Testlabbet presenterar RAMverket

Permalänk
Melding Plague

Testlabbet presenterar RAMverket

En dator blir till tre när Vinterdatorn knoppar av sig. Det här är RAMverket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi! Detta har jag länge efterfrågat och tycker denna lösning låter fantastisk. Nu finns det en enkel artikel att länka när man får frågan

Permalänk
Medlem

Riktigt nice. Älskar beskrivningen på minmaxern! Saknar dock en förklaring varför man skulle vilja lägga mer pengar på moderkortet (tänker mest på Raytracern).

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Klockrent!

Gillar sättet artikeln är skriven på också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Permalänk
Medlem

Det bästa som publicerats på Sweclockers de senaste 3 åren

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Undrar lite varför Asus-moderkort rekommenderas? När jag köpte det och byggde nytt i vintras såg jag bara folk överallt som stark avrådde från deras moderkort

Vidare är inte X870 som chipset särskilt spännande jämfört med förra generationen. Jag minns inte detaljerna exakt, men har för mig att B650E motsvarar X780? Det är billigare att köpa ett X670E-kort än ett X870-kort och då får man faktiskt mer för pengarna Det enda som X870-korten överlag verkade tillföra var väl fler USB-portar av lite nyare gränssnitt.

MSI MAG X670E Tomahawk WIFI går för 3 300 kr och bör väl vara bättre än det föreslagna ASUS TUF Gaming X870-Plus WIFI för 4 000 kr om jag inte är helt ute och cyklar (vilket jag kanske är eftersom det är snart ett halvår sen jag satt med det här).

Edit: Hittade en artikel jag använde som referens förut: AMD X870E vs X870 vs X670E vs X670 vs B650E vs B650

Bild från artikeln som visar att X670E ger bättre komponenter förutom att USB 4 inte är standard (men ändå kan implementeras av tillverkaren):

Permalänk
Medlem

sjukt bra artikel, väldigt vettig och annorlunda jämfört med många av dem diskussioner jag läst nyligen på swec där folks rekommendationer verkar spegla någon alternativ värld där en dator helt plötsligt inte fungerar som en dator gjort dem senaste 100 åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Undrar lite varför Asus-moderkort rekommenderas? När jag köpte det och byggde nytt i vintras såg jag bara folk överallt som stark avrådde från deras moderkort

Vidare är inte X870 som chipset särskilt spännande jämfört med förra generationen. Jag minns inte detaljerna exakt, men har för mig att B650E motsvarar X780? Det är billigare att köpa ett X670E-kort än ett X870-kort och då får man faktiskt mer för pengarna Det enda som X870-korten överlag verkade tillföra var väl fler USB-portar av lite nyare gränssnitt.

MSI MAG X670E Tomahawk WIFI går för 3 300 kr och bör väl vara bättre än det föreslagna ASUS TUF Gaming X870-Plus WIFI för 4 000 kr om jag inte är helt ute och cyklar (vilket jag kanske är eftersom det är snart ett halvår sen jag satt med det här).

varför avrådde dem det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

varför avrådde dem det?

Många menar att deras Armoury Crate är lite väl påträngande bland annat. Utöver det har de börjat plocka bort funktioner och försämra specifikationerna på sina kort med åren - så att man betalar mer men får mindre

Permalänk
Medlem

Bra lista.

Känner mig ganska träffad av beskrivningen för "Min-Maxaren", och har precis beställt ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI (hittade en cashback-kampanj) och en 9700X.

Permalänk
Medlem

Peerless assasin över phantom spirit är för mig en gåta, men kanske är det för att somliga inte monterar den sistnämnda åt folk på grund av dess vikt vilket gör den knepig för frakt.
A620 borde ju vara instegsmoderkortet, mellan B650 och premium B650E eller möjligen B850.
CL36 på RAM är bara korkat när det finns CL30 för samma eller lägre pris.
RTX4060 för 3490? Nej, tack B580 är bättre och RX7600 är billigare.
1TB SSD för 1200Kr när man kan få 2TB för det priset, nej tack.
Inga normaldyra chassin mellan 650 och 1790Kr.

Sedan har mycket hänt på 2 månader, mer än på väldigt länge, så oturlig tajming.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
99:e percentilen

Fint initiativ! Personligen kommer jag nog inte förbehållslöst rekommendera någon av dessa konfigurationer exakt som de är, eftersom jag vidhåller att många har glädje av en betydligt mindre dator.

Därtill kan det vara önskvärt med ett chassi som smälter in så bra som möjligt i inredning av mer stilriktig karaktär (dvs med hög så kallad WAF) – vilket jag skulle säga gäller Fractal Design North, men inte direkt Kolink Citadel Mesh eller DeepCool Matrexx 55 Mesh.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig artikel!
Däremot så antingen är jag trött och hungrig och helt enkelt inte får till svenskan i huvudet, missförstår poängen pga en kunskapslucka eller så har ni skrivit fel. Om någon vill hjälpa mig att förklara poängen, eller säga vad som egentligen skulle ha stått, hade jag blivit tacksam!

Även om Intels 14:e generation av processorer, exempelvis i7-14700k, skulle kunna vara ett fullgott alternativ ser Min-Maxaren en inte allt för snar framtid när AMD:s 3DV-Cache når AM5-processorer i mellansegmentet.

Här är mina alternativ för jag personligen ser inte något alternativ som är logiskt och samtidigt innehåller ..en inte allt för snar framtid när...

Här är vad jag tänker att det kanske skulle stå, men jag kan ha fel:

"Även om Intels 14:e generation av processorer, exempelvis i7-14700k, skulle kunna vara ett fullgott alternativ ser Min-Maxaren, att inom en inte alltför avlägsen framtid, AMD:s 3DV-Cache nå AM5-processorer i mellansegmentet."

Eller:

"Även om Intels 14:e generation av processorer, exempelvis i7-14700k, skulle kunna vara ett fullgott alternativ ser Min-Maxaren en inte alltför avlägsen framtid där AMD:s 3DV-Cache når AM5-processorer i mellansegmentet."

"Även om Intels 14:e generation av processorer, exempelvis i7-14700k, skulle kunna vara ett fullgott alternativ tror Min-Maxaren sig se att AMD:s 3DV-Cache når AM5-processorer i mellansegmentet inom en inte alltför avlägsen framtid"

Är jag helt ute och cyklar eller?

Svenskan kanske inte är korrekt men tänker jag rätt?

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Väldigt trevlig artikel!
Däremot så antingen är jag trött och hungrig och helt enkelt inte får till svenskan i huvudet, missförstår poängen pga en kunskapslucka eller så har ni skrivit fel. Om någon vill hjälpa mig att förklara poängen, eller säga vad som egentligen skulle ha stått, hade jag blivit tacksam!

Även om Intels 14:e generation av processorer, exempelvis i7-14700k, skulle kunna vara ett fullgott alternativ ser Min-Maxaren en inte allt för snar framtid när AMD:s 3DV-Cache når AM5-processorer i mellansegmentet.

Här är mina alternativ för jag personligen ser inte något alternativ som är logiskt och samtidigt innehåller ..en inte allt för snar framtid när...

Här är vad jag tänker att det kanske skulle stå, men jag kan ha fel:

"Även om Intels 14:e generation av processorer, exempelvis i7-14700k, skulle kunna vara ett fullgott alternativ ser Min-Maxaren, att inom en inte alltför avlägsen framtid, AMD:s 3DV-Cache nå AM5-processorer i mellansegmentet."

Eller:

"Även om Intels 14:e generation av processorer, exempelvis i7-14700k, skulle kunna vara ett fullgott alternativ ser Min-Maxaren en inte alltför avlägsen framtid där AMD:s 3DV-Cache når AM5-processorer i mellansegmentet."

"Även om Intels 14:e generation av processorer, exempelvis i7-14700k, skulle kunna vara ett fullgott alternativ tror Min-Maxaren sig se att AMD:s 3DV-Cache når AM5-processorer i mellansegmentet inom en inte alltför avlägsen framtid"

Är jag helt ute och cyklar eller?

Svenskan kanske inte är korrekt men tänker jag rätt?

Edit:
Jag fattar nu...

Min-maxaren köper en dyr CPU, trots att han helst inte vill göra det, för han vill ha 3DV-Cache men han tror inte att AM5-processorernas mellansegment kommer att släppas med det inom en snar framtid..

