Testpilot: Arctic Liquid Freezer III Pro 360 – en kompetent bjässe utan RGB-floss

Permalänk
Medlem

Har en 280 från artic som suttit i datorn i säkert fem år utan problem men en sten bygger ingen bro som man brukar säga. 🙃

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu

Får tacka för testen!
Ursäktar att jag frågar, men stämmer verkligen dessa värden?

Högre temperatur borde ge en lägre frekvens, reagerade mest på 76,8'C och 4,45 GHz.
76,8'C är det lägsta temperaturvärdet som även ger den näst lägsta frekvensen 4,45 GHz, när det rimligen skulle gett den högsta frekvensen.
Känns lite som om det skett något mellan testkörningarn.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bengt-Arne:

@Yatagarasu

Får tacka för testen!
Ursäktar att jag frågar, men stämmer verkligen dessa värden?

Högre temperatur borde ge en lägre frekvens, reagerade mest på 76,8'C och 4,45 GHz.
76,8'C är det lägsta temperaturvärdet som även ger den näst lägsta frekvensen 4,45 GHz, när det rimligen skulle gett den högsta frekvensen.
Känns lite som om det skett något mellan testkörningarn.

<Uppladdad bildlänk>

Tro mig, du är inte ensam om att gnugga geniknölarna över tabellen!

I grund och botten är det samma testsystem som använts för båda kylarna – moderkort, processor, RAM och grafikkort är oförändrade. Det som kan skilja mellan testerna är chassit, beroende på vad som varit aktuellt i pilotledet. Just därför kör jag testerna med fläktarna på max och sidopanelen av, för att göra det så rättvist som möjligt.

Jag brukar även köra stresstesterna i tre omgångar, eller som i fallet med Cinebench 2024 – en trettio minuter lång körning – för att få fram ett så representativt värde som möjligt. För att fånga prestandasiffror använder jag i regel CapframeX parallellt med HWiNFO64. Jag nollställer sensorerna mellan varje vända, och resultatet med bäst siffror är det som bokförs i tabellen för framtida referens. I händelse av att något verkligen ser konstigt ut kör jag om hela sviten igen och eventuellt felsöker vid behov.

Så länge poängen från testprogrammen ligger inom rimliga felmarginaler brukar jag inte lägga nämnvärd vikt vid temperaturer eller klockfrekvenser. I de fall där poängen ser ut att vara i underkant finns det oftast ett tydligt samband med just högre värmeutveckling och sänkta klockfrekvenser. Jag fattar att det kan se lite märkligt ut i tabellen, men så länge resultaten inte tyder på throttling brukar jag personligen bortse från den typen av utstickare.

Tyvärr har jag inte längre kvar kylaren som används som referens i det här fallet, så jag kan inte dubbelkolla siffrorna. Det finns många variabler som kan ställa till det mellan tester av olika produkter – drivrutiner, Windows som hittar på något i bakgrunden… för att inte tala om hur svårkontrollerade boostfrekvenserna kan vara.

Kanske inte svaret du hoppades på – men det är nog det bästa jag kan ge under omständigheterna

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Intressant, men sen när är en 38 mm tjock radiator "extra tjock" ? 25-30 är tunna, 45 normal, 60 tjock, 80 extra tjock. Men det kanske är ovanligt med 38 på aio så bra koll har jag inte 🙂

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tro mig, du är inte ensam om att gnugga geniknölarna över tabellen!

I grund och botten är det samma testsystem som använts för båda kylarna – moderkort, processor, RAM och grafikkort är oförändrade. Det som kan skilja mellan testerna är chassit, beroende på vad som varit aktuellt i pilotledet. Just därför kör jag testerna med fläktarna på max och sidopanelen av, för att göra det så rättvist som möjligt.

Jag brukar även köra stresstesterna i tre omgångar, eller som i fallet med Cinebench 2024 – en trettio minuter lång körning – för att få fram ett så representativt värde som möjligt. För att fånga prestandasiffror använder jag i regel CapframeX parallellt med HWiNFO64. Jag nollställer sensorerna mellan varje vända, och resultatet med bäst siffror är det som bokförs i tabellen för framtida referens. I händelse av att något verkligen ser konstigt ut kör jag om hela sviten igen och eventuellt felsöker vid behov.

Så länge poängen från testprogrammen ligger inom rimliga felmarginaler brukar jag inte lägga nämnvärd vikt vid temperaturer eller klockfrekvenser. I de fall där poängen ser ut att vara i underkant finns det oftast ett tydligt samband med just högre värmeutveckling och sänkta klockfrekvenser. Jag fattar att det kan se lite märkligt ut i tabellen, men så länge resultaten inte tyder på throttling brukar jag personligen bortse från den typen av utstickare.

