Permalänk
Medlem

Firefox har börjat hänga sig

Jag har ganska många sidor uppe men det har funkar ca ett år ,nu kommer ca dagligen upp en ruta med Tvinga avslut eller avbryt.
Tvingar jag avslut så kan jag på nyttt få till alla sidor och kan köra ett dygn till.

kan man tömma nån cache,eller finns det nåt program som kan rensa minnet så man får tillbaka minne som är upptaget men som inte anväds?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan rensa cache och annat i inställningar
kan vara bra att se över olika teman/tillägg också.

Permalänk
Medlem

Firefox har sleeping tabs/unloading tabs/tab unloading.
Kommer ej ihåg exakt vad det heter men har för mig att det behövs slås på i about:config.
Dvs öppna en ny tab o skriv about:config.
Och googla för att hitta mer exakt om vad du ska ändra.

Skulle även vilja tipsa om floorp som är en firefox browser.
Men den är något bättre på i stort sett allt säkerhet/inställningar/snabbhet/osv, tex en del undangömda inställningar från about:config finns i settings i floorp.
Dom har tex sleeping tabs (har dock för mig att i firefox heter det nåt annat) som enkelt kan slås på /av och justera tiden innan en tab somnar i settings.

Har kört floorp nu i 1,5-2år o har fungerat mycket bra.

Och som redan sagts firefox/floorp mår ganska bra av att radera cache/cookies lite då o då särskilt om man har en drös tabbar öppna hela tiden.
Gäller även med sovande tabbar!

Addons/tillägg kan göra alltifrån ingenting till extremt mycket i hur firefox körs/känns.
Kan rek att ta en titt på vad du har o om alla behöver vara kvar.
Samt om du har några som man verkligen behöver när man behöver dom, har ett par sådana som jag helt enkelt har avstängda och slår på den/dom när det blir aktuellt att använda dom.
Har blivit några gånger om året jag slår på dom.

Samt att inte köra fler än en adblocker/script blocker.
Tex jag kör ublock origin och behöver inte no script/privacy badger/osv då ublock blockerar scripts med.
Inte ha för många filter listor igång i ublock/annan adblocker/script blockare är även det en sak som är klart märkbart.

Tex httpseverywhere är ju ett ganska populärt addons, men idag är det knappt värt att köra enligt mig.
Skippade det när jag bytte till floorp och har inte haft en enda gång som det har behövts sedan dess.
Samtidigt så gjorde det nog nästintill ingenting för seghet/snabbhet i/med firefox/tabbar/osv.

Ett annat tips är att inte ha youtube i några öppna tabbar, särskilt inte i många tabbar!!!
Youtube laddar in enorma mängder med skit över tiden även om tabben bara är öppen men man inte haft den öppen/klickat i den alls, detta kan man se i ublock.
Blockerat skit bara ökar o ökar ju längre tabben är öppen!!!
O ju mer det har ökat desto segare o segare blir först youtube och sedan firefox.

Detta är dock nästan helt löst med sleeping tabs som jag har satt på 30min.
Enda är om man öppnar många youtube tabbar i stort sett samtidigt så kan man märka lite seghet strax innan tabbarna börjar somna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Firefox har sleeping tabs/unloading tabs/tab unloading.
Kommer ej ihåg exakt vad det heter men har för mig att det behövs slås på i about:config.
Dvs öppna en ny tab o skriv about:config.
Och googla för att hitta mer exakt om vad du ska ändra.

Det är igång som standard.

Permalänk
Medlem

Ska testa Floorp

Visa signatur

Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

@grizzly666
Vet du om man kan få bort de fula linjerna i Floorp runt om ikonerna på startsidan?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Jag har ganska många sidor uppe men det har funkar ca ett år ,nu kommer ca dagligen upp en ruta med Tvinga avslut eller avbryt.
Tvingar jag avslut så kan jag på nyttt få till alla sidor och kan köra ett dygn till.

kan man tömma nån cache,eller finns det nåt program som kan rensa minnet så man får tillbaka minne som är upptaget men som inte anväds?

Kanske en ide att köra Firefoxs task manager i en separat tab som du kan växla om det går att känna av att det segar ihop innan Firefox fryser helt?

Permalänk
Medlem

Tab Unloading är som sagt på som standard ( about:config - browser.tabs.unloadOnLowMemory )

Man kan också se och ladda ur flikar manuellt på about:unloads

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@grizzly666
Vet du om man kan få bort de fula linjerna i Floorp runt om ikonerna på startsidan?

Nope!
Har inte använt någon startsida i webbläsare på minst 10år, kollade floorps nu och kan hålla med om att linjerna inte var det bästa.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ha färre tabbar öppna om det är oerhört många.

Installera om eller skapa ny profil.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jo det har blivit ganska många med tiden ca 40 till 45....

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Jag har nog 50 flikar även om jag inte öppnar alla varje vecka men jag startar om Firefox max 1 gång/månad numera. Hur ser det ut i Aktivitetshanteraren när det gäller CPU och minnesanvändning när du får upp felmeddelandet?

Det kan ju också vara något tillägg som ställer till det så det kan ju vara bra att testa med alla eller en del inaktiverade.

Permalänk
Medlem

Kan det vara något tillägg som gör att Firefox kraschar? För mig var det länge sedan Firefox kraschade.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har också märkt att Ff hackar eller hänger sig ibland. Trodde det berodde på W11 men lutar alltmer mot att det beror på kakor.
Har massa tillägg som tar bort kakor och automatiskt tar bort godkännande mm på webbsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Jag har nog 50 flikar även om jag inte öppnar alla varje vecka men jag startar om Firefox max 1 gång/månad numera. Hur ser det ut i Aktivitetshanteraren när det gäller CPU och minnesanvändning när du får upp felmeddelandet?

Det kan ju också vara något tillägg som ställer till det så det kan ju vara bra att testa med alla eller en del inaktiverade.

Inte kollat i Aktivitetshanteraren. Däremot har jag märkt att innan den är på väg att hänga sig så ökar cpu belastningen så fläkten ökar i varvtal.
Trycker jag på tvinga avslut så att Firefox stängs så minskar varvtalet igen.

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Försök kolla om det är något tillägg som ställer till det eller om det har samband med vissa webbsidor.

Permalänk
Medlem

Nu så Låste sig Floorp när jag startade Tidal,Startade om laptopen och nu lirar dom tillsammans.

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Jag kör librewolf. Bantad FF baserad webläsare med stor fokus på säkerhet.
Nöjd med den efter jag pillat i ett par inställningar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Har upptäckt att det är bla Tradera ,som jag har en hög med sidor uppe som låser..

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk

testade lite men kan inte se något direkt fel för mig när jag öppnar tabbar med tradera mer än att totala minnesanvändningen för firefox ökar med ~200MB per tab och en kort burst med +5% cpuanvändning som lägger sig efter 5-10 sec ungefär.

skulle också tippa på någon add-on som ev kan fucka upp med just tradera.

så testa att köra tradera helt utan add-ons och se om felet kommer ändå annars har du någon add-on som ställer till det.

vet att script blockerare och adblockers kan ställa till bekymmer på vissa sidor om de blockar något som sidan behöver för att fungera öht och göra att sidan försöker fixa det i oändlighet tills man får slut på minne och det låser sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Finns det nån,som det finns till windows,minnes rensare ,så man får tillbaka en del minne?

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Skrivet av Ryssen:

Finns det nån,som det finns till windows,minnes rensare ,så man får tillbaka en del minne?

minnet ska automatiskt rensa sig när datan inte behövs längre eller plats för annat behövs.

så ska räcka att stänga av programmet så ska det genrellt rensa sig självt från ramminnet.

om ditt minne fylls upp är mer troligt en minnesläcka där mjukvaran bara fortsätter att fylla på med data i minnet tills det är fullt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Precis som @CeciliaB har jag nästan alltid 30+ flikar uppe samtidigt, varav majoriteten med multimediainnehåll (tänk YT-liknande eller webbspel) - och jag kan inte ens komma ihåg när FF kraschade sist (flera år sen).

Jag skulle säga att chansen att det är FF självt som kraschar är exakt 0 %.

Steg 1 är att ta bort alla extensions (du kan ha kvar uBlock och lösenordshanterare, jag har aldrig hört att de skulle påverka).

Steg 2 är att kolla datorn: kör memtest för att kolla RAM, smart för att kolla SSD/nvme.

Hur mycket RAM har du och hur full är din hårddisk?
Vilken dist kör du (inkl. version om inte rolling release)?
Hur är FF installerat? Som vanligt paket, eller med snap/flatpak? Prova att installera FF på något annat sätt och se om du får någon skillnad.
Hur använder du minnet? Konstiga swap-inställningar, eller RAM-drive? (det borde inte påverka, men värt att kolla om inget annat hjälper)

Kör du GNOME finns en extension som heter Vitals och som alltid visar hur mycket systemresurser du använder, kör du annan skrivbordsmiljö finns normalt andra lösningar för detta. Det hjälper inte direkt, men med lite tur kan det ge en ledtråd till vad som händer.
Ett annat alternativ är att kolla loggarna (t.ex. med journalctl om du kör systemd).

En lösning är att använda flera webbläsare samtidigt.
Om du tror att det är Tradera, kör då Tradera i en annan webbläsare.
Min primära läsare är Librewolf (Arkenfox är lite väl tuff för mig), sekundär är vanliga FF för sidor som inte fungerar i Librewolf, tredje läsaren är Brave för "big tech" (google, amazon, facebook och annan skit).
Det går att uppnå exakt samma säkerhet med FF Containers, men har man problem med att FF hänger sig, skulle jag testa med flera webbläsare som felsökning.

Permalänk
Medlem

Ja jag delade upp inehållet på 3st webläsare FF Floorp och Opera och än så länge så funkar det. Jag har 8Gb minne i min Laptop.
Jag kör senaste versionen av Ubuntu LTS

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Kör du Ubuntu gissar jag att du använder GNOME (standard i Ubuntu).
Prova att köra någon GNOME Shell Extension, som Vitals (finns flkera olika), som visar dina systemresurser uppe till höger på skärmen.
På det sättet ser du alltid hur mycket av ditt RAM som används - och börjar det närma sig 80-90 % är det dags att stänga ner saker (t.ex. flikar i webbläsare).

Tips 2: uppgradera datorn till 16 GB RAM (Acer Aspire verkar inte ha fastlött RAM).
Även om du kan köra linux på en dator med 1 GB, så är det bara linux UTAN program igång.
Använder du webbläsare konstant på datorn kommer den må mycket bättre med 16 GB.

Tips 3: kör memtest och smart någon gång om året på alla datorer. Och framför allt kör dem alltid som första felsökning när datorn börjar bete sig konstigt.

Permalänk

8GB? Kan vara en anledning. Jag har 4GB använt vid 32 tabbar och 64GB RAM. Sidor tar en del utrymme nu mera.

Mindre än 32GB RAM skulle jag inte använda idag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det går att byta minnesmoduker i laptpoen men funkar inte med än 8Gb Laptoppen är väl lite föråldrad.....

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Har du mindre än 16GB ram skulle jag rekommendera att installerar earlyoom - Early OOM Daemon for Linux.

sudo apt install earlyoom

Permalänk
Medlem

Har installerat earlyoom nu.Men jag hittar ingen icon eller körs den i bakgrunden?

Visa signatur

NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Har installerat earlyoom nu.Men jag hittar ingen icon eller körs den i bakgrunden?

Earlyoom är, precis som Preload och TLP, daemoner/tjänster som körs i bakgrunden.

Kör man GNOME 46, eller nyare har de börjat med inbyggt stöd för att spara batteri, så TLP börjar bli mindre viktigt för laptops.