Det tog mig alldeles för länge att förstå det lol

(I mitt huvud så pratade man om AM5-moderkort men så fort jag insåg att jag blandade ihop alla texter så var det helt plötsligt jag som inte made sense)

Felsyftningar
Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Många menar att deras Armoury Crate är lite väl påträngande bland annat. Utöver det har de börjat plocka bort funktioner och försämra specifikationerna på sina kort med åren - så att man betalar mer men får mindre

Ser inte hur det skulle vara orsak till att helt plocka bort Asus, till min kännedom är dem fortfarande top 3 tillverkare, alla kör med bloatware och asus skit är lätt att plocka bort, få mindre för mer tror jag gäller samtliga, i en värld där alla är kapitalister och vi skiter numera i människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Peerless assasin över phantom spirit är för mig en gåta, men kanske är det för att somliga inte monterar den sistnämnda åt folk på grund av dess vikt vilket gör den knepig för frakt.
A620 borde ju vara instegsmoderkortet, mellan B650 och premium B650E eller möjligen B850.

Sedan har mycket hänt på 2 månader, mer än på väldigt länge, så oturlig tajming.

Håller med, instegsgamern var inte riktigt logisk över hela brädet.
Suckade när jag såg 8400F, och sen RTX4060 till det... Då är en 7500F och RX7600 en vettigare och billigare kombo.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

@Jonhed
MinMaxaren väljer AM5-plattformen för hen förväntar sig att det snart kommer prisvärde X3D processorer snart och funderar på att byta då. Eller möjligen om 2 år när nästa generation kommer. Oavsett vilket, "inom en inte allt för avlägsen framtid", som du är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Suckade när jag såg 8400F, och sen RTX4060 till det... Då är en 7500F och RX7600 en vettigare och billigare kombo.

Hade hållt med dig. Har till och med för mig 7500f inte är lika nedklippt som 8400f. Dock är 7500f dyrare när jag kollar nu och då är jag inte lika säker på om jag valt 7500f (1890kr) över 8400f (1690 från inet, 1350 från proshop).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Phantom spirit verkar var minst 50kr dyrare vad jag kan se?

Angående RTX4060 så ser jag inte alls problemet med det valet. 7600 är ändå noterbart sämmre i raster och tokigt mycket sämmre i RT. B650 är något snabbare, men är drivrutinerna stabila nog nu?
Mer mogna drivrutiner, DLSS + frame gen är ändå saker som kan väga över till fördel för 4060. Men ja, det har börjat bli mer subjektivt igen än vad det var för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hade hållt med dig. Har till och med för mig 7500f inte är lika nedklippt som 8400f. Dock är 7500f dyrare när jag kollar nu och då är jag inte lika säker på om jag valt 7500f (1890kr) över 8400f (1690 från inet, 1350 från proshop).

Ja fast samtidigt är skillnaden i pris mellan rtx4060 och rx7600 större, för mindre (om ens någon) prestandskillnad.
Så vill man ha det absolut billigaste väljer man 8400f och rx7600.
Vill man spendera lite mer på något av det borde det vara på CPUn.

En 7500f är >20% snabbare än 8400f (en 8400f är alltså långsammare än en 5600x).
Gissar att en budgetgamer kör enkel 1080p skärm och kanske stöter på en hel del CPU-begränsade scenarier.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Angående RTX4060 så ser jag inte alls problemet med det valet. 7600 är ändå noterbart sämmre i raster och tokigt mycket sämmre i RT. B650 är något snabbare, men är drivrutinerna stabila nog nu?
Mer mogna drivrutiner, DLSS + frame gen är ändå saker som kan väga över till fördel för 4060. Men ja, det har börjat bli mer subjektivt igen än vad det var för 10 år sedan.

Nej 7600 är inte noterbart sämre än 4060 i raster och RT spelar ingen roll i denna prestandanivå.
Drivrutinerna skulle jag nog säga är sämre på Nvidia i dagsläget tyvärr.. Däremot DLSS om inte AMD lyckas få någon enklare version av FSR4 att köra på 7000-serien.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Snusious:

Halloj! Det är många faktorer att ta i beaktning. I sin klass blir det en stor prisskillnad mellan processorerna. Runt 1900 kronor kontra 1350, om man inte går efter tillfälliga rabatter. RX 7600 är ett toppenval för 3000 kronor, men med sämre uppskalning och stöd för ray tracing. Inte för att 4060 är ett RT-monster, men med DLSS går det att aktivera lättare RT i vissa spel. Det går, och man bör skruva på listan, så att den passar ens ändamål. Dock känner vi oss trygga i att komponenterna ger en betydligt mer glädje för pengarna än många färdigbyggda alternativ.

Det skall dock sägas att det trots allt är första iterationen av RAMverket. Nu kan vi ta in feedback och se vad vi kan skruva på inför nästa uppdatering.

Permalänk
Medlem

Tackar. Lysande genomgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Halloj! Det är många faktorer att ta i beaktning. I sin klass blir det en stor prisskillnad mellan processorerna. Runt 1900 kronor kontra 1350, om man inte går efter tillfälliga rabatter. RX 7600 är ett toppenval för 3000 kronor, men med sämre uppskalning och stöd för ray tracing. Inte för att 4060 är ett RT-monster, men med DLSS går det att aktivera lättare RT i vissa spel. Det går, och man bör skruva på listan, så att den passar ens ändamål. Dock känner vi oss trygga i att komponenterna ger en betydligt mer glädje för pengarna än många färdigbyggda alternativ.

Det skall dock sägas att det trots allt är första iterationen av RAMverket. Nu kan vi ta in feedback och se vad vi kan skruva på inför nästa uppdatering.

Version 13.37 kanske är när allt följer priser i realtid och länkar till optimerade varukorgar baserade på minutpriser och drops så man alltid får samma prestanda för halva priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Phantom spirit har ett extra rör till kylflänsen och är 2 mm lägre, så är snäppet bättre på att kyla.
Jag tror inte många kör strålspårning på ett RTX4060 och även då är B580 bättre på det, XeSS är också i paritet med DLSS även om det har mindre spridning i implementering. RX7600 är 500Kr billigare än de andra.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Nej 7600 är inte noterbart sämre än 4060 i raster och RT spelar ingen roll i denna prestandanivå.
Drivrutinerna skulle jag nog säga är sämre på Nvidia i dagsläget tyvärr.. Däremot DLSS om inte AMD lyckas få någon enklare version av FSR4 att köra på 7000-serien.

I Swecs tester så var 4060 upp till 10% snabbare beroende på upplösning. Det är väl ändå noterbart?

Har själv spelat med RT på ett 3060, så jo, det är relevant, beroende på preferenser såklart.

Angående drivrutinerna så var den jämförelsen mot intel, ifall det inte var tydligt.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Fenrisulvfan:

Phantom spirit har ett extra rör till kylflänsen och är 2 mm lägre, så är snäppet bättre på att kyla.
Jag tror inte många kör strålspårning på ett RTX4060 och även då är B580 bättre på det, XeSS är också i paritet med DLSS även om det har mindre spridning i implementering. RX7600 är 500Kr billigare än de andra.

Jag gillar B580 mycket! Men sammantaget tycker jag att RTX 4060 är det stabilare valet. B5X0-serien har jag haft betydligt mer strul med, och även om XeSS är bra känner jag att det inte når upp till DLSS 4. Båda korten är bra val, men av något olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag gillar B580 mycket! Men sammantaget tycker jag att RTX 4060 är det stabilare valet. B5X0-serien har jag haft betydligt mer strul med, och även om XeSS är bra känner jag att det inte når upp till DLSS 4. Båda korten är bra val, men av något olika anledningar.

Enda riktiga problemet med 4060 är ju hur mycket VRAM grafikkortet har där det kan bli en begränsande faktor i vissa spel, men det är ju tyvärr inte något Sweclockers kan påverka, utan är ju Nvidia som envisas att lansera budgetgrafikkort med för lite VRAM.

Verkar ju inte heller bli någon bättring i nästa generation då både Nvidia och AMD kommer lansera 8 GB grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det som blir tokigt enligt mig är att jag skulle klassa 8400f som "jag måste välja det billigaste för att ha råd med mat också" valet (på AM5). Att den sen då kombineras med det dyrare grafikkortet med sämre pris/prestanda än jämförbara konkurrenter gör att det känns skevt.
Som sagt är 8400f långsammare än 5600x (~10%), så tror risken för CPU-begränsade scenarier kan bli framträdande. Kanske speciellt om man ska kombinera med 4060 och försöka sig på RT (som ju även ökar belastningen på CPU rätt ordentligt). Tror fortfarande inte heller korten är tillräckligt starka för att sätta på en nivå av RT där RT-skillnaden mellan korten blir avgörande (dvs kan 4060 köra lättare RT i något spel så går det även på övriga kort). Personliga åsikten är dock att ha fps i 90-trakten på single player spel så kan inte tala för de som accepterar 30 fps.

Får väl annars komma överens om att inte komma överens 😊. Som du skrev är det bättre än många färdigbyggda alternativ. Sen är det fint att vi har forumet, där man kan diskutera och hjälpas åt att skruva på listan så den passar ens ändamål.

Visa signatur

Någon laptop eller två.