Krönika: Switch 2-priset är för högt för familjer

Permalänk
Medlem

Får se hur jag gör. Priset i sig är inte oöverkomligt, men verkar som det kommer mycket "finesser" till Switch 2 som jag anser vara helt onödigt för eget bruk (4K, HDR, docka med kylning, m.m) som bara bidrar till att dra upp priset.

Släpper dom ett lyckat Zelda: Tears of the Kingdom 2.0 (Switch 2 Zelda, TBD) så börjar det nog rycka i köpfingret, men att lägga 8000 kr för att bara spela ett spel? Så dum är inte ens jag...

Får se vad slutpris hamnar på och hur det ser ut med planerade spelsläpp. Har redan blivit bränd en gång med Wii U...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Lyckades få in en förbokning på tyska Amazon för ca 5600kr här för en Switch 2, något är helt galet med priserna oss svenska återförsäljare när det skiljer sig 1200kr på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PH2000:

5581 kr kostar det i Tyskland (med Mario Kart World)...
Tror nog det är bättre att kritisera våra politiker (samtliga partier) istället för att gnälla på Nintendo.
Det är ju knappast Nintendo som sett till att samma konsol kostar så mycket mer i Sverige än i övriga europa.

https://www.amazon.de/-/en/Nintendo-10X/dp/B0F2JCL3NZ?dib=eyJ...

Mig veterligen så står inte samtliga partier bakom samtliga beslut. Kritik bör ju rimligtvis vara riktade till partierna och politikerna som stod bakom införandet. Tar vi elektronikskatten så vill vissa behålla och utveckla skatten medan andra vill ta bort det. Sen så visst man kan kritisera det tar lång tid att gör si eller så, men det är ju nackdelen med att inte ett parti har en egen majoritet i riksdagen.

Skrivet av PH2000:

Till viss del så höjer ju politiska beslut priset på produkten (kemikalieskatten) och moms.
Visst, det handlar bara om ett par hundringar, men likväl påverkar det slutpriset.
Störst påverkan har de privata aktörerna. Svårt att veta om det är Bergsala som är giriga och/eller alla återförsäljare.

Det jag från början ville poängtera var att Nintendo inte bär ansvar för de högre priserna i Sverige.

Gällande elektronikskatten så är maxtaket för Switch 2, 267,63 kronor men då baserar jag den uträkningen på bruttovikten och inte nettovikten, då jag inte hittar information om nettovikten av produkten. För elektronikskatten baseras på nettovikt. Sen vet jag inte om produkten uppfyller kraven för att få avdrag. Skatteverket har i sina räknexempel en mobiltelefon som då uppfyller kraven för 50% avdrag på skatten. Jag har ingen aning om Switch 2 kommer uppfylla kraven för att också erhålla 50% avdrag. Privatkopieringsersättningen är 75 kronor och inte momspliktig. Så i slutändan är det inte en stor slant, om än allt över 0 kronor är för mycket för dessa två enligt mig.

Privata aktörerna kan mycket väl vara den största anledning bakom prisskillnaden. Låter mer troligt att Nintendo är den största vinnaren och bär största ansvaret för priserna i Sverige. Inte så att distributörer eller återförsäljare har bra marginaler inom elektronikbranschen.

Bara ta en snabbtitt på bolagen och avrundar till närmsta heltal.
Bergsala: Omsättning 1409 miljoner (resultat 76 miljoner)
Inet: 1451 (54)
Webhallen: 1860 (-77)
Elgiganten: 15562 (128)
Netonnet: 5999 (65)

Vinstmarginalen är i spannet från minus 5 till plus 5 procent. Så kikar vi på Nintendo så är det ju vinsten runt 30%. Det ger ju i alla fall en indikation på att det är tillverkaren som håvar in pengarna och inte distributörer eller återförsäljare. Ser man till grafikkort så är ju största vinnaren Nvidia, inte är det då distributör eller återförsäljare.

Det kan ju också vara så att i exempelvis Tyskland så är det priskrig mellan aktörerna som gör att konsumenterna gynnas. För där tar återförsäljaren den ekonomiska smällen och säljer medvetet med förlust. Var ju Mediamarkts medvetna strategi när man ville komma in i Sverige och sedan försöka behålla sin andel. När Xbox One/PS4 lanserades i Sverige så såldes dessa konsoler med förlust för det var priskrig bland återförsäljarna.

Skrivet av MattiasV:

Jag har sett det här florera i tidigare trådar, och det kan säkert vara sant att Bergsala inte får sätta MSRP i Sverige. Det betyder inte att de inte kan höja inköpspriset med 1000 kr jämfört med andra distributörer i Europa.

Så lägger återförsäljare på sina marginaler på Bergsalas eventuellt höga priser är det inte konstigt att de ligger på en hyfsat likadan nivå.

Fri prissättning råder i Sverige. MSRP är ju bara en rekommendation även om det blivit synonymt med att det är pris som är satt i sten. Tillverkare kan kasta distributörer och återförsäljare framför bussen med att sätta ett lågt MSRP för att hypa sin produkt. Konsumenterna antar att det är det priset som gäller och är det en krona över det så blir det ramaskri bland konsumenter. Men MSRP kan ju i grunden vara helt orealistiskt för en återförsäljare att följa för det täcker inte ens kostnader.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som redan nämnts är det framför allt det svenska priset som är ett grovt problem. Jag vet inte om det är Nintendo Bergsala som lägger på någon extra avgift eller inte, men att produkten är över en tusenlapp dyrare än vad den borde vara – det är inte rimligt någonstans.

Något har gått väldigt fel i ledet, och man kan inte ens skylla på "svag krona" den här gången, eftersom vi står starkt jämfört med både euron och dollarn. Faktiskt bästa utgångsläget på tre år. Bara att beställa från Tyskland, hjälp vänner och släktingar att göra samma sak om de visar intresse för konsolen.

Starkt? Kronan är ju fortfarande lågt värderad. Euron låg länge på 9,50-10 och sist jag åkte med familjen kostade en dollar 6,50. Sedan är det kemikalieskatt i Sverige. Momsen varierar ju också men kanske omräknat med svensk moms på utländska sidor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Tror ni på att Bergsala inte får sätta egna priser utan endast får gå efter Nintendos riktpris samt lägga på svensk moms så är ni dumma, rent ut sagt. Skulle Bergsala arbetar gratis utan att tjäna något på det, lol? Sedan tillkommer vinsten som återförsäljarna gör.

Jag tror inte att du vet vad MSRP är, eller hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Inte bokat än, men just det här får mig på snegla på importalternativet igen, får se hur det blir närmare release, men verkar som folk bokar 1,2 och upp till 4 konsoler "för att säkra sig" så tror inte det kommer bli en direkt brist när folk avbryter sina bokningar heller, enda nackdelen är ju att det visar återförsäljarna att priset är "ok" vilket är synd då fler borde rösta med plånboken när det kommer till såna här prishikes.

Tror mer återförsäljarna än bergsala i det här läget, retrospelbutiken hade ju klart lägre utgångspris för bokning men försvann sen efter nån dag, gissningsvis när deras allokering fullbokats).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jolu:

Starkt? Kronan är ju fortfarande lågt värderad. Euron låg länge på 9,50-10 och sist jag åkte med familjen kostade en dollar 6,50. Sedan är det kemikalieskatt i Sverige. Momsen varierar ju också men kanske omräknat med svensk moms på utländska sidor?

Det är det bästa den legat på på tre år, och det lär dröja minst lika lång tid innan vi når nivån som gällde innan pandemin – om inte kronan fortsätter gå på försvarsindustristeroider, som den gör nu. Det är dessutom över ett årtionde sedan vi såg stabila nivåer under 8 kronor per dollar; under större delen av det här årtiondet har den pendlat runt 9 kronor.

Samma sak med euron – vi är tillbaka på nivåer som sågs runt 2022, och knappt 50 öre från hur det såg ut före pandemin. Kronan har historiskt sett bara blivit svagare gentemot euron i en stadigt uppåtgående trend, med undantag för några dalar här och där. Europa är ansträngt, men det är även Sverige, med sin lågkonjunktur. I takt med att vi återhämtar oss lär samma sak ske i övriga Europa, så personligen har jag inga mirakelförhoppningar om att vi någonsin får se en euro under tio kronor igen – annat än vid något enstaka tillfälle.

Kemikalieskatten i sammanhanget är 179 kr per kilogram, med ett tak på 550 kronor (avrundat). Alltså ingenting nämnvärt i det stora hela för en Switch med tillbehör, som lär väga in på under två kilo. Sedan är det 19 % moms när man handlar genom exempelvis tyska Amazon – endast en ökning på 6 % för oss svenskar som har 25%. Varken kursväxling, kemikalieskatt eller moms har alltså något att göra med att rättfärdiga den svenska prislappen för en Switch 2. Hur man än vrider och vänder på steken landar vi på över en tusenlapp dyrare än övriga Europa.

Om det inte är Bergsala som drar på med ökade kostnader, då är det enda rimliga som återstår att svenska återförsäljare fläskar på sina marginaler. Jag hade kunnat acceptera detta om det handlade om någon hundralapp extra för konsolen och officiella tillbehör – men inte när man lägger sig närmare 1500 kr över övriga europeiska butiker i det stora hela. Då tänker jag självimportera, och uppmana alla som kan att göra samma sak. Tänker även hjälpa vänner, bekanta och släkt att göra detsamma.

Fixade fetfinger-skrivande.
Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är det bästa den legat på på tre år, och det lär dröja minst lika lång tid innan vi når nivån som gällde innan pandemin – om inte kronan fortsätter gå på försvarsindustristeroider, som den gör nu. Det är dessutom över ett årtionde sedan vi såg stabila nivåer under 8 kronor per dollar; under större delen av det här årtiondet har den pendlat runt 9 kronor.

Samma sak med euron – vi är tillbaka på nivåer som sågs runt 2022, och knappt 50 öre från hur det såg ut före pandemin. Kronan har historiskt sett bara blivit svagare gentemot euron i en stadigt uppåtgående trend, med undantag för några dalar här och där. Europa är ansträngt, men det är även Sverige, med sin lågkonjunktur. I takt med att vi återhämtar oss lär samma sak ske i övriga Europa, så personligen har jag inga mirakelförhoppningar om att vi någonsin får se en euro under tio kronor igen – annat än vid något enstaka tillfälle.

Kemikalieskatten i sammanhanget är 179 kr per kilogram, med ett tak på 550 kronor (avrundat). Alltså ingenting nämnvärt i det stora hela för en Switch med tillbehör, som lär väga in på under två kilo. Sedan är det 19 % moms när man handlar genom exempelvis tyska Amazon – endast en ökning på 6 % för oss svenskar som har 25%. Varken kursväxling, kemikalieskatt eller moms har alltså något att göra med att rättfärdiga den svenska prislappen för en Switch 2. Hur man än vrider och vänder på steken landar vi på över en tusenlapp dyrare än övriga Europa.

Om det inte är Bergsala som drar på med ökade kostnader, då är det enda rimliga som återstår att svenska återförsäljare fläskar på sina marginaler. Jag hade kunnat acceptera detta om det handlade om någon hundralapp extra för konsolen och officiella tillbehör – men inte när man lägger sig närmare 1500 kr över övriga europeiska butiker i det stora hela. Då tänker jag självimportera, och uppmana alla som kan att göra samma sak. Tänker även hjälpa vänner, bekanta och släkt att göra detsamma.

