Permalänk

Mindre minne efter formatering ?!?

Hallåj,

Har en Lenovo ideapad 1i, med Win11 installerat.

Datorn började bli seg vid 65% minne använt, blev segare och segare, till slut stod den bara och tänkte.

Så jag sparade allt viktigt på extern hårddisk och formaterade om datorn via programmet i datorn.

Sedan installerade jag igen de program jag behöver. Brydde mig inte om att flytta tillbaks filerna från den externa hårddisken.

Nur ser jag att 93% av allt minne är använt (upptaget). Jag kan knappt använda datorn. Hur kommer det sig att mer minne äts upp efter omformatering? Eller har jag gjort något fel, glömt något vid omformateringen? Eller lyckades det komma in nåt skit i datorn under tiden jag laddade ner virusprogram och startade upp det?

Tackar på förhand för snabbt svar.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Utan mer detaljer så kanske det är bra att låta den stå på ett tag själv om du har installerat om den. Så hinner den göra lite saker i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Pratar du nu om minne, som det är meningen att man ska använda till max för att göra datorn snabbare, eller diskutrymme?

Permalänk
Medlem

Hur mycket "minne" (RAM) har din dator då? Det kanske är värt att uppgradera om det är möjligt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Om du inte har gjort en ordentlig formatering kan du ha en mapp i C: som heter windows.old som innehåller allt före du formaterat.

Visa signatur

Fractal North XL | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI | Kingston Fury Beast RGB 32GB / 6000MHz / DDR5 / CL30 | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ProArt LC 420 | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC 16GB | Kingston Fury Renegade M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

Du skriver minne, men det kan även tolkas mellan raderna som du menar lagringsutrymme. Vilken av dessa menas? Får vi klarhet i det så blir det lättare att hjälpa.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av stuckinsnow:

Hallåj,

Har en Lenovo ideapad 1i, med Win11 installerat.

Datorn började bli seg vid 65% minne använt, blev segare och segare, till slut stod den bara och tänkte.

Så jag sparade allt viktigt på extern hårddisk och formaterade om datorn via programmet i datorn.

Sedan installerade jag igen de program jag behöver. Brydde mig inte om att flytta tillbaks filerna från den externa hårddisken.

Nur ser jag att 93% av allt minne är använt (upptaget). Jag kan knappt använda datorn. Hur kommer det sig att mer minne äts upp efter omformatering? Eller har jag gjort något fel, glömt något vid omformateringen? Eller lyckades det komma in nåt skit i datorn under tiden jag laddade ner virusprogram och startade upp det?

Tackar på förhand för snabbt svar.

OK? men Lenovo ideapad 1i finns väll i flera modeller eller är det den med fatlött 4GB ram ? Du kan inte få hjälp om du inte visar specifikationer.

"Nu ser jag att 93% av allt minne är använt" menar du ram, ? hur mycket ram.

Windows behöver 8Gb ram för att gå normalt, windows uppdate blir seg på 4GB ram och den måste ju få rulla färdigt.

Windows är ju fyllt med skräp som slöar ner en sån här gammal dator (Vilket är orsaken till varför vi avskyr windows i dag och installerar Linux mint i stället). Det du får göra är att avinstallera allt du inte behöver och stänga av så mycket som möjligt (Dont start on rebot). Jag fick ner W10 till 1.8GB RAM och det går säkert att ta bort mer. Vet inte hur mycket man kan slimma W11 ?

Ett annat sätt är att göra en installation med Rufus, ta bort så mycket som möjligt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k