Finns det någon benchmark mellan x3d med 4st ram vs non-x3d med 2st ram?

Permalänk

Finns det någon benchmark mellan x3d med 4st ram vs non-x3d med 2st ram?

Som rubriken lyder.
Jag är intresserad av att se skillnaden mellan de två scenarior.

Men har inte hittat något konkret.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Är inte x3d med 4st ram vs x3d med 2st ram mer intressant? I ditt scenario är det för många olika kombinationer som testas, så du får ingen konkret information om hur de olika komponenterna påverkas.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Fler eller färre utnyttjade minnesplattser har ingen betydelse (för konsumentplattformar) så länge du lyckas få dom att köra i samma MT och CL. Svårigheten brukar vara att få 4st stickor att lira i XMP/DOCP.

Permalänk
Medlem

Om din föreslagna test skall vara meningsfull så måste du börja blanda in minnen med olika rank också. Det blir väldigt fort flera varianter än du tänkt dig. Men ja, någonstans på youtube bör det finnas, jag skulle använda sökfunktionen där.

Och vilken processor är du intresserad av, 5000, 7000 eller 9000?

Permalänk

@vipers
@tonii

Så länge ddr5 lider av samma problem som tidigare ddr så nej?

För de flesta vet om att bandbredden halveras när du kör 4st ram istället för 2st på konsument-brädor.

Skrivet av mc68000:

Om din föreslagna test skall vara meningsfull så måste du börja blanda in minnen med olika rank också. Det blir väldigt fort flera varianter än du tänkt dig. Men ja, någonstans på youtube bör det finnas, jag skulle använda sökfunktionen där.

Och vilken processor är du intresserad av, 5000, 7000 eller 9000?

Är ju just därför jag undrar om någon spikat några exempel och gjort någon x VS y VS z
Har inte hittat något konkret som sagt. Det mesta lägger fokus på cpu-sidan.

Vilken cpu är inte jätterelevant då jag mest vill se en fingervisning inom samma generation eller likvärdigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De flesta videor koncentrerar sig specifikt på att testa antingen CPU- eller Minnesvarianter, jag skulle föreslå att du slänger iväg ett mejl till Gamers Nexus, Linus Tech Tips med flera som (liksom Sweclockers) kör en standardiserad test-miljö och se om de kan rekommendera två av deras videos som ger dig svaret på vad som eftersöks. Just tester med fyra stickor är väl inte så hett i gamingvärlden, att överklocka med fyra singel rank minnen är väl lite nischat givet risken att minneskontrollern blir för ansträngd. (Den verkar klara det ganska bra på AM5?)

Titta också på QVL för ditt moderkort, finns där exempel på fyra stickor ? Fördjupa dig sedan i dessa modellbeteckningar.
Diskussion: https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/jt85vm/four_si...

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Just tester med fyra stickor är väl inte så hett i gamingvärlden

blir väl oftare att de byter ram/dator helt iställt för att "fylla på extra"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

För de flesta vet om att bandbredden halveras när du kör 4st ram istället för 2st på konsument-brädor.

Nej, man kan köra dual channel med både två, tre, eller fyra stickor. Fyra stickor är oftast sämre sett till hur högt man kan klocka dem, men jämför man minnen med samma inställningar så är det ingen större skillnad på två eller fyra stickor.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, man kan köra dual channel med både två, tre, eller fyra stickor. Fyra stickor är oftast sämre sett till hur högt man kan klocka dem, men jämför man minnen med samma inställningar så är det ingen större skillnad på två eller fyra stickor.

Det där låter ju fel för många har ju bankat in andra att 1 sticka går mycket sämre än 2 om vi mäter prestanda. Jag har hört detta sedan ddr2 var nytt. (detta är rimligt)

Likaså har det varit med att 4st ram skulle vara långsammare än 2st. (hmm?)

Poängen har varit att "kör 4st ram så får du typ single channel" då "de delar på 2 kanaler".

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik356b:

Det där låter ju fel för många har ju bankat in andra att 1 sticka går mycket sämre än 2 om vi mäter prestanda. Jag har hört detta sedan ddr2 var nytt. (detta är rimligt)

Likaså har det varit med att 4st ram skulle vara långsammare än 2st. (hmm?

Poängen har varit att "kör 4st ram så får du typ single channel" då "de delar på 2 kanaler".

