Bygga en miniräknar dator med Raspberry PI a la Atari Portfolio

Permalänk
Medlem

Bygga en miniräknar dator med Raspberry PI a la Atari Portfolio

Atari Portfolio känner nog de flesta till – det var den datorn som användes för att rädda världen i någon Terminator-film på 80-talet.
Jag vill bygga en egen 'miniräknardator' i samma format som en Atari Portfolio, men med en Raspberry Pi Zero och en färgskärm.

Chassi och sånt kan man 3D printa.. Men övrigt tangentbord, skärm.. Idéer hur man löser de?

Är det ett för krångligt projekt att bygga i det formatet utan att behöva designa egen hårdvara?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Rädda världen var nog lite starkt han använde den väl för att sno åt sig lite pengar från diverse uttagsautomater och spela arkadspel

Det är nog inte allt för stor möda, det svåra kan väl bli att hitta rätt storlekar bara
Du har hemsidor som t.ex. thepihut eller Adafruit som säljer mycket tillbehör för raspberry pi.

Så ett första steg kan vara att just hitta utrustningen som passar en rimlig dimension på projektet. Om du vill hålla dig till originalet (Atari Portfolio) så kanske det är bäst att kunna de dimensionerna först förstås.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Kolla på hackaday, där finns det mycket sådant kul.

Permalänk
Medlem

Kul idé! Gör gärna en projekttråd (det får man väl?) så vi kan följa med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S