Här är Husqvarna Cloud – slinglös installation via molnet

Permalänk
Melding Plague

Här är Husqvarna Cloud – slinglös installation via molnet

Robotgräsklipparna i Automower® NERA-serien behöver nu varken begränsningskabel eller lokal referensstation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag står helst över såna här typer av produkter som är uppkopplade längre än det lokala nätverket.
Jag står också helst över den här typen av produkter när ord som moln och AI nämns.

Kanske är jag en bakåtsträvare.

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Jag står helst över såna här typer av produkter som är uppkopplade längre än det lokala nätverket.
Jag står också helst över den här typen av produkter när ord som moln och AI nämns.

Måste nog hålla med. Vad händer sen den dagen husqvarna stänger ner molntjänsten eller den inte är tillgänglig, sluta gräsklipparen fungera då?

Permalänk
Medlem

Ganska sjukt att folk lägger så mycket pengar på att klippa gräset, men jag kanske är fel person att yttra mig som bara har knappt 100m2 gräs. Inte nog med att klipparen är dyr, man behöver ett mobilabonnemang och kanske även betala för molntjänsten. För det priset kan du nästan få en åkgräsklippare och får lite kul på köpet.

Jag är själv ingenjör och älskar ny teknik, men i vissa fall tycker jag utvecklingen går i fel riktning. Istället för att göra enklare och robustare läsningar så gör man de så komplicerade som man bara kan. Ibland kan jag stå och stirra på min robotdamsugare och beundra hur den kan köra parallellt utmed en vägg med någon centimeters marginal. Jo, jag vet att lidar inte funkar så bra i trädgården, men GPS och molntjänster för att klippa gräset känns ju som overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Måste nog hålla med. Vad händer sen den dagen husqvarna stänger ner molntjänsten eller den inte är tillgänglig, sluta gräsklipparen fungera då?

Ja de senaste åren har fått mig att börja tänka mer på dessa saker. Särskilt om man då köper nåt från Kina eller USA - vad händer om de (eller deras president) helt plötsligt anser att vi inte ska få ta del av deras tjänster? Vad händer om dom går i konkurs? Vad händer om USA bestämmer sig för att vi inte längre ska kunna använda GPS för att vi inte längre är allierade?

Vi kanske har större problem då, men att gräva ner en slinga känns som det allra säkraste, och snäppet mindre dåligt är väl att ha en lokal referensstation om den nu helt kan navigera utifrån den. Detta gäller ju även eventuella appar som måste gå via molnet och dylikt, känns som att vissa grejor man köper inte går att använda om internet går ner. Hur pålitliga är dom om 10 år?

Skrivet av CrazyDriver:

Ganska sjukt att folk lägger så mycket pengar på att klippa gräset, men jag kanske är fel person att yttra mig som bara har knappt 100m2 gräs. Inte nog med att klipparen är dyr, man behöver ett mobilabonnemang och kanske även betala för molntjänsten. För det priset kan du nästan få en åkgräsklippare och får lite kul på köpet.

Jag är själv ingenjör och älskar ny teknik, men i vissa fall tycker jag utvecklingen går i fel riktning. Istället för att göra enklare och robustare läsningar så gör man de så komplicerade som man bara kan. Ibland kan jag stå och stirra på min robotdamsugare och beundra hur den kan köra parallellt utmed en vägg med någon centimeters marginal. Jo, jag vet att lidar inte funkar så bra i trädgården, men GPS och molntjänster för att klippa gräset känns ju som overkill.

Kan säga att de få kvällar jag har i veckan då det inte är krångel med nattning av barn, eller då jag måste jobba, eller hellre vill träna, eller det inte regnar, så skulle jag vilja göra så mycket annat än att springa och klippa våra dryga 1000m^2 gräs med massa slänter och buskar att bråka med. En gång i tiden var det trevligt att traska runt och lyssna på ljudbok, men nu blir det bara ett stressmoment. Hinner jag klippa igen innan det är så vildvuxet att det knappt går att få ner? Lätt värt 20 papp för den friheten Förutsatt att man får en klippare som funkar riktigt bra för dom pengarna...

Permalänk
Skrivet av Pecken:

Man är inte bakåtsträvare för att man funderar på vad som är en vettig idé och/eller god affär för en själv. Det är ju ganska uppenbart att någon på Husqvarna fått i uppdrag att fundera på hur man kan skapa återkommande inkomster av något som traditionellt varit en sällanköpsvara.

Permalänk
Medlem

Någon som kör med EPOS?
Hur är noggrannheten praktiskt?
Lätt att göra smala transportvägar? (har några tajta områden där klipparen måste transportera sig mellan gräsmattorna)
Behöver referensenheten sitta så den är synlig i alla hörn av det som skall klippas?

Permalänk
Medlem

EDIT: Såg när jag skrivit att det var en betald placering. Försvann ovanför bilden om man scrollade lite långt på telefon. Men säger väl lite om förväntningarna på innehållet på sistone då det inte var omedelbart uppenbart av innehållet.

Det som i princip skrivs om och om igen med olika formuleringar är:
"Magisk molnlösning gör att du kan köra utan lokal referensstation till priset av 5cm noggrannhet mot tidigare 2cm."

På en tekniksida så förväntar man sig lite mer tekniskt djup. Och känner också att gräsklippare tänjer lite på gränserna för vad man förväntar sig av sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Den totala avsaknaden av tekniskt djup och den ytliga nivån med marknadsföringsord tillsammans med repetition ger intrycket att detta är en betald placering snarare än en nyhetsartikel.

"Magisk molnlösning gör att du kan köra utan lokal referensstation till priset av 5cm noggrannhet mot tidigare 2cm."

På en tekniksida så förväntar man sig lite mer tekniskt djup. Och känner också att gräsklippare tänjer lite på gränserna för vad man förväntar sig av sidan.

För mig var det orden "sponsras av Husqvarna" längst upp och längst ner som gjorde att jag drog slutsatsen att det var betald placering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Den totala avsaknaden av tekniskt djup och den ytliga nivån med marknadsföringsord tillsammans med repetition ger intrycket att detta är en betald placering snarare än en nyhetsartikel.

Det står också på två ställen att artikeln är sponsrad av Husqvarna 🙂

Permalänk
Medlem

Vad som behövs är en igelkott scanner..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Trodde de alltid gick via GPS/4G/Wifi, blev helt förvånad att man var tvungen att ha en slinga nedgrävd.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Är dom här så pass smarta att man kan mappa upp flera olika gräsytor, och så kan den åka mellan dem? Skulle behöva bygga nån liten ramp nedför en trall, som den skulle behöva åka på till sista plätten isåfall. Någon som vet om dom pallar sånt?

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Fungerar alltså inte om det är soligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag har faktiskt precis beställt en 430X till min drygt 2000m2 stora trädgård. Ska bli fantastiskt skönt att slippa lägga de timmarna. Har små barn, jobb, vänner, hobbies osv som jag hellre lägger tid på. När gräset växer som värst behövs två klippningar i veckan á 2h. Gräset mår dessutom bättre av robot. Men visst, det kostar en slant, dryga 55K i mitt fall ink allt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Helnöjd med vår slingklippare men nästa gång blir det slinglös om det finns en lokal lösning i rimlig prisklass.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag om blommiga gräsmattor med surrande humlor och som tidigare påpekats, trygga igelkottar. Verkar vara en ekonomiskt fördelaktig preferens.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Robotklippare är en sån sak när man väl har en går det inte att vara utan. Visst kan man slänga ut tvättmaskinen och tvätta i bäcken men varför skulle man? Dammsugare när kvast funkar bra? Men visst 100 kvadrat räknas väl knappt som gräsmatta, då hade jag använt en manuell cylinderklippare.

För mig har klipparen frigjort tid till att leka med barnen eller lång promenera i skogen. Betydligt roligare än att svettandes putta runt en tung brölande gräsklippare. Dessutom blir mattan finare med mindre ogräs och hjulspår. Bästa köpet på flera år. Klipparen gick på 7000kr så billigare än en bensinare dessutom...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vad som behövs är en igelkott scanner..

Har man igelkottar kan man köpa en klippare som är bra på att undvika köra över dom. Billigt skit = dåligt för igelkottar.
Har man igelkottar kan man ju låta bli klippa på natten.
Jag har personligen aldrig sett en igelkott överkörd av en gräsklippare, däremot mängder ihjälkörda av bilar.

Permalänk
Medlem

Varför vill man lägga 30tkr på en gräsklippare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Man köper tid för sina pengar helt enkelt.

Visst kan man välja något billigare, beror på hur utmanande tomt och storlek på grässmatta man har, samt hur mycket tid man vill lägga ner. Robot med slinga tar längre tid att installera (kommer sannolikt krävas lite justering av begränsningskabeln i efterhand) men är klart billigare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Prisnivån är helt galen. Har Husqvarna idag men kommer inte bli någon mer med dessa priser. (vill slippa begränsnings kabel)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag "vanlig" klippare och en ÖL som står o väntar strategiskt utplacerad.
Blir många ÖL för vad de där idiotigrejerna kostar...
O jag är ändå gräsmattenörd !

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju ganska uppenbart att någon på Husqvarna fått i uppdrag att fundera på hur man kan skapa återkommande inkomster av något som traditionellt varit en sällanköpsvara.

Ryktet säger att precis så är det. Men det handlar vad jag vet inte om att ta betalt för molntjänst, kommunikation och programvaruuppdatering, sådant ingår som tur är i priset om man har köpt all nödvändig hårdvara. I stället vill man få merförsäljning av förbrukningsvaror, typ blad och begränsningslinor, och tjänster, typ vinterförvaring, via appen.

Ett annat rykte säger att det där med gratis kommunikation slog tillbaka litegrann. För ett antal år sedan hade man inga begränsningar på de SIM-kort som satt i klipparna och någon tysk kom på att det gick ju utmärkt att ta ut kortet och använda till annat. Husqvarna, som ju stod för abbonemanget, kunde följa "klipparen" över halva europa. Gissar att det är nerlåst både tekniskt och avtalsmässigt nu - ryktet säger också att det var ett dyrt misstag.

Jag har noll Husqvarna-produkter och har inte jobbat med klipparna, men har bekanta som har varit närmre den verksamheten.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Dreame A1, hoppas att den håller måttet, ska väl ta fram den snart.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Med en stor tomt finns det rätt mycket tid att spara. (Jämfört med icke robotar) Inte alla som tycker det är kul att gå efter eller sitta på en klippare några timmar en gång i veckan. Men visst jämfört med en robot som går på slinga är de ju inte direkt prisvärda och har man bara lagt ner energi på att få till slingan bra är de ju en bra prisvärd lösning.
När jag skaffar hus blir det en robot första våren om huset inte kommer med en.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Funkar skitdåligt för svärföräldrarna. Den verkar inte lagra var saker (pallkragar, etc) finns och krockar HELA tiden. Dessutom hela idén att den ska stanna när minsta moln är i vägen för den orörligt dåliga GPSen är bara löjligt.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar med gps (eller gnss som det igentligen heter) då jag jobbar som mättekniker. Denna korrektionssignal som tas upp i artikeln är en avgörande signal för oss som arbetar med inmätning och utsättning med gps:en eftersom noggrannnheten annars blir +-5 meter.
Denna korrektionssignal har från första början staten tillhandahållit via lantmäteriet och kallas swepos, men idag har privata billigare alternativ tillkommit.

Det som är intressant i kråksången är att
Enbart 1 enda licens av swepos (per gps-enhet) kostar idag 15 000 kr/året, och det är denna kostnaden som bland annat drar upp priset av användning av tekniken.
Då är ju frågan vad varje gräsklippare med denna teknik kommer kosta, eller har husqvarna satt upp ett eget billigare system? För om det är fallet så borde ju varenda mätbolag vara intresserade av att byta abonnemang till husqvarna för att på så vis kapa sina kostnader 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Tacka vet jag "vanlig" klippare och en ÖL som står o väntar strategiskt utplacerad.
Blir många ÖL för vad de där idiotigrejerna kostar...
O jag är ändå gräsmattenörd !

/Homer_S

Precis, gräsklipparölen är ju det bästa med att klippa gräsmattan. Svårt att motivera en gräsklipparöl om en robot gjort hela jobbet... Eller ska AI ta över öldrickandet också...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför en gräsklippare behöver funktioner från alla tänkbara buzzwords när robotdamsugare klarade att navigera med hjälp av "ögon" och minne för massor av år sedan.
Allt som skulle behövas är ju att manuellt visa klipparen vad som är tomten/klippytan en gång sen så borde den ju klara av att hålla sig där.

Är rejält skeptisk till alla hushållsapparater som helt plötsligt behöver vara permanent uppkopplade, en dedikerad app, "molnet" och "AI" för att göra nånting som kunde göras helt fristående och automatiskt för generationer sen.