Permalänk
Medlem

Vad är det med folk som väntar till sista dagen med att skifta däck, och varför går man till typ "däckskiftarna" dom som ställer upp containrar i nåt garage eller på en grusplan och gissningsvis inte betalar en enda anställds arbetsgivaravgifter.
Står i nån jävla kö i 2 timmar, istället för att boka tid på en riktig däckverkstad och betala några 100 lappar till.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Vad är det med folk som väntar till sista dagen med att skifta däck, och varför går man till typ "däckskiftarna" dom som ställer upp containrar i nåt garage eller på en grusplan och gissningsvis inte betalar en enda anställds arbetsgivaravgifter.
Står i nån jävla kö i 2 timmar, istället för att boka tid på en riktig däckverkstad och betala några 100 lappar till.

Sista dagen, gissningsvis för att vädret under den tid man normalt får byta (1-15 april) är ombytligt, och för att en del blir itutade att "Har du bytt och det snöar, så får du inte köra!" Vilket man får, men man måste givetvis köra därefter. Eller för att man inte får tummen loss förrän man måste, som med allt annat man skjuter upp till sista dagen.

Att man går till nån med en container på en grusplan som inte betalar skatt eller arbetsgivaravgift, är för att det oftast kostar mindre. Alla vill spara pengar, många bryr sig inte om att de betalar svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kommer minusgrade i veckan, jag åker skräpvägar på morgonen... Så jag väntar någon vecka till (kör friktion) Det brukar snöa fram till maj i det här landet.

Permalänk
Medlem

Varenda gång jag är förkyld så tänker jag alltid att det här går om på nån dag, å snyter mig i wc-papper, hushållspapper, handpapper eller vad som helst, med resultatet att näsan är röd som en rädisa och skinnet faller av. Varför kan man inte förstå att använda riktiga näsdukar!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Sista dagen, gissningsvis för att vädret under den tid man normalt får byta (1-15 april) är ombytligt, och för att en del blir itutade att "Har du bytt och det snöar, så får du inte köra!" Vilket man får, men man måste givetvis köra därefter. Eller för att man inte får tummen loss förrän man måste, som med allt annat man skjuter upp till sista dagen.

Att man går till nån med en container på en grusplan som inte betalar skatt eller arbetsgivaravgift, är för att det oftast kostar mindre. Alla vill spara pengar, många bryr sig inte om att de betalar svart.

Så vi slipper fler killgissningar i tråden ang däck; "Om det råder vinterväglag ska ditt fordon ha vinterdäck från 1 december–31 mars. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april."

Så om det snöar 31 mars o du kör med sommardäck så får du böter. Om du kör dagen efter och det fortfarande snöar så är det ok.
Man får byta däck när man vill. Vill man vara säker så byter man till sommardäck efter 31 mars.
Dubbdäck är luddigare då man i princip får använda dom året runt om det är vinterväglag, läs mer på https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sa...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Snusfri

Anfäkta och anamma! Bomber och granater!

Varför i hela helsefyr finns det ingen standard för power/reset/led osv på moderkort och chassin som är vettig och enkel att använda?
Vi har standard för typ allt annat, men nej då, denna ohemult klappkassa lösning vi har nu som varit sedan hedenhös där man måste sitta med förstoringsglas och vända kablarna rätt hundra gånger måste försvinna, helst för flera år sedan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Varför i hela helsefyr finns det ingen standard för power/reset/led osv på moderkort och chassin som är vettig och enkel att använda?
Vi har standard för typ allt annat, men nej då, denna ohemult klappkassa lösning vi har nu som varit sedan hedenhös där man måste sitta med förstoringsglas och vända kablarna rätt hundra gånger måste försvinna, helst för flera år sedan.

Finns ju smidiga lösningar ibland där man smidigt sätter alla kablar i en typ märkt adapter sen sätter man hela adaptern på moderkortet sedan😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skrivet av Megacrash:

Finns ju smidiga lösningar ibland där man smidigt sätter alla kablar i en typ märkt adapter sen sätter man hela adaptern på moderkortet sedan😅

Ja, jag hade en sådan till mitt senaste bygge, det gjorde saken lite lättare iallafall. Men jag håller med THB om att det är konstigt att det inte finns nån bra standardlösning vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag hade en sådan till mitt senaste bygge, det gjorde saken lite lättare iallafall. Men jag håller med THB om att det är konstigt att det inte finns nån bra standardlösning vid det här laget.

Grabbar och Tjejer detta finns väl via 12 pins 🎳 kontakten?

Har någon en bild by any chanse. ^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Nu blir det riktigt jävla gubbgnäll här.

Sjukt leds på att ”alla” vevar runt i samma jäkla hamsterhjul i samhället.

Folk har suttit inne till den grad att man undrar om dom fortfarande lever mellan september-april.

Men sen så fort det blir lite sol och man vill avnjuta en lunch/middag/fika till fågelkvittret, vad fan händer? Jo varenda jävel har helt plötsligt vaknat till liv och bränner av allt från renoveringar, till motorsågar, gräsklippare, you name it!

Gör vad fan ni vill september-april, jag bryr mig inte, men typ april-augusti vill man fan kunna njuta!

Samma jävla skit på vägarna. Dygnet har 24 timmar. 22 av dom bryr jag mig inte om folk åker sina fordon runt runt utan anledning. Men dom 2 jävla timmarna man ska till och från jobbet, ja då ska ju alla andra dårar sitta i samma jävla clusterfuck och orsaka helt horribla köer. Sen kollar man Google Maps nån timme senare och vägarna är soprena.
”Systemet” som byggts upp är så jäkla värdelöst överlag.

Sist men inte minst så känns det som att varenda dåre numera jobbar på distans, vilket också har ”skevat” till ”systemet”. Det är inte längre nån fördel att kunna göra ett ärende på lunchen, eftersom det är då köerna är numera, eftersom ”alla” drar 2 timmar på lunchen och fixar skit. 17:00 när man tycker att det borde var ”prime time” för t ex handla på mataffären när folk är på väg hem, är det istället halvtomt. Så visst, då får man ju själv ställa om, men det vill man ju inte som den gottegris man är.

Ett exempel är ÅVC. Tidigare i veckan var det kö ut på vägen 13:30!!!!!!! Åkte sen förbi 18:00 och det var helt tomt. Sinnessjukt!

Jag tycker det är bra med spridning av folk så att inte alla ska göra allt exakt samtidigt. I början var jag ute och åt med kollegor, men jag har tröttnat på att stå 20 minuter i en kö bara för att de vill äta exakt då kön är absolut längst.
Min tid är för dyrbar för detta. Detsamma gäller alla andra saker, gör dem före eller efter det är mest folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Folk har suttit inne till den grad att man undrar om dom fortfarande lever mellan september-april.

Men sen så fort det blir lite sol och man vill avnjuta en lunch/middag/fika till fågelkvittret, vad fan händer? Jo varenda jävel har helt plötsligt vaknat till liv och bränner av allt från renoveringar, till motorsågar, gräsklippare, you name it!

Gör vad fan ni vill september-april, jag bryr mig inte, men typ april-augusti vill man fan kunna njuta!

Samma jävla skit på vägarna. Dygnet har 24 timmar. 22 av dom bryr jag mig inte om folk åker sina fordon runt runt utan anledning. Men dom 2 jävla timmarna man ska till och från jobbet, ja då ska ju alla andra dårar sitta i samma jävla clusterfuck och orsaka helt horribla köer. Sen kollar man Google Maps nån timme senare och vägarna är soprena.

Sist men inte minst så känns det som att varenda dåre numera jobbar på distans, vilket också har ”skevat” till ”systemet”. Det är inte längre nån fördel att kunna göra ett ärende på lunchen, eftersom det är då köerna är numera, eftersom ”alla” drar 2 timmar på lunchen och fixar skit. 17:00 när man tycker att det borde var ”prime time” för t ex handla på mataffären när folk är på väg hem, är det istället halvtomt. Så visst, då får man ju själv ställa om, men det vill man ju inte som den gottegris man är.

Ett exempel är ÅVC. Tidigare i veckan var det kö ut på vägen 13:30!!!!!!! Åkte sen förbi 18:00 och det var helt tomt. Sinnessjukt!

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är bra med spridning av folk och det inte alla ska göra allt exakt samtidigt. I början var jag ute och åt med kollegor, men jag har tröttnat på att stå 20 minuter i en kö bara för att de vill äta exakt då kön är absolut längst.
Min tid är för dyrbar för detta. Detsamma gäller alla andra saker, gör dem före eller efter det är mest folk.

Jag håller med. När man var liten så kunde man göra ett ärende nästan utan köer. Idag måste man ringa på pricken 08:00 a.m. för att slippa vara i en kö i 80++ minuter för något som tar 10 minuter att lösa.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg en hjärndöd dokumentär med störda människor som hade hela sin lägenhet proppfull med vhsfilmer (60 och 70talister minns säkert vhs eran), när dom fick frågan att det är ju ingen tvekan att blu ray för att inte tala om 4k är ljusår bättre kvalité på bild och ljud då fick dom till svar att det är inte sant, vhs är bäst. 80 och 90talet, det är ju så roligt att betala ockerpriser för att låna i regel skitfilmer, Bud Spencer film har vi här för 40kr och så har vi Conan Barbarian nästan lika hjärndöd för 50kr, detta på 80 och 90talet. Givetvis fanns det undantag som Terminator, men det är undantag. Många hade en liten korg med filmer att hyra för 5 till 10kr, det mesta var Bruce Lee kopior.

I slutet på hyrvidepoken gick jag in i en sådan hyrbutik, sur tonårstjej bakom kassan. När får ni in film (som gått på bio ett par månader och borde rätt så snart komma ut på hyrbutikerna), den kommer inte ut på dvd förrän om två månader sa hon surt. Redan ute på nätet i perfekt blu ray kvalité, dessutom gratis sa jag. Skitsur blick från tjejen, "det är olagligt" sa hon. Finns ingen chans att ta fast mig, har vpn. Hon bara stirrade skitsurt och kunde inte få fram några ord.

Besserwissrar som kommer och skriver, "men varför gick du in om du visste", bara för jag visste att det brukar jobba en skitsur rassetjej i hyrbutiken. Det otroliga är att i c.a 20 år kunde skräp som vhs "förgylla" tillvaron. Vem kan glömma att billigaste VHS-apparaten 1978 kostade 10 000–15 000 kr vilket motsvarar över 40 000–60 000 kr i dagens penningvärde. Svindyra i regel skitfilmer att hyra hem, du fick böta om du inte spolade tillbaks. Hur låter dom här filmerna som dessa bland 10 i topp, The Octagon 1980, Delta Force 1986, Missing in Action 1984, No Retreat, No Surrender 1986, Invasion U.S.A. 1985, osv.

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av att stå i kö i butiker längre.

Bokar lite läkemedel på apoteket, det går väl snabbt o smidigt att hämta ut, allt klart när man kommer.

Men nej, 34 pers före (typ) som ska rådfråga om sina hemorrojder och bläfser i ansiktet. Ge mig min påse!

Skulle hämta en paxad vara på Netonnet, också det tog en helvetes tid med gubbar o kärringar före som ska krångla med bank id och konstiga frågor.
Flytta på er och låt mig plocka mitt paket snabbt o smidigt!

Vad fan håller folk på med? 😅😤

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Apoteket har Home driving 🚘 d.v.s. Hem 🏡 Körning...

Hur bättre kan det bli?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Petersv:

Kommer ihåg en hjärndöd dokumentär med störda människor som hade hela sin lägenhet proppfull med vhsfilmer (60 och 70talister minns säkert vhs eran), när dom fick frågan att det är ju ingen tvekan att blu ray för att inte tala om 4k är ljusår bättre kvalité på bild och ljud då fick dom till svar att det är inte sant, vhs är bäst. 80 och 90talet, det är ju så roligt att betala ockerpriser för att låna i regel skitfilmer, Bud Spencer film har vi här för 40kr och så har vi Conan Barbarian nästan lika hjärndöd för 50kr, detta på 80 och 90talet. Givetvis fanns det undantag som Terminator, men det är undantag. Många hade en liten korg med filmer att hyra för 5 till 10kr, det mesta var Bruce Lee kopior.

I slutet på hyrvidepoken gick jag in i en sådan hyrbutik, sur tonårstjej bakom kassan. När får ni in film (som gått på bio ett par månader och borde rätt så snart komma ut på hyrbutikerna), den kommer inte ut på dvd förrän om två månader sa hon surt. Redan ute på nätet i perfekt blu ray kvalité, dessutom gratis sa jag. Skitsur blick från tjejen, "det är olagligt" sa hon. Finns ingen chans att ta fast mig, har vpn. Hon bara stirrade skitsurt och kunde inte få fram några ord.

Besserwissrar som kommer och skriver, "men varför gick du in om du visste", bara för jag visste att det brukar jobba en skitsur rassetjej i hyrbutiken. Det otroliga är att i c.a 20 år kunde skräp som vhs "förgylla" tillvaron. Vem kan glömma att billigaste VHS-apparaten 1978 kostade 10 000–15 000 kr vilket motsvarar över 40 000–60 000 kr i dagens penningvärde. Svindyra i regel skitfilmer att hyra hem, du fick böta om du inte spolade tillbaks. Hur låter dom här filmerna som dessa bland 10 i topp, The Octagon 1980, Delta Force 1986, Missing in Action 1984, No Retreat, No Surrender 1986, Invasion U.S.A. 1985, osv.

Vad är det för fel på No Retreat, No Surrender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Vad är det för fel på No Retreat, No Surrender?

Kommer ihåg att det var en rätt "ball" kung-fu, fighting film från barndomen. Lite cheesy effekter i slutet men ändå.

Idag hade den ju inte fått gå mer än 15 minuter innan den hade stängts av, men på den tiden var den "medel"

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Jag klarar inte av att stå i kö i butiker längre.

Bokar lite läkemedel på apoteket, det går väl snabbt o smidigt att hämta ut, allt klart när man kommer.

Men nej, 34 pers före (typ) som ska rådfråga om sina hemorrojder och bläfser i ansiktet. Ge mig min påse!

Skulle hämta en paxad vara på Netonnet, också det tog en helvetes tid med gubbar o kärringar före som ska krångla med bank id och konstiga frågor.
Flytta på er och låt mig plocka mitt paket snabbt o smidigt!

Vad fan håller folk på med? 😅😤

Skrivet av Radovic:

Apoteket har Home driving 🚘 d.v.s. Hem 🏡 Körning...

Hur bättre kan det bli?

Detta!!! Har precis upptäckt hemleverans av receptbelagda mediciner och kommer ALDRIG att stå i en apotekskö någonsin igen!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Hemkola - Det inre pappret fastnar i kolan, äta kola med papper är inte gott.
PostNord - Expressleverans, man aviserar ingenting om dag eller tid och tror man är hemma dygnet runt. "Kunde inte levereras, mottagaren otillgänglig". NÄHÄ, en tisdag mitt på dagen??

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Detta!!! Har precis upptäckt hemleverans av receptbelagda mediciner och kommer ALDRIG att stå i en apotekskö någonsin igen!

Jag kommer (beroende på hur man ser på medicin) tyvärr att vara en utav konsumenterna av medicin framgent. Men det utmärkta i denna situation är att jag har ett postombud i samma byggnad där jag bor.

Det blir svårt för Postnord att påstå att: "Leverans 🚛 kunde ej genomföras p.g.a. kund bor i djungeln"...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Ja, Blue ray och DVD är bättre, men en del, både skitfilmer och bra filmer, kom inte på Blue ray och DVD. Och butikerna ville krama ut det sista ur allt, även sina VHS-filmer. När filmerna var utdaterade kramade man lite till och hyrde ut dem för en femma eller sålde för några tior, hellre än att gå i soptunnan.

Minns jag rätt så skulle det gå sex månader från bio-premiären tills de släpptes på VHS, men det gick oftast att hämta filmerna från "sjörövarbukten" långt innan de kom på VHS. Uthyrarna tyckte detsamma om det, som dagens streamingplattfornar tycker om piratstreaming. Dvs att om du hämtade filmen på en piratsida så tjänade videobutiken inga pengar på dig.

Och ja, en gång i tiden kunde en VHS-film av medioker kvalité och en chipspåse förgylla kvällen. Vi var inte lika kräsna, för det fanns inte mycket annat att se.

Permalänk
Medlem

Vad är det för idioter som skriver undertexter till film numera?
"[GUN COCKING]"
"[THUMP]"
"LAURA (ON PHONE): It's me"
"[TIRES SCREETCHING]"
Vem fan vill ha allt sånt skit, räcker väl med vad som sägs, resten framgår väl av filmen, den har ju både bild och ljud.
Att få varje detalj, känsla, ljud osv. beskrivet tycker jag tar bort behållningen med filmen.
Gärna undertexter om man vill, de går ju att stänga av och då slipper man ju all skitinfo också men ibland har personerna en accent man inte hänger med på eller talar de väldigt fort (som en av mina söner) och då hänger jag inte med. Då är undertexter bra men låt mig slippa serietidningsliknande ljud- och händelseillustrationer. De hör hemma i serietidningsvärlden, inte i film.
I en film, under presentationen av skådisarna kom undertexten "Colored and completed by XXXX" och det visade sig vara fullständigt gränslöst. Varje ljud, vem som talade (namnet på personen), vad som hände, ALLT i grälla eller dämpade färger för att tittaren inte skulle missa en enda detalj eller förmedlad känsla.
"[SUSPENCEFUL MUSIC IN BACKGROUND]"
"[LISA PANTING, MOANING]"
"[GUN FIRES]"
"[DOG BARKING]"
Fy fan, var tvungen att dumpa undertexterna och skriva ett skript som gick igenom dem och rensade från all skit, jobbigt men det gick.
Undertextförfattaren är väl underbetald med någon skitsumma per ord och vill få rejält betalt (kanske), lite känslan man får av viss amerikansk facklitteratur, många ord men låg informationstäthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

"[GUN COCKING]"
"[THUMP]"
"[TIRES SCREETCHING]"
Vem fan vill ha allt sånt skit, räcker väl med vad som sägs, resten framgår väl av filmen, den har ju både bild och ljud.
Att få varje detalj, känsla, ljud osv. beskrivet tycker jag tar bort behållningen med filmen.
Gärna undertexter om man vill, de går ju att stänga av och då slipper man ju all skitinfo också men ibland har personerna en accent man inte hänger med på eller talar de väldigt fort (som en av mina söner) och då hänger jag inte med. Då är undertexter bra men låt mig slippa serietidningsliknande ljud- och händelseillustrationer. De hör hemma i serietidningsvärlden, inte i film.
I en film, under presentationen av skådisarna kom undertexten "Colored and completed by XXXX" och det visade sig vara fullständigt gränslöst. Varje ljud, vem som talade (namnet på personen), vad som hände, ALLT i grälla eller dämpade färger för att tittaren inte skulle missa en enda detalj eller förmedlad känsla.
"[GUN FIRES]"
"[DOG BARKING]"
Fy fan, var tvungen att dumpa undertexterna och skriva ett skript som gick igenom dem och rensade från all skit, jobbigt men det gick.
Undertextförfattaren är väl underbetald med någon skitsumma per ord och vill få rejält betalt (kanske), lite känslan man får av viss amerikansk facklitteratur, många ord men låg informationstäthet.

Du har uppenbarligen undertexter för döva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Varför använda syntolkade undertexter istället för vanliga då?

Det är ju ett gubbgnäll i sig, att gnälla över folk som gnäller över underbetalda textförfattare och allt möjligt när det vekliga problemet är handhavandefel.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

"[GUN COCKING]"
"[THUMP]"
"[TIRES SCREETCHING]"
"[GUN FIRES]"
"[DOG BARKING]"

Du tittar uppenbarligen på Amazon Prime?
Om inte, så vet du nu att så ser de engelska texterna ut där. Om de inte består av ENDAST STORA BOKSTÄVER FÖRSTÅS.
Se där, lite gnäll från mig osså!

Skrivet av HugSeal:

Varför använda syntolkade undertexter istället för vanliga då?

Det är ju ett gubbgnäll i sig, att gnälla över folk som gnäller över underbetalda textförfattare och allt möjligt när det vekliga problemet är handhavandefel.

Svårt att trycka på nån mer "knapp" än subtitles...... Eller menar du att det finns en magisk andra knapp som visar engelsk text för icke-hörselskadade?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Du tittar uppenbarligen på Amazon Prime?
Om inte, så vet du nu att så ser de engelska texterna ut där. Om de inte består av ENDAST STORA BOKSTÄVER FÖRSTÅS.
Se där, lite gnäll från mig osså!

Svårt att trycka på nån mer "knapp" än subtitles...... Eller menar du att det finns en magisk andra knapp som visar engelsk text för icke-hörselskadade?

undertexter för hörselskadade bruhar ha något typ "SDH" eller "SHD", som har mer beskrivande texter.. T.ex. du kan som hörande höra att något suckar utanför kameran så det får en kontext till resten av filmen, en hörselskadad kan mest troligen inte höra detta och måste få det i skrift för att få samma kontext till filmen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av BasseBaba:

Point taken. Börjar klippa gräs på vintern istället framöver.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

undertexter för hörselskadade bruhar ha något typ "SDH" eller "SHD", som har mer beskrivande texter.. T.ex. du kan som hörande höra att något suckar utanför kameran så det får en kontext till resten av filmen, en hörselskadad kan mest troligen inte höra detta och måste få det i skrift för att få samma kontext till filmen.

Well.

Jag vet exakt vad det är, hur det ser ut, hur det brukar anges. Jag säger inte att det inte ska finnas, allt jag önskar är att det fanns utan för mig som inte har behovet.

Hjälp mig då, vad ska jag välja för att få engelsk text utan "beskrivande text"?

Bara för det, så får vi här se Amazon Primes excellenta textning med allt i VERSALER.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag vet exakt vad det är, hur det ser ut, hur det brukar anges. Jag säger inte att det inte ska finnas, allt jag önskar är att det fanns utan för mig som inte har behovet.

Inte mycket att göra förutom att vänta på att Prime låter beställer översättningar på engelska av enbart dialog. Attityden i den engelsktalande världen verkar vara att ingen förutom döva använder undertexter. Men nu har Netflix ändrat sig och då lär resten följa efter, tids nog.
https://swedroid.se/netflix-far-engelska-undertexter-som-bara...

Vill även klaga på översättningarna, senast på Prime så såg jag en karaktär som söktes av polisen och därför var tvungen att ligga lågt säga "I'm hot" vilket översattes till "Jag har feber".

Permalänk

Skulle köpa ett moderkort till mitt Terra Jade och visste att jag behövde den där minsta modellen som jag aldrig köpt innan.
Men i min iver att köpa nytt läste jag bara mini och micro och tänkte att micro låter mindre.
Fick hem moderkortet, öppnade spänt kartongen och tänkte att det här kommer aldrig passa.
Micro var i det här fallet inte mindre än mini.

Jag vet att alla proffs på detta forum förmodligen har full koll på detta och aldrig gör samma misstag, men varför heter det micro-ATX och mini-ITX? Det är förvirrande för en amatör. Men jag har lärt mig läxan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Skulle köpa ett moderkort till mitt Terra Jade och visste att jag behövde den där minsta modellen som jag aldrig köpt innan.
Men i min iver att köpa nytt läste jag bara mini och micro och tänkte att micro låter mindre.
Fick hem moderkortet, öppnade spänt kartongen och tänkte att det här kommer aldrig passa.
Micro var i det här fallet inte mindre än mini.

Jag vet att alla proffs på detta forum förmodligen har full koll på detta och aldrig gör samma misstag, men varför heter det micro-ATX och mini-ITX? Det är förvirrande för en amatör. Men jag har lärt mig läxan

Jag har också stört mig på det. När jag jobbade i datorbutik fick jag alltid rätta folk som ofta trodde att mATX vad mindre än mITX.
Till och med butikschefen var övertygad om att mATX var den mindre. Vi fick lov att öppna upp några kartonger för att motbevisa dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.