungerar bra med Switch 2.

Annars funkar 8Bitdo och andra tredjeparts tillverkarnas kontroller bra. Iallfall på Switch, förmodligen även på Switch 2.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrimsonEyed:

Förbeställde Mario kart paketet för €530 med frakt från fnac.com.

Tack för tipset, gjorde detsamma. 505 euro för standard utan Mario kart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcanka:

Tack för tipset, gjorde detsamma. 505 euro för standard utan Mario kart.

Är det svensk VAT de lägger på som gör att priset hoppar upp med ca 20 euro?

Sen frakt på det.

De har 20% VAT i Frankrike, skiljer bara 5% mot oss

Permalänk
Skrivet av esafesa:

Är det svensk VAT de lägger på som gör att priset hoppar upp med ca 20 euro?

Sen frakt på det.

De har 20% VAT i Frankrike, skiljer bara 5% mot oss

Fick inga extra avgifter när jag beställde min pixel 6 från samma sida.
Har heller aldrig behövt betala extra skatt på nått jag köpt från något EU land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Köp den första versionen som kom med Switch? Kostar som de andra tillverkarnas och fungerar bra med Switch 2.

En nackdel som kan vara bra att veta om är att kontrollerna till Switch inte kan väcka Switch 2. Switch 2-kontrollern har även de nya GL/GR-knapparna, men hur viktiga de faktiskt kommer vara i praktiken är svårt att säga än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag kan ändå inte trycka på "B" utan att komma åt spaken, med tummen eftersom jag använder tumleden och inte fingertoppen för knappar som sitter nere till höger om andra.

Själva knapparna är också för små och är konvexa istället för konkava som på NES.

Benen på pro controllern som behövs för att ha motvikt när man trycker in en knapp eller 7 är alltid felvinklade, dom behöver vara väsentligt mer vinklade neråt/bakåt, sedan är knapparna ovanpå alldeles för nära axelknapparna L & R, så om man trycker in dom, så har man styrkorset eller YXBA vid tumroten nästan mitt i handen.

Varför kan inte folk få ha sina ring och lillfingrar fria att balansera kontrollen som på NES & SNES?
Jag gillar absolut inte heller hur tätt man måste ha sina handleder för att hålla kontrollen så att man kommer åt knapparna.

Så kan man inte få till sin kontroll korrekt, så blir konsol ganska ointressant.
Att behöva betala för både bärbar och en som går att koppla in är också dumt, sälj skärmen löst istället till dom som vill spela i bokformat.

Sammanfattande gör det Switch 2 till en alldeles för dyr barnleksak.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag kan ändå inte trycka på "B" utan att komma åt spaken, med tummen eftersom jag använder tumleden och inte fingertoppen för knappar som sitter nere till höger om andra.

Själva knapparna är också för små och är konvexa istället för konkava som på NES.

Benen på pro controllern som behövs för att ha motvikt när man trycker in en knapp eller 7 är alltid felvinklade, dom behöver vara väsentligt mer vinklade neråt/bakåt, sedan är knapparna ovanpå alldeles för nära axelknapparna L & R, så om man trycker in dom, så har man styrkorset eller YXBA vid tumroten nästan mitt i handen.

Varför kan inte folk få ha sina ring och lillfingrar fria att balansera kontrollen som på NES & SNES?
Jag gillar absolut inte heller hur tätt man måste ha sina handleder för att hålla kontrollen så att man kommer åt knapparna.

Så kan man inte få till sin kontroll korrekt, så blir konsol ganska ointressant.
Att behöva betala för både bärbar och en som går att koppla in är också dumt, sälj skärmen löst istället till dom som vill spela i bokformat.

Sammanfattande gör det Switch 2 till en alldeles för dyr barnleksak.

Du får köpa något annat

Pro Controllern har annars prisats för att vara den bästa traditionella kontrollen hittills.

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Tror inte dom kommer ta slut så sitter lugnt i båten

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Inväntar nån pikachu edition eller liknande.

Permalänk

Jag väntar in fler spel som är av intresse. Det enda jag egentligen skulle vilja spela är Mario Kart World och det är inte värt att lägga pengarna för ett spel.

Permalänk

Har nog aldrig varit så osugen på en ny konsol men bokade ändå pga kommer ändå köpa en när ett nytt Zelda kommer, och det lär knappast vara billigare då. :/

Permalänk
Medlem

Fick chansen att boka direkt från Nintendo för 510 euro (~5600 kr) med mario kart så jag slog till. Dock blev det från den irländska hemsidan så jag får väl fel laddare för Sverige men det löser en 35 kronors adapter från Amazon

Permalänk
Medlem

Hur många Switch 2 tror ni Nintendo kommer sälja om de fortsätter på inslagen kurs?
9 - 10 miljoner till de inbitna fansen, sen kraschar försäljningen?
Lite WiiU igen?
Eller kommer folk ta fram kreditkortet för Mario kart World?

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Annars funkar 8Bitdo och andra tredjeparts tillverkarnas kontroller bra. Iallfall på Switch, förmodligen även på Switch 2.

Jag missade att gamla pro controller fungerar med switch 2. Tack! Det är väl det enda rätta nintendo gjort. Konsolen ser ändå bra ut, men inte 7000kr-bra. Som många andra skriver, om/när jag köper kommer det inte vara via Begsalas pipeline. Att de gör 50+M i vinst per år är ingen slump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Hur många Switch 2 tror ni Nintendo kommer sälja om de fortsätter på inslagen kurs?
9 - 10 miljoner till de inbitna fansen, sen kraschar försäljningen?
Lite WiiU igen?
Eller kommer folk ta fram kreditkortet för Mario kart World?

Det internationella (US/EU/JAP) priset på konsolen är om än inte great så iaf ok. Det är ju bara i Bergsala-land som det är fullständigt hål i huvudet.

Däremot så får vi se om spelpriserna dämpar folks köpglädje. Känner jag "folk" rätt så är det dock nog många som inser det först efter konsolen är köpt...

Så nån WiiU är nog inte så troligt men att matcha 1:an blir nog väääldigt tufft.

Sen är ju utgången kopplad till sånt som inte Nintendo rår över. Världsläget är kaos och det kan ju påverka lyxkonsumtion som spelburkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Jag missade att gamla pro controller fungerar med switch 2. Tack! Det är väl det enda rätta nintendo gjort. Konsolen ser ändå bra ut, men inte 7000kr-bra. Som många andra skriver, om/när jag köper kommer det inte vara via Begsalas pipeline. Att de gör 50+M i vinst per år är ingen slump.

Nu finns den tillgänglig att förboka hos de flesta återförsäljare.

MK bundle 6899
https://retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=48046

Vanliga utan MK 6199
https://retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=51202

Lite mer rimliga priser. Vissa butiker behåller det högre priset, Webhallen har fortfarande 7500kr exempelvis.
Även vanliga spelbutiken ligger klart lägre än de större aktörerna.

Citat:

Vår andra batch är nu öppen för bokning! Även de här enheterna kommer att finnas tillgängliga till release

Europa får mer enheter?

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Förbokad från spanska Amazon.
Inte en chans att jag stöttar överpriserna här.

Hur lyckades du med det? Står att de inte leverar till Sverige genom spanska amazon för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP