Från desktop till laptop - bärbar gaminglaptop 15-20k

Permalänk
Medlem

Från desktop till laptop - bärbar gaminglaptop 15-20k

Lillpöjken ska få ett eget rum. Jag röstade för att offra köket men det blev jag som får rensa ur mitt lilla spelkrypin. Nu är min stationära såld, som hade 3070, Ryzen 5 5600X, 16 GB ram så jag får motvilligt hoppa över till bärbar gaming för första gången.

Jag har inte något krav på att byta upp mig något nämnvärt i prestanda, jag vill däremot inte byta ner mig.

Tror jag har siktet inställt på 4070, verkar ligga hyfsat i pris också. Prishoppet upp till 4080 verkar vara ganska stort.
32gig ram känns rimligt, däremot verkar detta vara mer ovanligt i de laptops jag kikat på. Har stött på 24 gig ram för första gången i mitt liv, är den ökningen ens lönt eller bättre att satsa på 32?

Har inget krav på skärmstorlek då jag har extern skärm hemma. Tänker dock eventuellt att större skärm = större dator = bättre kylning? Kommer bära med mig datorn mycket till jobbet, verkar vara väldigt få ryggsäckar som har plats med 17".

Det mest krävande jag spelar är väl Cities Skylines 2, som är en ganska orättvis måttstock då det är så fruktansvärt dåligt optimerat. Planet Zoo / Coaster kanske är rimligare, därav känns mer än 16 gig ram som en kulle jag vill dö på.

Mottar gärna tips på märken / modeller värda att kolla in och tvärtom!
Tack så hjärtligt

Permalänk
Snusfri

Iomed att du kommer att ha datorn med dig mycket till jobbet så skulle jag faktiskt kolla in en runt 14" "icke-gaming" laptop och en tjänst som Geforce Now istället.

Cities Skylines 2 och Planet Zoo skulle fungera riktigt bra så.

Fördelar är att du kan köpa en lätt och lämplig billigare laptop med betydligt bättre batteritid bla samt att många smarta TV har Gefore Now app ifall du vill spela på din TV.
Nackdelar är att alla spel inte fungerar med Geforce Now samt om man spelar rätt snabba fps så kan latens märkas av samt att man måste vara uppkopplad så man är beroende av bra internet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Iomed att du kommer att ha datorn med dig mycket till jobbet så skulle jag faktiskt kolla in en runt 14" "icke-gaming" laptop och en tjänst som Geforce Now istället.

Cities Skylines 2 och Planet Zoo skulle fungera riktigt bra så.

Fördelar är att du kan köpa en lätt och lämplig billigare laptop med betydligt bättre batteritid bla samt att många smarta TV har Gefore Now app ifall du vill spela på din TV.
Nackdelar är att alla spel inte fungerar med Geforce Now samt om man spelar rätt snabba fps så kan latens märkas av samt att man måste vara uppkopplad så man är beroende av bra internet.

Tanken är god, dock spelar jag mycket gammalt också, och mycket äldre spel med mods - framgick inte i inlägget ser jag nu. Fel av mig.

Permalänk
Medlem

Ja ryggsäckar till 17" bärbara är lite svårt att hitta. Jag hittade en HP Omen som hängt med i snart 4 år. Tar med datorn kanske 2-3 dagar i veckan till jobbet, men ryggsäcken används varje dag och den har hållt bra.

Permalänk
Medlem

På lite benchmarks verkar det som att 4070 är generationens "sämst" presterande kort i förhållande till pris, medan 4080 verkar vara "bäst". Dock verkar 4080 maskiner otroligt få till antalet - är det utplockat tro, och inga fylls på eftersom det byggs 5000 serien för fulla muggen?

Permalänk
Medlem

4080 är rejält mycket bättre, men då får du nog hoppa upp till 25 000.

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag lägger mig kring 15 k - då verkar det som jag hittat bästa pang för pengen i denna MSIn
https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

Ryzen 9 och 4070

Råkade posta innan färdigskrivet