Köpråd: Begagnad eller ny OLED TV

Permalänk
Medlem

Köpråd: Begagnad eller ny OLED TV

Står för tillfället utan TV och har lite funderingar kring köp av en begagnad eller ny TV.

Jag kommer från en 8 år gammal LED-TV. Är det sannolikt att jag kommer jag märka någon skillnad mellan en beg. LG C8 55" för 5tkr eller Philips 805 för 6 tkr jämfört med en nyköpt LG B1/B4, Philips 708/809 som alla ligger runt 12-14tkr? Om ja, motiverar prisökningen skillnad i bildkvalité/teknik? Jag ska endast använda TV:n till film.

Permalänk
Bildexpert 📺

En modell som C8 (från 2018) håller fortfarande en väldigt hög nivå. Philips 805 är lite modernare, den är från 2020 och är ytterligare lite mer kapabel i fråga om dynamisk omfång. Även om dessa modeller inte klår en ny OLED så kan det fortfarande vara ett enormt lyft mot enkel basmodell. Så det beror på vilken modell du hade? "LED-TV" kan ju vara vad som helst och om du har en riktigt en riktigt bra TV från runt 2017 så kan skillnaden vara mindre. Om du har en enkel modell från förr kan skillnaden mot en beggad OLED vara enorm, särskilt för filmtittande.

Samtidigt är en begagnad OLED alltid en risk då de kan förändras och ha inbränningar och ojämnheter som deras ägare försöker dölja/ignorera eller helt enkelt inte är medvetna om. Får du ett beggat exemplar som är i bra skick så är det mycket mer TV än vad 5–6kkr ger dig nytt. Om det inte är så friskt är det inte så roligt.

LG OLED B1 är för övrigt från 2021 så den lär du inte finna ny. B4 är den aktuella modellen från 2024. Philips siffra är -5 så 809 är från 2024 och 708 är från 2023. Philips 800-serie är bättre än deras 700-serie.

Permalänk
Medlem

Tack för svar Thomas! Den äldre TVn var LG LF580V och den var visst från 2015.

Permalänk
Medlem

@Geass: Du får idag en helt ny LG B4 55" (2024 modell) om du köper direkt från LGs hemsida för 8811,18 kr med rabattkod.

Riktigt bra pris och deal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

Står för tillfället utan TV och har lite funderingar kring köp av en begagnad eller ny TV.

Jag kommer från en 8 år gammal LED-TV. Är det sannolikt att jag kommer jag märka någon skillnad mellan en beg. LG C8 55" för 5tkr eller Philips 805 för 6 tkr jämfört med en nyköpt LG B1/B4, Philips 708/809 som alla ligger runt 12-14tkr? Om ja, motiverar prisökningen skillnad i bildkvalité/teknik? Jag ska endast använda TV:n till film.

Power ska ha ett event ikväll och LG själva säljer ut B4 för låga priser, under 9000kr

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Det blir nog en LG B4 i sådant fall. Svårt att avgöra om det är någon faktiskt skillnad i bildkvalité, men känns samtidigt skönt att köpa nytt med hänsyn till garanti och ev. defekter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är skillnad. B4 är bättre. Sedan kanske inte den skillnaden är synbar eller skönjbar annat än att man jämför dem sida vid sida. Och även då är det inte alla som ser skillnaden.

Helt ny produkt, sprillans och med garantier där man vet vad man får. Eller en begagnad i delvis okänt skick, som redan har flera år drift på nacken och är på en relativt sett också tekniskt sämre nivå.

Permalänk
Medlem

Det blev till slut en C4 via Power-rean för 10 300 kr!