Tyvärr har jag inte längre kvar kylaren som används som referens i det här fallet, så jag kan inte dubbelkolla siffrorna. Det finns många variabler som kan ställa till det mellan tester av olika produkter – drivrutiner, Windows som hittar på något i bakgrunden… för att inte tala om hur svårkontrollerade boostfrekvenserna kan vara.

Kanske inte svaret du hoppades på – men det är nog det bästa jag kan ge under omständigheterna

Behöver inte vara orolig, svaret är helt okej!

Även om det nu blir en följdfråga

Var kommer Medelvärdet för temperaturen ifrån?

En sampling av värden som sen räknas ut till ett medelvärde kan bli rätt off under vissa förutsättningar, en är om man börjar en test från vila, där vilotemperaturen påverkas av omgivningstemperaturen.
Tas det värdet med så drar det ner medelvärdet, eller upp det beroende på.
Säger inte att det i detta fall är så, försöker endast att förstå!

Det andra är att uträkningen av medelvärde "kanske inte" egentligen räknar ett medelvärde enligt gängse definition, då median av dom flesta blir taget som ett medelvärde som ex.
Medelvärde och median i matteboken.
Mellan dom två sätten så har jag själv över åren sett en del mer eller mindre "ortodoxa" sätt att räkna medelvärde, då mest för att tjäna ett visst syfte. Förekommer mest i reklam och någon enstaka gång i försäljningsbroschyrer. Alltid lika kul att ge försäljaren hicka, när man kan motbevisa deras material

Samt att man ibland väljer ett visst sätt att räkan av okänd orsak, för att kompensera för en upptäckt felaktighet, just i förhoppning att minska felet och få ett rimligare värde. Man kanske sätter en viktning, som i sig själv kan bli mer rätt, men även fel med lite otur...

Försökte att förstå med hjälp av resultaten för enkeltrådat och flertrådat, men blev som du kanske förstår inte klokare... Oopps...

Har själv 280 varianten av kylaren som skall in i ett chassi framöver, så kanske jag var övernitiskt intresserad av testen.
Hade från början införskaffat den äldre 360 som även den krävde skohorn, hammare lite blod och svett att få in, fick nog och avyttrade den. Var helt enkelt alldeles för overkill för mina behov, samt att efter mina svordomar så ville inte ens grabben ha den
Det är det där med att göra reklam, eller inte...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Intressant, men sen när är en 38 mm tjock radiator "extra tjock" ? 25-30 är tunna, 45 normal, 60 tjock, 80 extra tjock. Men det kanske är ovanligt med 38 på aio så bra koll har jag inte 🙂

För AIO system så får det nog ses som tjockt! När dom flesta är 25 till 35 i tjocklek.
Bygger man eget så håller jag med att det finns mycket tjockare...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna för några veckor sedan. Monteringen runt CPU:n var allt annat än enkel och jag bad sambon efter hjälp när vi försökte bända in den andra skruven. Orolig för att förstöra CPU:n eller något annat när man med kraft försöker få in skruven.
Gamers Nexus hade också problem med detta.

Lösningen blev att först skruva in kylblocket i fästena och sedan skruva fast fästena på moderkortet.
Folk kommenterar kring monteringen här: https://www.youtube.com/watch?v=5YbKo-Gcmbs

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Köpte och installerade samma kylare för snart 2veckor sen. Kan inte säga riktigt att jag känner igen dessa temp värdena.
Verkar jättehögt vad jag kan se. Hur är CPU inställd i UEFI menyn?
Jag kör på en 5950X, asus x570 f-gaming
min idle temp är på 33-35C och kör jag igenom prime95 går den inte över 70C (ja, extreme testet, alla 16 cores) och inget failade.
Mina inställningar är:
CPU spänning 1.3V, CCD0 45.00 (ratio, blir 4.5Ghz), CCD1 41.25 (4.125Ghz).
Offset läge Auto, negative. Allt annat auto. PBO disabled.
CB15 ger mig på single core 248, respektive 4810 på multicore.

Jag har kört Auto på allting tidigare, men märkte att prestandan var sådär och tempen gick upp till 92-93C med prime95 och HWinfo visade bara rött.

Jag tror att inställningar spelar roll när man recenserar.

Kylblocket var tämligen lätt att installera, bara trycka på mitten av blocket så den hamnar ortogonalt mot CPUn, skruva ena skruven 270 grader för hand sen den andra, repeat.