Permalänk
Medlem

Handkontroll till PC -Tips

Kör lite Mortal Combat 1 och skulle föredra att köra på trådburen handkontroll.

Någon som har tips på vettig kontroll?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att inte köpa något från Microsoft (Xbox controller). Jag spelar mycket rocket League och har avverkat fem elite och nu en core. Knapparna börjar glappa och dubbelklicka på samtliga och fått stick drift på en.

Jag har däremot inga planer på att byta eftersom jag är van vid dom nu efter 3000 timmar Rocket League. Men hade jag fått börja om hade jag testat annat. Jag fått fortsätta köpa nya kontroller årligen

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Mitt tips är att inte köpa något från Microsoft (Xbox controller). Jag spelar mycket rocket League och har avverkat fem elite och nu en core. Knapparna börjar glappa och dubbelklicka på samtliga och fått stick drift på en.

Jag har däremot inga planer på att byta eftersom jag är van vid dom nu efter 3000 timmar Rocket League. Men hade jag fått börja om hade jag testat annat. Jag fått fortsätta köpa nya kontroller årligen

Problemet är deras Elite och Core. Otroligt dålig QC. Deras vanliga kontroller har inte detta problem.

Jag har haft fyra eller fem olika Elite-kontroller och alla har haft problem att registrera vissa knapptryck. Vanliga kontrollen fungerar utmärkt.

Däremot är det ju dumt att köpa nya kontroller årligen när du har både garanti och reklamationsrätt på dom. Varje gång du får en ny kontroll så får du även förnyad 3-årig reklamationsrätt (inte om den blir reparerad), så det är bara att lämna in kontrollen varje år om det nu är så att dom går sönder så ofta. Men att köpa nya är ju 100% onödigt eftersom du skulle få en ny gratis av återförsäljaren.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kör lite Mortal Combat 1 och skulle föredra att köra på trådburen handkontroll.

Någon som har tips på vettig kontroll?

Jag gillar dual sense men de har lite kompatibel problem med vissa spel.
får nya ultimate 8bitdo 25e och kan återkomma hur den är, likande som xbox med hall effect brytare på allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan köpt en 8bitdo ultimate 2c, allt annat är mer eller mindre orelevant!

Motsvarar mer eller mindre Thermalright Phantom Spirit för kylare.

Köpte en själv för att spela ff7 rebirth och den va grym, speciellt för 350kr! Och har sen tidigare deras enklare ultimate c som också va extremt trevliga förutom triggers som bara va knappar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hade utan tvekan köpt en 8bitdo ultimate 2c, allt annat är mer eller mindre orelevant!

Motsvarar mer eller mindre Thermalright Phantom Spirit för kylare.

Dottern använder en Ultimate 2C och den är bra. Jag föredrar dock fortfarande vanliga Xbox-kontrollerna. Ultimate 2C är lite för liten för mina händer (ganska små händer).

Vi har också haft problem flertalet gånger när vi försöker spela tillsammans. Om vi inte startar upp kontrollerna i rätt ordning så kan Steam få för sig att Ultimate 2C ska registreras som två kontroller + att min Xbox-kontroll då styr båda. En omstart av dator och kontroller brukar lösa det, men det är fortfarande störande.

Hade jag köpt en ny kontroll idag så hade jag valt en rosa Xbox-kontroll åt dottern istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu kör jag med en PS5 kontroll och sladd men är ganska buggig och tappar kontakten. Sen är inte USB-C gjord för att brytas fram och tillbaka som sker när man rör händerna. Därför vill jag ha en dosa med fast sladd. Gärna samma layout.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu kör jag med en PS5 kontroll och sladd men är ganska buggig och tappar kontakten. Sen är inte USB-C gjord för att brytas fram och tillbaka som sker när man rör händerna. Därför vill jag ha en dosa med fast sladd. Gärna samma layout.

Finns typ inga dual sense kontrollera layout det närmaste är ps4 typ
https://www.ign.com/articles/8bitdo-pro-2-review

Men vet inte om den finns enbart med sladd, wireless är ju dock nästan liknande latency idag

stavfel
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns typ inga dual sense kontrollera layout det närmaste är ps4 typ
https://www.ign.com/articles/8bitdo-pro-2-review

Men vet inte om den finns envar med sladd, wireless är ju dock nästan liknande latency idag

Latency är inte problemet utan att det buggar. Knapparna svara inte och ibland får man dra ut sladden ut dosan och koppla in den igen. Ännu värre blir det att köra BT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Latency är inte problemet utan att det buggar. Knapparna svara inte och ibland får man dra ut sladden ut dosan och koppla in den igen. Ännu värre blir det att köra BT.

Att man inte får registering bör inte vara kontrollern dock? Låter som servern, om den fungerar UA i andra spel.

Bäst är att köra 2,4Ghz anslutning om möjligt

Visa signatur

Permalänk

Jag hade iallafall inte köpt något från Microsoft. Av våra kontroller till Xbox Series X så har jag fått laga en med trasig L1 knapp. En har varit inne på garantiärende. Tre stycken har fått problem med att den styr eller trycker in pilknappen av sig själv. Otroligt dålig kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att man inte får registering bör inte vara kontrollern dock? Låter som servern, om den fungerar UA i andra spel.

Bäst är att köra 2,4Ghz anslutning om möjligt

Har bara testat i Rocket League och Mortal 1 och är samma problem. Kanske är bättre med 2.4 bandet, dock skickas väl BT oxå med 2.4…?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har bara testat i Rocket League och Mortal 1 och är samma problem. Kanske är bättre med 2.4 bandet, dock skickas väl BT oxå med 2.4…?

Wired- 2.4---> Bluetooth
Blåtand är långsammare, kännbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

WiFi, Zigbee och andra protokoll använder också 2,4GHz-bandet men det betyder inte att det är samma sak. BT är gjort för att fungera med alla möjliga olika typer av produkter och har rejält overhead.

Det går dock inte att ansluta Dual Sense-kontrollern på annat sätt än med kabel eller BT.

Visa signatur

press nu1mlock