Permalänk

Trådlös lösning hemma

Hej,

Har en stationär dator jag behöver hitta en trådlös lösning till. Det är inte möjligt med trådat tyvärr som det är just nu.
Någon som har ett tips på ett wi-fi kort man kan stoppa in i den stationära så den får internet och man kan spela sina spel där?

Förstår inte riktigt vad det är jag ska leta efter när jag är på ex Inet... :S

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Du behöver ett nätverkskort med stöd för Wifi. Exempelvis någon av dessa modeller på inet: https://www.inet.se/kategori/221/tradlosa

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

Chippet bör vara Intel AX300 (bättre än Realtek). Det finns bättre ifall man vill ha Wifi 6E eller Wifi 7 men jag antar inte i ditt fall? De är såklart också dyrare. AX300 klarar 2.4gbps

Eg. Asus AX3000 som jag har. Kostar 439kr hos Amazon, 599kr hos Inet men ibland kan man hitta den eller liknande billigare begagnat, fick min för 174kr inkl. frakt från Blocket.

Permalänk
Medlem

Märkte att jag var lite förhastad. Bara gör att klargöra: hur snabb är ditt internet/wifi där du ska använda den samt har din dator plast med extra pcie kort?

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Märkte att jag var lite förhastad. Bara gör att klargöra: hur snabb är ditt internet/wifi där du ska använda den samt har din dator plast med extra pcie kort?

Det var jag som skulle varit tydlig från början. Det finns plats för fler PCIe kort och hastigheten är 600/600.

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

En annan lösning, beroende på vad du har för Wi-Fi hemma är att koppla in en Mesh-enhet som du kan koppla in med kabel till din stationära dator. Det kräver dock att antingen din nuvaran router eller Mesh har stöd för att lägga till enheter trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliffisen:

Det var jag som skulle varit tydlig från början. Det finns plats för fler PCIe kort och hastigheten är 600/600.

Ja man då tycker jag som jag sa. USB adaptrarna funkar men endast ifall din wifi router är nära, annars har de ej bra signal. Någon lite svagare/billigare med Realtek chip som eg. TP-Link Archer TX20E AX1800 skulle nog funka bra i ditt fall men från egen erfarenhet är det inte riktigt lika stabilt, tror dock du hade fått 500+ enkelt med det.