Krönika: Switch 2-priset är för högt för familjer

Permalänk

Som nämns ovanligt högt pris i Sverige.

Annars behöver inte barn version 2, troligen kommer första gen nu finnas billigt begagnad.
När första boxen kom för över 20år sedan så kostade den i början runt 5000kr, det var mycket pengar, men det fanns depå som nu äldre konsoler,.

Permalänk
Medlem

Oavsett, om folk är beredda att betala dyrt för grejerna ser jag inga problem med prissättningen. Utbud och efterfrågan och allt det där.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att USA chockhöjt sina tullar nyligen så undrar jag: vad är priset i Europa gentemot i USA efter att man räknat bort tull, moms, avgifter och annan skatt?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja? Det hjälper ju inte. Du pekar ju fortfarande på politiken som delvis ansvarig. Men det nya här är ju inte politiken.

Till viss del så höjer ju politiska beslut priset på produkten (kemikalieskatten) och moms.
Visst, det handlar bara om ett par hundringar, men likväl påverkar det slutpriset.
Störst påverkan har de privata aktörerna. Svårt att veta om det är Bergsala som är giriga och/eller alla återförsäljare.

Det jag från början ville poängtera var att Nintendo inte bär ansvar för de högre priserna i Sverige.

Permalänk
Medlem

Som nån skrev på reddit så stämmer priserna om man lägger moms på redan momsade priser.

Permalänk

Tror Nintendo höjer priserna för de också kan det, det har hänt ganska stora förändringar i samhället senaste tio åren
8-10 åringar får Iphone för dyrare pengar....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av PH2000:

Lite längre ner i tråden hittar man det här (intressant).

"Being a swede myself, I find your outrage to be understandable but misinformed. Bergsala has been contacted about this by numerous people and have responded that they are not allowed to set an MSRP for the system, this is instead left up to individual retailers. The markup comes from our electronics retailers essentially cartelizing and colluding with each other. Retrospelbutiken initially had preorders up for close to the prices on continental Europe but quickly changed those once Elgiganten, Webhallen, Power etc put their prices. up. I understand the upset, I personally would love to be able to buy the system for the MSRP without ordering from abroad, but whipping people up to complain about Bergsala like this will literally not do anything to resolve the issue. This is also not a Nintendo only issue, it applies to other games consoles and consumer electronics in general."

Jag har sett det här florera i tidigare trådar, och det kan säkert vara sant att Bergsala inte får sätta MSRP i Sverige. Det betyder inte att de inte kan höja inköpspriset med 1000 kr jämfört med andra distributörer i Europa.

Så lägger återförsäljare på sina marginaler på Bergsalas eventuellt höga priser är det inte konstigt att de ligger på en hyfsat likadan nivå.

Permalänk

Köper nog en beggad första version när de släpper en nyare.

Permalänk
Medlem

Håller helt med. Jag tror det kommer bli lite utav en försäljningsflopp. Personligen har jag förhandsbokat nästan hela kittet, men jag köpte även Wii U. Svensson kommer inte tänka likadant.

HDR, 4K, docka med aktiv kylning. Onödigheter. De borde direkt gå till ritbordet och göra en snålversion. Nya priserna för spel kan de också glömma. Detta riskerar en riktigt liten användarbas vilket kommer stanna utveckligen av tredjepartsspel vilket i sin tur leder till Gamecube-spiralen.

Jag tror gamla switchen kommer fortsätta vara populär. För den breda målgruppen så är spelen på den minst lika roliga.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Blir nog till att hoppa över switch 2 och spela Metroid Prime 4 på gammelswitchen istället, går ju i 60fps där iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Håller helt med. Jag tror det kommer bli lite utav en försäljningsflopp. Personligen har jag förhandsbokat nästan hela kittet, men jag köpte även Wii U. Svensson kommer inte tänka likadant.

HDR, 4K, docka med aktiv kylning. Onödigheter. De borde direkt gå till ritbordet och göra en snålversion. Nya priserna för spel kan de också glömma. Detta riskerar en riktigt liten användarbas vilket kommer stanna utveckligen av tredjepartsspel vilket i sin tur leder till Gamecube-spiralen.

Jag tror gamla switchen kommer fortsätta vara populär. För den breda målgruppen så är spelen på den minst lika roliga.

Snålversionen finns ju redan i form av den gamla switchen?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Priset är ok för mig men spelpriserna på det sen...nej tack.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Jag har mailat Bergsala och bett om en förklaring just av anledningen att 6750-7500kr för konsolen endats går ihop med moms/skatt/avgifter om Bergsala stoppat ner fingrarna, nej en arm eller två långt ner i syltburken. Jag hade kunnat leva med 5000-6000kr. Dyrt men rimligt. Men detta ...

Det tragiska verkar ändå vara att folket har kastat sig över förhandsbokningar i Sverige och därmed legitimerar Bergsala att detta är "OK".

Skriv gärna här när du fått svar. Frågan är om det är Bergsala eller om det bildats karteller med nätbutikerna

Hur kunde spelbutiken ha lägre priser från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasV:

Jag har sett det här florera i tidigare trådar, och det kan säkert vara sant att Bergsala inte får sätta MSRP i Sverige. Det betyder inte att de inte kan höja inköpspriset med 1000 kr jämfört med andra distributörer i Europa.

