Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av m1k:

Ev. på gång med laddstolpe i min BRF, är intresserad utav en Polestar 2 Single Long Range, har alltid köpt bil tidigare men ska troligtvis gå över till att privatleasa och har några funderingar.

Någon annan som privatleasar en Polestar 2 eller har några synpunkter på min preliminära finanseringsplan?
Har bland annat räknat med förhöjd första hyra för att hålla månadskostnaden något lägre samt något lägre i totala ränteavgifter om jag inte är ute och cyklar. Ska man slänga på vinterdäck i leasingen eller ska man köpa kompletta hjul själv som man sen kan sälja efter leasingavtalet? Service ingår i avtalet.

Avtalsperiod: 36 månader
Förhöjd första hyra: 50 000kr
Månadskostnad exkl. vinterdäck: 5 161kr
Mil: 1500

Har en budget på ca 7000kr/månaden inklusive försäkring, är ovanstående rimligt för min budget eller överhuvudtaget?

Jag kan svara specifikt på vinterdäcken. De är oftast väldigt dyrt prissatta i leasingen. I princip motsvarar den höjda avgiften mer än att köpa en uppsättning hjul löst. Med andra ord, vill du ha ner månadsavgiften: köp en uppsättning hjul med vinterdäck separat. Om du efter 3 år väljer en bil där de också passar kan du fortsätta använda dem - annars kan du sälja dem och få loss lite pengar då.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av m1k:

Ev. på gång med laddstolpe i min BRF, är intresserad utav en Polestar 2 Single Long Range, har alltid köpt bil tidigare men ska troligtvis gå över till att privatleasa och har några funderingar.

Någon annan som privatleasar en Polestar 2 eller har några synpunkter på min preliminära finanseringsplan?
Har bland annat räknat med förhöjd första hyra för att hålla månadskostnaden något lägre samt något lägre i totala ränteavgifter om jag inte är ute och cyklar. Ska man slänga på vinterdäck i leasingen eller ska man köpa kompletta hjul själv som man sen kan sälja efter leasingavtalet? Service ingår i avtalet.

Avtalsperiod: 36 månader
Förhöjd första hyra: 50 000kr
Månadskostnad exkl. vinterdäck: 5 161kr
Mil: 1500

Har en budget på ca 7000kr/månaden inklusive försäkring, är ovanstående rimligt för min budget eller överhuvudtaget?

De leasingavtal jag tittade på där det erbjöds förhöjd hyra så sparade man ingenting på det. Lätt att slå ut 50000/36 = 1388 kr/mån. Så om månadskostnaden inte är märkbart högre än 6550 kr (1388+5161) utan förhöjd hyra så skulle jag sätta in 50 k på nån indexfond eller räntekonto.

Edit* Förutsatt att inte leasingbolagets referensränta höjs osv

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem

Någon här som lagt beställning på Renault 5 och fått någon form av leveransdatum? Hörde sist att de var lite försenade. Jag skulle fått svar från Hedin förra veckan men de har inte återkommit än.