PC lockade dubbelt så många spelare som konsoler

Permalänk
Medlem

Jag var som mest aktiv konsol spelare under ps4 eran men under dagens konsolgeneration har jag gått all in PC. Jag äger både PS5, Xbox och Switch men de samlar mest damm.

Det blir ett Switch 2 köp men kommande ps6 eller nextbox kommer jag hoppa över.

Med PC+SteamDeck+VR har jag det mesta jag behöver. Både Xbox och Sony släpper spel på PC.

Nintendo finns fortfarande anledning att äga när bra Nintendo spel kommer.

Permalänk

Det var inte allt för länge sen det tjatades om hur PC-spelandet är "döende".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Jag har aldrig sett dett backas up av någon form av fakta.

Visa signatur

- 5090

Permalänk

Vem är konsol och PC spelare?
När det gäller konsol så hur många konsoler äger man? De flesta skulle nog säga många och får tänka till. Sedan säger några att de äger några konsoler som de ej har startat på över 20år, ska de räkna med även dessa?
Min poäng är att de flesta under 40år äger nog en konsol av något slag, men troligtvis bara en liten skara är aktiva spelare.

När det kommer PC så när jag var liten behövde man en dator, där PC var ett bra val. Och så har det varit väldigt länge.
Vi har dock gått emot en situation där man ej blandar privat och jobbdatorer. Så man har en eller flera datorer för arbete, sedan har man egna dator för privat bruk. Och är man då lite äldre så har man ofta ont om tid för privat bruk.

Där jag och flera nu faktisk har gått ifrån att ens ha en egen PC, det är så lite man skulle använda den för denna höga pris som den har. Den PC jag skulle vilja ha går på runt 200 000kr och är superseg för det jag vill ha den till. (Lokal LLM)

Och min poäng är att om fler äger en egen PC så kan antalet PC-gamers minska. Ungdomar och studenter som är majoriteten av alla gamers, använder dock sin privata dator till precis allt nöje som skolarbete.

Permalänk
Medlem

Jag har i många år fått känslan att AMD inte viljat satsa på PC för dom är rädda att förlora konsollmarknaden som är stabil för dom, en förlorad konsollspelare betyder i de flesta fall en förlorad kund till Nvidia. Dom har viljat ha paritet på teknologier mellan konsoll och PC, medan Nvidia tutar på för att göra PC bättre än konsoller och bättre teknologier. RT, uppskalning, frame gen, reflex och säkert fler jag inte kommer på nu. Men AMD's gaming avdeling går inte bra längre, medans Nvidias har gått bättre och bättre dom senaste fem åren.

Gjorde en googlesökning och fick fram detta

AMD

Citat:

Gaming segment revenue in the quarter was $563 million, down 59% year-over-year, primarily due to a decrease in semi-custom revenue.

Nvidia

Citat:

Full year gaming revenue of 11.4 billion increased 9% year-on-year

Jag tror 9070(XT) är resultatet av detta. Man har vågat ta ett leap of faith. AMD ser att dom förlorar konsollerna mot PC och gör en satsning som inte bara är till för tekniknördar som går loss på MCM och häftig namngivning av cachar, utan detta är kort för en gamer som inte vill göra en massa avkall på teknologier, en gamer som kanske kommer från konsoll. Visst är man fortfarande efter Nvidia på ett antal områden, men man har också knappat en fort på andra (FSR4). Det vi sett från AMD denna generation är bara generation 1 i "nya" AMD. Jag tror dom kommer vara med betydligt bättre nästa gen, och kanske vara tillbaka på riktigt på PC marknaden om två generationer.

En annan anledning till att vi ser detta från AMD nu är att dom har det naturliga valet för CPU på PC för tillfället. Även om man förlorar en konsollkund till Nvidia, så säljer dom en CPU. Det är en bra sits för att våga ta klivet mot PC.

* Jag förstår att det finns mängder av personer här som gillar t.ex 7900XTX och det är ok men det räcker inte för att bygga företag på. Man måste ut till allmänna gamern.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Märkligt, då det är så dyrt med PC

Du kan få en helt ny PS5 SLIM för 4 000kr.

