Permalänk
Medlem

Felsöka ny dator, nätverk?

Satte ihop följande delar ikväll;

- Gigabyte b850m gaming x
- Ryzen 7 9800x3d
- Kingston Fury 64gb
- Thermalright cpu kylare

Kompletterade med två befintliga m2 diskar samt ett 4070ti från gamla burken.

Allt flyter på och jag installerar Windows 11 från usb med helt ny installation (formaterar diskarna). Under installationen så hittas nätverket (ethernet).

Kommer in i Windows och börjar ladda hem lite programvaror via gigabyte Control Center;

- chipset drivers
- bios update

Och sen börjar problemen när jag ska uppdatera realtek wifi och lan drivers. Mitt i dessa får jag felmeddelande, update failed, check connection.

Antog att uppdateringen av nätverksdrivrutinerna kopplade från uppkopplingen, så jag kikade inne i Aktivitetshanteraren. Ser då massa felmeddelanden där med nätverksrelaterade enheter. Ingen av dessa kan uppdateras.

Installerar då drivrutiner manuellt från tillverkarens hemsida, både lan och wifi. Men det fungerar inte alls. Får visserligen igång wifi, men det går knappt att använda (långsammare än ett 56k modem).

Testar sedan att installera om Windows från början, men får då problemet att datorn inte hittar nätverk vid installation. Anslöt då mobilen via usb-delning och kunde fortsätta installationen utan problem. Dock kvarstår problemen med nätverket, då ethernet inte är ansluten (trots att kabeln sitter i). Har givetvis testat ansluta samma kabel i annan dator, och det fungerar som det ska.

Hur kan man fortsätta felsöka detta? Reklamera moderkortet?

Permalänk
Medlem

Konstigt om det inte hjälpte att ominstallera Windows.

Testa återställa bios inställningar samt se ifall bios kan uppdateras.

Permalänk
Medlem

Provat att installera Windows 10 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Konstigt om det inte hjälpte att ominstallera Windows.

Testa återställa bios inställningar samt se ifall bios kan uppdateras.

Bios har senaste versionen (f3 vill jag minnas att den hette, EDIT, det är f2). Har även uppdaterat allt som går att uppdatera till moderkortet via gigabyte Control Center (chipset mm).

När jag installerar om Windows, så hittar den inga drivrutiner för nätverkskortet (i installation alltså, det var här jag delade nätverk via mobilen och usb istället för att komma vidare).

Väl inne i Windows så fungerar det att installera alla drivrutiner via Gigabyte Control Center (eller manuellt via hemsidan), men problemet kvarstår med att datorn anser att ethernet inte är anslutet (trots att kontakten är ansluten och fungerar i andra datorer) och med extremt dålig/icke fungerade wifi hastighet.

Noterar att ethernet kontaktens led lampor inte heller lyser, det är helt svart där.

Enhetshanteraren uppger att alla enheter fungerar korrekt och har de senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar med mer information. Laddade hem Realtek ethernet diagnostic utility och fick följande resultat vid körning;

-Register, pass
- MAC loopback, fail
- PHY loopback, fail
- IRQ, fail
- FIFO, fail

Failed to perform MAC loopback action.
Failed to perform PHY loopback action.
Resource conflicts with other device.
FIFO buffers test fail.
Hardware errors occur, try again please.

Någon som kan tolka ovanstående?

Permalänk
Medlem

Undvik att använda Gigabyte Control Center. Jag har läst på nätet att det är många som får problem med sina datorer när de installerat GCC och använder programmet för diverse installationer av program och drivrutiner.
Avinstallera GCC istället. Om du väljer att installera om Windows igen, ta bort alla partitioner som skapats för Windows innan du installerar Windows på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Undvik att använda Gigabyte Control Center. Jag har läst på nätet att det är många som får problem med sina datorer när de installerat GCC och använder programmet för diverse installationer av program och drivrutiner.
Avinstallera GCC istället. Om du väljer att installera om Windows igen, ta bort alla partitioner som skapats för Windows innan du installerar Windows på nytt.

This. Ta bort propetiär mjukvara från Gigabyte och ladda ned basic drivare från moderkortets produktsida för ethernet och wifi. Tror inte du behöver böka med att installerar om Windows från scratch, googla någon guide för att helt avinstallera GCC så du slipper spår eller återaktivering. Kanske är något du behöver fippla på i bios också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

This. Ta bort propetiär mjukvara från Gigabyte och ladda ned basic drivare från moderkortets produktsida för ethernet och wifi. Tror inte du behöver böka med att installerar om Windows från scratch, googla någon guide för att helt avinstallera GCC så du slipper spår eller återaktivering. Kanske är något du behöver fippla på i bios också.

Jag kan såklart avinstallera det, men jag har redan testat att installera lan och wifi drivers direkt från hemsidan med samma resultat.

Jag funderar kring resultatet av realteks ethernet diagnos, som visar fail på det mesta + hardware failure. Är det helt osannolikt att moderkortet är trasigt?

Permalänk
Medlem

Trodde du skippade Gigabyte Control Center andra gången.

För att använde ethernet från början behöver du väl inte installera/uppdatera några drivrutiner?

Men jo, möjligt att moderkortet är defekt.

Jag antar att wifi-antennerna är i som de ska också?

Permalänk
Medlem

Det är inga inställningar på nätverkskortet som gör så det strular då tex "green ethernet" "power idle saving" osv?

Permalänk
Medlem

Andra gången jag installerade om Windows, så hittade den inga drivrutiner. Då installerade jag dessa direkt via moderkortets hemsida med samma resultat.

Ja, wifi är inkopplat och kan ansluta till trådlöst. Dock är hastigheten mellan 0-20 kb/s.

Hade nog ett gäng partitioner kvar när jag installerade om Windows sist. Jag formaterade bara de två m2 diskarna, och valde vilken av dem som Windows skulle vara på. Är det ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Andra gången jag installerade om Windows, så hittade den inga drivrutiner. Då installerade jag dessa direkt via moderkortets hemsida med samma resultat.

Ja, wifi är inkopplat och kan ansluta till trådlöst. Dock är hastigheten mellan 0-20 kb/s.

Hade nog ett gäng partitioner kvar när jag installerade om Windows sist. Jag formaterade bara de två m2 diskarna, och valde vilken av dem som Windows skulle vara på. Är det ett problem?

Nja, tror inte det såvida du inte tog bort den gamla installationen och den används fortfarande?

Är boot-partitionen i samma disk som system partitionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nja, tror inte det såvida du inte tog bort gamla installationen och den används fortfarande?

Det är helt nya installationer av Windows, inkl borttagning av alla filer mm.

Problemet är ju att installationen inte hittar drivrutiner för nätverket, vilket den borde göra. Och även om jag manuellt installerar de senaste drivrutinerna, så fungerar inte lan (och egentligen inte wifi heller).

Ethernet porten verkar stendöd, utan dioder...

Permalänk
Medlem

Jag hade testat stänga av routern och återställa inställningar där en gång också även om det såklart inte verkar troligt då det fungerar utan problem på andra enheter som du säger.

Du får kontakta återförsäljare annars.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst så är en del gjort redan. Bios uppdaterat. (jag skulle låtit windows sköta resten fört för att se vad som händer.

Kör trådat, första Skulle provat dessa två, chipset skall alltid installeras. Uppdatera/Se till att Wifiroutern har senaste firmware. Om den har senaste Starta om allt som har med nätverkat att göra och se om det fungerar bra

Sen börjar du testa WIFI. är antennerna riktigt fastskruvade. kan du flytta datorn en bit. Ställ den nära tillfälligt. har du gjort några särskild inställningar med wifi. Om inte så om du kan kolla av etern med en wifisniffer, byt till den kanal som har minst antalet andra enheter.

efter det se om det går bättre. Om inte kan den ju vara trasig.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Känns som att jag har testat det mesta som föreslagits, förutom att placera datorn närmre routern. Jag har dock egentligen ingen nytta av det, då jag inte vill använda wifi...