Så är det och att svara annorlunda hade nästan varit ammatörmässigt av Bergsala imo.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Priset är ok för mig men spelpriserna på det sen...nej tack.

Både konsollen som kommer utan spel är dyr och sen spelen och alla tillbehör då kommer man lätt upp över 10k.. Det är vansinnigt mycket pengar för en konsoll som mycket riktar sig till den yngre publiken.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har raderat en handfull inlägg som mer och mer halkade in under § 1.1 / 1.2, och ytterligare något för § 1.6. Man kan argumentera utan att ta till personangrepp, även om man tycker personen man diskuterar med säger grejer som är helt korkade.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tipsar istället om Quest 3 som är bland de roligaste tekniska prylarna jag köpt på senare år och spelen är betydligt billigare. Finns en hel del spel som man kan köra gratis men annars får man de bästa spelen med Quest+ för 109kr/mån. Idag körde jag badminton på gräsmattan i mixed reality.

Permalänk
Medlem

Problemet med Nintendo är att det finns så himla få spel som är intressanta. Med PS, Xbox, Steam så blir det liten kostnad per spel.

För Switch 1: 3000 kr + 2 Zelda spel, Mario, Mariokart, mm. är okej, speciellt över ett par år.
Switch 2: 6500 + 1000 + 1000 + 1000 + 1000....glöm det.

Då kan barnen spela Switch 1, PC eller dela på mitt Playstation.
Lycka till

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Snålversionen finns ju redan i form av den gamla switchen?

Kan ju inte spela Switch2-titlar, så effekterna jag pratar om blir ju det att inga såna titlar kommer göras.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Skrivet av walkir:

Du kommer att få uppleva The Breath of the Wild DX!

Tycker inte det hänt speciellt mycket på konsolmarknaden sedan 2015 om man ska vara lite elak. Xbox är ett stort skämt och har inte lyckats överträffa spelen som släpptes till 360. Playstation gör främst remakes av remakes och Nintendo lyckades främst tack vare att ingen köpte Wii U.

Breath of the wild va ingen större hit tyckte jag när jag testade fastnade aldrig för det, (min brorsa har en switch med lite blandade spel så har iaf testat ett gäng av de stora Zelda/Mario/Pokemon spelen.

föredrar de gamla "2d spelen" är inget större fan av 3d zelda spelen förutom de som håller sig till den mer isometriska spelstilen typ Links awakening switch remaken/Link between worlds (3ds).

och Mario tycker jag också gått ned sig det senaste jag tyckte var något att ha var Mario Galaxy på Wii efter det har de känts ganska meh...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kan ju inte spela Switch2-titlar, så effekterna jag pratar om blir ju det att inga såna titlar kommer göras.

Gamla konsoller klarade sig ofta på att varje ny generation fick nya spel snabbt och som ofta var mycket överlägsna sina föregångare. Idag ser det annorlunda ut. Utan bakåtkompatiblitet som var otänkbart för 20 år sedan skulle dagens konsoller dö ut ganska snabbt.

Konsoller överlag tror jag är påväg att dö ut helt. Onlinetjänster kommer ta över helt när tiden är mogen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Räknade lite på det, vad jag kunde hitta:

Switch kostade 329 Euro vid launch, motsvarar 390 Euro 2017 ur t.ex fransk inflationstakt.

Switch 2 kostar runt 469 vilket ger en prisökning på ca 20%. Tycker det är ganska överkomligt i sammanhanget.

Sony och Microsoft har gjort liknande prishöjningar, och vi skall inte snacka om fulspelet med papperslanseringsar av grafikkort. 2 fel gör inte ett rätt såklart men det råder ju också viss osäkerhet i världen just nu. Så man kanske hellre tar höjd initialt än följer upp med prisökningar efter lansering.

Spelpriserna tycker jag är ett mycket större problem. Konsollen är nog det mest prisvärda sättet att få tag i ett nvidia kort 💸💸😉

Permalänk
Skrivet av heyon:

Räknade lite på det, vad jag kunde hitta:

Switch kostade 329 Euro vid launch, motsvarar 390 Euro 2017 ur t.ex fransk inflationstakt.

Switch 2 kostar runt 469 vilket ger en prisökning på ca 20%. Tycker det är ganska överkomligt i sammanhanget.

Sony och Microsoft har gjort liknande prishöjningar, och vi skall inte snacka om fulspelet med papperslanseringsar av grafikkort. 2 fel gör inte ett rätt såklart men det råder ju också viss osäkerhet i världen just nu. Så man kanske hellre tar höjd initialt än följer upp med prisökningar efter lansering.

Spelpriserna tycker jag är ett mycket större problem. Konsollen är nog det mest prisvärda sättet att få tag i ett nvidia kort 💸💸😉

Fast.. det är ju svenska priset som är problemet. 3490kr kostade en Switch på MediaMarkt på release. Idag med inflationen ca 4500kr. Skillnaden upp till svenska priset på 6800kr är ju snarare 50% än de 20% nu nämner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DSPanther:

Fast.. det är ju svenska priset som är problemet. 3490kr kostade en Switch på MediaMarkt på release. Idag med inflationen ca 4500kr. Skillnaden upp till svenska priset på 6800kr är ju snarare 50% än de 20% nu nämner..