Håller med helt och hållet! Jag har sparat sedan förra året för att köpa Switch 2 med extra kontroller så alla fyra i familjen kan spela och hade tänkte köpa den i Sverige. När jag sedan såg att svenska återförsäljare oannonserat "tjuvstartade" med förbokningen innan det från Nintendo officiella datumet 8 april och att priset låg 1500-1700kr över priset i övriga EU (inräknat svenska moms osv.) och verkade höjas för varje minut så sköt jag en huvudsäkring, hittade möjligheten att beställa från Amazon EU(Amazon Spanien) och köpte Switch 2 + Mario World för 510 euro + expressfrakt och momsjustering. Tillbehören till konsolen hittade jag med rimliga påslag i Sverige, så har förbokat tillbehören av svenska återförsäljare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk

För min del blir det inget köp till en början, jag kan vänta ut alla otåliga som köper till vilket ockerpris som helst, har ingen switch 1 att falla tillbaka på och inser att jag kanske inte riktigt vill ha konsolen så mycket som jag trodde, jag är nog inte en lika inbiten gamer som 35-åring som när jag var 15... Retrospelbutiken hade tillfälligt konsolen till rimligt pris 5799 och 6299 för bundle vilket var överkomligt, men sedan blev det ocker över hela spannet av återförsäljare. Samt som @Reiker ovan skriver är det lustigt att förhandsbokningarna börjar innan officiellt datum.

Det är garanterat någon sorts kartellbildning som pågår i Sverige, om än omedvetet så jämför återförsäljarna pris med varandra, om den ena kan ta 1500 - 2000 mer än ute på kontinenten kommer alla andra också höja till maximala smärtgräns. År 2002 dömdes Bergsala för att betala 11 miljoner i skadestånd efter att ha ingått kartell i 7 år mellan -91 och -98. Äpplet faller inte långt från trädet minst sagt. Det är inte längre privatpersoner som är scalpers, nu tar även distributörer och återförsäljare chansen att rida på "Allt blir dyrare"-vågen som drar runt i samhället. Som tur är spel inte ett av livets måsten till skillnad mot Mat och Energi så jag tänker inte slåss med näbbar och klor och skrika mig hes för den giriga prissättningen, jag kommer som vanligt bara låta bli att köpa, det är enklare så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandoriana:

Retrospelbutiken hade tillfälligt konsolen till rimligt pris 5799 och 6299 för bundle vilket var överkomligt, men sedan blev det ocker över hela spannet av återförsäljare.

Håller helt med om ovanstående, såg priset på Retrospelsbutiken men innan jag hunnit bestämma mig så hade priset börjat höjas tills det sedan landade på samma som övriga.

5799kr och 6299kr för bundle hade varit en helt rimlig nivå i Sverige om det stannat där…

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Håller helt med om ovanstående, såg priset på Retrospelsbutiken men innan jag hunnit bestämma mig så hade priset börjat höjas tills det sedan landade på samma som övriga.

5799kr och 6299kr för bundle hade varit en helt rimlig nivå i Sverige om det stannat där…

Ja men nu har ju kronan tappat värde igen - snart uppe i 11.10 SEK per EUR så förståeligt att ÅF behöver prissätta enligt lägsta värdet iom de annars riskerar att förlora pengar (plus valutaväxling).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Man MÅSTE ju inte köpa ett Switch II. Det är ingen rättighet att kunna köpa ett Switch II.

§ 1.7 - MOD
Permalänk
Medlem

Tänkte köpa det men är lite tveksam då det mest är till barnen och tror inte dom bryr sig super mycket om grafiken. Tycker det är lite väl dyrt. Så i dagsläget vet jag inte om de blir en begagnad switch eller en ny switch 2..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Välkommen till verkligheten sen Super Nintendo. Ett spel kostade 700:- kr 750:-.

