Malmö stad avbröt säkerhetstest - 32 procent öppnade phishingmail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

tinyurl....

Säkert en rickroll...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

10% är precis kass det med, total inkompetens.

Kanske det, så vad är då malmö stad, en naturkatastrof?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd

Det finns en väldigt intressant och tragisk historia, flera av er känner säkert till detta men för de som inte gör det:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ny-miljonbedrageriet-man...
"IT-konsult i datasäkerhetsbranschen"

Du kan ha vilken titel som helst men det är just bara det, en titel.

Edit: Kanske skulle lägga till "Varning för stötande innehåll" för det är vad det kommer upplevas som för somliga.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det finns en väldigt intressant och tragisk historia, flera av er känner säkert till detta men för de som inte gör det:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ny-miljonbedrageriet-man...
"IT-konsult i datasäkerhetsbranschen"

Du kan ha vilken titel som helst men det är just bara det, en titel.

Edit: Kanske skulle lägga till "Varning för stötande innehåll" för det är vad det kommer upplevas som för somliga.

Men i det där fallet var det nog mer en fråga om frontallobsdemens än nått annat.
Visst. En tragisk historia. Men det handlar snarare om sjukdom än att han var en "it-expert" som föll dit.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Trots varning från IT-avdelning öppnade var tredje anställd phishingmail.

Läs hela artikeln här

Vi hade 0% hitrate senast på intrusiontesterna.

Resultat av att man utbildar personalen. Man för en dialog och samtal

Att skambelägga och kritisera leder inte till att man får bättre säkerhet.

På ett tidigare jobb var det en av utvecklarna som hade klickat och "loggat in" på en mysko sida. Han skämdes så mycket att han inte sa nått på tre veckor.
För att chefen för avdelningen var en skrikande flintskallig alfahane.

Det gäller att skapa en miljö som är förtroendebaserad där användare känner att de kan fråga "är det här något farligt". OCH känner att de har stöd om nått händer.

Alla som idiotförklarar folk visar bara att de tillhör "gamla it". Det som är på väg bort och som inte får nya jobb idag.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Vi hade 0% hitrate senast på intrusiontesterna.

Resultat av att man utbildar personalen. Man för en dialog och samtal

Att skambelägga och kritisera leder inte till att man får bättre säkerhet.

På ett tidigare jobb var det en av utvecklarna som hade klickat och "loggat in" på en mysko sida. Han skämdes så mycket att han inte sa nått på tre veckor.
För att chefen för avdelningen var en skrikande flintskallig alfahane.

Det gäller att skapa en miljö som är förtroendebaserad där användare känner att de kan fråga "är det här något farligt". OCH känner att de har stöd om nått händer.

Alla som idiotförklarar folk visar bara att de tillhör "gamla it". Det som är på väg bort och som inte får nya jobb idag.

Skulle jag klaga på några hos Malmö kommun är det hos IT som inte klarat av att utbilda de anställda bättre.
Ansvaret ligger 100% på dem och hos deras CIO (vars meriter verkar vara "terminalchef postnord").

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Vafalls?! Får dom inga utbildningar? Vi får minst en gång om året om att vi ska göra en cybersäkerhet utbildning, och där står det ju kommer det nåt skumt mail utanför organisationen så TRYCK INTE såvida du inte kan bekräfta avsändaren. Har fått hjälpa några själv och avgöra om det är säkert att klicka eller inte....

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det första jag lärde mig i JavaScript var att ändra texten för länkar i statusfältet

Tycker tyvärr även att många epostklienter (speciellt i mobilerna) är värdelösa på att skydda oss som användare.

Värst av allt är förhandsgranskningen som läser in dolda trackers och annat utan vidare.

Dude, tinyurl lät ju vettigt och på samtliga förbehållspunkter höll jag väl med dig.

Alltså, from the trenches n for the second time detta dygn från denna skummis; "vår" dåtida it-säk brukade flagga jättetydligt för att phishingförsök förekom, o sen fick ju folk göra hur de vill med den infon.

Hur kpmg valt att göra lägger jag mig ju inte i.

Frivillig kram

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Säkert en rickroll...

Alltid en rickroll! 🕺🏻 *dance*

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Skulle vilja veta åldern på de som klickade och de som lät bli. Undra om typ 40+ klickar och de yngre är smartare för de växt upp mer med IT?

Fick hjälpa en på jobbet, "hjälp, jag försöker infoga text här men den skriver bara över saker, jag är apple-användare" när han hade kommit åt insert. 30 bast.

Mvh 40-plussare som haft internet sen 1994.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Skulle vilja veta åldern på de som klickade och de som lät bli. Undra om typ 40+ klickar och de yngre är smartare för de växt upp mer med IT?

Du menar oss som är +40 som växte upp med MS-DOS och när man behövde veta hårdvaruadressen på ljudkort för att få ljud i spel, eller behövde veta vad IRQ och DMA va på vissa enheter, innan internet med alla lösningar efter en googling, plug n play, LANa utan internet, dela spel på disketter med splittade rar filer, ringa upp BBSer, internets intåg osv 🤔

Jag ställer mig till skaran som faktiskt förvånas över vilka IT-analfabeter många ungdomar är idag, inte ett dugg bättre än många pensionärer, förutom när det gäller TikTok eller meme-språk då.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vi får bara beklaga att isarna över Stora Bält höll år 1658. Det hade varit bättre om freden i Roskilde aldrig hade ägt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Skulle jag klaga på några hos Malmö kommun är det hos IT som inte klarat av att utbilda de anställda bättre.
Ansvaret ligger 100% på dem och hos deras CIO (vars meriter verkar vara "terminalchef postnord").

Malmö är en missskött stad. Man kan inte lägga ansvaret på IT. Det är väldig svårt att göra John Rambo av 91:a Karlsson. Är virket ruttet, så är det ruttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Malmö är en missskött stad. Man kan inte lägga ansvaret på IT. Det är väldig svårt att göra John Rambo av 91:a Karlsson. Är virket ruttet, så är det ruttet.

Nja samt njä.
Virke och is är ju Helt olika saker, o om ni vill snakkes hojta vetja.
Kjamizaj.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Är mest förvånad över att 32% av de anställda vet hur en dator fungerar, gissar siffran hade varit ännu högre om hälften av de anställda på Malmös kommun faktiskt kunde läsa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är mest förvånad över att 32% av de anställda vet hur en dator fungerar, gissar siffran hade varit ännu högre om hälften av de anställda på Malmös kommun faktiskt kunde läsa..

Tror du skåningar har bristande läskunskaper?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du menar oss som är +40 som växte upp med MS-DOS och när man behövde veta hårdvaruadressen på ljudkort för att få ljud i spel, eller behövde veta vad IRQ och DMA va på vissa enheter, innan internet med alla lösningar efter en googling, plug n play, LANa utan internet, dela spel på disketter med splittade rar filer, ringa upp BBSer, internets intåg osv 🤔

Jag ställer mig till skaran som faktiskt förvånas över vilka IT-analfabeter många ungdomar är idag, inte ett dugg bättre än många pensionärer, förutom när det gäller TikTok eller meme-språk då.

Det känns som vår generation är de enda som kan IT "på riktigt" i form av att veta hur saker faktiskt fungerar. Jag har jobbat som IT-säkerhetsexpert i 26 år och jag blir förvånad mer eller mindre varje dag när jag inser hur få som faktiskt vet hur exempelvis Internet på riktigt fungerar. När vi växte upp hade man inte så mycket annat val än att lära sig hur saker fungerade. Ville man få RAC Rally att fungera i Dos 6.22 var det bara att börja bråka med det konventionella minnet och köra trial by error av EMS och XMS-minne.

De äldre kunde man inte fråga, de hade ingen aning. Och idag kan de flesta yngre i princip inget heller - för de behöver inte kunna, det bara fungerar ju där i bakgrunden så varför ska de bry sig? Förmodligen hade ju vi varit i samma sits om vi inte heller hade behövt bry oss.

Har en son på 10 och en dotter på 8 och de kollar på mig som ett UFO när jag iaf försöker förklara hur saker de använder faktiskt fungerar. Men jag ger inte upp

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

”utan IT-avdelningens vetskap, rapporterar Sydsvenskan.”

”..trots varningar från IT-avdelningen.”

Eh, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Tror du skåningar har bristande läskunskaper?

Det finns TYVÄRR inte så många skåningar i Malmö kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

”utan IT-avdelningens vetskap, rapporterar Sydsvenskan.”

”..trots varningar från IT-avdelningen.”

Eh, va?

It-avdelningen visste inte om säkerhetstestet, men de hade varnat användare generellt att inte klicka på skumma länkar.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Det finns TYVÄRR inte så många skåningar i Malmö kvar

Så sant.

Visa signatur

-dool