Vilka eller vilken PC-klassiker skulle du vilja se en remake av?

Permalänk

Day of the tentacle och Monkey island.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Call of Duty 1 & 2.
Battlefield 1942, Vietnam & 2.
Need for Speed Underground 2
Unreal Tournament.

Visa signatur
Permalänk

Dungeon Keeper 1 & 2
Black & White 1 & 2
Populous: The Beginning
Broken Sword 1-5
Och en väldigt underskattad superspel serie, Backpacker 1-3

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Dune II. Arma II. Operation flashpoint.

Permalänk
Medlem

Sim Tower...

Permalänk
Medlem

Deus Ex.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

+1 på F19 (eller snarare F-117, som var i princip samma spel men uppdaterat med VGA-grafik och korrekt utseende på planet efter att den verkliga Stealth Fighter inte längre var hemligstämplad).

Också +1 på UFO:Enemy Unknown.

Jag hade verkligen gillat en modern (och mindre buggig!) remake av BattleZone II - och sen upptäckte jag att den tydligen finns: https://www.gog.com/en/game/battlezone_combat_commander

Permalänk
Medlem

Sålänge som det är remakes och görs rätt (och även fixas så att spelet blir vad det var tänkt/hype-at att vara):
Blood
Syndicate
Theme Park
Dungeon Keeper
Spore
Black & White
The Movies
Morrowind
UFO & XCOM (nya utgåvan var bra men hade skalat bort lite för mycket från orginalen som jag gillar)
Ultima (hela serien)
Final Fantasy 1-6 (sopa in dom i Octopath Traveler motorn så är det klart!)
Battlefield 1942

Permalänk
Medlem

Tiberian Sun och Red Alert 2, kom igen nu!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av suna:

Sim Tower...

Är ett spel som jag vill spela igen ja, går ju inte ens att installera på windows längre

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Redline (Gang warfare 2066)

Permalänk
Medlem

Finns för många bra spel att välja på.

Klassiska Rollercoaster Tycoon 1 och 2 vore episkt i modern grafik. Gimme some of that classic Sawyer fun

Duke Nukem 3D (hail to the king, baby) visst, sexismen är helt klart ofräscht idag, men kan GTA fortfarande så får väl kungen också ha lite iallafall?

SL: the game. Svåraste stadstrafiksimulatorn någonsin förtjänar en modern remake så att dagens ungdom förstår sig på äldre generationers plågor... 😀

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Might and magic VII, av ingen annan grund än att jag spelade det en hel sommar med en polare och det var en bra tid i mitt liv. Ingen multiplayer var inte och är inte ett problem.

Permalänk
Medlem

Svårt men skulle nog säga ultima 7 och lineage 2.

Permalänk
Medlem

Black and white
Sacrifice
Shadow of the horned rat

Permalänk
Medlem

Flera av de gamla "Cinemaware" klassikerna: Defender of the Crown, IT came from the Desert, S.D.I.
Rollspelsklassikerna Eye of the Beholder 1 & 2
Clive Barker's Undying
Underbara gamla rymdliret Freelancer
De två första Wing Commander spelen samt "Privateer" (gärna resten också om dom kunde förnya FMV sekvenserna)
Äventyrsspelet Gabriel Knight 3: Blood of the Sacred, Blood of the Damned, som tyvärr åldrats sämst i serien p.g.a. tidig 3D grafik.
Pirates! Gold (Sid Meiers nyversion fr 2004 var en besvikelse)
Flygskjutaren Red Baron
Tex Murphy: Martian Memorandum , enda Tex-liret som saknar såväl FMV som nyversion.
Wizardry VI, VII, 8

Permalänk
Medlem

Guild Wars (1). Inte för att jag tycker att det är för gammalt, jag spelar gärna originalet, men hade gärna sett återupplivat intresse och en ny våg av spelare.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Trespasser

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

1. Deus Ex - Bästa spelet genom tiderna?
2. Pizza Tycoon - Management där man kan nå framgång antingen genom ärligt entreprenörskap eller genom brott.
3. Svea Rike - Klassiskt strategispel.

Permalänk
Medlem

Den jag kan komma på såhär på rak arm som jag brinner för och som inte nämnts är Interstate 76!
Modernisera spelet med snabb mjuk grafik med enorma vyer och extremt hög draw distance, men håll grafiken enkel och fortfarande lite stiliserad. Behåll förstås alla 70'tals vibbar!
Lägg in bra intuitivt stöd för moderna kontrollmetoder (joystick, joypad, mus/tangentbord, ratt/pedaler, steam deck, helst även VR!)
Skapa en ny ren robust fysikmotor som bygger på enkelheten och "tyngden" i originalets.
Både själva körandet och fajtandet måste vara naturligt, kännas tungt och "realistiskt" och vara kul och utmanande!
Behåll kärnan, men och bygg ut och strömlinjeforma både single och multiplayerdelarna.
Skulle kunna bli riktigt kul och charmigt

...

Annars som några nämnt redan vore en ordentligt uppfräschning och modernisering av Morrowind riktigt intressant
Här skulle jag personligen vilja se mer än bara en remaster: de skulle nog behöva göra om hela fightingsystemet och troligen levelingsystemet också... Kanske även tweaka questsystemet lite.

Jag hörde rykten om att det ska göras en remake av System shock 2 nu efter att ettan blev ganska populär och det vore kul!
Vad jag sett från tidiga bilder så tycker jag de inte ändrat grafiken tillräckligt mycket: för mig är tvåan i original för "steril" estetiskt för att funka som skräckspel. Den behöver bli modernare/mörkare/kladdigare för att funka för mig misstänker jag!
(Remaken på ettan var helt OK ur det perspektivet, även om jag tyckte retrovibbarna med pixeleringen gjorde mer skada än nytta)

Skrivet av Zippeer:

Inte specifikt PC spel men jag vill ha ett nytt Need for speed Underground 2.
Gillar inte dem nya där man ska åka runt i en stad och leta race osv, vill bara ha det simpelt, välja ett race och köra och modda bilen

Du kanske visste redan men det finns ett fan-projekt på gång att flytta över NFS U2 till Unreal 5 motorn
Se tex: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=UNKB08g_ImA

Skrivet av s0sdaf:

Mirror's Edge!

Har inte spelat det på ett tag, men behöver verkligen det spelet en remake? Har för mig det var rätt snyggt och stilrent redan som det är.

Skrivet av Svensktiger:

Yesss, vill inte veta hur många timmar man spenderade med DM och CSB när det begav sig.
Dungeon crawler genren är ju nånting som helt dog av verkar det som.
Trots att den borde fungera än idag då den fungerar bra både som realtid eller turnbaserat.

Du spelade väl Legends om Grimrock spelen hoppas jag? De börjar ju också bli gamla nu, men klart värdiga hyllningar till originalet. (Jag hittade till och med någon mod till Grimrock 1 som innehåll i princip hela Dungeon master 1 kampanjen )
Ett annat spel du kan kolla upp är Vaporum: tänk Dungeon master blandat med Bioshock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunfi:

1. Deus Ex - Bästa spelet genom tiderna?
2. Pizza Tycoon - Management där man kan nå framgång antingen genom ärligt entreprenörskap eller genom brott.
3. Svea Rike - Klassiskt strategispel.

+1 för Svea rike. (och även Svea Rike 2) utan dem, inget Europa Universalis. och utan EU, inget Paradox entertainment idag.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Raid over Moskva , ett klassikt spel ifrån Ronald Regans dagar.

Permalänk
Medlem

Quest for Glory serien.
När vi likaså håller på så kan vi också remastra alla Sierras äventyrs spel.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Mina mest spelade i ungdomens dagar:
Black and white
Sacrifice
Drakan - Order of the Flame
Rune
Tzar - Burden of the Crown
Evil Islands
Darkstone
No one lives forever
Alice
Battlezone
Ground Control

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Lego Rock raiders

Inget officiellt direkt, men har du hört talas om Manic Miners?

Permalänk
Medlem

Battlefield 1942 och bf2!

Permalänk
Medlem

Många godingar nämnda redan, men jag skulle vilja se Super Cars II och Speedball 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Sålänge som det är remakes och görs rätt (och även fixas så att spelet blir vad det var tänkt/hype-at att vara):
Blood
Syndicate
Theme Park
Dungeon Keeper

Spore
Black & White
The Movies
Morrowind
UFO & XCOM (nya utgåvan var bra men hade skalat bort lite för mycket från orginalen som jag gillar)
Ultima (hela serien)
Final Fantasy 1-6 (sopa in dom i Octopath Traveler motorn så är det klart!)
Battlefield 1942

Dungeon Keeper och Theme Hospital har två andliga uppföljare som är väldigt bra, War for the Overworld och Two Point Hospital.
Xcom 2 är ett av spelen jag har spelat mest i mitt bibliotek. Även om det är relativt nytt och inte helt hejdlöst fult grafiskt så hade jag velat se en full remake på grafiken kryddat med lite RT.
Hade älskat att se en Fallout 2 remake. Full grafisk ombyggnad i 3D såklart, men fortfarande låst till top down view. Riktigt rått och ödsligt vill jag ha det. Tänk er combon RT med perken Bloody Mess! Lite tweaks på spelmekaniken kanske. Det fungerar ju att spela än idag. Det är bara grafiken som är lite av dess nackdel. Även om jag klarar att se bortom den begränsningen.
Fallout Tactics var betydligt bättre grafiskt men lite tråkigare som spel. Men jag hade kunnat se en remake på det också ifall dom ändå skulle ge sig på Fallout 2.

Ett komplett nytt Rainbow Six! Spelen fram till trean med expansionerna. Alltså full remake, behåll taktiska genomgången och planeringen fullt ut. Allting som kommit efter det är i mitt tycke inte Rainbow Six. Ja, Vegas och Vegas 2 var ändå ganska bra och kul spel. Men kunde stått på egna ben som en annan titel.
Minns hur exalterad jag blev när Siege blev utannonserat, men det spelet är absoluta motsatsen till vad Rainbow Six är och ska vara. Det gör ont i min själ att Siege är så pass populärt, för det betyder ju att utvecklarna absolut inte kommer gå tillbaka till originalkonceptet.

Skrivet av Lunfi:

...
3. Svea Rike - Klassiskt strategispel....

Skrivet av Joppis:

...
Black and white
Rune
Darkstone
No one lives forever
Ground Control...

Höjdarlir allihopa! Speciellt Svea Rike och NOLF fick mig att bli lite extra glad när jag såg det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha remake på
Quest for glory
Jedi Academy
Need for speed Porsche unleashed

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en remaster av Witcher 1 & 2.