Anker lanserar Thunderbolt 5-hubb med unik design

Permalänk
Melding Plague

Anker lanserar Thunderbolt 5-hubb med unik design

Prime TB5 Docking Station är en liten kub med inbyggd nätadapter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är för portabla datorer/enheter som man vill koppla flera skärmar eller USB-enheter till?

Permalänk

Rätt perfekt för mig som har mycket kringutrustning och kör ethernet-kabel till min bärbara.
Synd på priset bara, ska se om min arbetsgivare kan sponsra mig.

Permalänk
Medlem

Ser ut som hubbarna från HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ser ut som hubbarna från HP.

Skulle precis säga det hehe Inte så värst unik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Detta är för portabla datorer/enheter som man vill koppla flera skärmar eller USB-enheter till?

Ja.

Synd att den bara kunde använda 1 HDMI eller DP, Thunderbolt till skärmarna är ju helt klart framtiden men iaf på mitt jobb är det nog långt bort innan vi åter skärmar till det. Vi har iaf gått ifrån 1080p och kan beställa 27" 1440p.

Permalänk
Medlem

Unik design?

Permalänk
Medlem

Instämmer med kören. Själv tycker jag formfaktorn är väldigt lik nya Mac Mini. Kanske för att staplas ovanpå just en sådan?

Permalänk

Detta är en sådan typisk grej som typ alla skulle vilja ha till sin jobbdator hemma. Men det känns sådär att lägga 5000kr privata beskattade pengar på denna pryl som endast ska används i arbetet.
Jag själv har fått en docka från jobbet att ha hemma.

*edit*
Min docka har 2st hdmi och 2st DisplayPort som kan användas samtidigt. Men stöder Ankers endast en hdmi eller displayport i taget? Då faller poängen bort lite att ens ha docka tycker jag.
Vad jag fick informationen en i taget ifrån. Är att det på dockan står OR mellan portarna och inte AND. Och sedan select One Device.

Permalänk
Medlem

Får ge det till Anker de har grävt ut sin niche, hoppas de inte blir allt för giriga bara..
Enda märket jag vågar köpa laddare och batteripack från som inte är Oem..

Permalänk
Medlem

Hade den haft en eller två m.2 portar så hade det varit ett givet köp men nu, nja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Synd att den bara kunde använda 1 HDMI eller DP, Thunderbolt till skärmarna är ju helt klart framtiden men iaf på mitt jobb är det nog långt bort innan vi åter skärmar till det. Vi har iaf gått ifrån 1080p och kan beställa 27" 1440p.

Undrar om den stödjer DisplayPort MST, för isf så kan man ju använda fler skärmar givet att man får plats inom den totala bandbredden. Många skärmar har inbyggt stöd för DP MST, annars är adapter för 1 till 2 portar med DP MST inte särskilt dyrt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Unik design?

De andra har en stor klump till strömadapter, anker har byggt in strömadaptern i hubben.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja.

Stackare!

Vi sitter med 27" / 32" 4K skärmar (usb-c).

Jag är själv sugen på 5K 27" 🌞

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Undrar om den stödjer DisplayPort MST, för isf så kan man ju använda fler skärmar givet att man får plats inom den totala bandbredden. Många skärmar har inbyggt stöd för DP MST, annars är adapter för 1 till 2 portar med DP MST inte särskilt dyrt.

Kollar man hemsidan så verkar det vara 2xTB eller 1TB+1HDMI/DP så enklast är väl att bara köpa en lämplig kabel, de var inte så dyra som jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Stackare!

Vi sitter med 27" / 32" 4K skärmar (usb-c).

Jag är själv sugen på 5K 27" 🌞

Ja jag har en 28" 4k hemma, så jag vet vad jag går miste om 😢

Som tur är så kan jag jobba hemifrån några gånger per månad iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De andra har en stor klump till strömadapter, anker har byggt in strömadaptern i hubben.

Ah, ok. Men knappast unik, kört HP dockor som ser likadana ut och de har också nätagget inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja jag har en 28" 4k hemma, så jag vet vad jag går miste om 😢

Som tur är så kan jag jobba hemifrån några gånger per månad iaf.

Kämpa på!💪

En dag skall vi få pixlarna vi behöver! ✊

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Ah, ok. Men knappast unik, kört HP dockor som ser likadana ut och de har också nätagget inbyggt.

