Permalänk
Medlem

Corsair PSU PCIe-kabel

Hej!

Jag är på jakt efter en PCIe kabel 6+2 till min CX600M. Jag behöver däremot ha 6pin mot PSU. När jag kollar runt så kan jag endast hitta dessa kablar med 8pin mot PSU. Någon som känner igen problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgra7:

Hej!

Jag är på jakt efter en PCIe kabel 6+2 till min CX600M. Jag behöver däremot ha 6pin mot PSU. När jag kollar runt så kan jag endast hitta dessa kablar med 8pin mot PSU. Någon som känner igen problemet?

Dom bytte till 8pin mot PSU som standard för ett bra tag sen, det är nog därför dom är svåra att få tag på. Testa mejla Corsair, har man tur skickar dom ut en gratis 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgra7:

Hej!

Efter att ha tittat på tester av nätaggregatet, har du ett 8-pins uttag och tre 6-pins?
Tror att 6-pins uttagen är för SATA/Molex uttag, så inget du använder till PCI-e uttag tyvärr.

Skulle nog rekommendera att skaffa nytt nätaggregat ifall du tänker använda någon form av nyare grafikkort eller något som behöver mer än de två 8-pins uttagen som det kommer med.

Permalänk
Medlem

Modulära nätaggskablar är över lag rätt svåra att få tag på eftersom de inte är standardiserade och kan skilja från modell till modell även inom samma tillverkare. Om du hittar någon kabel så måste du med andra ord vara noga med att den faktiskt är gjord för just CX600M, annars kan den vara fel kopplad och bränna ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg ser ut enligt bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgra7:

<Uppladdad bildlänk>

Mitt nätagg ser ut enligt bild

Som på recensionerna då, och som jag sa innan 6-pins är för SATA/Molex och 8-pins är för PCI-e och EPS.

För tittar man på:

Som kommer från: https://www.techpowerup.com/review/corsair-cx600m/4.html kan man lista ut att 6-pins uttagen är kopplade lika med Jord, 3.3V, 5V och 12V medans PCI-e/EPS kontakten bara har Jord och 12V. Vilket betyder att 6-pinsuttagen inte är gjorda för hög förbrukning.
Kanske om man gjorde en fuling och tog 12V pinnen på alla tre 6-pinskontakterna. Men det kräver ju att man gör en egen kabel.

Men som jag sa i förra inlägget. Rekommenderar att du skaffar ett nytt nätaggregat med tillräckligt många kontakter för det du behöver det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Som på recensionerna då, och som jag sa innan 6-pins är för SATA/Molex och 8-pins är för PCI-e och EPS.

För tittar man på:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Som kommer från: https://www.techpowerup.com/review/corsair-cx600m/4.html kan man lista ut att 6-pins uttagen är kopplade lika med Jord, 3.3V, 5V och 12V medans PCI-e/EPS kontakten bara har Jord och 12V. Vilket betyder att 6-pinsuttagen inte är gjorda för hög förbrukning.
Kanske om man gjorde en fuling och tog 12V pinnen på alla tre 6-pinskontakterna. Men det kräver ju att man gör en egen kabel.

Okej! Menar du då att jag kan använda 8-pin för antingen CPU eller PCIe kabeln? Då jag endast behöver använda en 8-pin PCIe av de modulära kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgra7:

Okej! Menar du då att jag kan använda 8-pin för antingen CPU eller PCIe kabeln? Då jag endast behöver använda en 8-pin PCIe av de modulära kontakterna.

Ja, 8-pins uttaget på nätaggregatet är gjort för antingen EPS eller PCI-e kabel, mycket vanligt på Corsairs nätaggregat även idag.
Skillnaden är väl att de på nyare nätaggregat (med mer effekt) skickar med båda sorterna (till och med flera av varje), i ditt fall så följde det ju bara med en PCI-e kabel med två 6+2 kontakter på, då EPS kontakten sitter fast i nätaggregatet.

När ditt nätaggregat var nytt så var det ju inte heller vanligt att man behövde två stycken EPS kontakter, men med Intels nyare CPUer så kan det vara ett krav.

Kan ju hålla med om att Corsair har gjort det lite otydligt på det (och andra liknande) vad som gäller för vilka uttag.

EDIT: Såg att du lagt till lite text:
Du skall ju ha fått med en PCI-e kabel med nätaggregatet med två stycken 6+2 pinnars kontakter på.
Den rena 8-pins ändan kopplar du i nätaggregatet i sin port och så använder du en av de två 6+2 kontakterna i ändan till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Enligt Corsair kompabilitetstabell så är det för övrigt deras vanliga Type 3/4 PCIe-kabel (Type 3 och 4 är identiska när det gäller PCIe) som passar till CX-M-modellerna. Den går att köpa hos t.ex. Inet, men jag hittar tyvärr ingen butik som har den i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ja, 8-pins uttaget på nätaggregatet är gjort för antingen EPS eller PCI-e kabel, mycket vanligt på Corsairs nätaggregat även idag.
Skillnaden är väl att de på nyare nätaggregat (med mer effekt) skickar med båda sorterna (till och med flera av varje), i ditt fall så följde det ju bara med en PCI-e kabel med två 6+2 kontakter på, då EPS kontakten sitter fast i nätaggregatet.

När ditt nätaggregat var nytt så var det ju inte heller vanligt att man behövde två stycken EPS kontakter, men med Intels nyare CPUer så kan det vara ett krav.

Kan ju hålla med om att Corsair har gjort det lite otydligt på det (och andra liknande) vad som gäller för vilka uttag.

EDIT: Såg att du lagt till lite text:
Du skall ju ha fått med en PCI-e kabel med nätaggregatet med två stycken 6+2 pinnars kontakter på.
Den rena 8-pins ändan kopplar du i nätaggregatet i sin port och så använder du en av de två 6+2 kontakterna i ändan till grafikkortet.

Okej, då fattar jag!
Jag har använt detta nätagg i en dator där jag inte behövt använda kablar för pcie eller EPS. Dessa kablar har jag nu tappat bort. Nu har jag tänkt uppgradera datorn men behålla PSUn började jag leta efter PCIe-kabel. När jag kolla på kontakterna och texten på psun så tolkade jag det som att PCIe var det övre uttagen och EPS det undre. Vilket fick mig att tro att jag behövde 6-pin till PSU för PCIe.

Men stort tack för hjälpen med alla mina dumma frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgra7:

Okej, då fattar jag!
Jag har använt detta nätagg i en dator där jag inte behövt använda kablar för pcie eller EPS. Dessa kablar har jag nu tappat bort. Nu har jag tänkt uppgradera datorn men behålla PSUn började jag leta efter PCIe-kabel. När jag kolla på kontakterna och texten på psun så tolkade jag det som att PCIe var det övre uttagen och EPS det undre. Vilket fick mig att tro att jag behövde 6-pin till PSU för PCIe.

Men stort tack för hjälpen med alla mina dumma frågor

OK, men då har ju @perost svaret på vad för kabel du skall leta efter i sitt inlägg ovan.

Inga problem, det är mycket det som Sweclockers är till för.

EDIT: Sökte runt efter kablar och hittar inte den billiga varianten som Perost länkade till i lager någonstans (artikelnummer: CP-8920143). Det finns dock en dyrare som går att få tag på (artikelnummer: CP-8920243) enda skillnaden är att den billiga har en sleave runt alla kablar i en bunt medan den dyrare har individuellt sleevade kablar.:
https://www.corsair.com/eu/en/p/pc-components-accessories/cp-...
https://www.proshop.se/Stroemkabel-intern/Corsair-Premium-PCI...
https://www.computersalg.se/i/4966085/corsair-premium-individ...
https://www.inet.se/produkt/6903350/corsair-sleevad-pcie-kabe...