Då det priset var i euro får du lägga på ca 20% till. 2017 låg euron runt 9.50 nu senast tiden runt 11.5. även om den i nuläget ramlat ner till under 11 kr. Men distributörerna brukar vara långsamma på att anpassa priserna efter aktuell växelkurs.

Men Finland har liknande priser som oss i Sverige fast de handlar i euro vilket gör att det antingen är Bergsala eller kartellbildning i Norden som ligger bakom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DSPanther:

Jag tycker också att detta är skit, men vi kan inte lasta Nintendo för. Vi borde var arga på hemelektronikbranchen och/eller Bergsala. Men istället handlar detta om Nintendo och deras prissättning av Switch 2. Nu vet vi inte varför den är så dyr här, men det är troligtvis antingen opportunistiska handlare eller en opportunistisk distributör.

Vi är faktiskt en del av en väldigt stor marknad i och med EU så vi är inte fast med detta priset. Väljer vi att handla från övriga Europa visar vi både myndigheterna, Bergsala och elektronikkedjorna att vi har alternativ. Antingen spelar de schysst eller så spelar de inte alls. Jag köper helst i Sverige, men inte om jag blir blåst på kuppen.

Kolla https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/shop... för info om konsumenträtt inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Då det priset var i euro får du lägga på ca 20% till. 2017 låg euron runt 9.50 nu senast tiden runt 11.5. även om den i nuläget ramlat ner till under 11 kr. Men distributörerna brukar vara långsamma på att anpassa priserna efter aktuell växelkurs.

Men Finland har liknande priser som oss i Sverige fast de handlar i euro vilket gör att det antingen är Bergsala eller kartellbildning i Norden som ligger bakom det.

Tror också de bara räknat med 11.5 SEK per EUR (kronans värde är ju inte precis stabil).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PH2000:

Lite längre ner i tråden hittar man det här (intressant).

"Being a swede myself, I find your outrage to be understandable but misinformed. Bergsala has been contacted about this by numerous people and have responded that they are not allowed to set an MSRP for the system, this is instead left up to individual retailers. The markup comes from our electronics retailers essentially cartelizing and colluding with each other. Retrospelbutiken initially had preorders up for close to the prices on continental Europe but quickly changed those once Elgiganten, Webhallen, Power etc put their prices. up. I understand the upset, I personally would love to be able to buy the system for the MSRP without ordering from abroad, but whipping people up to complain about Bergsala like this will literally not do anything to resolve the issue. This is also not a Nintendo only issue, it applies to other games consoles and consumer electronics in general."

Nintendo och Bergsala åkte dit för kartellbildning 2002 och Nintendo fick som straff att betala 1.5 miljarder kr i böter medan Bergsala fick betala 11 miljoner kr. Den kartellbildningen gällde att förhindra gråimport.

Tror ni på att Bergsala inte får sätta egna priser utan endast får gå efter Nintendos riktpris samt lägga på svensk moms så är ni dumma, rent ut sagt. Skulle Bergsala arbetar gratis utan att tjäna något på det, lol? Sedan tillkommer vinsten som återförsäljarna gör.

Vill ni göra något åt det? Kontakta Bergsala och återförsäljarna och säg att ni inte kommer köpa konsolen, spelen eller tillbehören i Sverige pga priserna och kartellbildningen, utan att ni kommer att importera.

Edit: För det är kartellbildning, man har bara ännu inte blivit påkommen av EU. Hög tid att anmäla till EU-kommissionen så att det får ett slut.

Permalänk
Medlem

@Edin_II det är vud sådana här tillfällen ni ska söga bergsala och be de förklara sig.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av heyon:

Jag tycker också att detta är skit, men vi kan inte lasta Nintendo för. Vi borde var arga på hemelektronikbranchen och/eller Bergsala. Men istället handlar detta om Nintendo och deras prissättning av Switch 2. Nu vet vi inte varför den är så dyr här, men det är troligtvis antingen opportunistiska handlare eller en opportunistisk distributör.

Vi är faktiskt en del av en väldigt stor marknad i och med EU så vi är inte fast med detta priset. Väljer vi att handla från övriga Europa visar vi både myndigheterna, Bergsala och elektronikkedjorna att vi har alternativ. Antingen spelar de schysst eller så spelar de inte alls. Jag köper helst i Sverige, men inte om jag blir blåst på kuppen.

Kolla https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/shop... för info om konsumenträtt inom EU.

Finns ingen egentlig anledning att köpa från Sverige annat än att det är trevligt att stödja svenska företag. Du har ju samma konsumenträtt i EU så…

Jag tänker haffa switch 2 till ungarna i Tyskland eller Frankrike när det nu blir att man har vägarna förbi ändå..

Permalänk
Medlem

Med facit i hand, yup. Finns inga 7500kr till switch 2 i den här småbarnsfamiljen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |