Asus börjar sälja NUC med Arrow Lake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Behöver man 96GB Ram när man jobbar på försäkringskassan?
😂😂

Du skulle bara veta!
Kommer att köras som testsystem för våra kuberneteskluser för att spara pengar mot att köpa renodlade servrar. Ska bli mycket intressant.

Och gällande min avatar så var den väl mer relevant när AMD körde något liknande som logo.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Det är exakt något som en NUC jag tänker mig som min nästa soffdator/hemserver. Vore intressant med en AMD version dock.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Bara jag som tycker att det vore väldigt intressant med en sån här produkt som också har ett litet batteri som endast går att använda för hibernate / standby? T.ex. kan man ta med hemifrån till jobbet med 1-2 timmars pendling utan att behöva starta om?

Alltså en laptop utan skärm med bättre prestanda / kylning i "box format".

Även med ett litet batteri som skydd mot kortare strömavbrott. Kanske inte aktuellt på landsbygden, men i Stockholm med Ellevio som elleverantör vågar jag inte köra stationärt utan UPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

64GB DDR5 stickor för konsumentplattformar är väl relativt nytt?
Så om det inte har varit högt upp på prioriteringslistan så kanske de inte har validerat det ännu ?

Konsumenter har väl haft tillgång till stickorna i en månad? Rimligtvis har Asus kunnat få tag i dessa tidigare? Men det är väl den enda förklaringen.

Skrivet av fesen:

I de storlekarna är väl hastigheten begränsad än så länge? Cu sodimm lär dyka upp med 6000mhz+ och 128gb kit...lär kosta kr per mhz med 😅

Billigt nej, och endast 5600Mhz. Inget av dessa bör hindra en marknadsavdelning från att skriva ”up to 128GB ram” och med all rätt. Kunder har olika behov och budget.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Konsumenter har väl haft tillgång till stickorna i en månad? Rimligtvis har Asus kunnat få tag i dessa tidigare? Men det är väl den enda förklaringen.

Billigt nej, och endast 5600Mhz. Inget av dessa bör hindra en marknadsavdelning från att skriva ”up to 128GB ram” och med all rätt. Kunder har olika behov och budget.

Det låter sannolikt.
Men beror väl på hur högt de prioriterar det.
Om de tänker att få har behov så kanske det hamnar långt ner på att göra listan.

Serve The Home som har YouTube kanal och hemsida har varit tidiga med att testa minnesmängder i datorer.

Både 64GB DDR5 stickor nu i år på datorer som officiellt bara stöder upp till 48GB stickor och tidigare 48GB stickor i datorer som officiellt bara stödde upp till 32GB stickor.

Generellt så verkar det ha fungerat rent praktiskt.
Så man kan chansa. Köper man minnet från en återförsäljare i Sverige är det väl inte jätte svårt att skicka tillbaka med ångerrätt och så om man beställer på nätet.
Men visst känns det väl lite bättre att köpa något som officiellt stöds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Du vill inte beställa minisforum utrustad, jag utgår från barebone versionen och du handlar det som behövs till barebonen från erkända aktörer. Minisforum är tidigare aliexpress krängare som etablerat lager och dotterbolag i Tyskland men är fortfarande samma skrot och korn.

I detta fall, det du betalar premium för med asus nuc är att få en säker och uppdateringsbar BIOS. Vilket du inte får med aliexpress/minisforum grejer. Samt icke barebone dator med ram och hårddisk som inte innehåller bakdörrar. Finns otaliga trådar med duktigt folk som lyckas kringgå kinesens BIOS men inte utan vissa konsekvenser.

Det finns några säljare som tar in aliexpress grejer och flashar kompatibel moderkort med erkänd/opensource BIOS men då har priset stuckit iväg med någon 1000-2000lapp extra bara för det.

Tldr: med asus nuc betalar du premium för säker och uppdateringsbar BIOS samt ev. extra komponenter om du lägger till det.

Har du en länk? Kikar på GMKTEC men blir ju lite fundersam.

Visa signatur

RIPE LIR