Har skapat ett ärende på tillverkarens hemsida, utan respons än så länge. Gjorde en reklamation hos Amazon också, och de skickar tydligen en ersättningsprodukt omgående (likadan produkt). Brukar det vara så smidigt?

Nåväl, nya moderkortet kommer väl tidigast på fredag så man har väl ett par dagar till på att felsöka om det är så att någon kommer på en tänkbar lösning.

Permalänk
Medlem

du har inte råkat stänga netvärkskortet i bios? jag går själv alltid in och stänger av allt onödigt typ serieportar och så inte helt ovanligt att nätverk ryker också då jag använder wifi typ alltid.

testat kabeln i något annat så det inte är den som strular? kontakten trasig eller nån ledare skadad? kolla också in i porten där back och kolla så det ser helt ut eller kontakterna vikits eller något.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Hade en liknande upplevelse med ett Asus TUF B650 Plus WiFi. Ethernet och WiFi fungerade under installation av Windows 11, därefter hämtade jag senaste drivrutiner från Asus support sida. Efter installation fungerade varken ethernet eller WiFi. Visade sig att det fanns drivrutiner för både Realtek och MediaTek chip, men i all hast missade jag en ”visa alla”-länk. Såg helt enkelt endast senast uppdaterade drivrutin på Asus support sida för moderkortet, vilka jag glatt installerade. Efter att ha insett att det var skit bakom spakarna och därmed även installation av korrekt drivrutin, har allt fungerat fint sedan dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carlbanan:

Satte ihop följande delar ikväll;

- Gigabyte b850m gaming x
- Ryzen 7 9800x3d
- Kingston Fury 64gb
- Thermalright cpu kylare

Kompletterade med två befintliga m2 diskar samt ett 4070ti från gamla burken.

Allt flyter på och jag installerar Windows 11 från usb med helt ny installation (formaterar diskarna). Under installationen så hittas nätverket (ethernet).

Kommer in i Windows och börjar ladda hem lite programvaror via gigabyte Control Center;

- chipset drivers
- bios update

Och sen börjar problemen när jag ska uppdatera realtek wifi och lan drivers. Mitt i dessa får jag felmeddelande, update failed, check connection.

Antog att uppdateringen av nätverksdrivrutinerna kopplade från uppkopplingen, så jag kikade inne i Aktivitetshanteraren. Ser då massa felmeddelanden där med nätverksrelaterade enheter. Ingen av dessa kan uppdateras.

Installerar då drivrutiner manuellt från tillverkarens hemsida, både lan och wifi. Men det fungerar inte alls. Får visserligen igång wifi, men det går knappt att använda (långsammare än ett 56k modem).

Testar sedan att installera om Windows från början, men får då problemet att datorn inte hittar nätverk vid installation. Anslöt då mobilen via usb-delning och kunde fortsätta installationen utan problem. Dock kvarstår problemen med nätverket, då ethernet inte är ansluten (trots att kabeln sitter i). Har givetvis testat ansluta samma kabel i annan dator, och det fungerar som det ska.

Hur kan man fortsätta felsöka detta? Reklamera moderkortet?

Droppa Win 11 !..använd Win 10 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

du har inte råkat stänga netvärkskortet i bios? jag går själv alltid in och stänger av allt onödigt typ serieportar och så inte helt ovanligt att nätverk ryker också då jag använder wifi typ alltid.

testat kabeln i något annat så det inte är den som strular? kontakten trasig eller nån ledare skadad? kolla också in i porten där back och kolla så det ser helt ut eller kontakterna vikits eller något.

Har inte stängt av nätverk i bios, har även dubbelkollat så att den är enabled.

Kabeln fungerar utmärkt i min jobbdator som står bredvid. Har även testa kabeln som normalt sitter i jobbdatorn, utan skillnad.

