Problem att spela filer öppnade i "gammal session"

Permalänk
Medlem

Problem att spela filer öppnade i "gammal session"

Halloj,

Har ett lite småstörigt problem med min linuxinstallation - filer (i det här fallet främst låtar) jag öppnat från ett SMB-share i en föregående session går inte att spela upp efter att datorn startat om, utan jag måste browsa in på sharet och öppna dom på nytt från fil-browsern.

Testat både Strawberry och Tauon - samma sak på bägge. Jag startar alltså programmet och försöker spela upp nåt från spellistan som jag hade igång förra gången datorn var igång - funkar inte. Browsar in i sharet och dubbelklickar på samma fil i utforskaren och då lirar det fint.

Mapparna är inte mountade i fstab utan jag har bara "pinnat" sharen till listan i fil-browsern (Dolphin i mitt fall. Kan det vara det här som är felet? Jäkligt störigt isf.

Nån som har nåt tips?

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag tror, utan att veta, att din teori om att bara ha din share pinnad i Dolphin är bekymret, stämmer... Jag misstänker att Dolphin automountar, men det inte görs om man använder nånting annat (än en filhanterare) för att öppna en share.

Jag skulle föreslå att du kör fstab istället. Om det är så att sharen inte är online, så borde uppstarten gå vidare ändå.
Så jag har riggat iaf, förvisso främst med NFS-shares. Och det i både Fedora och Debian-installationer.
Bråkar uppstarten ändå så går det (med nåt inställning), att få uppstarten att gå vidare om kontakt inte nås direkt.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående och rekommenderar att du testar NFS i stället för Samba. Min erfarenhet är att det funkar väldigt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Halloj,

Har ett lite småstörigt problem med min linuxinstallation - filer (i det här fallet främst låtar) jag öppnat från ett SMB-share i en föregående session går inte att spela upp efter att datorn startat om, utan jag måste browsa in på sharet och öppna dom på nytt från fil-browsern.

Testat både Strawberry och Tauon - samma sak på bägge. Jag startar alltså programmet och försöker spela upp nåt från spellistan som jag hade igång förra gången datorn var igång - funkar inte. Browsar in i sharet och dubbelklickar på samma fil i utforskaren och då lirar det fint.

Mapparna är inte mountade i fstab utan jag har bara "pinnat" sharen till listan i fil-browsern (Dolphin i mitt fall. Kan det vara det här som är felet? Jäkligt störigt isf.

Nån som har nåt tips?

Jag kör ett skript i kde autostart för att lösa ungefär samma problem, det är anpassat för sshfs men borde vara lätt att ändra så det fungerar med samba istället.

#!/bin/bash # Log output for debugging LOGFILE="/tmp/sshfs_startup.log" echo "$(date): Starting SSHFS mounts" >> "$LOGFILE" # Wait for network to be available (ping the server) until ping -c 1 node304 > /dev/null 2>&1; do echo "$(date): Waiting for network..." >> "$LOGFILE" sleep 1 done echo "$(date): Network is up" >> "$LOGFILE" # Ensure mount points exist mkdir -p /mnt/node304/disks mkdir -p /mnt/node304/home # Mount the remote directories with verbose output sshfs basse@node304:/mnt /mnt/node304/disks -o idmap=user,ServerAliveInterval=15,reconnect -o verbose >> "$LOGFILE" 2>&1 if [ $? -eq 0 ]; then echo "$(date): Mounted /mnt/node304/disks successfully" >> "$LOGFILE" else echo "$(date): Failed to mount /mnt/node304/disks" >> "$LOGFILE" fi sshfs basse@node304:/home/basse /mnt/node304/home -o idmap=user,ServerAliveInterval=15,reconnect -o verbose >> "$LOGFILE" 2>&1 if [ $? -eq 0 ]; then echo "$(date): Mounted /mnt/node304/home successfully" >> "$LOGFILE" else echo "$(date): Failed to mount /mnt/node304/home" >> "$LOGFILE" fi echo "$(date): Script completed" >> "$LOGFILE"

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Ja jag hade helst sett att jag inte behövt använda fstab då jag använder laptopen utanför hemmet också och oftast inte har VPN igång. Få se om jag kan hitta nåt så att den inte stallar vid uppstart när sharen inte är online i såna fall.

Skrivet av MrPasty:

Håller med ovanstående och rekommenderar att du testar NFS i stället för Samba. Min erfarenhet är att det funkar väldigt mycket bättre.

På vilket sätt? Säger inte att du har fel, men vill gärna ha en motivering och inte bara ett påstående Jag har även ett par Windowsmaskiner hemma varför jag instinktivt valde Samba från början.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

På vilket sätt? Säger inte att du har fel, men vill gärna ha en motivering och inte bara ett påstående Jag har även ett par Windowsmaskiner hemma varför jag instinktivt valde Samba från början.