Du får ju ingen dator i den prestandan vid det priset

Det är för att ett PS5 är en s.k. Loss leader d.v.s. man säljer den med förlust eftersom man vet att kunderna är fast i ett ekosystem där de måste köpa spelen från Sony. Priserna är justerade så att det den genomsnittlige spelaren lägger på att köpa spel täcker förlusterna på konsolhårdvaran.

Strategin bygger på att få kunden att känna att det är "billigare" med PS5 p.g.a. att de inte behöver ta hela kostnaden direkt, till skillnad för hur det är på en PC, där du har en större startkostnad i början.

Bläckstråleskrivare är en annan sån vara på marknaden där hårdvaran säljs rejält subventionerat, men där förbrukningsmaterialet som behövs för att kunna skriva ut kostar massor istället.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är för att ett PS5 är en s.k. Loss leader d.v.s. man säljer den med förlust eftersom man vet att kunderna är fast i ett ekosystem där de måste köpa spelen från Sony. Priserna är justerade så att det den genomsnittlige spelaren lägger på att köpa spel täcker förlusterna på konsolhårdvaran.

Strategin bygger på att få kunden att känna att det är "billigare" med PS5 p.g.a. att de inte behöver ta hela kostnaden direkt, till skillnad för hur det är på en PC, där du har en större startkostnad i början.

Bläckstråleskrivare är en annan sån vara på marknaden där hårdvaran säljs rejält subventionerat, men där förbrukningsmaterialet som behövs för att kunna skriva ut kostar massor istället.

Jodå det stämmer, men undrar hur mycket Sony går i förlust? För jag menar, PS5'ans hårdvara var redan gammal när konsolen var nylanserad, hårdvaro-mässigt..

Gammal Zen2 cpu och en GPU från RDNA1, PS5'an kan inte ha 100% RDNA2 då det kräver Direct X från Microsoft och PS5'an har inte* MS-OS.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fredster38:

Även påståenden som kanske inte är stämmer idag kan mycket väl varit helt korrekta när de gjordes. Detta är ett sådant exempel.

Det var en hyfsat rimlig bedömning att konsolerna skulle ta över majoriteten av spelomsättning givet utvecklingen runt millenieskiftet, d.v.s. för 25 år sedan...

Under den tiden var omsättningen av spel på PC rätt konstant, medan den kraftigt ökade på konsol. Ovanpå det var lönsamheten betydligt bättre för konsolspel, så det såg ut att bli allt mer ekonomiskt vettigt att fokusera på konsoler. I alla fall för stora titlar.

Tror personligen det var ett misstag av konsolbranchen att sluta med specialdesignade kretsar, mer likt arkadmaskiner, och gå över till vad i praktiken är PC-komponenter.

PS1, PS2 och PS3 kunde alla göra saker vid release som inte var möjligt på samtida PC, de hade initial unika egenskaper. PS4/PS4 var båda vid release "meh" jämfört med samtida PC-spelmaskiner.

Däremot är det ju väldigt enkelt att förstå varför Sony/Microsoft valde PC-spåret. Det lär vara mindre risk just då det är rätt mycket är en standard PC, vilket förenklar både portning och minskar kostnaden för utveckling av kretsen.

Samtidigt undrar jag hur genomtänkt det är givet att det som gjorde konsolerna stora (alla fall ur min synvinkel) var den långa raden av exklusiva titlar. Då de var exklusiva fanns ingen nackdel att de inte var "vanliga PC", tvärtom var det en fördel när de unika egenskaperna användes rätt.

Ignorerat covid-19 perioden är det nu konsolerna som haft relativt konstant omsättning under nästan 20 år, det medan PC-marknaden ökat och mobilmarknaden exploderat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smetenärgodast:

Jodå det stämmer, men undrar hur mycket Sony går i förlust? För jag menar, PS5'ans hårdvara var redan gammal när konsolen var nylanserad, hårdvaro-mässigt..

Gammal Zen2 cpu och en GPU från RDNA1, PS5'an kan inte ha 100% RDNA2 då det kräver Direct X från Microsoft och PS5'an har en MS-OS.

Problemet är väl det klassiska att även en 'dator' (går att applicera på kretsar/elektronik) med gammal hårdvara kostar ungefär lika mycket att bygga eftersom kostnaden ligger i att enheterna tar upp en viss produktionskapacitet, samt att man måste gå igenom alla kvalitetskontroller m.m. som i stort är samma oavsett vilka komponenter det är.

