Liten kosmetisk skada på min nya skärm - hur petig ska man vara?

Permalänk
Medlem

Liten kosmetisk skada på min nya skärm - hur petig ska man vara?

Skulle damma av skrivbordet och märkte då att det satt en lapp med (mandarin?) på min ca 1 vecka gamla skärm. Jag hade helt missat denna lappen när jag satte upp skärmen.

Postade den på reddit och fick till svar att det står:

Citat:

右側 后壳 掉漆

Right side; back cover; paint peeling off

och kollade jag närmare så ser det ut som lite av färgen har skrapats bort.

Platsen där lappen satt
https://postimg.cc/6ytFg76w

Ser ut som lite färg har skrapats bort
https://postimg.cc/mtjKsbh9

Andra sidan som inte är "skadad"
https://postimg.cc/sM2qftZN

Så hur petig ska man vara? är väldigt delad. Känns lite tråkigt att få en "skadad" vara för 17k men det verkar bara vara lite kosmetisk skada och orkar man packa ner och returnera och vänta på en helt ny skärm för detta?

Rubrik justerad enl. §3.1 // MOD
Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Risken du tar är ju att nästa frakt inte går lika bra.. (För att inte tala om vad som kan hända med returen.) Jag skulle nog vara glad över att jag fått hem en så dyr skärm i ett fungerande stycke.

Permalänk
Medlem

Det där hade jag målat över själv med märkpenna i rätt färgnyans. Såvida man inte åkt på pixelfel och annat också, då hade det blivit retur.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag hade låtit det vara när det var så lite.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skriv till återförsäljare. Men i princip garanterat att de inte ger rabatt, antingen får du returnera eller behålla. Upp till dig ifall det är värt besväret, även om det uppenbarligen är ett misstag från tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är ju bara du som kan avgöra om detta är okej eller inte.

Du utelämnar inte helt oviktig information för oss läsare:
Var har du köpt varan och vad är det för skärm?

Jag tycker att ju dyrare en vara är, desto petigare har man rätt att vara.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Brukar du ofta kolla på baksidan av din skärm?

För egen del är svaret "Nej, aldrig" och därmed hade jag inte brytt mig ö.h.t. om det var lite färg bortskavd på en kant bakpå skärmen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Problemet blir när din skärm går sönder och du ska använda garantin så blir du nekad pga det där.

Har du köpt den för fullpris så skicka tillbaka den eller få en rejäl rabatt.

Permalänk
Medlem

Kom lappen dit före eller efter du packade upp den? Var det före så undrar man lite varifrån du köpte den. Retur? Var det efter så har du eventuellt större problem än lite skavmärken.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag hade begärt prisavdrag eller byte

Permalänk
Medlem

Verkar som felsorterad i fabrik. Kostar exakt 37 öre för dem at byta ut delarna.

Jättekonstig historia.

Linus tech tips eller liknande köper säkert den av dig.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Allra minst hade jag påtalat det för återförsäljaren så att problemet är registrerat. Om de bjuder på någon lättare form av kompensation, toppen. Det är väl lättast för alla parter med ett mindre avdrag kontra retur och utskick av ny skärm. Som i sin tur kanske har något annat problem, i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Jag är i kontakt med återförsäljaren jag köpte skärmen ifrån och väntar på mer svar.

Något jag inte tänkte på innan var ifall det skulle uppstå något annat typ av garanti ärende med skärmen och att tillverkaren (Corsair) hävdar yttre påverkan när dom ser nuvarande "skada".

så lite 50/50 att jag köpt en skärm "utan garanti", men jag väntar som sagt på mer svar från ÅF.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Jag är i kontakt med återförsäljaren jag köpte skärmen ifrån och väntar på mer svar.

Något jag inte tänkte på innan var ifall det skulle uppstå något annat typ av garanti ärende med skärmen och att tillverkaren (Corsair) hävdar yttre påverkan när dom ser nuvarande "skada".

så lite 50/50 att jag köpt en skärm "utan garanti", men jag väntar som sagt på mer svar från ÅF.

Jag hade inte skickat tillbaka produkten för den detaljen, om nu inte åf/tillverkare anser att det krävs. Viktiga är ju få det dokumenterat.

Är ju värt att kontakta Corsair för kolla deras åsikt i frågan. Går det exempelvis registrera produkten hos Corsair och i samband med det uppge denna information? Tänker om det finns på något sätt att dokumentera händelsen så att OM det blir något strul och den behöver skicka iväg, så finns det redan dokumenterat från start. Det gäller även från återförsäljaren att få det dokumenterat så du har det sparat och det inte kan tolkas som någon efterhandskonstruktion.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

Låt 🎶 det hela vara.

Det är bara ett färg skrap. Det är ju ändå skärmen man tittar på - som i TV 📺.

Hade du lämnat tillbaka En Miljon kronor OM det hade fattats 10.000 kronor ur penga 💵 högen?

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Så hur petig ska man vara? är väldigt delad.

Eftersom du har postat både här och på reddit så tycker jag att du har svarat på din egen fråga. Skicka tillbaka och begär en ny, eller köp från en annan butik.