Vet inte hur jag ska se om kontakten är trasig? Den klickar som det ska när man sätter i den. Om kontakten eller ledarna på moderkortet är trasigt, så är ju det inget jag kan åtgärda, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna kontrollera just det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbm76:

Hade en liknande upplevelse med ett Asus TUF B650 Plus WiFi. Ethernet och WiFi fungerade under installation av Windows 11, därefter hämtade jag senaste drivrutiner från Asus support sida. Efter installation fungerade varken ethernet eller WiFi. Visade sig att det fanns drivrutiner för både Realtek och MediaTek chip, men i all hast missade jag en ”visa alla”-länk. Såg helt enkelt endast senast uppdaterade drivrutin på Asus support sida för moderkortet, vilka jag glatt installerade. Efter att ha insett att det var skit bakom spakarna och därmed även installation av korrekt drivrutin, har allt fungerat fint sedan dess.

Det här låter ju lite som mitt problem. Min minnesbild är att nätverket (ethernet) hittades och användes vid första Windows installationen, men att det försvann i samband med att jag laddade hem drivrutiner via Gigabyte Control Center.

Ska genast undersöka.

Permalänk
Medlem

Finns endast en version av lan drivers för win 11 och en version av wifi/bt drivers.

Hittar inga andra relevanta drivrutiner där, förutom bios och chipset.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B850M-GAMING-X-WIFI6E/su...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Har inte stängt av nätverk i bios, har även dubbelkollat så att den är enabled.

Kabeln fungerar utmärkt i min jobbdator som står bredvid. Har även testa kabeln som normalt sitter i jobbdatorn, utan skillnad.

Vet inte hur jag ska se om kontakten är trasig? Den klickar som det ska när man sätter i den. Om kontakten eller ledarna på moderkortet är trasigt, så är ju det inget jag kan åtgärda, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna kontrollera just det?

Titta där bak på moderkortet och kolla så alla dom där ledningarna som kontaken "glider in på" liksom där är och hela.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

<Uppladdad bildlänk>

Titta där bak på moderkortet och kolla så alla dom där ledningarna som kontaken "glider in på" liksom där är och hela.

Vad jag kan se så ser kontakten hel ut.

Kikar inne i maskinvaru- och anslutningsegenskaper, och noterar att samtliga 5 objekt (ethernet, wifi, lokalt nätverk 9, lokalt nätverk 10 och Bluetooth) har statusen; fungerar ej och står som frånkopplad i fältet för anslutning (ipv4/ipv6).

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag kan såklart avinstallera det, men jag har redan testat att installera lan och wifi drivers direkt från hemsidan med samma resultat.

Jag funderar kring resultatet av realteks ethernet diagnos, som visar fail på det mesta + hardware failure. Är det helt osannolikt att moderkortet är trasigt?

Nja, eftersom det fungerar som det ska i början men inte senare så känns det tveksamt. Om nu bara nätverket skulle vara defekt känns det udda om det är både ethernet- och wifimodulerna.

Skrivet av sbm76:

Det här är också viktigt, ofta går det bara att söka fram övergripande modellen när det gäller vissa produkter (även desktop och laptops) där de finns olika kretsuppsättningar som har olika drivrutiner. Om möjligt så referera till moderkortsmanualen och kolla även om det finns info på kartongen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Uppdatering;

Jag avinstallerade alla nätverksenheter i enhetshanteraren och körde manuellt in alla drivrutiner direkt från Realteks hemsida;

- win 11 auto installation (net adapter cx)
- win 11 auto installation (ndis)

Den uppdaterade då enheter och drivrutiner (flera olika), efter det fick jag en blåskärm och vid uppstart så fungerar både wifi och ethernet.

Jag har ju alltså manuellt kört alla dessa filer tidigare, utan framgång. Skillnaden nu är att jag avinstallerade alla enheter innan jag körde drivrutinerna.

Jag körde även realtek diagnosverktyg och får följande resultat;

- register (pass)
- MAC loopback (pass)
- PHY loopback (pass)
- IRQ ( fail)
- FIFO (pass)

På IRQ står det följande; resource conflicts with other device. An hardware errors occurs, try again please.

Vad innebär detta?

Ska man tro att det här är löst nu? Jag är ju lite sugen att installera om Windows och börjar från början igen, för att säkerställa att allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Uppdatering;

Jag avinstallerade alla nätverksenheter i enhetshanteraren och körde manuellt in alla drivrutiner direkt från Realteks hemsida;

- win 11 auto installation (net adapter cx)
- win 11 auto installation (ndis)

Den uppdaterade då enheter och drivrutiner (flera olika), efter det fick jag en blåskärm och vid uppstart så fungerar både wifi och ethernet.

Jag har ju alltså manuellt kört alla dessa filer tidigare, utan framgång. Skillnaden nu är att jag avinstallerade alla enheter innan jag körde drivrutinerna.

Jag körde även realtek diagnosverktyg och får följande resultat;

- register (pass)
- MAC loopback (pass)
- PHY loopback (pass)
- IRQ ( fail)
- FIFO (pass)

På IRQ står det följande; resource conflicts with other device. An hardware errors occurs, try again please.

Vad innebär detta?

Ska man tro att det här är löst nu? Jag är ju lite sugen att installera om Windows och börjar från början igen, för att säkerställa att allt fungerar som det ska.

Det innebär att två olika komponenter/kretsar i datorn har samma IRQ vilket gör att de krockar med varandra.

Kolla i enhetshanteraren om du kan se fler enheter med gul triangel och i så fall vilken annan enhet det är som har samma IRQ som din nätverkskrets.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det innebär att två olika komponenter/kretsar i datorn har samma IRQ vilket gör att de krockar med varandra.

Kolla i enhetshanteraren om du kan se fler enheter med gul triangel och i så fall vilken annan enhet det är som har samma IRQ som din nätverkskrets.

Jag har installerat om windows och fått snurr på allt (tror jag). Har inga varningar i enhetshanteraren.

Har gjort följande efter ominstallation av windows;

- installerat div drivrutiner direkt från Realteks hemsida
- Installerat wifi och bluetooth drivrutiner från moderkortets hemsida
- Installerat chipset drivers från moderkortets hemsida
- testat hastigheten på nätverket, både wifi och ethernet
- börjat installera div program (discord mm)

Dock får jag nu blåskärm (ibland), direkt efter omstart och att jag loggat in i windows... Hinner inte se själva felmeddelandet, för den startar om så fort. Det är inte helt enkelt att se i loggboken vad det kan tänkas bero på (om man studerar händelserna precis före "kritisk, datorn har startats om utan at ha stängts av ordentligt").

Jag misstänker dock följande felmeddelande;
- Fel, drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\RaidPort1, källa = stornvme

Börjar känna mig lite trött på det här nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag har installerat om windows och fått snurr på allt (tror jag). Har inga varningar i enhetshanteraren.

Har gjort följande efter ominstallation av windows;

- installerat div drivrutiner direkt från Realteks hemsida
- Installerat wifi och bluetooth drivrutiner från moderkortets hemsida
- Installerat chipset drivers från moderkortets hemsida
- testat hastigheten på nätverket, både wifi och ethernet
- börjat installera div program (discord mm)

Dock får jag nu blåskärm (ibland), direkt efter omstart och att jag loggat in i windows... Hinner inte se själva felmeddelandet, för den startar om så fort. Det är inte helt enkelt att se i loggboken vad det kan tänkas bero på (om man studerar händelserna precis före "kritisk, datorn har startats om utan at ha stängts av ordentligt").

Jag misstänker dock följande felmeddelande;
- Fel, drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\RaidPort1, källa = stornvme

Börjar känna mig lite trött på det här nu...

Kör du RAID på någon av diskarna eller har du helt enkelt råkat aktivera RAID i BIOS av misstag?

Stornvme - är en av diskarna du har döpt så?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har två m2 diskar installerade och använder inte raid (vad jag tror). Ser nu att en disk inte syns i utforskaren... Behöver kika på det också (suck)...

Hittade den här länken som verkar vara relevant; https://www.reddit.com/r/framework/comments/yq6f6w/the_driver...

Ska kika och se om jag hittar en lösning.