Ny Dator :) vad tror ni om denna setup?

Permalänk

Ny Dator :) vad tror ni om denna setup?

En vän hjälpte mig sätta ihop detta! Planen är ett stabilt bygge som jag bara behöver byta graffekort på i framtiden. Har ni förslag på några ändringar inom samma budget ?

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn användas till?

Permalänk
Medlem

Adderar till frågan ovan: hur långt fram är "i framtiden"?

bygget ser rätt obalanserat ut utan någon kontext.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Vad ska datorn användas till?

Spel

Permalänk
Skrivet av tonii:

Adderar till frågan ovan: hur långt fram är "i framtiden"?

bygget ser rätt obalanserat ut utan någon kontext.

Sån ca 5 år. Obalanserat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leviathan1982:

Sån ca 5 år.

Vad för typ av spel och vad har du för krav på upplösning, fps och grafik?
Är 35k en budget du vill ligga runt eller är du okej med en billigare men inte direkt sämre sammansättning komponenter?

Permalänk
Medlem

För 36 tusen hade jag med så få byten som möjligt lagt dom pengarna så här.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Skrivet av tonii:

Vad för typ av spel och vad har du för krav på upplösning, fps och grafik?
Är 35k en budget du vill ligga runt eller är du okej med en billigare men inte direkt sämre sammansättning komponenter?

Ska spelas på min Acer predator curved i 3440x1440 vill kunna spela alla nya spel med top grafik
Alltså billigare gör ju ingenting

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? Alltså, vilken upplösning är det du spelar i?
Som tonii sa ser det lite obalanserat ut, beroende på kontext.

Just nu ser det mest ut som att ni fläskat på med CPUn bara för fläskandets skull, så att den komponenten ska hålla hela den tänkta livslängden. Och det är nödvändigtvis inte fel.
Men du skulle antagligen kunna lägga mindre pengar på CPU och mer på GPU för att få ut mer av datorn de 5 första åren, och ändå kunna behålla CPUn efter att du uppgraderat GPUn. Men det beror ju lite på vad du kör med för skärm och hur dina krav på bildkvalité och FPS ser ut.
(Sen vet ju ingen såklart hur världen ser ut om 5 år, du kanske måste byta CPU då också oavsett vilken du köper idag. Tråkigt lägga 9k på CPU, kanske inte nyttja den fullt ut pga klen GPU, och sen ändå behöva byta ut den när det är dags att uppgradera nästa gång.)

Sen hade jag nog tagit en https://www.inet.se/produkt/8308827/thermalright-phantom-spir... som CPU-kylare och sparat in de 1500kr alternativt lagt det på en bättre GPU.

@chandler hann före med ett förslag i min smak, bättre GPU, billigare CPU, och annan kylare än den dyre Noctuan.

@chandler hann före med ett förslag i min smak, bättre GPU, billigare CPU, och annan kylare än den dyre Noctuan.
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Vad har du för skärm? Alltså, vilken upplösning är det du spelar i?
Som tonii sa ser det lite obalanserat ut, beroende på kontext.

Just nu ser det mest ut som att ni fläskat på med CPUn bara för fläskandets skull, så att den komponenten ska hålla hela den tänkta livslängden. Och det är nödvändigtvis inte fel.
Men du skulle antagligen kunna lägga mindre pengar på CPU och mer på GPU för att få ut mer av datorn de 5 första åren, och ändå kunna behålla CPUn efter att du uppgraderat GPUn. Men det beror ju lite på vad du kör med för skärm och hur dina krav på bildkvalité och FPS ser ut.
(Sen vet ju ingen såklart hur världen ser ut om 5 år, du kanske måste byta CPU då också oavsett vilken du köper idag. Tråkigt lägga 9k på CPU, kanske inte nyttja den fullt ut pga klen GPU, och sen ändå behöva byta ut den när det är dags att uppgradera nästa gång.)

Sen hade jag nog tagit en https://www.inet.se/produkt/8308827/thermalright-phantom-spir... som CPU-kylare och sparat in de 1500kr alternativt lagt det på en bättre GPU.

Skrev skärm ovanför

Permalänk
Medlem

Skrev skärm ovanför

Japp. Jag tog för lång tid på mig att skriva mitt inlägg så det hann dyka upp mer info som jag inte kunde ta till mig förns efter jag skickat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Japp. Jag tog för lång tid på mig att skriva mitt inlägg så det hann dyka upp mer info som jag inte kunde ta till mig förns efter jag skickat.

Vad skulle dessa ändringar innebära nu så som dagens datorer funkar?

Permalänk
Medlem

Chandlers alternativ är betydligt bättre, du kan läsa ex här och se fps i olika spel när sweclockers gjort test, bara jämföra med 5080 och 5060 i samma upplösning och se själv.

https://www.sweclockers.com/test/41012-nvidia-geforce-rtx-506...

Det är väldigt stor skillnad i prestanda.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Vad skulle dessa ändringar innebära nu så som dagens datorer funkar?

Ett 5060 Ti som var i ditt bygge presterar ungefär som ett 3070 eller 4070 i 1440 upplösning beroende på spel.
Med ett 5080 som @chandler rekommenderar skulle du alltså få 60-70% högre spelprestanda.
Din upplöning är ju lite högre än "vanliga" 1440p, så vi snackar säkert upp mot 80% högre prestanda egentligen.
CPUn i Chandlers bygge är också väldigt bra. Särskilt när man spelar i lite högre upplösningar, då blir man mindre beroende av CPU eftersom det är GPUn som behöver dra det absolut tyngsta lasset.

