Felsöka ny dator, nätverk?
Satte ihop följande delar ikväll;
- Gigabyte b850m gaming x
- Ryzen 7 9800x3d
- Kingston Fury 64gb
- Thermalright cpu kylare
Kompletterade med två befintliga m2 diskar samt ett 4070ti från gamla burken.
Allt flyter på och jag installerar Windows 11 från usb med helt ny installation (formaterar diskarna). Under installationen så hittas nätverket (ethernet).
Kommer in i Windows och börjar ladda hem lite programvaror via gigabyte Control Center;
- chipset drivers
- bios update
Och sen börjar problemen när jag ska uppdatera realtek wifi och lan drivers. Mitt i dessa får jag felmeddelande, update failed, check connection.
Antog att uppdateringen av nätverksdrivrutinerna kopplade från uppkopplingen, så jag kikade inne i Aktivitetshanteraren. Ser då massa felmeddelanden där med nätverksrelaterade enheter. Ingen av dessa kan uppdateras.
Installerar då drivrutiner manuellt från tillverkarens hemsida, både lan och wifi. Men det fungerar inte alls. Får visserligen igång wifi, men det går knappt att använda (långsammare än ett 56k modem).
Testar sedan att installera om Windows från början, men får då problemet att datorn inte hittar nätverk vid installation. Anslöt då mobilen via usb-delning och kunde fortsätta installationen utan problem. Dock kvarstår problemen med nätverket, då ethernet inte är ansluten (trots att kabeln sitter i). Har givetvis testat ansluta samma kabel i annan dator, och det fungerar som det ska.
Hur kan man fortsätta felsöka detta? Reklamera moderkortet?