Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av m1k:

Ev. på gång med laddstolpe i min BRF, är intresserad utav en Polestar 2 Single Long Range, har alltid köpt bil tidigare men ska troligtvis gå över till att privatleasa och har några funderingar.

Någon annan som privatleasar en Polestar 2 eller har några synpunkter på min preliminära finanseringsplan?
Har bland annat räknat med förhöjd första hyra för att hålla månadskostnaden något lägre samt något lägre i totala ränteavgifter om jag inte är ute och cyklar. Ska man slänga på vinterdäck i leasingen eller ska man köpa kompletta hjul själv som man sen kan sälja efter leasingavtalet? Service ingår i avtalet.

Avtalsperiod: 36 månader
Förhöjd första hyra: 50 000kr
Månadskostnad exkl. vinterdäck: 5 161kr
Mil: 1500

Har en budget på ca 7000kr/månaden inklusive försäkring, är ovanstående rimligt för min budget eller överhuvudtaget?

Jag kan svara specifikt på vinterdäcken. De är oftast väldigt dyrt prissatta i leasingen. I princip motsvarar den höjda avgiften mer än att köpa en uppsättning hjul löst. Med andra ord, vill du ha ner månadsavgiften: köp en uppsättning hjul med vinterdäck separat. Om du efter 3 år väljer en bil där de också passar kan du fortsätta använda dem - annars kan du sälja dem och få loss lite pengar då.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av m1k:

Ev. på gång med laddstolpe i min BRF, är intresserad utav en Polestar 2 Single Long Range, har alltid köpt bil tidigare men ska troligtvis gå över till att privatleasa och har några funderingar.

Någon annan som privatleasar en Polestar 2 eller har några synpunkter på min preliminära finanseringsplan?
Har bland annat räknat med förhöjd första hyra för att hålla månadskostnaden något lägre samt något lägre i totala ränteavgifter om jag inte är ute och cyklar. Ska man slänga på vinterdäck i leasingen eller ska man köpa kompletta hjul själv som man sen kan sälja efter leasingavtalet? Service ingår i avtalet.

Har en budget på ca 7000kr/månaden inklusive försäkring, är ovanstående rimligt för min budget eller överhuvudtaget?

De leasingavtal jag tittade på där det erbjöds förhöjd hyra så sparade man ingenting på det. Lätt att slå ut 50000/36 = 1388 kr/mån. Så om månadskostnaden inte är märkbart högre än 6550 kr (1388+5161) utan förhöjd hyra så skulle jag sätta in 50 k på nån indexfond eller räntekonto.

Edit* Förutsatt att inte leasingbolagets referensränta höjs osv

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem

Någon här som lagt beställning på Renault 5 och fått någon form av leveransdatum? Hörde sist att de var lite försenade. Jag skulle fått svar från Hedin förra veckan men de har inte återkommit än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Någon här som lagt beställning på Renault 5 och fått någon form av leveransdatum? Hörde sist att de var lite försenade. Jag skulle fått svar från Hedin förra veckan men de har inte återkommit än.

Har sett att vissa som beställde i januari har börjat få leverans nu, och demobilarna har börjat trilla in hos handlare. Fick äntligen provköra en igår. Frågade säljaren då och vid beställning idag så handlade det om leverans runt september.

Riktigt trevlig bil, men jag tror den var lite lite för trång. Men jag ska ut och provköra mer.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har sett att vissa som beställde i januari har börjat få leverans nu, och demobilarna har börjat trilla in hos handlare. Fick äntligen provköra en igår. Frågade säljaren då och vid beställning idag så handlade det om leverans runt september.

Riktigt trevlig bil, men jag tror den var lite lite för trång. Men jag ska ut och provköra mer.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Oj, vilken pytteliten bil!!!

I en parkeringsficka....parkerar man på längden eller på tvären då!? 😁

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Oj, vilken pytteliten bil!!!

I en parkeringsficka....parkerar man på längden eller på tvären då!? 😁

haha ja den är inte stor, men jag som ändå är 2m lång och bred som en flodhäst får ändå plats. Det finns såklart inte tillstymmelse av en chans att få plats med någon bakom. Det största problemet var solklart takhöjden som tyvärr är lite för låg och medför lite dålig sikt utåt. Men storleken till trots så ligger den väldigt stabilt på vägen även i hög fart, inte speciellt högljudd heller.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Sambon kör för lite för att motivera att köpa en ny bil men det lutar åt att den här får ersätta hennes Zoe om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Fick svar att den kommer i slutet av denna månaden eller början av nästa, så håller tummarna att min kommer lagom då jag lämnar tillbaka min E-niro. Det är en supertrevlig och rimlig bil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag beställde i mitten av februari och fick precis bekräftat att bilen når Sverige 12 maj. Förväntad leverans några veckor senare. Det här är samma som säljaren (Helmia) estimerade vid beställning så de verkar ha koll.

Skrivet av macmann1:

haha ja den är inte stor, men jag som ändå är 2m lång och bred som en flodhäst får ändå plats. Det finns såklart inte tillstymmelse av en chans att få plats med någon bakom. Det största problemet var solklart takhöjden som tyvärr är lite för låg och medför lite dålig sikt utåt. Men storleken till trots så ligger den väldigt stabilt på vägen även i hög fart, inte speciellt högljudd heller.

Kan relatera väl till den här beskrivningen fast med några färre centimeter så satt väldigt bra. Dock så ser man "laddningsmärket" på motorhuven som lång förare vilket var lite ovant först.

Min elbilsresa började med att överväga en begagnad ID3:a som pendlarbil. Sen kikade jag på Cupra Born pga upphottad ID3:a med livsnödvändiga saker som backkamera för en mindre begåvad förare som en själv. Gillade den skarpt men allt snack om mjukvaran gjorde mig fundersam (framförallt på begagnat). Sen dök Renault 5:an upp som av en slump och fick chans att provköra.

Det är en rolig bil att köra! Perfekt för 1-2 personer. Baksätet som sagt bör nog ses snarare som utökat bagageutrymme med sidodörrar. 40årskrisen fick bli att leasa en nu. Tror att den här modellen kommer att bli eftertraktad som pendlarbil/andrabild. Det var någon online recension av bilen som sa det bäst: det här känns som en rolig bil som råkar vara en elbil, inte en elbil som är en elbil för sakens skull.

Permalänk
Medlem

Någon annan här som tog en Kia EV6 leasing ifrån Hedin Malmö på kantyxegatan 2022 som snart skall lämna igen sin bil?

Fyfan vilket härke, fått ett generiskt mail om återlämning ifrån Santander. Med instruktioner om att den skall lämnas igen till samma anläggning jag hämtar den ifrån. Ringer dem för att avtala om återlämningsdag (de är numera ford återförsäljare) och de ovilliga att hjälpa mig, trots att det är samma företag, samma organisationsnummer och de är del av samma koncern fortfarande (bara att de numera är ford återförsäljare).

kontaktar santander, de hävdar bestämt att jag skall vända mig till anläggninge jag hämtade ut bilen ifrån, hör av mig till dem igen. de vägrar hjälpa mig.

vänder mig igen till santamder, de säger att jag skall kontakta hedin automotive av i stockholm som står på leasingkontraktet, men kopplar mig igen till nån växel i malmö. förklarar för växeln min limbo, de kopplar mig till en säljare för hedin i jönköping som har Kia. Han säger att Santader har rätt och jag borde lämna den på hedin malmö där jag hämtade bilen, och rekommenderar mig att söka försäljningschefen.

Ringer växeln igen och efter lite förklarande/övertalande så kopplar de mig till försäljningschefen, han är på en mässa och kan inte prata, men har en kontakt jag skall tala med som numera jobbar på en annan hedin också i malmö. Ringer den hedin, har ett namn de kopplar, men han plockar inte upp luren, en kollega gör det tillslut, och jag får hans direkt nummer.

Där är jag nu (denne person svarar inte, kollegan ser på datorn att han är fri) men iaf, har direkt numret och kommer kontakta honom så småningom.

Fy fasen vilket dåligt system de verkar ha. hade Volkswagen på leasing innan, väldigt lätt. Bra process och guidning rakt igenom. Detta var uruselt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Cove:

Någon annan här som tog en Kia EV6 leasing ifrån Hedin Malmö på kantyxegatan 2022 som snart skall lämna igen sin bil?

Fyfan vilket härke, fått ett generiskt mail om återlämning ifrån Santander. Med instruktioner om att den skall lämnas igen till samma anläggning jag hämtar den ifrån. Ringer dem för att avtala om återlämningsdag (de är numera ford återförsäljare) och de ovilliga att hjälpa mig, trots att det är samma företag, samma organisationsnummer och de är del av samma koncern fortfarande (bara att de numera är ford återförsäljare).

kontaktar santander, de hävdar bestämt att jag skall vända mig till anläggninge jag hämtade ut bilen ifrån, hör av mig till dem igen. de vägrar hjälpa mig.

vänder mig igen till santamder, de säger att jag skall kontakta hedin automotive av i stockholm som står på leasingkontraktet, men kopplar mig igen till nån växel i malmö. förklarar för växeln min limbo, de kopplar mig till en säljare för hedin i jönköping som har Kia. Han säger att Santader har rätt och jag borde lämna den på hedin malmö där jag hämtade bilen, och rekommenderar mig att söka försäljningschefen.

Ringer växeln igen och efter lite förklarande/övertalande så kopplar de mig till försäljningschefen, han är på en mässa och kan inte prata, men har en kontakt jag skall tala med som numera jobbar på en annan hedin också i malmö. Ringer den hedin, har ett namn de kopplar, men han plockar inte upp luren, en kollega gör det tillslut, och jag får hans direkt nummer.

Där är jag nu (denne person svarar inte, kollegan ser på datorn att han är fri) men iaf, har direkt numret och kommer kontakta honom så småningom.

Fy fasen vilket dåligt system de verkar ha. hade Volkswagen på leasing innan, väldigt lätt. Bra process och guidning rakt igenom. Detta var uruselt.

Vi hade exakt samma erfarenhet när vi leasade från Hedin (Dock inte Malmö)

Det var nästan omöjligt att få tag på någon för att boka återlämning. Vi fick sagt innan att vi absolut får vara med på besiktningen vid återlämning för att se om man hittar något. Väl på plats fick vi ett bestämt "Nej". Att vi absolut inte får vistas i lokalerna vid besiktning av bilen.

Fick aldrig något besiktningsprotokoll efteråt, på gott och ont. Men kommer aldrig leasa från Hedin igen då det var mycket kring kontakt och processer som strulade.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Någon som jobbar i branschen och har koll på kommande kampanjer för privatleasing? Tycker inte det finns något som är helt tilltalande just nu.

Permalänk
Medlem

Har börjat sneglat lite på en Nissan Leaf N-CONNECTA 40KWH 2021. Går för ett pris ca 150.000 kr hos diverse bilhandlare runt om i landet. Så tror att värdeminskningen har planat ut för det mesta.

Bilen verkar ha en ganska svag motor, inte så många hk tydligen? Men inget jag har något emot direkt.

Verkar dock att det inte går så bra för Nissan idag, vad händer om man köper en sådan här bil och företaget går omkull? Tänker med mjukvara, garantier och försäkring m.m.

Någon här som äger en som kan säga något om komfort och hur den är att köra osv?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Har börjat sneglat lite på en Nissan Leaf N-CONNECTA 40KWH 2021. Går för ett pris ca 150.000 kr hos diverse bilhandlare runt om i landet. Så tror att värdeminskningen har planat ut för det mesta.

Bilen verkar ha en ganska svag motor, inte så många hk tydligen? Men inget jag har något emot direkt.

Verkar dock att det inte går så bra för Nissan idag, vad händer om man köper en sådan här bil och företaget går omkull? Tänker med mjukvara, garantier och försäkring m.m.

Någon här som äger en som kan säga något om komfort och hur den är att köra osv?

Jag körde en Leaf 2020 N-connecta med stora batteriet (61 kwh) för tre år sen, i fem månader, och tyckte den var en riktig ok bil.

När jag skulle leta upp en billig elbil förra året, så blev det ändå en begagnad BMW i3s, men plan B var definitivt en Leaf, gärna större batteriet pga att numera är det bara CCS snabbladdare som gäller om man skall åka lite längre.

Tyckte inte motor var svag, elmotor är ju helt annorlunda där än bensin/diesel.

Lite svårare o köra på grusväg o kurvig väg, men då körde jag SAAB 9-3 så är bortskämd .)

När det gäller batteri så de jag träffat med 40 kWh batteriet, så ha koll på att räckvidd räcker för dig, räkna med 1,5 kWh till 2 kWh milen, beroende på landsväg eller stadskörning, vinter osv.

En del personer varnar för att batteriet inte har uppvärmning osv, men inte träffat någon som äger en Leaf som klagat.

När man körde Leaf så träffade man rätt så många , o fick en del erfarenheter Dito nu när man kör i3

Permalänk

Vi har haft en Nissan Leaf 2019 N-Connecta 40kwh i 2 år nu, innan oss var det en leasinbil. Inga bra jämförelser i körkomfort tyvärr då vi inte kört någon annan elbil, men vi är väldigt nöjda med körkomforten. Som passagerare sitter man mycket skönare i Leaf än Zoe som är enda andra elbilen jag suttit i nyligen, vilket kanske inte är så förvånansvärt.

Som sinclairhacker skrev så får man ha lite koll på räckvidden. På sommaren kommer vi drygt 20 mil blandad körning, kanske upp till 25 mil om man inte kör över 80. På vintern är det bra mycket kortare, värsta var i snökaos när vi gick från 100% till 20% på 9 mil. Det duger för oss, men vi måste i princip alltid stanna och ladda vid resor som är 8+ mil enkelväg, mest för att frun är nojig. Laddningen på denna har inte CCS, utan endast Type 2 och CHAdeMO. CHAdeMO är på väg att fasas ut, men hört att det ska finnas adaptrar, dock klumpigt att alltid behöva adapter när man laddar. Många laddstationer har fortfarande CHAdeMO, men väldigt få nya stationer har det. Eftersom den endast kan ladda 50kW så har inte kylning varit något problem, även varma sommardagar.

Överlag väldigt nöjda med bilen. Relativt stor innuti. Barnstol, barnvagn + packning får plats utan problem. Kan bli något trångt bakom föraren, men jag som 185cm kan sitta någorlunda bekvämt bakom en 185cm förare, så 4 vuxna är inga problem. 5 vuxna är trångt, men går alldeles utmärkt för kortare resor.

Permalänk
Medlem

Tack för utförliga och bra svar, viktigast för mig med bilen är att familjen får plats och barnvagn å allt man skall ha med sig. Har inget själv att gämföra med så tänkte åka till en handlare å se och känna den i verkligheten.
Räckvidden är ju såklart också viktig, men den kommer rulla mestadels i stan, iallafall till en början.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Någon som jobbar i branschen och har koll på kommande kampanjer för privatleasing? Tycker inte det finns något som är helt tilltalande just nu.

Håller med. Otroligt tråkigt på privatleasing fronten nu. Tror nog att det kommer dyka en hel del framöver. Kör MG4 standard range som jag jag betalar 2700kr i månaden för. Den ska tillbaka i september. Vill helst ha en deal som ligger mellan 3500-4000 men då förväntar jag mig en lite hetare bil än MG4.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Finns väl OK deals på EX30? Nåntans runt 4k.
Exempelvis: https://www.volvocarretail.se/bilar/volvo/modeller/ex30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Tack för utförliga och bra svar, viktigast för mig med bilen är att familjen får plats och barnvagn å allt man skall ha med sig. Har inget själv att gämföra med så tänkte åka till en handlare å se och känna den i verkligheten.
Räckvidden är ju såklart också viktig, men den kommer rulla mestadels i stan, iallafall till en början.

Jag skulle säga att det fetmarkerade kan vara avgörande.
Jag köpte precis en sådan Leaf i vintras. Komfort, körning, storlek etc är allt acceptabelt. Inget som känns skitbra men allt är okej för en vardagsbil. Mycket fysiska knappar (=bra) men med ett lite utdaterat utseende så den ser/känns lite omodern inuti.
2 vuxna + 2 barn absolut inga problem. Bagaget är större än vad jag förväntade mig då det är ganska djupt.
Motorstyrkan räcker och blir över för normal körning.

Många avrådde från Leaf då det är en gammal plattform och har dålig snabbladdning, men så fort man kollar på något av alternativen är de minst 50% dyrare för något motsvarande. Jag hade svårt att rättfärdiga en så stor prisskillnad så köpte en Leaf ändå

Räckvidden är det som är absolut sämst med bilen och är betydligt kortare än vad jag förväntade mig, även fast jag självklart inte räknade med att få ut de officiella siffrorna. Jag har främst landsväg (60-90 km/h) och då räcker det väl 15-17 mil nånting även nu när det är varmt.
Testade åka på en längre dagsutflykt, 30 mil enkel väg på motorväg (110-120 km/h, start med 100% laddning) och behövde då "snabb"ladda 30-40 minuter 3 gånger och kom ändå fram med under 20% kvar.
Om ni tänker åka några längre sträckor så är det alltså ingen höjdare alls. Vi har en bensinbil också så får ta den om vi ska längre än 10 mil...

En annan reflektion är att det inte är värt att köpa en elbil om man inte kan ladda hemma. Första 2 månaderna laddade jag vid de billigaste publika stolparna. Efter 2 månader räknade jag ut milpriset och det var lika högt som för vår bensinbil (räknade endast på vad jag laddat för och jämförde med vad bensin för motsvarande sträcka hade kostat, inte räknat med försäkring, värdeminskning etc).

Permalänk
Skrivet av Hanzooon:

Enligt denna artikel på carup skall det vara ännu billigare, men det priset kan jag inte hitta. Annars tipsas det också om Renault 5 som ser ut att vara en riktigt bra deal.

Permalänk
Medlem

Är det slut på Ioniq 5 och 6-erbjudandena? Var det något runt 4000/mån för dessa?
Förvisso var det väl icke facelift, men känns som väldigt mycket bil för pengarna. Även AWD med längre räckvidd var under 5000 tror jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av m1k:

Nappade själv på den i November ungefär. Nu betalar jag runt 1000kr extra för vinterhjulen och försäkring hos Polestar/Ziklo. Den var billigare då men 7000kr låter rimligt med samma specs. Erbjudandena inkluderade då och nu alla paketen men då kunde jag ta en utan vissa paket och månadskostnaden gick ned så det kan man hålla koll på. Om det inte är akut och man kan vänta. Tog en utan Pilot men med uppgraderat ljud istället. Sparad en hel hundring i månaden.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Finns på blocket men hittar inte något på någon hemsida med detta erbjudande.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_ex30_single_mot...

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Enligt denna artikel på carup skall det vara ännu billigare, men det priset kan jag inte hitta. Annars tipsas det också om Renault 5 som ser ut att vara en riktigt bra deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Blir för dyrt för den lilla bilen.

4000 gäller Core. Det hade jag kanske kunnat leva med, men sen är extra mil ganska dyrt. Ska man ha 2000 mil hamnar man på över 4500. Sen ska man ha vinterhjul till det.

En Plus med stora batteriet och vinterhjul hade jag helst velat välja i så fall. Men då är man plötsligt uppe i nästan 5500 kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är det slut på Ioniq 5 och 6-erbjudandena? Var det något runt 4000/mån för dessa?
Förvisso var det väl icke facelift, men känns som väldigt mycket bil för pengarna. Även AWD med längre räckvidd var under 5000 tror jag.

Ja. Några finns kvar, men dessa är fullutrustade och betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Blir för dyrt för den lilla bilen.

4000 gäller Core. Det hade jag kanske kunnat leva med, men sen är extra mil ganska dyrt. Ska man ha 2000 mil hamnar man på över 4500. Sen ska man ha vinterhjul till det.

En Plus med stora batteriet och vinterhjul hade jag helst velat välja i så fall. Men då är man plötsligt uppe i nästan 5500 kr i månaden.

Så är det ju, men under 4500 idag känns tajt om man inte ska köra typ en MG då.

Renault Scenic E-tech finns för hyfsade priser, nånstans runt 5k för 1500 mil med vinterdäck. Det är ju en betydligt större bil med stort eller större batteri.

https://finans.renault.se/privat/product/bil/renault/scenic-e...

https://finans.renault.se/privat/product/bil/renault/scenic-e...

Permalänk
Medlem

BMW iX2 för runt 5000:-, 3995:- med 35000 insats. Ganska bra pris tycker jag

https://www.blocket.se/annons/1002649756

Permalänk
Medlem

Till er med VW
OBD11 har låst upp viss SFD2 programmering på min Golf 2025.
Stängde precis av Lane Assist och ISA (fartplingen).
Möjligt att det är på gång för ID-plattformen också, men jag vet inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Där går en Leaf bort, den fungerar inte alls på längre resa, endast som en andrabil för pendling inom sin räckvidd (där är den ett mycket gott alternativ).
Chademo kontakt är ett problem, men det huvudsakliga problemet är att man endast kan snabbladda en gång, sedan är batteriet överhettat. Så max räckvidd är begränsat.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Volvo dröjer till sist med en elektrisk XC60? Känns som att det är modellen ”alla” väntar på?
Men kanske därför dom väntar, av rädsla att fucka upp den viktigaste modellen?

Eller sist och sist, men dom har ju 30/40/90 nu.