HÄR är ett test av 5060 Ti, där du kan se hur det presterar i olika upplösningar i olika spel, jämfört med andra GPUer.

För ett bygge för 35 tkr är det nästan helgerån att köpa ett 5060 Ti om det är spelprestanda man vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkligen en klen speldator för 36 000 kr. Går att komma undan mycket billigare och dessutom få klart bättre spelprestanda.

Permalänk
Medlem

En vän hjälpte mig sätta ihop detta! Planen är ett stabilt bygge som jag bara behöver byta graffekort på i framtiden. Har ni förslag på några ändringar inom samma budget ?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1650415/ny-dator

Gillar maskinen men väldigt budget grafikkort i förhållande till övrigt. Lägger själv ca 42 tkr på tämligen likt system men med 5080 (får delarna nästa vecka).

För ren gaming, steppa ner till 9800X3D - skillnaden mot 9950X3D lär bara märkas vid nyttojobb (koda video, kompilera enorm kod, ...).

Stor låda med stor fläkt - jag valde bort Noctua och kör Arctic 360mm AIO (3 bottenfläktar, 3 toppfläktar i radiatorn, ev. en fläkt bakåt).

Gigabyte Aorus Elite valde jag med, men B850-varianten som för nästan 1000 kr mindre. Får ändå PCIe 5 med x16 för GPU och x4 för SSD.

(jag valde genomgående vita delar i vitt Phantek Evolvo X2 med 3 glassidor - ICE-versionen av MB kommer inte synas i Din burk, men är förvånande nog nån hundring billigare än i svart hos INet)

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Lite som andra påpekade finns det lite obalans i ditt bygge. En 9950x3D och en blixtsnabb pci-e 5 ssd kommer bara att göra skillnad för dig om du är en ”content creator” som skapar och redigerar med tunga filer och program.
Annars så är en 990 pro och en 9800X3D ett bättre val och du kan lägga de pengarna på ett bättre grafikkort.
En 280 eller 360 aio presterar bättre än den Noctua kylare du valde och där kan du också spara pengar för att till exempel köpa en RMx nättag i stället för en RMe.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Lite som andra påpekade finns det lite obalans i ditt bygge. En 9950x3D och en blixtsnabb pci-e 5 ssd kommer bara att göra skillnad för dig om du är en ”content creator” som skapar och redigerar med tunga filer och program.
Annars så är en 990 pro och en 9800X3D ett bättre val och du kan lägga de pengarna på ett bättre grafikkort.
En 280 eller 360 aio presterar bättre än den Noctua kylare du valde och där kan du också spara pengar för att till exempel köpa en RMx nättag i stället för en RMe.

Lust att slänga ihop ett paket för 36k som du hade köpt och motivera ändringarna ) krav är typ lådan som jag länkat då jag älskar designen

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

Gillar maskinen men väldigt budget grafikkort i förhållande till övrigt. Lägger själv ca 42 tkr på tämligen likt system men med 5080 (får delarna nästa vecka).

För ren gaming, steppa ner till 9800X3D - skillnaden mot 9950X3D lär bara märkas vid nyttojobb (koda video, kompilera enorm kod, ...).

Stor låda med stor fläkt - jag valde bort Noctua och kör Arctic 360mm AIO (3 bottenfläktar, 3 toppfläktar i radiatorn, ev. en fläkt bakåt).

Gigabyte Aorus Elite valde jag med, men B850-varianten som för nästan 1000 kr mindre. Får ändå PCIe 5 med x16 för GPU och x4 för SSD.

(jag valde genomgående vita delar i vitt Phantek Evolvo X2 med 3 glassidor - ICE-versionen av MB kommer inte synas i Din burk, men är förvånande nog nån hundring billigare än i svart hos INet)

Du får gärna komma med ett paket förslag sålänge det imnehåller samma chassi jag vill ha och är i 36-37k klassen. Gärna mtiveringar på ändringar och varför samt vad skildnade. Är ^_^

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1652555/leviathan

Den här tycker jag ser bra ut! Alternativt har de en 360 Cooler Master Atmos på rea om du vill har mer RGB!

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk

Har nu gått igenom Allas svar och plockat ihop detta och det blir förmodligen att lägga en beställning nu under veckan, några sista minuten Ideer? jag fixar ett Geforce 5080 på annat håll.

Permalänk
Medlem

Har nu gått igenom Allas svar och plockat ihop detta och det blir förmodligen att lägga en beställning nu under veckan, några sista minuten Ideer? jag fixar ett Geforce 5080 på annat håll.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/376208,292873,369710,359772,377905,346384,236123,382803,384675,375231

Någon anledning till att köpa ett moderkort för närmare 7 000 kr?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Någon anledning till att köpa ett moderkort för närmare 7 000 kr?

Tydligen detta som presterar bäst av alla x870 korten och det håller tempen bra under låååånga gejming grinding hours ^_^

Permalänk
Medlem

Tydligen detta som presterar bäst av alla x870 korten och det håller tempen bra under låååånga gejming grinding hours ^_^

Hålla tempen bra med 9800X3D kommer även ett betydligt billigare kort klara.

https://www.webhallen.com/se/product/353850-ASUS-TUF-GAMING-B...