Inte min "HP Thunderbolt Dock" som jag har på jobbet, men den är förvisso "Generation 2" från slutet av 10-talet eller början av 20-talet, så jag vet inte om senare generationer fått nätagget inbyggt. Men håller med om att kubformen inte kändes så nyskapande som artikeln vill få det att låta då HP är en av de stora leverantörerna av laptops till svenska företag.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Håller med om likheten med HP:s dockor - förutom just inbyggd strömadapter "som unikt". Men tveksamt bra - just strömadaptern dog i husets HP-docka. Istället för ny strömadapter (eller i Ankers fall helt ny docka) blev det en najs Philips Evnia OLED-skärm med ström+bild i samma USB-C-sladd och "liten docka" i skärmen (några USB till).

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

232W, mest i tomgång, inget jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Prime TB5 Docking Station är en liten kub med inbyggd nätadapter.

Läs hela artikeln här

Unik? Tycker ändå den påminner rätt så mycket om HPs dockor, HPs är nog kanske lite större och aningen rundare, men skulle verkligen inte kalla en "låda" med portar för unik design

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ingen 10GbE för det priset...?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

232W, mest i tomgång, inget jag söker.

Vadå mest i tomgång ?

Citat:

Nätadaptern är av GAN-typ och har en maxeffekt på 232 watt, fördelat på de olika strömförsörjande kontakterna.

Alltså du kan koppla in laptops, telefoner, mm som behöver laddning och 232 watt är maxeffekten den kan ladda med.

Om du jämför med att nätagg till dator. Om du köper ett 1000W nätagg betyder det inte att din dator drar 1000 watt hela tiden.

Däremot om man maxar output så blir input ännu högre p.g.a. effektförluster.

Permalänk
Medlem

Max 45 W ut, delat på två USB-C. Det där var väl överprisat för prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

Max 45 W ut, delat på två USB-C. Det där var väl överprisat för prestanda.

Det är 45W på usb-c portarna på framsidan ja, 140W via thunderbolt 5 porten på baksidan som man ska ansluta datorn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det är 45W på usb-c portarna på framsidan ja, 140W via thunderbolt 5 porten på baksidan som man ska ansluta datorn till.

Ok, det är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vadå mest i tomgång ?

Alltså du kan koppla in laptops, telefoner, mm som behöver laddning och 232 watt är maxeffekten den kan ladda med.

Om du jämför med att nätagg till dator. Om du köper ett 1000W nätagg betyder det inte att din dator drar 1000 watt hela tiden.

Däremot om man maxar output så blir input ännu högre p.g.a. effektförluster.

Ju större nätagg, destå större tomgångsförlust, då denna tar höjd för allt blir det normalt oenergieffektivt, sett till att ha en separat laddare för en laptop som då är dim enbart för laptoppen. Sedan vet vi inte vilken kvalitet det är på detta inbyggda agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ju större nätagg, destå större tomgångsförlust, då denna tar höjd för allt blir det normalt oenergieffektivt, sett till att ha en separat laddare för en laptop som då är dim enbart för laptoppen. Sedan vet vi inte vilken kvalitet det är på detta inbyggda agg.

Jo du har en poäng.
Skulle man enbart koppla in någon sak som drar 5-10W så skulle det vara ganska låg procentuell belastning och då med tomgångsförlust så skulle det troligtvis vara bättre att använda en mindre laddare.

Men säg med en laptop så borde man lätt komma upp i 10-20% eller mer av dessa 232W och då börjar det kännas rimligare.
Med tanke på att den här produkten ändå kostar en del så tror jag inte folk köper den bara för att ladda telefonen.

Annars ska väl Ankers GAN laddare vara relativt effektiva.

Jag har själv en Anker 735 - GaNPrime 65W laddare.
Den har 2st USB Type-C och en USB Type-A port.
Den är relativt liten och smidig.
Smidigt att man kan ladda 2-3 saker samtidigt istället för att vara begränsad till 1.
65W är tillräckligt för att antingen kunna ladda flera saker samtidigt, eller i många fall en laptop om man inte har fler saker inkopplade samtidigt.
Säg även laptops som har original laddare på 80-100W kan vanligtvis laddas med en 65W laddare, fast då långsammare.

Men den här Thunderbolt 5 hubben riktar väl sig mer mot någon som vill ha en produkt som "klarar allt".

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara så dyrt? Man får ju en komplett mini-PC mycket billigare än så med liknande utgångar. Är det för att den har Thunderbolt 5?
https://de.gmktec.com/en/products/gmktec-nucbox-m5-plus-amd-r...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?