Hjälp att få till fungerande uppkoppling!
Hallå i stugorna!
Jag är en simpel man och ska försöka hålla detta simpelt. Vad jag behöver är inte massa fina ord eller galna nätverkstermer. Tänk att du ska hjälpa ett barn här.
Bor i ett hus på dryga 150 kvadratmeter. Fördelat på 1,5 våningar. TV uppe, TV nere. Dator låda i garderob på övervåning. Fiberdosa sitter bakom TV på nedervåning. Att dra nätverkskabel är uteslutet.
Vad jag har att tillgå för tillfället en router, Asus TUf AX5400, en gammal Asus RT-AC68U. Samt en halv miljard asus lyra puckar. Samt en nätverkskabel som ligger på övervåningen framdragen redan. Jag kan köpa vad som behövs inom rimliga gränser.
Jag får inte TV att fungera ordentligt på övervåning. Och jag börjar bli extremt frustrerad då jag tycker jag testat snart allt. Jag lirar 2st Chromecast 4k.
I fiberdosan nere sitter RT-AC68U inkopplad, därifrån trådlöst på chromecasten vilket funkar helt felfritt nästan jämt. Har provat med Asus tuf routern där och funkar också felfritt. I huset har jag 7st Asus Lyra noder sitter på strategiska platser. Men nej, internet på övervåningen är totalkaos. Så det jag provat nu är att ha kvar allt som tidigare. Men har dragit en nätverkskabel nerifrån ”utanpå” huset och in i sovrummet, placerat routern vid TVn. Men nej, det funkar marginellt bättre.
Snälla hjälp mig, innan jag behöver dra detta så långt att jag säljer huset. Vad ska man behöva göra för att få Wifi som fungerar på övervåningen??
Förklara gärna utan grekiska, typ ”stoppa i nätverkskabel i detta uttag”. Jag skulle uppskatta enormt om någon orkade ta sig tiden att förklara vad jag gör för fel. Och ja, det är okej att fråga vad jag tänker med. Jag är inte rädd för kritik 😁