NES där kostade de 400:- minns ja.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Välkommen till verkligheten sen Super Nintendo. Ett spel kostade 700:- kr 750:-.

Sista spelet jag köpte till SNES var Super Metroid och då kostade det 900kr och detta var nån gång efter andra halvåret 1994… cirkeln är sluten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Vad motsvarar 750 SEK år 1995 i dagens penningvärde?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Väntar nog troligen tills nästa Zelda släpps, förhoppningsvis så hoppas man att en OLED model har släppts innan dess.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Hmm, NES/SNES kostade minsann 2-2,5 papp* på sin tid....!

(*justera ej för penningvärde så blir postningen roligare)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Sista spelet jag köpte till SNES var Super Metroid och då kostade det 900kr och detta var nån gång efter andra halvåret 1994… cirkeln är sluten.

Det var nog någon specialutgåva med guidebok om du betalade så mycket. Super Power nr 1994 Nordic Games Pris på nytt Super Metroid var då 649 eller 599 om man var klubb medlem.

Dålig stavning
Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Vad motsvarar 750 SEK år 1995 i dagens penningvärde?

Ca 1 250 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av PH2000:

Tror inte hela sanningen ligger där. De tar säkert ut en slant, men kemikalieskatten, moms och säkert andra påslag från vår stat gör även det sitt till det höga priset.
Min poäng var egentligen att Nintendo knappast är skyldiga till det höga priset i Sverige..

Det är ju dock kemskatt och moms på Switch 1 också. Så visst har Nintendo gjort sitt för att pressa upp priset så mycket som möjligt. De förlorar på det i längden tror jag.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Men för en "Singelkille" som mig så påverkas det inte. 😁

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Snålversionen finns ju redan i form av den gamla switchen?

De skulle göra en Non-Switch2, en dockad variant utan skärm. Alla mina polare kör enbart switch på tv så den bärbara funktionen är till spillo för dem. Det skulle kunna pressa priserna precis som en ny lite variant också.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

De skulle göra en Non-Switch2, en dockad variant utan skärm. Alla mina polare kör enbart switch på tv så den bärbara funktionen är till spillo för dem. Det skulle kunna pressa priserna precis som en ny lite variant också.

Ja, jag funderar på att köpa en men känns så dumt att betala massa extra för en skärm jag typ aldrig kommer använda.

Under 6000 hade ändå känns okej.

Permalänk
Medlem

Tanken var att sambon skulle få en switch 2, uppgradera från sin gamla switch.

Detta blir absolut inte fallet och har istället blivit en boykott i detta hushåll.
Bra jobbat nintendo, iaf 5 familjer inklusive våran som kommer köpa PC istället. Företaget kommer förlora många kunder nu.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

*Emulering*

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Livsnjutare 😎

Håller med !
För dyrt 👎🏼

Blir inget köp här’a.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt. Hade priserna hållit sig ens i närheten av resten av Europa så kanske, men nu? Aldrig.

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade jobbade inte Nintendo med välgörenhet, inte Nvidia, Sony eller Apple heller.
Det är ett himla gnäll från höger och vänster gällande priser och att "familjerna" står för större delen av Nintendos kunder har jag svårt att tro längre faktiskt.
Kanske bra att låta bli att köpa Switch 2 vid release så familjerna istället kan fokusera att få mat på bordet annars blir väl det nästa klagovåg "Vi har inte råd med mat OCH Switch 2"...

Permalänk
Medlem

Jag tror inte heller barnfamiljer kommer nappa på Switch 2 utan låter barnen köra vidare på vanliga Switch

7500 kr för Switch 2 och MK World är rätt högt även för en entusiast, sen kanske tullar, inflation och kronkurs påverkar priset i framtiden vem vet.

Switch 2 blir nog för entusiaster inledningsvis, tror ekonomiska läget i världen blir en akilleshäl för Switch 2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB