Hjälp att få till fungerande uppkoppling!

Permalänk

Hjälp att få till fungerande uppkoppling!

Hallå i stugorna!

Jag är en simpel man och ska försöka hålla detta simpelt. Vad jag behöver är inte massa fina ord eller galna nätverkstermer. Tänk att du ska hjälpa ett barn här.

Bor i ett hus på dryga 150 kvadratmeter. Fördelat på 1,5 våningar. TV uppe, TV nere. Dator låda i garderob på övervåning. Fiberdosa sitter bakom TV på nedervåning. Att dra nätverkskabel är uteslutet.

Vad jag har att tillgå för tillfället en router, Asus TUf AX5400, en gammal Asus RT-AC68U. Samt en halv miljard asus lyra puckar. Samt en nätverkskabel som ligger på övervåningen framdragen redan. Jag kan köpa vad som behövs inom rimliga gränser.

Jag får inte TV att fungera ordentligt på övervåning. Och jag börjar bli extremt frustrerad då jag tycker jag testat snart allt. Jag lirar 2st Chromecast 4k.

I fiberdosan nere sitter RT-AC68U inkopplad, därifrån trådlöst på chromecasten vilket funkar helt felfritt nästan jämt. Har provat med Asus tuf routern där och funkar också felfritt. I huset har jag 7st Asus Lyra noder sitter på strategiska platser. Men nej, internet på övervåningen är totalkaos. Så det jag provat nu är att ha kvar allt som tidigare. Men har dragit en nätverkskabel nerifrån ”utanpå” huset och in i sovrummet, placerat routern vid TVn. Men nej, det funkar marginellt bättre.

Snälla hjälp mig, innan jag behöver dra detta så långt att jag säljer huset. Vad ska man behöva göra för att få Wifi som fungerar på övervåningen??

Förklara gärna utan grekiska, typ ”stoppa i nätverkskabel i detta uttag”. Jag skulle uppskatta enormt om någon orkade ta sig tiden att förklara vad jag gör för fel. Och ja, det är okej att fråga vad jag tänker med. Jag är inte rädd för kritik 😁

Permalänk
Medlem

Har du 7st noder på 150kvm??? Är du galen? Det lär räcka med 2-3st som är bra utplacerade. Fler än så så börjar dom nog bara bråka med varandra.

Jag har två simpla Asus CD9 på 120kvm boyta och ytterligare 120kvm garage på våningen under huset. Båda är dock självfallet ansluta med kabel för trådad backhaul.

Om Lyra inte fungerar med AiMesh så lär det räcka med att köpa en valfri rättså billig Asus-router och sen konfigurera alla dina Asus-routrar att köra AiMesh (en är router, dom andra två är noder). Anslut så många som möjligt med kabel, vilket verkar bli två.

Eller använd dina Lyra-enheter (en lär agera router) men dra ner rejält på antalet.

Annars kan du ju alltid ta dit någon som drar nätverkskablar snyggt eller genom existerande hål istället för att köpa nya produkter. Det blir nog både billigare, snyggare och framför allt mer stabilt. Sen säljer du av 4st Lyra-noder och så har du nästan gått plus på det hela.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Har du 7st noder på 150kvm??? Är du galen? Det lär räcka med 2-3st som är bra utplacerade. Fler än så så börjar dom nog bara bråka med varandra.

Jag har två simpla Asus CD9 på 120kvm boyta och ytterligare 120kvm garage på våningen under huset. Båda är dock självfallet ansluta med kabel för trådad backhaul.

Om Lyra inte fungerar med AiMesh så lär det räcka med att köpa en valfri rättså billig Asus-router och sen konfigurera alla dina Asus-routrar att köra AiMesh (en är router, dom andra två är noder). Anslut så många som möjligt med kabel, vilket verkar bli två.

Eller använd dina Lyra-enheter (en lär agera router) men dra ner rejält på antalet.

😂😂 Jag har provat med en, med två osv osv. Eftersom det inte blev bättre så fortsatte jag. Men du kan va lugn, kom över dom för 700kr för 7st på Marketplace 😂.

Lyran fungerar med ai mesh. Så du säger till mig, tuf routern som router inkopplad i fiberdosan, en lyra acesspunkt kopplad med nätverkskabel i sovrummet. Och en utplacerad någonstans i mitten av kåken. Dka den trådade lyran vara inkopplad med kabel i routern där nere eller i fiberdosan? 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paris II Hilton:

😂😂 Jag har provat med en, med två osv osv. Eftersom det inte blev bättre så fortsatte jag. Men du kan va lugn, kom över dom för 700kr för 7st på Marketplace 😂.

Lyran fungerar med ai mesh. Så du säger till mig, tuf routern som router inkopplad i fiberdosan, en lyra acesspunkt kopplad med nätverkskabel i sovrummet. Och en utplacerad någonstans i mitten av kåken. Dka den trådade lyran vara inkopplad med kabel i routern där nere eller i fiberdosan? 😳

Den måste vara ansluten till routern!

Endast routern ska vara ansluten till tjänstefördelaren (fiberdosan) - ingenting annat. Om du ansluter andra enheter utöver eventuell IPTV så kommer du få problem idag eller i framtiden, så konfigurera rätt direkt.

Tänk på att inte placera den trådlösa noden för långt ifrån en annan - signalstyrkan måste vara bra för att den ska kunna tillgodose dom trådlösa enheterna. Räcker inte två Lyra-noder så lägg till en till, men undvik för många. Och 7st på 150kvm är alldeles för många!

Du skulle också kunna använda din andra Asus-router som trådad accesspunkt med AiMesh istället för en Lyra på övervåningen. Den har bättre placerade antenner än en liten Lyra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Den måste vara ansluten till routern!

Endast routern ska vara ansluten till tjänstefördelaren (fiberdosan) - ingenting annat. Om du ansluter andra enheter utöver eventuell IPTV så kommer du få problem idag eller i framtiden, så konfigurera rätt direkt.

Tänk på att inte placera den trådlösa noden för långt ifrån en annan - signalstyrkan måste vara bra för att den ska kunna tillgodose dom trådlösa enheterna. Räcker inte två Lyra-noder så lägg till en till, men undvik för många. Och 7st på 150kvm är alldeles för många!

Du skulle också kunna använda din andra Asus-router som trådad accesspunkt med AiMesh istället för en Lyra på övervåningen. Den har bättre placerade antenner än en liten Lyra.

Done deal! Jag provar! Ska jag göra någon inställning på min ”andra router jag ska använda som trådad acesspunkt” eller är det bara skicka i nätverkskabeln ifrån routern på nedervåningen, starta och se glad ut och uppleva mina fantastiska 1000/1000 som jag aldrig någonsin upplevt på 2 år 😂

Permalänk
Medlem

Hej!

Utan att vara någon nätverksexpert så kommer jag ändå med ett tips när det gäller utplacering av router och noder:

Placera dessa så högt upp från golv som möjligt, t.ex på översta hyllan på en bokhylla eller toppen av ett skåp. Oavsett fabrikat på dessa, så får man på det sättet bättre räckvidd då.

Synd att du inte kan köra trådat hela vägen, för då får man högre hastighet, bättre stabilitet, ännu bättre räckvidd och inte minst högre säkerhet.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Done deal! Jag provar! Ska jag göra någon inställning på min ”andra router jag ska använda som trådad acesspunkt” eller är det bara skicka i nätverkskabeln ifrån routern på nedervåningen, starta och se glad ut och uppleva mina fantastiska 1000/1000 som jag aldrig någonsin upplevt på 2 år 😂

Du ska konfigurera alla noder som accesspunkter med AiMesh eller följa eventuell guide i appen på mobilen.

Du kommer dock aldrig komma i närheten av 1000/1000 via WiFi med det du har idag. Då behöver du både nya dyra noder och dra kablar till alla noder.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Du måste logga in på din andra router och konfigurera den som accesspunkt, annars får du en router-router situation som leder till kaos direkt, eller med tiden. Ungefär samma situation som varnades för ovan. Jag brukar sätta mig i soffan med bara routern och datorn och fixa det. Du skall inte vara inkopplad på husets nät när du gör detta, anslut bara datorn till LAN-sidan (de fyra utagen)) på vanligt vis. Sedan chansar du på https://192.168.1.1 från datorns webläsare och loggar in. Det kan vara bra att göra en reset på routern innan så att du vet vilken status den är i när du börjar, men du har kanske inte konfigurerat den så mycket tidigare.

Permalänk

Om huset är i trä så ställ routern högt upp på andra våningen och centralt så skulle det kunna räcka med med endast routern och inget mer.
Min familj bodde i hus innan jag flyttade hemifrån och då räckte det med endast en router på andra våning. Vi hade närmare 200 kvadrat uppdelat på 2 våningar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Att dra nätverkskabel är uteslutet. Jag kan köpa vad som behövs inom rimliga gränser.
Jag får inte TV att fungera ordentligt på övervåning. Och jag börjar bli extremt frustrerad då jag tycker jag testat snart allt.
Men har dragit en nätverkskabel nerifrån ”utanpå” huset och in i sovrummet, placerat routern vid TVn. Jag är inte rädd för kritik 😁

1. Istället för att köpa en massa prylar som inte fungerar, investera i en installation av kabel. Betala för att bästa platsen testas ut. Cat 6a skall kabel och uttag vara.
2. Där fibern kommer in, placera en Ubiquiti Dream Router 7.
3. Dit installatören dragit kabeln (som är bästa platsen ur WiFi-perspektiv för en sekundär AP) placera en Ubiquiti U7 Pro Max.

Använd automatisk styrka på WiFi.
Njut av strulfri WiFi i proffsklass.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

1. Istället för att köpa en massa prylar som inte fungerar, investera i en installation av kabel. Betala för att bästa platsen testas ut. Cat 6a skall kabel och uttag vara.
2. Där fibern kommer in, placera en Ubiquiti Dream Router 7.
3. Dit installatören dragit kabeln (som är bästa platsen ur WiFi-perspektiv för en sekundär AP) placera en Ubiquiti U7 Pro Max.

Använd automatisk styrka på WiFi.
Njut av strulfri WiFi i proffsklass.

Jag anser att den Routern han redan har (Asus RT-AC68U) räcker gott o väl. Så jag ser ingen anledning för honom att köpa ytterligare hårdvara.

När det kommer till Nätverkskabel så håller jag absolut med dig.

Vad jag har att tillgå för tillfället en router, Asus TUf AX5400, en gammal Asus RT-AC68U. Samt en halv miljard asus lyra puckar. Samt en nätverkskabel som ligger på övervåningen framdragen redan. Jag kan köpa vad som behövs inom rimliga gränser.

Jag tänker att du använder din Asus TUF AX5400 som router.
Du nämner att du har en nätverkskabel framdraget till andra våningen. Är den dragen från platsen där fiberanslutningen kommer in i huset?
Om det är så, så hade jag anslutit Asus RT-AC68U routern på andra våningen via nätverkskabeln du redan har dragit.
Det blir ett mesh system men att det är en kabel som går mellan routrarna.
Jag hittade en video där dom förklarar hur du skall gå till väga. Och jag hade inte använt LYRA enheterna alls.

Mer information om ASUS AI MESH:
https://www.asus.com/us/support/faq/1035140/

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz