MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Ja precis styrändorna är gängade, googlade lite och tydligen behöver jag köpa en adapter typ denna: https://www.hojstyling.se/mc-tillbehor/styrandsvikter/styrand...

Som jag gängar fast i styret och sedan fäster spegeln i den

Yes exakt! använd inte expanders då utan köp adapter

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ja mer eller mindre. Men Yamaha har bytt dimensioner nyligen. Så det beror helt på vilken MT-07 du har.

https://www.hojstyling.se/custom/backspegel/rizoma-adapter-st...

Jag hade dessa till MT-10 2017, som är samma gänga som du länka. Men min MT-09 2023 hade mindre har jag för mig.

Var en recension som skrev att de passade perfekt på deras 2022 mt07a så då borde den väl passa på en 2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Var en recension som skrev att de passade perfekt på deras 2022 mt07a så då borde den väl passa på en 2024?

Ring en yamaha handlare. Som sagt. Dom körde m16 länge. Sen poff byta dem

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ring en yamaha handlare. Som sagt. Dom körde m16 länge. Sen poff byta dem

Äsch jag chansar, får väl bara lämna tillbaka annars. Passar dom inte kommer jag köpa Rhinomoto adaptrar vilket verkar vara populärt men dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Dom böt gänga mellan gen 3 och 4 på mt-09 iaf av nån jäkla anledning...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hitta en video, verkar vara en mycket pedagogisk och informativ video.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Dom böt gänga mellan gen 3 och 4 på mt-09 iaf av nån jäkla anledning...

Då är det 2021 dom byta. Då kom gen3 av mt09

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Då är det 2021 dom byta. Då kom gen3 av mt09

Nej, dom böt 2024 när gen 4 kom, hade gen 3 och har nu gen 4

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Nej, dom böt 2024 när gen 4 kom, hade gen 3 och har nu gen 4

Jaha, konstigt. Det var inte M16 på min MT09 2023 och det är en Gen3. Hade kvar adaptrarna ifrån min MT10 2020, dom passa inte. Dom pass dock i min polares MT09 Gen2. Isåfall är dom inne på 3dje passformen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så jag råkade impulsbeställa ett slipon till Kawan nu i påskas. Drog igång den efter vintern i förra veckan och slogs ännu en gång av hur tyst och stor originaldämparen är. Så kan vi inte ha det. Då kan man antingen köpa ett OEM Akra direkt av sin Kawasakihandlare för 15000kr (herregud...) eller se sig om efter alternativ, vilket ledde till det här röret från Dominator i Polen: https://dominator.pl/en_BE/p/VERSYS-1000-EU-Approved-Exhaust-...

Vet inte exakt vad min poäng med detta inlägget är förutom att kolla om någon har erfarenhet av Dominator (domen på internet verkar vara att det är bra och prisvärt) och att det är kul med nya prylar.

stvning
Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Så jag råkade impulsbeställa ett slipon till Kawan nu i påskas. Drog igång den efter vintern i förra veckan och slogs ännu en gång av hur tyst och stor originaldämparen är. Så kan vi inte ha det. Då man man antingen köpa ett OEM Akra direkt av sin Kawasakihandlare för 15000kr (herregud...) eller se sig om efter alternativ, vilket ledde till det här röret från Dominator i Polen: https://dominator.pl/en_BE/p/VERSYS-1000-EU-Approved-Exhaust-...

Vet inte exakt vad min poäng med detta inlägget är förutom att kolla om någon har erfarenhet av Dominator (domen på internet verkar vara att det är bra och prisvärt) och att det är kul med nya prylar.

Jag hittade ett begagnat Akrapovic-rör, med DB-killer och katalysator, för 5300 kr inklusive frakt från Tyskland. Det var till salu på Kleinanzeigen.de (typ tyska Blocket). Där kan det vara värt att ta en titt. Frakt från Tyskland är i allmänhet rätt billigt. I mitt fall kostade den €25 och säljaren bjöd dessutom på den.

Edit: Jag såg nu att du redan har beställt en ljuddämpare.

Permalänk
Medlem

@Halogen: Jag hjälpte en kompis montera ett Dominator på en MT-07 för många år sedan.
Vet också att relativt många rekommenderar det i en MT-09-grupp jag är med i. Tror det är bra, säkert i klass med andra mer välkända märkens enklare modeller.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Så jag råkade impulsbeställa ett slipon till Kawan nu i påskas. Drog igång den efter vintern i förra veckan och slogs ännu en gång av hur tyst och stor originaldämparen är. Så kan vi inte ha det. Då man man antingen köpa ett OEM Akra direkt av sin Kawasakihandlare för 15000kr (herregud...) eller se sig om efter alternativ, vilket ledde till det här röret från Dominator i Polen: https://dominator.pl/en_BE/p/VERSYS-1000-EU-Approved-Exhaust-...

Du måste ha Akra. Punkt!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag hittade ett begagnat Akrapovic-rör, med DB-killer och katalysator, för 5300 kr inklusive frakt från Tyskland. Det var till salu på Kleinanzeigen.de (typ tyska Blocket). Där kan det vara värt att ta en titt. Frakt från Tyskland är i allmänhet rätt billigt. I mitt fall kostade den €25 och säljaren bjöd dessutom på den.

https://i.imgur.com/M43TgrK.jpeg

Edit: Jag såg nu att du redan har beställt en ljuddämpare.

Stämmer, men tack för tipset! Och snygg bild!

Skrivet av glemmy:

@Halogen: Jag hjälpte en kompis montera ett Dominator på en MT-07 för många år sedan.
Vet också att relativt många rekommenderar det i en MT-09-grupp jag är med i. Tror det är bra, säkert i klass med andra mer välkända märkens enklare modeller.

Ja, alltså ljuddämpare till motorcyklar är inte rocket science längre och jag är övertygad om att man betalar dyrt för Akra-klistermärket.

Skrivet av AkUs:

Du måste ha Akra. Punkt!!!

De coola killarna kör bara med SC Project nu för tiden, försök hänga med lite här va

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Håller med :-). Trycker också SC är najs. Dom är tyvärr påväg åt samma håll som akra. Överprisat skit nu när dom börjat lijera sig med märken o bli OEM. Usch!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hitta en video, verkar vara en mycket pedagogisk och informativ video.
https://youtu.be/CsrBTOF-YBY?si=IIObO-H8CfL9uSMA

Den var seriös! tackar

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Så jag råkade impulsbeställa ett slipon till Kawan nu i påskas. Drog igång den efter vintern i förra veckan och slogs ännu en gång av hur tyst och stor originaldämparen är. Så kan vi inte ha det. Då kan man antingen köpa ett OEM Akra direkt av sin Kawasakihandlare för 15000kr (herregud...) eller se sig om efter alternativ, vilket ledde till det här röret från Dominator i Polen: https://dominator.pl/en_BE/p/VERSYS-1000-EU-Approved-Exhaust-...

Körde med dominator på min förra MT-09a, riktigt gött ljud faktiskt! kvalitén på grejerna kanske inte är A+, dock inget direkt att klaga på, men det kan man ju inte riktigt förvänta sig heller när det kostar mycket mindre än dom med "etablerade" märkena

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört MIVV slip-on på några hojar och nöjd med kvalité och ljud samt kostar en slant mindre än Acrapovic. Finns helsystem (titan/kolfiber) för MT-09 runt 8k inom landet, har inte just den hojen men kanske bra grejer för den modellen också.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Kört MIVV slip-on på några hojar och nöjd med kvalité och ljud samt kostar en slant mindre än Acrapovic. Finns helsystem (titan/kolfiber) för MT-09 runt 8k inom landet, har inte just den hojen men kanske bra grejer för den modellen också.

Kör Mivv på min Z900 och är nöjd med resultatet jämfört med åbäket som sitter orginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

<Uppladdad bildlänk>

Kör Mivv på min Z900 och är nöjd med resultatet jämfört med åbäket som sitter orginal.

Läckert! z900 och z100 är fan fina!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Handelsboden har hjälmbytardagar till och med söndag. 15% rabatt på alla hjälmar om man lämnar in sin gamla. Jag bytte ut min gamla LS2-hjälm mot en Shoei Neotec 3. Skillnaden är som natt och dag. Plötsligt förstår jag hur andra åkare kan höra något i sina intercom-lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Läckert! z900 och z100 är fan fina!

Z100 låter klent

Åter till slip-on frågan. Så läge man inte tar bort katten så spelar det ingen roll vilket märke man köper på slipon. Därför så löjligt med Akra och nu även andra märken som hakar på (Jag tittar på dig SC-Projekt, SKÄMS). När det gäller helsystem eller som det nu kallas "Racing" för dom inte uppfyller väg kraven. Då spelar märket roll. Alternerar man motståndet mot avgaserna eller "mellanregister" rören i kollektorn så påverkar detta motorn. Så då är det helt klart intressant hur mycket testing dom själva gjort på bänk, väg m.m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Handelsboden har hjälmbytardagar till och med söndag. 15% rabatt på alla hjälmar om man lämnar in sin gamla. Jag bytte ut min gamla LS2-hjälm mot en Shoei Neotec 3. Skillnaden är som natt och dag. Plötsligt förstår jag hur andra åkare kan höra något i sina intercom-lurar.

https://i.imgur.com/bufIj6p.jpeg

Grattis, jag har Neotec 3 också, riktigt fin hjälm.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Grattis, jag har Neotec 3 också, riktigt fin hjälm.

Shoei gör bra hjälmar, min första var en Neotec, men nu rullar jag en Arai tour-x5, och måste säga att den är riktigt skön.

Permalänk
Medlem

Kör idag en 2013 F700GS men var provkörde en 2024 Honda Transalp 750 i lördags. Nu var Transalpen inte 100% original, den var lite höjd, annan drevning, och säkert något annat gjort på den också, men jäklar vilken skillnad på hoj. Den kändes såklart mycket piggare (90hk vs 75hk), mycket bättre bottenvrid, helt annat ljud, mer lättkörd, och kändes typ 30-40kg lättare även fast den bara är några enstaka kilon lättare än min GS om jag minns rätt. Provsatte även en helt original Transalp inne i butiken och även den kändes mycket lättare än min GS. Hur kan det kännas som så stor skillnad även fast det bara är några kilon mellan dom? Lägre tyngdpunkt på Transalp?

Det var för övrigt en jäkligt dum idé att provköra den där hojen. Har inte kunnat släppa tanken på att uppgradera till en sådan. Synd bara att dom är rätt så dyra, och sen tillkommer ju all utrustning man kan tänkas vilja ha. Min GS är redan fullkittad med allt man kan tänkas vilja ha.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kör idag en 2013 F700GS men var provkörde en 2024 Honda Transalp 750 i lördags. Nu var Transalpen inte 100% original, den var lite höjd, annan drevning, och säkert något annat gjort på den också, men jäklar vilken skillnad på hoj. Den kändes såklart mycket piggare (90hk vs 75hk), mycket bättre bottenvrid, helt annat ljud, mer lättkörd, och kändes typ 30-40kg lättare även fast den bara är några enstaka kilon lättare än min GS om jag minns rätt. Provsatte även en helt original Transalp inne i butiken och även den kändes mycket lättare än min GS. Hur kan det kännas som så stor skillnad även fast det bara är några kilon mellan dom? Lägre tyngdpunkt på Transalp?

Det var för övrigt en jäkligt dum idé att provköra den där hojen. Har inte kunnat släppa tanken på att uppgradera till en sådan. Synd bara att dom är rätt så dyra, och sen tillkommer ju all utrustning man kan tänkas vilja ha. Min GS är redan fullkittad med allt man kan tänkas vilja ha.

Man skall aldrig provköra om man inte är berädd att göra hoppet

Att Transalpen känns starkare har nog inget med drevningen att göra. Förutom att den är en 20 år nyare plattform så har den en annan typ av vevaxel och tändning som gör motorkaraktären helt annorlunda.

Sen hur faktiskt vikt "känns" på en hoj har också att göra med fälgdimension, däck, tyngpunkt osv. Transalpen var blankt papper för några år sedan. F700 är en hottad relik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en service förra veckan med:
Nytt framdäck.
Nya bromsbelägg båda fram och en bak
Olja och oljefilter

Som en ny hoj... vänta inte för länge med att göra dessa kontroller och byten!

Angående hjälm har jag idag en Shoei GT air (1) och ska kika på ny. Kollar på Neotec 3 men finns säkert nåt alternativ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nytt framdäck.
Olja och oljefilter

Angående hjälm har jag idag en Shoei GT air (1) och ska kika på ny. Kollar på Neotec 3 men finns säkert nåt alternativ.

Underhåll kostar pengar. Ush säger folk. Här kör vi rakt in i kaklet!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nytt framdäck.
Olja och oljefilter

Bet i det sura äpplet och slog till på en GT air 3 och den tillhörande intercomen förra sommaren. Dyrt men väldigt nöjd med både hjälm och intercom. Funkar bra till min nakenhoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Underhåll kostar pengar. Ush säger folk. Här kör vi rakt in i kaklet!!

Helt klart. Nu var mitt däck inte helt helt slut men det hade bildats en liten kant då tidigare ägare valt att köpa extra breda framdäck.
Nu när jag gått ned till originalstorlek. Bromsbeläggen var inte heller helt slut men det var dags, iaf fram. Bak kunde jag nog lämnat en säsong till egentligen.

Köp hellre en billigare hoj och sköt service än dyr hoj och dålig service.

Skrivet av Narta:

Bet i det sura äpplet och slog till på en GT air 3 och den tillhörande intercomen förra sommaren. Dyrt men väldigt nöjd med både hjälm och intercom. Funkar bra till min nakenhoj.

Det är Sena som är tillhörande nu va? Jag har redan en Cardo Edge och alla andra kör Cardo så kommer klistra fast min på hjälmen oavsett modell.

Jag ska ha en helvit hjälm hade jag tänkt mig då jag har mycket svarta kläder och röd/svart/krom på hojen. Jag kör power cruiser och många i den genren kör stil före funktion men jag är tvärt om. Då syns man.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.