Bilfråga: bränd lukt från hjulområdet, trilskande bromsok eller annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Bra att det ser ok ut, förmodligen behöver du bara göra rent och se till att smörja upp grejerna. Tror knappast att du behöver byta bromsoket, börja med att demontera och motionera kolven och även smörja upp glidpinnarna då det lika gärna kan sitta fast/kärva där. Ett tips är att använda sexkants hylsor/nycklar om du har, då du för ett bättre fäste med dessa än med tolvkants motsvarigheten. Se också till att inte få något fett el olja på dina gamla backar eller skivan, kolla även att gummidamasken runt kolven är hel! Mvh

Nja, nu har jag ett nytt bromsok, så byte blir det. Ingen mening med att låta ett gammalt sitta kvar. Hade jag haft lite bättre ekonomi hade jag passat på att byta på båda sidor, men nu blir det bara på sidan där jag upplevt direkta problem.
Tyvärr åker min kompis som lovat hjälpa mig med luftningsmomentet bort över påsklovet, så bytet får bli efter påskhelgen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S