Permalänk
Medlem

Gammal Zen2 cpu och en GPU från RDNA1, PS5'an kan inte ha 100% RDNA2 då det kräver Direct X från Microsoft och PS5'an har en MS-OS.

Var på nyheterna att Sony inte längre gick med förlust på PS5 2021..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Detta återkommer i princip med varje ny konsolgeneration, men det känns som att det blir mindre och mindre med åren, kan också vara jag som inte hänger på rätt ställen för att se det. Men jag kommer speciellt ihåg när Devil May Cry kom till Playstation 2, då var det en del tech- och spelsidor som slängde sig med "nu är det spiken i kistan för PC-gaming" och liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att konsolerna genererar mer pengar när spelen kostar betydligt mer och att man måste betala för att spela online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Inte så konstigt att konsolerna genererar mer pengar när spelen kostar betydligt mer och att man måste betala för att spela online.

Kostar de verkligen betydligt mer? När jag tänkt på det har det mer skiljt sig kanske 10-15% mellan Steam och Xbox. Sen varierar priserna över tid med olika rabatter på alla plattformar.

Split fiction kostar tex samma för mig på Xbox och Steam just nu.

Men köper jag något nu för tiden så föredrar jag Play Anywhere titlar som jag kan spela med cross saves på både Xbox och PC.

En stor fördel med Steam är väl ser relativt nya family sharing systemet. Det är nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Kostar de verkligen betydligt mer? När jag tänkt på det har det mer skiljt sig kanske 10-15% mellan Steam och Xbox. Sen varierar priserna över tid med olika rabatter på alla plattformar.

Men köper jag något nu för tiden så föredrar jag Play Anywhere titlar som jag kan spela med cross saves på både Xbox och PC.

En stor fördel med Steam är väl ser relativt nya family sharing systemet. Det är nice.

För konsumenten nej. Följande är priserna på spelen som jag har köpt:

Spider man 2 349 sek

God of War Ragnarök 299 sek

Astro bot: 649 sek

Returnal 200 sek

Control 102 sek

Dragons dogma 2 275 sek

Elden ring 499 sek

—-

Det är en myt att spel är ”mkt dyrare” på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Använder sidor som gg.deals, isthereanydeal.com och liknande för att hitta de lägsta priserna. Köpte under gårdagen Beneath Oresa för 7,66 kr inkl PayPal-avgift, vilket annars skulle ha kostat mig 244 kr om jag handlade på Steam.

Skrivet av EdvinR:

Det är en myt att spel är ”mkt dyrare” på konsol.

Nej.

Permalänk
Medlem

Gammal Zen2 cpu och en GPU från RDNA1, PS5'an kan inte ha 100% RDNA2 då det kräver Direct X från Microsoft och PS5'an har inte* MS-OS.

Så om jag skulle köpa ett Radeon RX 7900 XTX (RDNA 3) och sätta det i datorn,
sen installera Linux på datorn.
Då hade mitt Radeon RX 7900 XTX blivit ett Radeon RX 5700 XT (RDNA 1) för att jag inte kör ett Microsoft operativsystem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Använder sidor som gg.deals, isthereanydeal.com och liknande för att hitta de lägsta priserna. Köpte under gårdagen Beneath Oresa för 7,66 kr inkl PayPal-avgift, vilket annars skulle ha kostat mig 244 kr om jag handlade på Steam.

Nej.

Jo det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jo det är det.

Tio populära spel.

Warhammer 40,000 Space Marine 2.
PS5: 779 kr
PC: 333 kr (~57% billigare)

Elden Ring.
PS5: 649 kr
PC: 306 kr (~52% billigare)

Monster Hunter Wilds.
PS5: 899 kr
PC: 468 kr (~47% billigare)

Assassin's Creed Shadows.
PS5: 879 kr
PC: 478 kr (~46% billigare)

Call of Duty Black Ops 6.
PS5: 959 kr
PC: 552 kr (~42% billigare)

Helldivers 2.
PS5: 449 kr
PC: 267 kr (~40% billigare)

Marvel's Spider-Man 2.
PS5: 734 kr
PC: 481 kr (~34% billigare)

Black Myth: Wukong.
PS5: 769 kr
PC: 517 kr (~32% billigare)

Last of Us Part II Remastered.
PS5: 549 kr
PC: 388 kr (~29% billigare)

Baldur's Gate 3.
PS5: 719 kr
PC: 532 kr (~26% billigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Du kan få en helt ny PS5 SLIM för 4 000kr.

Länk?

Permalänk
Medlem

Gammal vid lansering vill jag inte påstå, PS5 var väldigt samtidig med AMDs lansering av Zen2 APU:er och RDNA2 till PC.

Och nej, GPUn är inte "från RDNA1". Både Sony och AMD har varit tydliga med att den är RDNA2. Vet inte varför folk fått för sig att de vet bättre än dem.

Undra om "folk" provat att köra ett 5700 i 2.3GHz förövrigt?

Däremot så konfande inte Sony sin hårdvara, eller iaf implementerade de inte API:t, för att till 100.0% matcha implementering till PC. Det gör inte Sonys implementering äldre dock, rent nonsens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Var på nyheterna att Sony inte längre gick med förlust på PS5 2021..

Nått annat som varit på nyheterna några gånger sen 2021 är prat om inflation...

Mao, världen är inte statisk. Något som var sant 2021 måste inte vara det senare. Och Sony har i flera kvartalsrapporter sen dess pratat om "losses from hardware" i samband med förändringar i vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Tio populära spel.

Elden Ring.

Monster Hunter Wilds.

Helldivers 2.

Marvel's Spider-Man 2.

Baldur's Gate 3.

Det behövs bara en enda länk för att visa att det där är överdrifter: https://www.amazon.se/dp/B09743F8P6?tag=pricerunnersw-21&link...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Tio populära spel.

Elden Ring.

Monster Hunter Wilds.

Helldivers 2.

Marvel's Spider-Man 2.

Baldur's Gate 3.

Att det skiljer sig runt 30% om man bortser från erbjudanden och rabatter är lite intressant. Är det att Valve inte tar ut sina 30% av vissa utgivare som de med populära spel? Eller är det något annat?

Baldurs Gate 3 skiljer sig inte riktigt så mycket. Det råkar bara vara rabatt på Steam just nu. Inte orkat kolla de andra exemplen.

Köp Baldur's Gate 3
Normalpris Lägst 30 dgr Nu
59,99€ 47,99€ 47,99€
MITT I VECKAN-ERBJUDANDE! Erbjudandet upphör 21 april

Xbox: 699 kr
Steam: 666 kr
GOG: 678 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det behövs bara en enda länk för att visa att det där är överdrifter: https://www.amazon.se/dp/B09743F8P6?tag=pricerunnersw-21&link...

Visst finns det undantag, men det är ytterst sällan som konsolspel är billigare en PC-spel. Skulle man slumpvis välja 1000 titlar till PC som också finns på konsol så skulle PC-versionen vara billigare i +95% av fallen.

20 andra titlar.

Marvel's Guardians of the Galaxy.
PS5: 361 kr
PC: 35 kr (~90% billigare)

Hi-Fi Rush.
PS5: 339 kr
PC: 73 kr (~78% billigare)

The Callisto Protocol.
PS5: 209 kr
PC: 51 kr (~75% billigare)

V Rising.
PC: 128 kr (~71% billigare)

Farming Simulator 25.
PS5: 555 kr
PC: 186 kr (~66% billigare)

Ratchet & Clank Rift Apart.
PS5: 548 kr
PC: 236 kr (~56% billigare)

Tekken 8.
PS5: 532 kr
PC: 276 kr (~48% billigare)

Path of Exile 2.
PS5: 315 kr
PC: 168 kr (~46% billigare)

Granblue Fantasy: Relink.
PS5: 415 kr
PC: 240 kr (~42% billigare)

DOOM: The Dark Ages.
PS5: 849 kr
PC: 497 kr (~41% billigare)

Indiana Jones and the Great Circle.
PC: 508 kr (~40% billigare)

Silent Hill 2 Remake
PS5: 569 kr
PC: 346 kr (~39% billigare)

Metaphor: ReFantazio.
PS5: 499 kr
PC: 302 kr (~39% billigare)

Rise of the Ronin.
PS5: 609 kr
PC: 375 kr (~38% billigare)

Until Dawn.
PS5: 699 kr
PC: 429 kr (~38% billigare)

Final Fantasy VII: Rebirth.
PS5: 588 kr
PC: 384 kr (~34% billigare)

Atomfall.
PS5: 567 kr
PC: 369 kr (~34% billigare)

Star Wars: Outlaws.
PS5: 419 kr
PC: 281 kr (~32% billigare)

Alan Wake 2 Deluxe Edition.
PS5: 543 kr
PC: 400 kr (~26% billigare)

Kingdom Come: Deliverance II.
PC: 498 kr (~23% billigare)

Betalar man 59 kr/mån för Amazon Prime så får man förutom gratis frakt och deras egna strömningstjänst av filmer och serier, också +20 gratis spel varje månad som man får behålla om/när man avslutar sitt medlemskap. Bara under april månad har följande spel getts ut:

Mafia III: Definitive Edition, Minecraft Legends, Gravity Circuit, Paleo Pines, Clouds & Sheep 2, DreadOut 2, Endless Space Definitive Edition, God’s Trigger, New York Mysteries: Power of Art Collector’s Edition, Projection: First Light , Faraway: Director’s Cut, Gloomhaven, The Last Spell, Fashion Police Squad, Genesis Noir, Blood Omen: Legacy of Kain, Berserk Boy, The Last Show of Mr. Chardish, Wild Country, Thief Gold, Troublemaker, Kraken Academy, Priest Simulator: Vampire Show

Spelen ovan som jag betalt 59 kr för kostar 2160 kr på PS5, och då har jag också räknat bort spelen som inte finns på konsolen. Kostnaden är egentligen högre då två PS5-titlar kräver Playstation Plus-medlemskap för att få priserna jag räknat på. Utan medlemskapet skulle kostnaden bli 2435 kr.

På 1 år betalar man 549 kr (vid årsbetalning) eller 708 kr (vid månadsbetalning) för Amazon Prime och får då minst +240 spel. Bara de 23 spelen ovan för april månad kostar som sagt var minst 2160 kr på PS5, så hur mycket tror du inte +217 titlar kostar? Vi pratar om åtminstone +10,000 kr, som PC-ägarna betalar så lite som 549 kr för.

Sedan ska man inte glömma bort alla spel som ges bort gratis varje vecka på sidor som Epic Games Store. Denna veckan är det River City Girls som kostar 164 kr på PS5. Steam och GOG ger också bort gratis spel men inte lika ofta.

När man räknar på spelpriser så ska man också räkna in sådant som att onlinespelande kostar på konsolerna samt att man in +95% av fallen inte kan modda sina spel, och när det väl går så är det oerhört begränsat. Attt kunna modda sina spel gör att PC-spelen håller betydligt längre.

Sedan att kunna använda emulatorer och köra med högre texturer och upplösning gör att gamla konsolspel får ett nytt liv.

Så för att summera så är PC-spelande är inte bara billigare utan också bättre på alla sätt och vis.

Har sagt mitt om ämnet.

Skrivet av appel1:

Att det skiljer sig runt 30% om man bortser från erbjudanden och rabatter är lite intressant. Är det att Valve inte tar ut sina 30% av vissa utgivare som de med populära spel? Eller är det något annat?

Baldurs Gate 3 skiljer sig inte riktigt så mycket. Det råkar bara vara rabatt på Steam just nu. Inte orkat kolla de andra exemplen.

Köp Baldur's Gate 3
Normalpris Lägst 30 dgr Nu
59,99€ 47,99€ 47,99€
MITT I VECKAN-ERBJUDANDE! Erbjudandet upphör 21 april

Xbox: 699 kr
Steam: 666 kr
GOG: 678 kr

Finns fler butiker än de officiella, så kallade keyshops. Att just detta spelet inte är så mycket billigare på PC är för att det fortfarande har så stor efterfrågan, men så fort det minskar sjunker priset på PC-versionen kraftigt medans konsolpriserna tenderar att stagnera.

Läs sedan det jag skrev ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Visst finns det undantag, men det är ytterst sällan som konsolspel är billigare en PC-spel. Skulle man slumpvis välja 1000 titlar till PC som också finns på konsol så skulle PC-versionen vara billigare i +95% av fallen.

20 andra titlar.

Marvel's Guardians of the Galaxy.
PS5: 361 kr
PC: 35 kr (~90% billigare)

Hi-Fi Rush.
PS5: 339 kr
PC: 73 kr (~78% billigare)

The Callisto Protocol.
PS5: 209 kr
PC: 51 kr (~75% billigare)

V Rising.
PC: 128 kr (~71% billigare)

Farming Simulator 25.
PS5: 555 kr
PC: 186 kr (~66% billigare)

Ratchet & Clank Rift Apart.
PS5: 548 kr
PC: 236 kr (~56% billigare)

Tekken 8.
PS5: 532 kr
PC: 276 kr (~48% billigare)

Path of Exile 2.
PS5: 315 kr
PC: 168 kr (~46% billigare)

Granblue Fantasy: Relink.
PS5: 415 kr
PC: 240 kr (~42% billigare)

DOOM: The Dark Ages.
PC: 497 kr (~41% billigare)

Indiana Jones and the Great Circle.
PC: 508 kr (~40% billigare)

Silent Hill 2 Remake
PS5: 569 kr
PC: 346 kr (~39% billigare)

Metaphor: ReFantazio.
PS5: 499 kr
PC: 302 kr (~39% billigare)

Rise of the Ronin.
PS5: 609 kr
PC: 375 kr (~38% billigare)

Until Dawn.
PS5: 699 kr
PC: 429 kr (~38% billigare)

Final Fantasy VII: Rebirth.
PS5: 588 kr
PC: 384 kr (~34% billigare)

Atomfall.
PS5: 567 kr
PC: 369 kr (~34% billigare)

Star Wars: Outlaws.
PS5: 419 kr
PC: 281 kr (~32% billigare)

Alan Wake 2 Deluxe Edition.
PS5: 543 kr
PC: 400 kr (~26% billigare)

Kingdom Come: Deliverance II.
PC: 498 kr (~23% billigare)

Betalar man 59 kr/mån för Amazon Prime så får man förutom gratis frakt och deras egna strömningstjänst av filmer och serier, också +20 gratis spel varje månad som man får behålla om/när man avslutar sitt medlemskap. Bara under april månad har följande spel getts ut:

Mafia III: Definitive Edition, Minecraft Legends, Gravity Circuit, Paleo Pines, Clouds & Sheep 2, DreadOut 2, Endless Space Definitive Edition, God’s Trigger, New York Mysteries: Power of Art Collector’s Edition, Projection: First Light , Faraway: Director’s Cut, Gloomhaven, The Last Spell, Fashion Police Squad, Genesis Noir, Blood Omen: Legacy of Kain, Berserk Boy, The Last Show of Mr. Chardish, Wild Country, Thief Gold, Troublemaker, Kraken Academy, Priest Simulator: Vampire Show

Spelen ovan som jag betalt 59 kr för kostar 2160 kr på PS5, och då har jag också räknat bort spelen som inte finns på konsolen. Kostnaden är egentligen högre då två PS5-titlar kräver Playstation Plus-medlemskap för att få priserna jag räknat på. Utan medlemskapet skulle kostnaden bli 2435 kr.

På 1 år betalar man 549 kr (vid årsbetalning) eller 708 kr (vid månadsbetalning) för Amazon Prime och får då minst +240 spel. Bara de 23 spelen ovan för april månad kostar som sagt var minst 2160 kr på PS5, så hur mycket tror du inte +217 titlar kostar? Vi pratar om åtminstone +10,000 kr, som PC-ägarna betalar så lite som 549 kr för.

Sedan ska man inte glömma bort alla spel som ges bort gratis varje vecka på sidor som Epic Games Store. Denna veckan är det River City Girls som kostar 164 kr på PS5. Steam och GOG ger också bort gratis spel men inte lika ofta.

När man räknar på spelpriser så ska man också räkna in sådant som att onlinespelande kostar på konsolerna samt att man in +95% av fallen inte kan modda sina spel, och när det väl går så är det oerhört begränsat. Attt kunna modda sina spel gör att PC-spelen håller betydligt längre.

Sedan att kunna använda emulatorer och köra med högre texturer och upplösning gör att gamla konsolspel får ett nytt liv.

Så för att summera så är PC-spelande är inte bara billigare utan också bättre på alla sätt och vis.

Har sagt mitt om ämnet.

Finns fler butiker än de officiella, så kallade keyshops. Att just detta spelet inte är så mycket billigare på PC är för att det fortfarande har så stor efterfrågan, men så fort det minskar sjunker priset på PC-versionen kraftigt medans konsolpriserna tenderar att stagnera.

Läs sedan det jag skrev ovan.

Nästan alla spelen du refererar till kan man få tag i billigare än priset du angav. T ex har jag köpt Spider man 2 för 349 sek. Jag skulle säga att pc-spel är ”lite” billigare. Men att hävda att det är 40-50% skillnad stämmer ju inte.

Permalänk
Medlem

Det finns för och nackdelar med alla plattformar. Använder de flesta beroende på typ av spel, pris och annat. Hinner inte spela hundratals spel om året. Så allt man får från Prime och Epic läggs mest på hög.

Moddar kan vara kul, sonen älskar sånt till Minecraft, själv är jag inte speciellt intresserad.

Jag betalar runt 800-1000 kr per år för game pass Ultimate och får tillgång till fler spel än jag hinner spela till både Xbox och pc. Och där ingår online kostnaden och att barnen kan spela på Xboxen. Väl värt det, eftersom jag spelar åtminstone ett par spel per år där som jag annars hade köpt. Och att jag kan använda streaming tjänsten är en trevlig bonus. Även om GeForce now i vissa avseenden är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är lite av själva problemet med kryssboxar och guystation att betala för något man kanske inte behöver eller så spelar man aldrig multi-player spel, som många ggr är det absolut roligaste man kan göra.
Som en snål jävel hade Jag heller aldrig spelat multi-player för att slippa betala konsolerna staffavgifter och kanske missat de bästa spelen som finns.
Var nog orsaken jag aldrig köpte några spel till min 360, förutom den dåliga grafiken och att fps spel inte är spelbart på en gimppad.

Med tanke på hur skitnödiga ni "päcä gäymärs" är så betalar jag gärna extra för att inte associeras med er

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nästan alla spelen du refererar till kan man få tag i billigare än priset du angav. T ex har jag köpt Spider man 2 för 349 sek. Jag skulle säga att pc-spel är ”lite” billigare. Men att hävda att det är 40-50% skillnad stämmer ju inte.

Läs vad jag skriver. Det finns undantag på allt. Priserna jag anger är priserna som gäller just nu i skrivande stund.

Spider-Man 2 kostade under Black Week på Elgiganten 299 kr (lägsta priset någonsin) till PS5, medans jag betalade 92 kr för PC-versionen på Difmark när jag köpte det i slutet på december.

Aliens: Dark Descent har som lägst legat på 129 kr för PS5-versionen medans PC-versionen varit nere på 32 kr. I dag kostar det 251 kr till PS5 medan PC-versionen kostar 35 kr vilket gör det 86% billigare.

Beneath Oresa som jag köpte i fredags för 7,66 kr har aldrig kostar mindre än 95 kr på PS5 (om man har PS+), annars har det som lägst kostat 167 kr. Det gör PC-versionen mellan ~91 till ~95% billigare.

Konsolpriserna tenderar att stagnera efter tid medans PC-priserna fortsätter att sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulderu:

Läs vad jag skriver. Det finns undantag på allt. Priserna jag anger är priserna som gäller just nu i skrivande stund.

Spider-Man 2 kostade under Black Week på Elgiganten 299 kr (lägsta priset någonsin) till PS5, medans jag betalade 92 kr för PC-versionen på Difmark när jag köpte det i slutet på december.

Aliens: Dark Descent har som lägst legat på 129 kr för PS5-versionen medans PC-versionen varit nere på 32 kr. I dag kostar det 251 kr till PS5 medan PC-versionen kostar 35 kr vilket gör det 86% billigare.

Beneath Oresa som jag köpte i fredags för 7,66 kr har aldrig kostar mindre än 95 kr på PS5 (om man har PS+), annars har det som lägst kostat 167 kr. Det gör PC-versionen mellan ~91 till ~95% billigare.

Konsolpriserna tenderar att stagnera efter tid medans PC-priserna fortsätter att sjunka.

”Just nu” är ett dåligt mått. Du väljer ju och vrakar så att det passar ditt resonemang. Alla spel har varit mkt billigare på PSN.

En bättre jämförelse är billigaste priset, i PS:s fall måste man inkludera både fysiska och digitala spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

My bad, 5 490kr

https://www.inet.se/produkt/6612303/sony-playstation-5-digita...