Nja, det där stämmer inte riktigt.
1 är alltid sämre än 2 för att man får halva maxbandbredden pga single channel (notera att perost nämnde 2, 3 och 4 som kapabla till dual channel, inte 1).

4 är samma prestanda som 2 (med förbehåll, se nedan) om man lyckas köra dem med samma inställningar, men det är svårt att faktiskt göra det. T ex så klarar nästan alla AM5-system att nå DDR5-6000 på två stickor, men många har problem att nå långt över DDR5-4000 med fyra. Vissa klarar typ 4800. Att faktiskt nå 6000 är nog riktigt svårt.

Förbehåll: för att vara mer exakt så kan 4 potentiellt vara lite snabbare än 2 om man får flera ranks osv, men det är en liten skillnad, och svårigheten att nå hög frekvens lär oftast vinna.

Du får dual channel om du använder två separata kanaler (t ex plats A2 och B2 dvs kanal A och B), och det måste vara samma mängd minne i båda kanalerna för att få dual channel på alltihopa.

Edit: Och en detalj till... DDR5 har en slags dual channel-variant på varje sticka, där den överför 2x32 bitar istället för 1x64 som DDR4, DDR3 osv. Men du får fortfarande dubbel bandbredd av att använda flera minnesstickor på rätt sätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skrivet av Patrik356b:

Det där låter ju fel för många har ju bankat in andra att 1 sticka går mycket sämre än 2 om vi mäter prestanda.

Skrivet av Thomas:

https://www.youtube.com/shorts/-2LVSXBwp8Y

Permalänk
Skrivet av Thomas:

1 är alltid sämre än 2 för att man får halva maxbandbredden pga single channel (notera att perost nämnde 2, 3 och 4 som kapabla till dual channel, inte 1).

4 är samma prestanda som 2 (med förbehåll, se nedan) om man lyckas köra dem med samma inställningar, men det är svårt att faktiskt göra det. T ex så klarar nästan alla AM5-system att nå DDR5-6000 på två stickor, men många har problem att nå långt över DDR5-4000 med fyra. Vissa klarar typ 4800. Att faktiskt nå 6000 är nog riktigt svårt.

Förbehåll: för att vara mer exakt så kan 4 potentiellt vara lite snabbare än 2 om man får flera ranks osv, men det är en liten skillnad, och svårigheten att nå hög frekvens lär oftast vinna.

Du får dual channel om du använder två separata kanaler (t ex plats A2 och B2 dvs kanal A och B), och det måste vara samma mängd minne i båda kanalerna för att få dual channel på alltihopa.

Edit: Och en detalj till... DDR5 har en slags dual channel-variant på varje sticka, där den överför 2x32 bitar istället för 1x64 som DDR4, DDR3 osv. Men du får fortfarande dubbel bandbredd av att använda flera minnesstickor på rätt sätt.

Aha, har endast kört på två stickor utom på ddr4.

Jag tror det har blivit en myt då. (att det per automatik blir single channel eller dylikt vid 4st ram på en dual-channel moderkort/cpu)

Visa signatur

Permalänk

640kb? 😋

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag tror det har blivit en myt då. (att det per automatik blir single channel eller dylikt vid 4st ram på en dual-channel moderkort/cpu)

En vandingsägen kanske, som är felaktig. Ryzen har alltid två fysiska kanaler, det gäller bara att stoppa stickorna i rätt utag. Det hela är också en kostnadsfråga; om man slantar upp till dyr-snabba minnen (B-Die på DDR4?) så har jag läst att det inte är några problem att köra 6000 MT/s med fyra single rank stickor. YMMV..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

har nog säkert skrivits, men dual rank e ju mycket mer krävande än single rank. så om du har dual rank stickor så kan det vara svårt att nå 6000, körde själv 6000 på typ det sämsta mobot med 4 stickor, men de var ju single rank. hade nog inte klarat av att köra 4st dr stickor i 6000 på det am5 mobot jag hade då å med dåtidens biosar.

sen vet vi ju att om man körde med 4st dr ddr4 stickor så kunde man tom förlora prestanda. Hur det är med ddr5 här vet jag ej.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Skulle gissa det, har dock själv aldrig hört något annat än att det kan bli tyngre för minneskontrollern och då leda till lägre hastigheter, eller högre timings för att det ska bli stabilt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome