Oblivion Remastered ute nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cebor:

Tog mig aldrig igenom Oblivion, fastnade aldrig för det spelet på samma sätt som jag gjorde med Morrowind & Skyrim, men får kanske ge det en ny chans nu med remastern.

Oblivion är ju inte fy skam heller, men det kändes väl väldigt ytligt jämfört med Morrowind (vill jag minnas, jag spelade bara igenom en gång). Det blev mer action än rollspel/äventyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det vi verkligen behöver är väl motsvarande för Morrowind?

https://tesrskywind.com/

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

Har kallat Oblivion "det sämsta spel jag spelat igenom från start till slut", men jag är konstigt nog inte helt ointresserad ändå? (om det ingår i Gamepass )

Då kan du inte kört många spel. Oblivion är ett av de bästa spel jag kört, lätt med på min all-time top 10.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tittar till det där projektet ibland, men frågan är väl om det någonsin blir klart (och komplett)?

Permalänk
Medlem

Det ska bli sjukt kul att uppleva ett TES spel utan gamebryo / creation engine

Permalänk
Medlem

Synd att de valde att göra en remake av det klart sämsta spelet i serien, men blir intressant att se vad resultatet blir av hoppet till UE. Får det inte med stödet för moddar så är det dock dödfött från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag tittar till det där projektet ibland, men frågan är väl om det någonsin blir klart (och komplett)?

Ja... det blir väl sisådär klart ett par tre månader efter att Bethesda bestämt sig för att släppa en remaster själva xD

Permalänk
Medlem

Köper nog hellre originalet, på skiva. Har själv inget som helst behov av remakes och remasters.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Än en gång ska vi in i gravar, grottor och tempel och göra samma sak med samma fiender om o om igen för att bli för tunga för springa p g a alla tallrikar, koppar, bestick, grönsaker osv som vi råkar stoppa på oss.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

ett av mina favoritspel! synd att man sett och gjort allt i det redan!

Permalänk
Medlem

Frågan är hur det ska bli med moddar på nya UE5. Det är i princip det roliga med Bethesda-spel för mig.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Instabuy, om det inte var för den buggfest som Bethesda har för vana att servera. Inväntar nog rapporter från "betalande betatestare" innan ett köp. Med detta sagt, ett av mina absoluta favoritspel. Det första riktigt stora spelet jag spelade, med en öppen spelvärld.

Intromusiken och Patrick Stewart's voiceover var mästerlig och får det att krypa i ryggen fortfarande.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Jag antar du skojar eller varför är det 50% sannolikt att det är Skyrim igen? Massvis av läckor och rykten pekar på TES Oblivion, inte minst Bethesdas egna teaserbild.

Ja självklart vart det menat som ett skämt

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det vi verkligen behöver är väl motsvarande för Morrowind?

Förutom Skywind finns en del andra projekt:
https://openmw.org/
https://github.com/Hrnchamd/MGE-XE
https://github.com/svelle/rtx-remix-morrowind-config

Skrivet av Thomas H:

Synd att de valde att göra en remake av det klart sämsta spelet i serien, men blir intressant att se vad resultatet blir av hoppet till UE. Får det inte med stödet för moddar så är det dock dödfött från start.

Ja, utan moddar blir det bara ett techdemo för UE5, inget man vill spela igenom.

Skrivet av Alexraptor:

Köper nog hellre originalet, på skiva. Har själv inget som helst behov av remakes och remasters.

Om man vill slippa DRM (visserligen bara CD-check, men ändå): https://www.gog.com/en/game/elder_scrolls_iv_oblivion_game_of...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

En del av mig tänker "Yay, ska bli kul då jag aldrig spelade Oblivion, lär testas om recensionerna är positiva."

Men en annan del av mig tänker "Verkligen Bethesda? Det är snart 14 år sedan ert senaste Elder Scrolls (Skyrim). Är en remaster av ett snart 20 år gammalt spel verkligen det bästa ni kan åstadkomma?"

Resident Evil 2 finns ju som remaster också, ett spel från 1998. Sluta klanka ner på Bethesda.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hypen. Oblivion är det tråkigaste ES-spelet i serien. Main quest är helt ospelbar. Den enda behållningen var assassins guild.

Bethesdas glansdagar som utvecklare dog efter Morrowind.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Resident Evil 2 finns ju som remaster också, ett spel från 1998. Sluta klanka ner på Bethesda.

Tror folk överlag är smått trötta på hur Bethesda slarvat med sina IPn, de har ju inte direkt levererat kvalitativa spel senaste tiden, om någonsin, moddare har ju historiskt sätt löst de problem Bethesda inte bryr sig om att lösa.

Jag som verkligen älskar Fallout spelen, främst 1:an och 2:an samt New Vegas har inte fått mycket att hänga i granen ifrån Bethesda, det jag fått i Fallout-väg har varit ifrån Obsidian Entertainment med New Vegas.

Starfield, var och är, det cluster fudge man kunde förvänta sig och inte den diamant Tod Howard gång på gång lovade. Här finns det ju en klar och tydlig trend på att Tod Howard "ljuger".

Skillnaden på Bethesda och låt oss säga Hello Games är att, Hello Games underlevererade samtidigt som man lovade för mycket, a.k.a det Tod Howard gör vid varje release ifrån Bethesda, men att Hello Games faktiskt vände på skutan och nu sitter på ett omtyckt spel (No Man's Sky).

Bethesda å andra sidan överger spelen så fort det inte finns någon ekonomisk vinning att fortsätta.

Så jag skulle säga att Bethesda får precis den skit de förtjänar, det hade varit en annan femma om de leverarat kvalitativa produkter då hade de förmodligen inte förtänat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag förstår inte hypen. Oblivion är det tråkigaste ES-spelet i serien. Main quest är helt ospelbar. Den enda behållningen var assassins guild.

Bethesdas glansdagar som utvecklare dog efter Morrowind.

Det enda jag minns ifrån det här spelet är en stor skog utan en enda varelse i sig, att hoppa igenom tid och rum genom portaler till den grad att jag inte förstod var jag var någonstans eller varför och en extremt osammanhållen story. Det kändes som spelens motsvarighet till Sex and the city; tusen skilda berättelser nedstängda i samma gryta.

Nu i vuxnare ålder så är jag mycket nyfiken på vad det är i Oblivion som lyckades fånga människor till den grad att det är på topplistan för dem. Det måste ha funnits något i det som var speciellt.

Permalänk
Medlem

Huvuduppdraget i oblivion är extremt tråkigt. Stänga portaler där alla är mer eller mindre likadana. Varenda by eller stad har en så det blir snabbt väldigt segt.

Där det här spelet verkligen skiner är sidouppdragen. Där man "sugs" in i en tavla något som fastnat rejält hos mig.
Det är något jag gärna återupplever.
Huvuduppdraget vill jag helst slippa, iallafall portal delen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ett av dom bästa rollspelet någonsin! Givet köp när remastern släpps. Räkna med 5-600 timmars nöje.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Jag fastnade i spelen iom Morrowind, tyckte Oblivion var ok men main story är ett riktigt sänke tycker jag och jag ogillade mängden helvetes portaler som poppade upp stup i kvarten. Sedan hatade jag level systemet där ficktjuvar försökte sno dig på 100 guld när de bar på en mithril armour efter ett tag. Sure....

Sista var kul, mest för upptäckargenen, men systemet och striderna kändes trötta så efter ett tag var det inte så roligt tyckte jag. Elder Scrolls tappade en del av magin tycker jag efter Morrowind. Spänningen att upptäcka att du smygit in i en crypta långt över din level och sno ett schysst föremål var ju grymt. Mystiken med ash corpses och cryptorna i ett kargt vulkanlandskap var riktigt kul att spela i tycker jag.

Permalänk
Medlem

Missade Oblivion helt, ser fram emot att spela när det är på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Det enda jag minns ifrån det här spelet är en stor skog utan en enda varelse i sig, att hoppa igenom tid och rum genom portaler till den grad att jag inte förstod var jag var någonstans eller varför och en extremt osammanhållen story. Det kändes som spelens motsvarighet till Sex and the city; tusen skilda berättelser nedstängda i samma gryta.

Nu i vuxnare ålder så är jag mycket nyfiken på vad det är i Oblivion som lyckades fånga människor till den grad att det är på topplistan för dem. Det måste ha funnits något i det som var speciellt.

Ja att inte köpa är kraftigast men opinionsbildning kan sänka ett företag med.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Tror folk överlag är smått trötta på hur Bethesda slarvat med sina IPn, de har ju inte direkt levererat kvalitativa spel senaste tiden, om någonsin, moddare har ju historiskt sätt löst de problem Bethesda inte bryr sig om att lösa.

Jag som verkligen älskar Fallout spelen, främst 1:an och 2:an samt New Vegas har inte fått mycket att hänga i granen ifrån Bethesda, det jag fått i Fallout-väg har varit ifrån Obsidian Entertainment med New Vegas.

Starfield, var och är, det cluster fudge man kunde förvänta sig och inte den diamant Tod Howard gång på gång lovade. Här finns det ju en klar och tydlig trend på att Tod Howard "ljuger".

Skillnaden på Bethesda och låt oss säga Hello Games är att, Hello Games underlevererade samtidigt som man lovade för mycket, a.k.a det Tod Howard gör vid varje release ifrån Bethesda, men att Hello Games faktiskt vände på skutan och nu sitter på ett omtyckt spel (No Man's Sky).

Bethesda å andra sidan överger spelen så fort det inte finns någon ekonomisk vinning att fortsätta.

Så jag skulle säga att Bethesda får precis den skit de förtjänar, det hade varit en annan femma om de leverarat kvalitativa produkter då hade de förmodligen inte förtänat det.

Jag håller inte med. Fallout 4 är ett fantastiskt spel som jag kommer att spela om i år , jag har spelat det oräkneliga gånger. Jag är nästan klar med Skyrim igen som jag även har spelat oräkneliga gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

Om man vill slippa DRM (visserligen bara CD-check, men ändå): https://www.gog.com/en/game/elder_scrolls_iv_oblivion_game_of...

Hade faktiskt helt glömt bort att jag fick det gratis på GOG, en gång i tiden! Haha!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

RE2 som remaster? Menar du till Gamecube då? Det var ju mer en ren portning än en remaster

Sen finns ju dock både RE2, RE3 och RE4 som fulla remakes.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Oblivion är nog det RPG-spel, efter Morrowind, som jag spelat mest av allt. Glömmer aldrig när man för första gången kommer ut i den öppna världen - musiken, intrycken och känslan var out of this world! Jag är laddad!

Permalänk
Medlem

Är taggad, aldrig spelat Orginalet så kommer bli fint

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det ska bli sjukt kul att uppleva ett TES spel utan gamebryo / creation engine

vart står de att de inte använder Creation engine? edit, never mind står i nyheten

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vart står de att de inte använder Creation engine? edit, never mind står i nyheten

Enligt ryktena så kommer det fortfarande använda Creation Engine för spellogiken men UE5 för grafiken, vilket verkar vettigt om det faktiskt är en remaster och inte en full remake.