Permalänk
Medlem

Hemlarm i lägenhet?

Som topic, är det någon som bor i en lägenhet och har hemlarm?

Såg att en granne hade det och funderade på om det är vanligt i lägenheter och om jag borde skaffa det. Om jag hade bott på bottenplan så kanske det hade varit värt, men nu bor jag högst upp i en byggnad med portkord, kan väl inte vara lönt då?

Du som har ett hemlarm och bor i en lägenhet, finns det något särskilld anledning till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Såg att en granne hade det och funderade på om det är vanligt i lägenheter och om jag borde skaffa det. Om jag hade bott på bottenplan så kanske det hade varit värt, men nu bor jag högst upp i en byggnad med portkord, kan väl inte vara lönt då?

Du som har ett hemlarm och bor i en lägenhet, finns det något särskilld anledning till det?

Jag har blivit erbjuden larm i min lägenhet, men tyckte inte det var värt ganska många 100-lappar i månaden. Det kan vara värt om man har eftertraktade värdesaker eller jobbar med saker som brukar innebära att ens utrustning år begärlig. Kanske även om jag var utsatt för hot av olika slag. I det sistnämnda fallet kan ju hot innebära att nån går in och slår sönder ditt hem. Annars hade jag låtit bli om jag bodde högst upp. Brandlarm skulle jag kanske överväga, för olyckor som man inte kan hjälpa händer fortare än man tror.

Permalänk
Medlem

Vi bor längst ned med halvtrapp och har Verisure, mest för att sambon vill ha det. Jag kan tycka att det är värt några kronor att ha brandlarms-funktionaliteten men jag har svårt att se att vi någonsin skulle ha behov av inbrottslarmet i praktiken. Har prutat ned priset en del men det blir ändå drygt 300kr/mån.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har det, men de bor på bottenvåningen och är borta från lägenheten i rätt långa perioder. Jag har en privat kamera som bara skickar meddelande till mig om något händer, mest för att den kostade ett par hundra och jag vet att en del av grannarna har haft problem med folk som försöker ta sig in via balkongen.

Brandlarm har jag givetvis, men bara så att det låter inne i lägenheten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har också flera gånger fått erbjudande om inbrottslarm via t.ex. Verisure, men jag är inte så intresserad av att ha deras system, speciellt med tanke på allt liv det var för något år sedan när man kom på att de satt och tittade på de boende genom kamerorna de monterar.

Bor själv på tredje våningen med andra hyresgäster vars ytterdörrar har uppsikt mot min ytterdörr, och så är det ju såklart en säkerhetsdörr med tillhållarlås.
Känner mig inte särskilt otrygg.

Däremot har jag satt upp en Unifi-kamera kopplad till mitt Unifi-nätverk som tittar längsmed hallen mot ytterdörren.
Jag kan få en notifikation om något händer utanför normala tider (bor själv) och ingen kan röra sig i lägenheten utan att bli sedd.
Min brandvarnare är uppkopplad (Google Nest) så jag får en notifikation där också om något händer, och den sköter alla självtester och berättar för mig (om jag vill) när det är gjort.

Det räcker för mig.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

För inbrott? Nej, men har du inte redan säkerhetsdörr så lägg pengarna på det istället.

För brand? Hur ofta börjar det brinna i en lägenhet man inte befinner sig i?

Larm för privatpersoner är, enligt mig, helt meningslöst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Behöver du ha kopplat mot larmfirma. Går ju annars att bygga ett själv från X-Sense. Har det mesta och kräver inget abonnemang. Du får en notis och kan fixa åtgärd själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Finns det någon som har nyckel så den kan komma in i din bostad utan din vetskap? Om du bor i en hyresrätt borde svaret på denna fråga vara ja. Det går då skaffa något billigt lösning, sedan kan man krångla till det och då sticker kostnaden iväg.

Enkel lösning när man reser bort. Åtelkamera med ett kontantkort, inga konstigheter alls.

Permalänk
Medlem

Hej!

Strunta i samtliga "hemmalarm" som finns på marknaden!
"Hemmalarm" är bara rena skitprodukter men i ganska snygga förpackningar. Och reklamen låter ju lovande för de flesta. Men vad får man i praktiken? Jo, rena skräpprodukter!

Det är lite som när en okunnig ska köpa ett tangentbord och väljer den som kostar 199 kr istället för 1199 kr. Av någon anledning är det nog ganska troligt att den billiga varianten har en rätt låg byggkvalitet jämförelsevis. Trots att det billigare tangentbordet har exakt samma funktionern och kan samma saker som den dyra.

"Hemmalarm" är dessutom mycket tveksamma i hur tillverkaren använder dessa i sin övervakning. Ingen har väl missat att t.ex. Verisure har smygfilmat och gjort ljudinspelningar hos privatpersoner som Verisure-anställda sedan har tittat på och skrattat åt? I flera fall har bostadens innevånare varit nakna. Man ska nog knappast tro att Verisure är ensamma på marknaden om att ha detta beteende, för då är man nog lite blåögd! Sannoligheten för detta är mycket lägre hos de dyra och professionella företagen.

Om man ska ha larm i ens bostad oavsett hur boendet än ser ut, så är det riktiga larm som gäller, dvs. fullprofessionella och avanserade larm som gäller. De är dock mycket dyra jämfört med Verisure's och liknande skitfabrikats priser.

Det som Verisure och Sector m.fl. är duktiga på, är PR och att ge en falsk bild av deras säkerhet som bevisat inte alls är en säkerhet i många fall. Men folk går ju på detta eftersom allt ser både snyggt och seriöst ut. Exempelvis har Verisure inte kommit på skarpa larm vid ett ganska stort antal tillfällen, så så bra är dom! .

Utöver allt ovan så är deras "hemmalarm" väldigt enkla för en brottsling att manipulera och att slå ut helt enligt ett flertal experter. Även detta har det skrivits om ett flertal gånger i t.ex kvällspressen. De säger att larmen har stora brister och ofta är direkt undermåliga ur säkerhetssynpunkt.

Avstå är mitt tips, om man mot förmodan inte redan har listat ut det!

Gå hellre med i en Grannsamverkan i stället.
Fotografera precis varje sak du äger och som du sjäv anser vara värdefullt för dig.
Riktigt värdefulla saker ( smycken undantaget ) kan ofta märkas med en produkt som heter Securemark. Märkpenna är ett enklare alternativ till Securemark men inte lika effektiv.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Bor på bottenvåningen men tycker inte larm är värt pengarna. Har svårt att se hur en inbrottstjuv skulle kunna krossa ett fönster och sen bära dator, TV o.s.v. tvärs över innergården som typ 30 lägenheter har uteplats eller balkong mot utan att någon skulle reagera.
Har dock en vanlig övervakningskamera för några hundra som jag pluggar in om vi t.ex. är bortresta bara så man kan dubbelkolla att allt ser lugnt ut.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Kan börja med att jag jobbar som "säljare/tekniker" för Verisure i ca 7 år fram till covid.

Och skulle säga som så att det beror helt på varför du vill ha larm, är du inte speciellt utsatt av någon anledning eller har något specifikt av värde så är larmet i sig mer eller mindre för att du ska må bra men kommer inte göra någon större skillnad när det kommer till just inbrott!

Är det däremot Brand så kan det helt klart vara värt det! sätt bränder både i hus och lägenheter som har räddats på grund av larm och även där allt brunnit ner då det inte suttit larm i den byggnaden eller att det va ett äldre larm utan bildverifiering!

Sen finns det såklart produkter likt Verisures rökbomb som helt klart kan göra skillnad vid ett eventuellt ibrott men då kostar det också därefter (samt osäker på om det är tillåtet med dessa i lägenheter just).

Med det sagt så vill jag även säga att under tiden jag jobbade för dom så hade jag aldrig uppkopplat larm av denna typ, har inte idag och kommer aldrig att skaffa! Flyttar till hus snart men där blir det eget smarta hemlösningar för brandlarm med bildtagning som vi eventuellt kopplar upp till central om vi känner behov, men detta blir mer eller mindre bara för att försöka rädda livet på djuren om det skulle börja brinna och inget annat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Larm finns för några hundra kronor, ingen avgift alls. Jag tycker många pratar om ha larm för 300kr/månaden eller ha absolut ingen kontroll alls om någon har varit inne i bostaden. Jag har hört flera som har fått oväntat besök av hantverkare och annat som hyresvärd har gett nycklar till. När det gäller OVK besiktning gäller inte de vanliga reglerna.

Jag själv håller på att placera ut Apple AirTags på vissa arbetsredskap nu. Folk kan säga de är skit, en GPS sändare som kostar 2000kr om året är så myrket bättre. Jovisst men så otroligt mycket dyrare.
Min poäng är att man behöver inte alltid välja det dyraste eller köra totalt utan, det finns ofta någon mellanting.

Permalänk
Medlem

Skulle ju vilja påstå att ett vanligt inbrottslarm är totalt bortkastade pengar.

Även för dem som bor i villa.

Ett uppkopplat brandlarm däremot, det är stor skillnad. Även ett läckagelarm är guld värt.