Därför stiger bredbandspriserna

Permalänk
Medlem

Lokala monopol av stadsnät har varit ett problem i 20 år som man har sopat under mattan.
3G, 4G och 5G ligger 10 år efter i småstäder som min, där vi relativt nyligen fått 5G men som bara täcker centrum och når inte ut till några stadsdelar ens, förorter är ju bara att fetglömma, där ska man vara glad om man har 4G täckning ens.
ADSL kapar dom ju hejvilt dessutom.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Werner:

Ni kommer inte få i närheten av samma prestanda via 5G eller Starlink. Kanske om man tittar på enbart bandbredd, men inte när det kommer till svarstider och stabilitet.

I övrigt stödjer jag att rösta med plånboken.

Hur stödjer man med plånboken om man betalar till underliggande lager?

Operatörer: BB2, bahnhof, ownit etc....
-------------Nätägare ---------------
Globalconnect

Oavsett om du betalar till bb2 eller en annan operatör så går en del av din kostnad till nätägaren på underliggande lager....

Permalänk

Det är dags att vi datanördar tar våra nollmodemskablar och bygger ett eget internet genom att sammankoppla internet med dessa.
Jag gillar inte alls att mobilt bredband har blivit så dyrt.
Jag anser att ”alla” i Sverige bör kunna ha mobilsurf på mobilen, inte så att datatrafiken räcker till YouTube, Spotify, etc, Utan datatrafik för BankID, busskort, switch, app för att öppna paketskåp etc.
Egentligen borde vissa tjänster vara öppna för alla mobilabonnemang, i praktiken är detta svårt att få till.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Napster91:

Tyvärr fungerar det inte så +/- 0 sek gäller.

Det är ju det en planering avser.

Om man vet att man skall upprusta 50.000 mil med vattenrör om 70 år så får man ju räkna in den kostnaden i sin "+/- 0" för att det skall vara gångbart att fortsatt underhålla infrastrukturen utan chockhöjningar i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Som vanligt stör jag mig som fan på argumenten om underhåll osv. Gäller öven vatten och el för den delen.

Så här resonerar jag:
Man sätter ett pris på internet/el/vatten. Denna summa skall gå till att drifta och underhålla näten samt framtida investeringar. Dvs kostar det 500:- i månaden så UTGÅR jag ifrån att man budgeterat att ex (påhittade siffror) 100:- är för det som går genom nätet och 400:- går till drif, underhåll och avsättning för framtida planer.

Så här resonerar nätägarna:
500:- i månaden och vi plockar ut allt i vinst! Yayyy! YOLO osv.
2år senare... Just ja vi måste laga lite saker! Tur att vi la undan en stor del överskottet för detta! Ehhh va?! Har vi inte lagt undan pengar?! Nehe... Vi får helt enkelt vara höja avgiften igen då.

Och så upprepar de samma visa år efter år!

Kul om alla vanliga knegare springer in till chefen till våren och KRÄVER att få högre lön då man nu måste byta till sommardäck och pengarna är slut.
Chefen - vad gjorde du av pengarna du redan fått i lön?
Festades upp förra allt förra månaden, men det är ditt fel på något sätt!

Om ändå. Elbranschen kan jag inte svara för, men i VA-branschen är det olagligt att spara pengar på hög i en längre tid för framtida underhåll. Lobbya till politikerna om du vill se förändring. Verksamheten får inte heller vara vinstdrivande. Mycket av infrastrukturen finansierades under 50-, 60-, & 70-tal med statliga subventioner. Nu börjar den nå slutet på sin livstid och den här gången ska kommunerna stå för kostnaden själva, och utan kostnadsutjämning mellan kommuner enligt nuvarande lagstiftning. Dyrare kommer det att bli

Egentligen är vatten ändå ett väldigt billigt livsmedel. Du betalar ören per liter färskt dricksvatten/renat avloppsvatten. Jämför med 10-20 kr per liter du betalar för dryck i mataffären.

Permalänk
Medlem

Jag gick över till 5G bredband i December just p.g.a. alla prishöjningar på sistonde (Globalconnect + Bahnhof hade jag)

Supernöjd med bytet än så länge, snabbare hastighet än det jag hade genom fiber, billigare pris och inga driftstopp eller långsammare surf på helger och kvällar vad jag märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om man vet att man skall upprusta 50.000 mil med vattenrör om 70 år så får man ju räkna in den kostnaden i sin "+/- 0" för att det skall vara gångbart att fortsatt underhålla infrastrukturen utan chockhöjningar i pris.

Ja, det är svårt att räkna på underlags-, förprojektering-, upphandlings-, projekterings-, material-, löne- samt möjliga tilläggs-kostnad(er) som kan uppstå i ett projekt redan om 1år. Vem vet om covid26, trump, främmande makt i öst...

Många faktorer som spelar in, kan någon räkna rätt där är det trollkarl/häxa. Det som inte är gångbart hos gråa massan är när politiker säger högre taxa. Då röstas det inte på dom. Historiskt har det mellan kommuner vart 'race to the bottom' gällande VA taxa, hållbart? Nej. Vinner val? Ja!

Det finns idag diskussioner om avsätta i framtida investeringsfonder inom ramar för kommunala bolag. Dock är det lite av en gråzon då det inte går att projicera framtida behov och/eller akuta åtgärder. Eller teknikutveckling. Inte riktigt som färgburk inom kommunalt förvaltad hyresvärd.

Men en parallell ontopic! Varför är det så få nät i kommunal regi (bolag)? Det håller ner priset på bredband markant vad jag läst senaste nyheter på swec och forumiter som har privata. Eller det kanske är utsålt, vad vet jag.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Är lika för mig. Åker gratis på kommunens gratis wifi sedan 2 år tillbaka. Hade telia stadsnät 100/100 tidigare, som kostade 549kr månaden. Så på 2 år har man sparat 12.000kr ialf.

Nedladdning
78,31 Mbit/s
Uppladdning
46,52 Mbit/s
Svarstid
6,45ms

Well så kan man också göra, här så är lokala fibern ägd av ett komunalt bolag, att inte ha egen fiber skulle aldrig komma på fråga för min del xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bra att Glocalconnect säger - Det är allas rätt att jämföra och konkurrensutsätta för att hitta det som passar en bäst.

När dom sitter på ett monopol och man kan inte välja en annan nätägare. Rent ut sagt grisigt.

Själv har jag Framtidens Bredband i Göteborg, tror inte dom har med detta att göra och har inte sett någon prishöjning aviseras.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Känns som det är dags för en protestlista snart för att luckra upp lagen om nätägares monopol gällande bredband.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det är ju uppenbart att de likt karteller samhöjt priserna under ett längre tag, det skiljer knappt något mellan de någorlunda stora företagen som man har tillgång till som kund i åtminstone Telias öppna fiber vilket vi i mitt hyreshus är.

Att betala över 250 kr i månaden för 150/150 känns som en stöld och det finns ingen möjlighet i världen att alla kostnader tillsammans skulle kräva dessa priser mot kunderna. Visst om de tog höga priser för t.ex 1000/1000 då det är mer entusiasthastigheter (för privat menar jag) men det skiljer inte mer än någon hundralapp mellan 1000 och 150. I alla fall om man sållar bort företag som är oseriösa genom att ha värsta tänkbara kundsupport och som är kända för att vara oseriösa mot kunder på andra vis.

Karteller är vad de är och alla vet om det men ingen med medel/möjlighet kommer göra något åt det.

Det är en kukeri inom ”tele-branchen”. Hos Tre kostar 1 gb 99 kr, 20 gb 299 kr.
De gör allt för att 20 gb ska se förmånligt ut, betala lite mer för att få mer. Ration är orimlig.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Globalconnect

Oavsett om du betalar till bb2 eller en annan operatör så går en del av din kostnad till nätägaren på underliggande lager....

Det där är jag väl införstådd med.

Jag menade att stödja med plånboken genom att säga upp förbindelsen och hoppa över till 5G. Om man känner så starkt för det, och är medveten om nedgraderingen dvs - man ska inte tro att 5G är likvärdigt med fiber bara för att det i teorin kan komma upp i samma eller t.o.m högre hastigheter än 1 Gbps.

Dock är det ju fiber till masterna, och dessa ägs kanske av samma nätägare. Men det är svårt att komma runt, om man inte vill nedgradera till typ xDSL.

Permalänk
Medlem

Det är ett mjölkade i varje hörn nu, är det inte bredbandet så är det elnätsavgifterna och tv avgifter. Man har ibland lust att skaffa sig ett litet torp på landet utan en enda anslutning och leva på luft, så de kan sitta där med sina f********* abbonemangsavgifter.

Permalänk
Medlem

Sitter tyvärr på GlobalConnect. Fick prishöjningen i början av året men lyckades få 10% i ett år utan bindningstid hos Bredband2.

Önskar att det sker någon reglering. Ökat som satan senaste åren.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Ni kommer inte få i närheten av samma prestanda via 5G eller Starlink. Kanske om man tittar på enbart bandbredd, men inte när det kommer till svarstider och stabilitet.

I övrigt stödjer jag att rösta med plånboken.

Exakt att så många har så svårt att förstå det! Inget mäter sig med fiber eller ljus i detta fallet. Men det är väl kunskap som många inte har tyvärr. Det ända som hjälper är att informera swecare som sedan för vidare denna information till allmänheten. Inget slår ljus som används i fiber! Inget är snabbare!

Har själv Global Connect som driver mitt stadsnät. De har chockhöjt minst 50% på bara ett år och mer än 70% slaget på två eller tre år. Global Connect ägs av EQT ett riskkapitalbolag. Vilken överraskning när dumstrutarna i kommunen överlämnar driften till ett sådant bolag. Politikerna där eller andra kommuner eller städermåste väl ändå förstå väl att denna typ av kommunikationsoperatör inte kommer prioritera kommunens/stadens egna medborgare i första hand framför sina egna vinster. Dessutom ville Global Connect börja debitera tjänsteoperatörerna per TB. En sak som givetvis skulle föras vidare till slutkund. Jag skapade en tråd om detta för ett tag sedan, här nedan!

Det har gått så långt att flera stora fastighetsbolag har tagit upp problemet med Global Connect och deras marginaler i tidningen. Men varför är alla så förvånade? Jag har tagit upp det i flera år men det är få som har lyssnat.

Stadsnätet som jag många gånger förut tagit upp på forumet fungerar inte bra i praktiken som den gjorde i teorin när den infördes i landet. En soppa av massa giriga kommunikationsoperatörer och operatörer som tävlar om att höja priserna mest och alla följer efter. Vadå tillgång till bra priser och utbud? Jag bryr mig inte skvatt om utbud när 100/100mbit kostar över tusenlappen. Och då är inte ens 100mbit något man borde nöja sig med år 2025.

Dessa giriga kommunikationsoperatörer är precis samma problem som i elnätsmarknaden, de utövar monopol i de städerna de verkar i!

Vi har ju en ökande klyfta gällande bredbandspriser mellan de som kan gruppansluta sig och få riktigt bra avtal och priser och de fattiga som bor i hyresrätter som är utlämnade till giriga kommunikationsoperatörer och tjänsteoperatörer eller de som är fast med en operatör som utövar monopol.

Det räcker att vi har ökade klyftor mellan rika och fattiga ska vi verkligen behöva ha det med bredband med?

Skrivet av Bantex:

Jag gick över till 5G bredband i December just p.g.a. alla prishöjningar på sistonde (Globalconnect + Bahnhof hade jag)

Supernöjd med bytet än så länge, snabbare hastighet än det jag hade genom fiber, billigare pris och inga driftstopp eller långsammare surf på helger och kvällar vad jag märkt.

Det är konstigt att du upplever det så men så är det inte i verkligheten. Ditt fiber är mycket snabbare med betydligt bättre latenser än det är med radiosignaler dvs 5g eller allt under.

Permalänk
Medlem

Att gå över till 5G anslutning för hem internet där fiber redan existerar är så absolut galet i mina ögon, trådlösa anslutningar kommer aldrig ha samma pålitlighet som trådat och desto mer som använder det för hem internet som har helt annan användning jämfört med det tekniken är som gjord för (mobiler) desto sämre tjänst kommer kunna levereras överlag.

Det är bara så mycket trafik som klaras över trådlös teknik innan trafik/signal densitet säger stopp och hela systemet skulle antagligen gå åt helsike om majoriteten av användare helt plötsligt körde över det istället för kablarna som redan existerar i marken.

Lösningen i mina ögon är att non-profit kommunalt företag skulle driva fysiska stadsnäten, då stannar åtminstone alla pengar inom samma ekosystem istället. Leverera sen en gratis nedlåst långsam grundtjänst på typ 1 Mbit eller nått för simpel surfande men låt privata internet företag leverera faktiska tjänsten som nu men då är åtminstone grundavgiften bara så hög som behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Lite lyckligt lottad ”just nu” då bredbandsbolaget jag har är samma i alla led då man anlägger själva och driver allt själva.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

"Förhandlade" ner priset på bredbandet hos Bahnhof i höstas från 529kr till 479kr eftersom det var vad som visades på hemsidan.
Sen kom det där välkända mailet med prishöjningar runt årsskiftet och helt plötsligt var vi uppe i 569kr p.g.a höjda nätavgifter och det var så himla beklagligt.

Ska flytta nu i Maj och behöver internet i båda lägenheterna över en period, så kikade på att göra en beställning.
Kostar 509kr/mån helt plötsligt.
Pallade inte med Bahnhof längre med deras jävla höjningar och sänkningar fram och tillbaka, hade jag velat jaga bästa pris varje dag så hade jag flyttat till Småland.
Tackade för mig och tecknade hos Inleed istället. Dubbla hastigheten för en hundring mindre i månaden.
Helt absurt.....

Stavfel
Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Att gå över till 5G anslutning för hem internet där fiber redan existerar är så absolut galet i mina ögon, trådlösa anslutningar kommer aldrig ha samma pålitlighet som trådat och desto mer som använder det för hem internet som har helt annan användning jämfört med det tekniken är som gjord för (mobiler) desto sämre tjänst kommer kunna levereras överlag.

Det är bara så mycket trafik som klaras över trådlös teknik innan trafik/signal densitet säger stopp och hela systemet skulle antagligen gå åt helsike om majoriteten av användare helt plötsligt körde över det istället för kablarna som redan existerar i marken.

Lösningen i mina ögon är att non-profit kommunalt företag skulle driva fysiska stadsnäten, då stannar åtminstone alla pengar inom samma ekosystem istället. Leverera sen en gratis nedlåst långsam grundtjänst på typ 1 Mbit eller nått för simpel surfande men låt privata internet företag leverera faktiska tjänsten som nu men då är åtminstone grundavgiften bara så hög som behövs.

Ett kommunalt bolag driver redan stadsnätet i min stad och det är skräp och vansinne. Det kommunägda bolaget vägrar sälja nog med IP-adresser till operatörerna på deras nät och slutkund får stå med notan och utan internet när dessa pekar på varandra.
Tur det finns koaxialt Tele2 som redan förhandlat färdigt med stadsnätet där jag bor nu när ADSL's kopparnät är kapat och TV bara är digitalt tillgänglig, men jag är orolig för att den kommunala hyresvärden ska göra upp med sin andra jäviga part; stadsnätet om att påtvinga det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

En sak jag tycker är orättvis är att de som har bostadsrätt kan få bra pris på bredbandet när föreningen förhandlar till sig det.
De som bor i hyresrätt har inte den möjligheten utan är utelämnade åt "marknadskrafterna" och ständiga prishöjningar.
Det behövs nån form av reglering här för att komma åt problemet.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Globalconnect

Gissar att ägarna till GlobalConnect har som affärsidé att köpa upp bolag för att skapa monopol. Det är EQT som äger GlobalConnect och det är så de skapar "avkastning". Stora fonder är en cancer för hela samhällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ett kommunalt bolag driver redan stadsnätet i min stad och det är skräp och vansinne. Det kommunägda bolaget vägrar sälja nog med IP-adresser till operatörerna på deras nät och slutkund får stå med notan och utan internet när dessa pekar på varandra.
Tur det finns koaxialt Tele2 som redan förhandlat färdigt med stadsnätet där jag bor nu när ADSL's kopparnät är kapat och TV bara är digitalt tillgänglig, men jag är orolig för att den kommunala hyresvärden ska göra upp med sin andra jäviga part; stadsnätet om att påtvinga det.

Det är samma med mitt stadsnät som drivs av just Global Connect! Kommunen borde sparka ut dem men när det sitter politiker som inte har kunskaper i bredband och it blir det som det blir. Chockhöjda priser är det enda Global Connect gjort sedan de tog över driften. Global Connect har inget som helst incitament att förbättra stadsnätet förutom att driva in allt högre vinster.

Varenda tjänsteopeeratör jag pratat med har tagit upp problemet med Global Connect och deras höjningar. De är själva inte helt oskyldiga men när den som driver stadsnätet höjer mest och tjänsteoperatörerna också vill höja lite ja då blir det dubbelhöjningar som slutkunden får betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Brist på IPv4 adresser är ju rätt globalt problem och de ställen som inte har problem med det är de som skaffade "mer" än de behövde innan det blev riktigt katastrof. Exempelvis här i Gävle så hade vi 5 publika IP'n per kund hur länge som helst men det var för när nätet byggdes så allokerades de tillräckligt mycket för det (jag var med i mötena när det diskuterades och nätet höll på och byggas). Nuförtiden så är det inte lika lätt längre även när de hade en bra buffer så det är nog inte så lätt att bara säga "det är kommunalt drivet så därför är det skit" snarare än att det är komplicerat.

Men ja även kommunalt ägda måste ju drivas på bra sätt för att de ska fungera överlag, det blir ju ändå fortfarande folk som jobbar där och gör diverse val så gäller att de har rätt direktiv/krav på de för att det ska gå. Att privata företag skulle driva det betyder inte alls att något ska bli bättre, den enda garantin är att pengar som betalas till företaget kan försvinna från det i utbetalningar för ägarna sen kan de drivas minst lika dåligt men med ännu mindre pengar att ha och göra med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är samma med mitt stadsnät som drivs av just Global Connect! Kommunen borde sparka ut dem genast men när det sitter otekniska politiker där så blir det som det blir. Chockhöjda priser är det enda Global Connect gjort sedan de tog över driften.

Varenda tjänsteopeeratör jag pratat med har tagit upp problemet med Global Connect och deras höjningar. De är själva inte helt oskyldiga men när den som driver stadsnätet höjer mest och tjänsteoperatörerna också vill höja lite ja då blir det dubbelhöjningar som slutkunden får betala.

Om det ändå bara vore pengar de ville ha, säger jag. Jag har dock inte Global Connect vad jag vet, utan det är Wexnet som är dotterbolag till VEAB (kommunens elbolag) som äger fibernätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är konstigt att du upplever det så men så är det inte i verkligheten. Ditt fiber är mycket snabbare med betydligt bättre latenser än det är med radiosignaler dvs 5g eller allt under.

Alltså jag tvivlar inte på att fiber har stabilare latens än 5g men det är inget som har påverkat mig som använder internet till att surfa och och kolla Youtube. Tvärtom så upplever jag bara fördelar då jag får ut mycket snabbare hastighet när jag laddar ner spel från Steam tex. än tidigare när jag hade fiber (250mbit/s) Får i snitt 700mbit/s med 5g

Jag spelar dock inget online där latens är viktigt.

Kanske jag bara har tur att jag är rätt ensam på min närmsta mast vad vet jag men just nu är jag oerhört nöjd med 5g bredbandet.

Permalänk
Medlem

Själv flyttade jag från Sverige och blev bedragen på ett annat sätt. Skulle få fiber, men det visade sig att de marknadsförde coax som fiber, då det är fiber in i själva fastigheten.
Men 260:- i månaden för 8000/100 Mbit/s är inte fy skam ändå.

Vad är det ens för underhåll? När en fiberkabel ligger i marken så ligger den i marken. Utrustningen i slutänden går ju inte direkt heller sönder inom någon kort tid.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

+1
Ja det känns ju som en självklarhet om man bedriver seriösa affärer.

Permalänk
Medlem

Bahnhof 599 kr. Böt från Telia som höjde 500/500 till 649. Tog Bahnhof kostade 1 år sedan i maj 419 kr.

1 år senare höjer Bahnhof till 599 för 500/500. Tråkigt att lämna en operatör som står upp för kunderna. Men i samma veva som Bahnhof mailade ut om höjningarna fick jag ett mail från Telia.

Bind upp dig i 12 månader så får du betala 409 kr i månaden för antagligen 500/500 eller 1000/1000. Så nu kör vi Telia from mitten av Maj igen...

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Precis som med elnätet, där sitter de också med monopol. Min elnätsavgift är 3-4ggr mer än min elräkning 🤦 och ingen protesterar eller säger emot..

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Dunderofftopic men lagstiftningen kring VA har inte tillåtit fondering på sådant vis utan enbart för nyinvesteringar och inte reinvesteringar. VA kommer bli en riktigt besvärlig fråga framöver.