Jag har inga egentliga konkreta exempel utom att fel liknande ditt dyker upp titt som tätt. Det är som sagt bara min erfarenhet, sedan kryllar internet av jämförelser mellan NFS och SMB och det är nog vettigare att läsa dem än att lyssna på mig ändå. Eftersom du har Windows-maskiner inblandade i miljön där hemma kan SMB mycket väl vara det bästa valet för dig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ja jag hade helst sett att jag inte behövt använda fstab då jag använder laptopen utanför hemmet också och oftast inte har VPN igång. Få se om jag kan hitta nåt så att den inte stallar vid uppstart när sharen inte är online i såna fall.

1. Jag nämnde att det finns inställningar för det. Pass dock på vilka det är, ty jag har bara sett dem i Webmins sida för att rigga upp fstab. Personligen har jag en färdig fil för fstab, så jag kopierar bara in den istället. Så jag VET inte riktigt vad dessa inställningar gör i Webmin. Men jag hade börjat där iaf om det hade krånglat för mig, undersöka vilka flaggor dessa inställningar i Webmin skapar, och sen skriva in dem manuellt. Om jag inte hade kört med Webmins förslag.

2. I mitt fall med diskar med exFAT, NTFS och annat bös som jag inte vill ha EXT på, så är det mindre huvudvärk med filrättigheter när jag kör NFS jämfört med SMB. Ännu mindre bös på EXT-diskar. Nu troooor jag att jag har koll på't, men det är kanske för att jag inte har nån SMB-share längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en SAMBA-share från min server som är uppmappad med fstab. Det stallade inte min boot i CachyOS iallafall när jag hade servern offline i någon vecka. Så det borde inte vara något problem. Har ingen speciell flagga på i fstab.

Denna raden har jag i fstab:
//server.ip/share /mount/point cifs uid=osny,vers=3.0,credentials=/root/.smbcredentials

Minns inte om det stallade Kubuntu som jag körde tidigare, men har väldigt sällan servern offline.

Edit: om det blir någon delay vet jag inte, men inget som märks i alla fall

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

1. Jag nämnde att det finns inställningar för det. Pass dock på vilka det är, ty jag har bara sett dem i Webmins sida för att rigga upp fstab. Personligen har jag en färdig fil för fstab, så jag kopierar bara in den istället. Så jag VET inte riktigt vad dessa inställningar gör i Webmin. Men jag hade börjat där iaf om det hade krånglat för mig, undersöka vilka flaggor dessa inställningar i Webmin skapar, och sen skriva in dem manuellt. Om jag inte hade kört med Webmins förslag.

2. I mitt fall med diskar med exFAT, NTFS och annat bös som jag inte vill ha EXT på, så är det mindre huvudvärk med filrättigheter när jag kör NFS jämfört med SMB. Ännu mindre bös på EXT-diskar. Nu troooor jag att jag har koll på't, men det är kanske för att jag inte har nån SMB-share längre.

Ah jag använder inte webmin - kör terminalbaserat och har skapat upp min fstab själv. Har shares på två ZFS-pooler och sen en EXT4 disk och två användare (rw+r) så det är inte fasligt mycket rättigheter att ändra för min del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Jag har en SAMBA-share från min server som är uppmappad med fstab. Det stallade inte min boot i CachyOS iallafall när jag hade servern offline i någon vecka. Så det borde inte vara något problem. Har ingen speciell flagga på i fstab.

Denna raden har jag i fstab:
//server.ip/share /mount/point cifs uid=osny,vers=3.0,credentials=/root/.smbcredentials

Minns inte om det stallade Kubuntu som jag körde tidigare, men har väldigt sällan servern offline.

Edit: om det blir någon delay vet jag inte, men inget som märks i alla fall

Gött - kör Cachy jag med o ska testa ikväll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ah jag använder inte webmin - kör terminalbaserat och har skapat upp min fstab själv. Har shares på två ZFS-pooler och sen en EXT4 disk och två användare (rw+r) så det är inte fasligt mycket rättigheter att ändra för min del.

Jag använder inte heller Webmin för att skapa fstab, jag säger att alternativet finns där i (med flera), för att skapa en fstab med shares som skippas OM nätverket inte är online. Vid bekymmer kan man undersöka exakt vad detta alternativ skapar för flagga, och sen återskapa det manuellt.

Ett argument till emot SMB är att (iaf Fedora42), inte verkar vilja köra windows-exe-filer från sådana shares... Inga problem när jag styrde om till NFS.
Angående rättigheter. Mitt problem är att jag vill ha Docker-appar, olika datorer och annat bös att kunna läsa/skriva som jag vill (handlar om div filer, musik, video och gamla spel via Proton). På diskar med exFAT, NTFS och EXT3/4. Det som har orsakat minst huvudvärk är NFS.

Visa signatur