Byte från Global Connect till Zitius. Vad kan man förvänta sig?

Permalänk
Medlem

Byte från Global Connect till Zitius. Vad kan man förvänta sig?

Har Bahnhof nu i ett fibernät som Global Connect driver.
Priserna har höjts rejält de senaste 2 åren.

Nu fick jag information från det kommunala bostadsbolaget att avtalet med Global Connect löper ur och att dom har valt att byta leverantör till Telia Zitius.

Vad kan man förvänta sig av bytet?

Kan det vara så att bytet beror på Global Connects prishöjningar och att Telia kommer pressa priserna?

Kommer jag fortfarande kunna ha Bahnhof med publik ip?
Det står "Du erbjuds ett öppet nät där du själv väljer den eller de tjänster dom passar dig bäst från en eller flera tjänsteleverantörer".

Vad kan man förvänta sig händer med priser och erbjudna hastigheter?

Kan man förvänta sih nån slags generöst intro-erbjudande med höghastighet till pris pris?

Nån här som har internet via Zitius som kan säga nåt hur ni upplever det?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Nu fick jag information från det kommunala bostadsbolaget att avtalet med Global Connect löper ur och att dom har valt att byta leverantör till Telia Zitius.

Kan det vara så att bytet beror på Global Connects prishöjningar och att Telia kommer pressa priserna?

Det står "Du erbjuds ett öppet nät där du själv väljer den eller de tjänster dom passar dig bäst från en eller flera tjänsteleverantörer".

Kan man förvänta sih nån slags generöst intro-erbjudande med höghastighet till pris pris?

Du lär inte få någon ändring på varken pris eller kvalité.
Zititus sköter bara infrastrukturen och de som tjänar något på bytet är statsnätet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Det byttes från det kommunala till Zitius i min förra lägenhet och priserna stack iväg.

Från 250kr för 100/100 till drygt 400kr för det billigaste.

Nu verkar ditt vara dyrt redan, så det kanske inte blir samma i ditt fall.

Permalänk
Medlem

I fibernätet jag sitter i gick de på motsatt håll, ingen skillnad på driftsäkerhet osv men priset stack iväg och ISP:n jag hade (Inleed) kunde inte längre leverera sina tjänster... så gick från 1000/1000 för 425 kr/mån till 250/250 för typ samma peng, lite småtrist.

Permalänk
Representant

Det kommunala bostadsbolaget tjänar väl lite mer pengar på Zitius jämfört med vad de gjorde hos Globalconnect.
En höjning är tyvärr att vänta :/

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

Vilken kommun gäller det?
GC är i regel dyrast men Zitius kommer inte långt efter. Ditt bostadsbolaget får också troligen kickback för varje fakturera du betalar till din ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

GC är i regel dyrast men Zitius kommer inte långt efter. Dit bostadsbolaget får också troligen kickback för varje fakturera du betalar till din ISP.

Då får inte mitt bostadsbolag betalt för mig, för på något sätt blev min internetsnabel flyttade från zitius till något annat, när det "ska" vara zitius för hela kommunen (eller nåt sånt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Dina frågor är tyvärr omöjliga att ge ett vettigt svar på.

Problemet är att vi vet inte om avtalet med GC va mer fördelaktigt för kommunen än det nya med Telia (förmodligen då det är kommunalt och upphandlingar där är nästan alltid det billigaste som gäller) så troligast är att priserna kommer stiga. Angående om du kommer kunna ha kvar Bahnhof så är även det troligast, men beror helt på deras avtal för att få finnas tillgängliga i just det nätet och om det behöver förhandlas på nytt eller inte.

Så spekulera kan man självklart göra men allt är gissningar och utan inblick på det gamla och nya avtalet kommunen har så blir det svårt att göra vettiga spekulationer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Representant
Skrivet av Meto:

GC är i regel dyrast men Zitius kommer inte långt efter. Dit bostadsbolaget får också troligen kickback för varje fakturera du betalar till din ISP.

Det är fakta och de får minst 100kr/aktivt avtal

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

När Mimer böt till Zitius gick priserna upp mkt tyvärr
Betalar i dagsläget 489kr för 1000/1000
För mig är det inte värt gå ner i fart då det knappt gör någon skillnad på priset.
Tror jag betala 250kr innan för en lägre hastighet.

Jag hoppas fler hittar gratis alternativet 2/2 och fler väljer det alternativet för att visa sitt missnöje.
Jag tycker personligen priserna är tok för höga och borde gå ner i pris.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Bor i Linköping, och fick precis mail från Bahnhof om att kommunala bostadsbolagets byte till Zitius innebär en höjning på 45 kr/månaden. (250/250mbit från 434 kr/mån till 479 kr/mån)

Visa signatur

Bleak