Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

"För kapaciteten ligger ju runt 50-60 mil på många elbilar idag, motorväg kan ju kapa mil dock."
Du lever i en dröm värld du tror att jag eller de som äger en elbil kommer 50 mil, Jag kommer 26 mil på vintern eller 30+ med min Volvo C40. Har suttit fast på vintern +5h många gånger då lastbilar kör in i 2+1 räcket, var av gör att man måste ha 20% kvar minst till nästa laddning. Kolla bara på Norges senaste test den som kom längst med 110kWH batteri, långt under 50 mil...ska vi bara köra bil 50% av året?

"Snabbladdning är ju oftast <20min ändå för 80% på en modern elbil." hm om det skulle vara så modern kan du byta ut mot möjligt på 800V DC

Nu har jag en Id buzz.. Vid - 15 kom jag 36mil, enbart haft en kall dag. I torsdags kom jag 46mil, körde 23 mil, 50% kvar, hälften motorväg med kabelstege på takräcket och snittade 1.9kw/mil.

"På snabbladdningsstationer (DC) kan ID. Buzz laddas med upp till 200 kW effekt med 86 kWh-batteriet och 185 kW effekt med 79 kWh-batteriet. Det gör det möjligt att under ideala förhållanden fylla batteriet från 5 % till 80 % på 25-26 minuter."
Så <20min om man tankar vid 20-80%

Och även vårt kontor kommer 40mil+ på vintern enligt dem själva, polestar och tesla.
Många av dem kör dalarna, sälen regelbundet utan att klaga.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så är det garanterat, men gissar att om du planerade bättre så skulle inte laddningen behöva ske på "felställe" utan kanske tidigare när du har högre % än vad du vill ladda på, så hade sluppit ladda på felplats...

Och lägger du ihop alla timmar man spenderat på att tanka fossilt så vet man att laddar man ca 2 gånger i månaden a 20min/tillfälle så är man väldigt nära vad fossila spenderar per månad att tanka.

Lite som att spendera 50kr/ dag på kaffe eller 1500 direkt, ena gör man automatiskt, den andra kommer många fundera engångs åtminstone

Vilken fossilbil behöver man spendera 40 min i månaden på att tanka? Inte ens när jag hade min WRX som älskade soppa och hade 50 liters tank var jag i närheten av de siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vilken fossilbil behöver man spendera 40 min i månaden på att tanka? Inte ens när jag hade min WRX som älskade soppa och hade 50 liters tank var jag i närheten av de siffrorna.

Du räknar inte med att du måste köra dit också? Skulle gissa jag spenderar mer än 40min. Har 5min omväg för att tanka på närmaste mack

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Du räknar inte med att du måste köra dit också? Skulle gissa jag spenderar mer än 40min. Har 5min omväg för att tanka på närmaste mack

ja passerar man inga mackar i sin dagliga pendling eller till veckohandling så kan det så klart sticka iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

ja passerar man inga mackar i sin dagliga pendling eller till veckohandling så kan det så klart sticka iväg.

Även mindre avstickare så går minuterna upp.
Testa att klocka ett "avstick" och tanka så skall du se att de 2-300m är 3-5min tills du är tillbaka på samma ställe.

Vad jag hittar verkar en full tank fossiltbränsle tag 2-4min att fylla upp.
adblue tankar 1L/min hos okq8 (vet ej varför det är så segt)
skulle du summera alla dessa små tidatjuvarna varje månad skall du nog de att du ligger i spannet 20-40min, om du nu tankar varje vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även mindre avstickare så går minuterna upp.
Testa att klocka ett "avstick" och tanka så skall du se att de 2-300m är 3-5min tills du är tillbaka på samma ställe.

Vad jag hittar verkar en full tank fossiltbränsle tag 2-4min att fylla upp.
adblue tankar 1L/min hos okq8 (vet ej varför det är så segt)
skulle du summera alla dessa små tidatjuvarna varje månad skall du nog de att du ligger i spannet 20-40min, om du nu tankar varje vecka.

Fast dessa avstickare blir samma för en elbil så du sparar in två stop per månad om du tankar varje vecka och kör laddstationen 2 ggr/månd. Nu kommer min diesel 80-100 mil på en tank så numera tankar jag runt 2 ggr i månaden. Medans min sambos elbil aldrig står på en laddstation.

En normal mackpump ligger på runt 30 liter/minut så du ska tanka mycket om du ska stå 4 minuter.

AdBlue har jag inte koll på men verkar vara runt 10-20l en bil behöver ungefär var 1 500 mil så inte så illa om det bara är 1l/min

Elbilar har väldigt många fördelar men behöver man snabbladda ofta är det långt ifrån lika smidigt som en diesel. Speciellt om man vill äta på något annat än snabbmat eller vägkrogar vilket var ursprungsfrågan.

Permalänk
Medlem

Så fortfarande sitter man och jämför dieselbilar med 100+ mils räckvidd i tråden med elbilar?

För vissa specifika användingsområden - kör dieselbil (Malmö till Haparanda i -25grader 120km/h varje vecka non stop, kissa i en flaska under färd om det behövs och köp matsäck att ta med innan avfärd)

För de allra flesta övriga användningsområden - kör elbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Fast dessa avstickare blir samma för en elbil så du sparar in två stop per månad om du tankar varje vecka och kör laddstationen 2 ggr/månd. Nu kommer min diesel 80-100 mil på en tank så numera tankar jag runt 2 ggr i månaden. Medans min sambos elbil aldrig står på en laddstation.

En normal mackpump ligger på runt 30 liter/minut så du ska tanka mycket om du ska stå 4 minuter.

AdBlue har jag inte koll på men verkar vara runt 10-20l en bil behöver ungefär var 1 500 mil så inte så illa om det bara är 1l/min

Elbilar har väldigt många fördelar men behöver man snabbladda ofta är det långt ifrån lika smidigt som en diesel. Speciellt om man vill äta på något annat än snabbmat eller vägkrogar vilket var ursprungsfrågan.

Du jämför dock äpplen och päron, jag har presenterat min vardag. Kört 14år med disielfordon i tjänst, tankar som nämnts upptill 10 ggr/månad.
Adblue är var 3dje månad, så man slipper ljudet och blinkande lampa vid mätarna. Gissar snitttid per månad var tidigare 1h vid macken.
Du har en diesel som inte finns i min bransch, vad jag vet. Tror längsta räckvidd jag sett är runt 60mil, I best case scenario.

Samt den info jag hittat online, de räknade med betala också.
Så kliv ut
betala på apparaten
Öppna lock och tryck in munstycket.
Vänta
returnera handtag
starta och åk iväg.

Jag har svårt att tro att folk gör detta sub 3min vid tom tank i snitt... Sen räkna in detoruren på det.
min erfarenhet är snarare 5min per bil och tankning per besök.

Men vi släpper detta 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En del längtar efter elbilar som kan ladda snabbt på 5 min för att det är en viktig egenskap, medans andra tycker att det är helt onödigt. Kanske är en bra summering? Vore bra om det går att diskutera högre laddningshastighet utan att det ska klankas ner på.

Permalänk
Medlem

Du jämför dock äpplen och päron, jag har presenterat min vardag. Kört 14år med disielfordon i tjänst, tankar som nämnts upptill 10 ggr/månad.
Adblue är var 3dje månad, så man slipper ljudet och blinkande lampa vid mätarna. Gissar snitttid per månad var tidigare 1h vid macken.
Du har en diesel som inte finns i min bransch, vad jag vet. Tror längsta räckvidd jag sett är runt 60mil, I best case scenario.

Samt den info jag hittat online, de räknade med betala också.
Så kliv ut
betala på apparaten
Öppna lock och tryck in munstycket.
Vänta
returnera handtag
starta och åk iväg.

Jag har svårt att tro att folk gör detta sub 3min vid tom tank i snitt... Sen räkna in detoruren på det.
min erfarenhet är snarare 5min per bil och tankning per besök.

Men vi släpper detta 😊

Ja är nog dags att släppa 😊 som sagt beror helt på scenariot för hur man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Så fortfarande sitter man och jämför dieselbilar med 100+ mils räckvidd i tråden med elbilar?

För vissa specifika användingsområden - kör dieselbil (Malmö till Haparanda i -25grader 120km/h varje vecka non stop, kissa i en flaska under färd om det behövs och köp matsäck att ta med innan avfärd)

För de allra flesta övriga användningsområden - kör elbil

Och elbilister tappar aldrig tid på att ladda sina bilar det kommer bero helt på scenarion vad som lämpar sig bäst för enskilda personer. Och ingen tjänar på att överdriva sina egna fördelar.

Jag är kombifrälst så har länge väntat på id7, tyvärr inga möjligheter att få personalbil eller liknande och privatleasing blir för mycket pengar för den utrustning jag vill ha. Men den ser ju riktigt populär ut så borde komma ut många begagnade på marknaden om 3 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

En del längtar efter elbilar som kan ladda snabbt på 5 min för att det är en viktig egenskap, medans andra tycker att det är helt onödigt. Kanske är en bra summering? Vore bra om det går att diskutera högre laddningshastighet utan att det ska klankas ner på.

Det handlar oftast om människor som aldrig har ägt elbil och inte kan sätta sig in i tankesättet. De är vana att åka till macken 2-4 ggr per månad när lampan lyser och tanka fullt. Och då måste detta gå på 5 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Det handlar oftast om människor som aldrig har ägt elbil och inte kan sätta sig in i tankesättet. De är vana att åka till macken 2-4 ggr per månad när lampan lyser och tanka fullt. Och då måste detta gå på 5 minuter.

Vet inte vad andra tänker men elbil är såklart överlägset för vardagen om man har möjlighet att ladda hemma. På långresor har jag svårt att se några fördelar. Det mest störande är när jag har ställt bilen på laddning, ska gå och käka och sen hinner den ladda klart innan jag ätit klart och det börjar ticka på straffavgift för att jag ockuperar en laddstation. Ej optimalt.

Permalänk
Medlem

Ok, viljen är den ultimata elektriska andrabilen? Vill helst ha en med CCS, så många Leaf och tidiga Zoe går bort, dessutom drygt att det sällan skrivs rakt ut om det finns på bilen eller ej. Vill helts ha en bil som minst kan åka lite längre "i nödfall", men att ladda i 50kw eller mindre känns som att det går bort.

Tittar man i lite högre prsklass så känns e-niro, Id. 3 och kanske tex. MX-30 som intressanta om man vill hamna så lite över 200k som möjligt. Någon som kört flera av dessa, åsikter? Blev förvånad att höra att Id.3 är mindre invändigt än Niron, tyckte Id.3 kändes väldigt rymlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ok, viljen är den ultimata elektriska andrabilen? Vill helst ha en med CCS, så många Leaf och tidiga Zoe går bort, dessutom drygt att det sällan skrivs rakt ut om det finns på bilen eller ej. Vill helts ha en bil som minst kan åka lite längre "i nödfall", men att ladda i 50kw eller mindre känns som att det går bort.

Tittar man i lite högre prsklass så känns e-niro, Id. 3 och kanske tex. MX-30 som intressanta om man vill hamna så lite över 200k som möjligt. Någon som kört flera av dessa, åsikter? Blev förvånad att höra att Id.3 är mindre invändigt än Niron, tyckte Id.3 kändes väldigt rymlig.

Har en Hyundai Ioniq EV 38 kWh som andrabil. Helt fenomenal, kommer typ 30 mil så här års.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Vet inte vad andra tänker men elbil är såklart överlägset för vardagen om man har möjlighet att ladda hemma. På långresor har jag svårt att se några fördelar. Det mest störande är när jag har ställt bilen på laddning, ska gå och käka och sen hinner den ladda klart innan jag ätit klart och det börjar ticka på straffavgift för att jag ockuperar en laddstation. Ej optimalt.

Jag håller med, men för min del överväger fördelarna i vardagen rejält. Kan lätt ta nackdelarna på de få långresor jag gör per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Enda jag kört av dessa är Niron, har lite korta säten för min del för långkörningar, jag är 185 och 85kg. Annars en väldigt trevlig bil och ligger helt okej även på motorvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Två år gamla MG4 går att få för lite drygt 200.000 nu. Bilen är inte perfekt, men svårslagen för det priset. LÅNGT mycket trevligare än Zoe eller Leaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Två år gamla MG4 går att få för lite drygt 200.000 nu. Bilen är inte perfekt, men svårslagen för det priset. LÅNGT mycket trevligare än Zoe eller Leaf.

Ja, MG4 var jag faktiskt helt inställd på tills jag läste massa kommentarer om att den inte kunda ta bort imma på vintern....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ja, MG4 var jag faktiskt helt inställd på tills jag läste massa kommentarer om att den inte kunda ta bort imma på vintern....

Låter märkligt. Inget problem vi har upplevt. Tycker tvärt om att den är väldigt snabb på att få bort imma. Nu har vi en standard och alltså ingen värmepump. Skulle det kunna vara så att modellen med värmepump är sämre i det avseendet kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Vibilägare hade den med i sitt långtest och var inte imponerade av två andra vinteregenskaper i alla fall:

Citat:

Ett av problemen är att bilens regenerering – alltså när föraren släpper på gaspedalen och bilen ”motorbromsar” – är så kraftig att det kan uppstå bakvagnskast. Det spelar ingen roll om man väljer den lägsta bromskraftsregenereringen av tre möjliga nivåer, bakvagnen bryter ut i sladd ändå när foten nuddar bromspedalen.

”Aldrig förr har vi kört en bil som så snabbt växlat beteende från full kontroll till rejäl sladd trots alla säkerhetssystem i gång”, skrev vår testförare Nils Svärd.

För att lösa problemet kan föraren välja körläge Snow, men det måste väljas varje gång bilen startas.

[.....]

Ett annat problem med bilen är att filhållningssystemet är trafikfarligt. ”Med snö på vägen tror systemet att bilen ligger fel i körfältet och vrider med brysk kraft i ratten – antingen mot diket eller mot mötande körbana. Maken till abrupt ingripande har vi sällan varit med om”, skrev vår testförare.

Här uppger MG att det finns ”rum för förbättring”. Kritiken skickas nu vidare till Europakontoret, men det är oklart vad det kommer leda till rent konkret.

Dold text
Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vibilägare hade den med i sitt långtest och var inte imponerade av två andra vinteregenskaper i alla fall:

Haha "var inte imponerade", det var ödmjukt, lät ju helt oacceptabelt för en bil som ska köras i sverige.

Kommentaren från MG påminde mig om när Tata fick 0 stjärnor i euro-ncap och deras kommentar var "we have other models also"

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Dold text

Det talas mycket om fysiska knappar nuförtiden. Jag vill slå ett slag för fysiska brytare.
Om man slår över brytaren till t:ex "snow" så ändras inställningen först och endast då man manuellt knäppar om till annat läge.

Samma borde vara med lane assist och automatisk start/stop men där verkar det vara EU regler som hindrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Haha "var inte imponerade", det var ödmjukt, lät ju helt oacceptabelt för en bil som ska köras i sverige.

Kommentaren från MG påminde mig om när Tata fick 0 stjärnor i euro-ncap och deras kommentar var "we have other models also"

hehe ja sant
MG verkar ha struntat i en hel del vinteregenskaper - var en del skriverier om Marvel R som visade sig vara fyrhjulsdriven endast framåt och inte vid backning.
https://www.vibilagare.se/nyheter/brist-pa-fyrhjulsdrift-vid-...

Skrivet av tankjunior:

Det talas mycket om fysiska knappar nuförtiden. Jag vill slå ett slag för fysiska brytare.
Om man slår över brytaren till t:ex "snow" så ändras inställningen först och endast då man manuellt knäppar om till annat läge.

Samma borde vara med lane assist och automatisk start/stop men där verkar det vara EU regler som hindrar.

Det är inte en dum idé, faktiskt. Det är en skön känsla att manöverera en fysisk brytare. Tyvärr kostar det - och ser lite daterat ut, men funktionellt klart överlägset pekskärmar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

1: filhållningsassistenten är inte livsfarlig längre efter uppdatering. Den är dock inte bra fortfarande, brukar stänga av den vintertid. Detta är dock något som många fler biltillverkare än MG har problem med.

2: regenerering vintertid på bakhjulsdrivna bilar ÄR otrevligt. Antisladden griper in skapligt fort, men man kan absolut hinna haja till ordentligt. Tyvärr den största nackdelen med bakhjulsdrivna elbilar överlag. Jag brukar använda körläget Winter vid halt väglag för att slippa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Körläget kan enkelt ändras med en fysisk knapp på ratten på MG4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

1: filhållningsassistenten är inte livsfarlig längre efter uppdatering. Den är dock inte bra fortfarande, brukar stänga av den vintertid. Detta är dock något som många fler biltillverkare än MG har problem med.

2: regenerering vintertid på bakhjulsdrivna bilar ÄR otrevligt. Antisladden griper in skapligt fort, men man kan absolut hinna haja till ordentligt. Tyvärr den största nackdelen med bakhjulsdrivna elbilar överlag. Jag brukar använda körläget Winter vid halt väglag för att slippa problemet.

Jag har rattat världens halaste bil ID.4 tre vintrar men några problem med regeringen har jag aldrig upplevt.

Helt klart går det att få till.

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Jag har rattat världens halaste bil ID.4 tre vintrar men några problem med regeringen har jag aldrig upplevt.

Helt klart går det att få till.

Samma här, tyckte den justerade hur hårt den bromsade/regenererade väldigt bra. Polestar 2 är aningen halare om man kör med hård regenerering.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Funderar på privatleasing av en elbil modell mindre/mellan då vår nuvarande Honda börjar ge sig lite. Vi vill helst inte ge över 4000 kr per månad. Har kollat på EX30 och liknande. Några tips?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Funderar på privatleasing av en elbil modell mindre/mellan då vår nuvarande Honda börjar ge sig lite. Vi vill helst inte ge över 4000 kr per månad. Har kollat på EX30 och liknande. Några tips?

Mycket bil för pengarna.

Även Ioniq 6 verkar ingå i någon slags kampanj.

Visa signatur