Konstigt fel: Dator vägrar (oftast) starta, men moderkortets RGB lyser.

Permalänk
Medlem

Konstigt fel: Dator vägrar (oftast) starta, men moderkortets RGB lyser.

Edit: Senaste uppdateringen, 25/01 ca. 24 timmar efter felet först uppdagades:

Datorn vägrar generellt att starta men moderkortets RGB lyser, vilket signalerar att där är liv i den på något sätt.
Har vid enstaka tillfällen sedan igår lyckats få liv i den, men att stänga av och direkt försöka starta upp (eller starta om) leder till att den vägrar starta igen.

- Har kopplat ut PSU och jumpat 24 pins och mätt med voltometer, allt ser rätt ut.
- Har stresstestat både CPU och GPU vid tillfälle när den faktiskt har startat, och där var inga problem.
- Har gjort CMOS-reset via backplaten, det hade ingen effekt.
- När den vägrar starta så blinkar Asus BIOS Flashback-dioden på backplaten (denna är släckt om datorn väl är igång).
- Datorn bråkar lika mycket oavsett om man försöker starta med enbart CPU/Mobo-ström ikopplat i PSU eller med allt ikopplat (ink GPU och SSD).
- Har testat både Powerknappen på chassit och direkt på Mobo, och båda verkar funka.
(- Ser nu även att datorn visar dagens datum rätt, men klockan går ca 25-30 minuter för sakta, men det kan ju vara relaterat till CMOS-reset?)

Enda lösningen just nu (som verkar någonlunda sammanhängande, men kan vara slump det med) är att göra en s.k. capacitor discharge, (ta strömsladden, hålla inne powerknappen i 30+ sek, koppla i strömsladden igen) *och* sen vänta kanske 30+ minuter.

Att försöka starta upp den direkt efter C.discharge gör inget. Vid dom få gånger jag lyckats få igång den är den gemensamma nämnaren att datorn varit helt strömlös sedan förra uppstarten och att jag har väntat en stund sedan den fick ström igen.

Att bara stänga av datorn efter att den väl gått igång och sen vänta göra inget. Stängde av den när jag gick och lade mig (utan att ta strömmen) och när jag steg upp vägrade den att starta trots att den stått avstängd (med ström i sig) hela natten. Det verkar som den måste bli helt strömlös innan den kan starta igen.

Huvudmisstänkt just nu (förutom om det är något obskyrt fel med Moderkortet eller nätagget som jag inte kan lösa) är något relaterat till CMOS-batteriet. Har en tendens att ta strömmen när jag går och lägger mig, så det kan ju ha laddat ur nu över dom 2+ åren jag har haft datorn i min ägo.

-----------------------
(Ursprungligt meddelande nedan.)

Tjo.

Stängde av datorn för 2 timmar sedan medan jag var ute och gjorde ärenden.

Nu när jag kom tillbaka och tryckte på startknappen så hände inget, samtidigt som jag kunde se att där var ström i datorn då LED-belysningen på moderkortet var igång.

"Märkligt" tänkte jag och tänkte att slå från och på PSUn kanske hjälper. När jag stänger av PSUn hörs ett relativt högt sprakande som får mig att lyfta på ögonbrynen.
(Oklart varifrån. Misstänker PSUn menär inte helt 100.)

Där var dock ingen rökutveckling och inget luktar bränt öht.

Nu är frågan, vågar jag slå på PSU och fortsätta felsöka?

Gäller systemet i signaturen.

Tack.

--------'

Status uppdatering, och detta är riktigt konstigt...

Har jumpat 24 pin, då går nätagget gång, iallafall så snurrar fläktarna en kort stund innan dom stannar (pga fel eller semi-passivitet, oklart.)

Har mätt utgångarna med en voltometer och allt såg bra ut.

Efter detta vågade vi oss på att koppla i datorn igen, iallafall 24pin och cpu-ström: LED-belysningen på moderkortet tänds (enda livstecknet), men där var ingen respons när man försöker starta den öht. Varken via chassiknappem eller power-on direkt på moderkortet.

Och nu kommer det märkliga!

Efter några försök att få igång datorn utan att lyckas så skulle vi precis ge upp när den plötsligt... går igång!
OK, fan va skumt. Låter den stå på en stund.
Testar att stänga av den via chassiknappen och sen på igen - datorn startar upp utan problem.

OK, skummt men visst. Då tar vi väl och monterar i resten (GPU, SSD) och testar igen... och nu vägrar fanskapet att starta upp igen.
Har testat att ta ut GPU och SSD men det hjälper inte, datorn vägrar starta och det enda livsteckenet är LED-belysningen på moderkortet...

Jag vet inte vad jag ska göra längre. F.a det faktum att datorn faktiskt gick att starta där till synes slumpvis vid ett tillfälle var en sådan kurvboll att jag blivit helt förvirrad...

Hjälp... :/

(TLDR: LED-Belysning på moderkort lyser, i övrigt är datorn stendöd, förutom vid ett tillfälle där det gick att boota och omstarta vid typ tionde försöket, bara för att sluta fungera igen efter omstart av PSU för att koppla in GPU och SSD.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte chansat. Jag hade monterat ut nätagget och testat att starta det utan att ha några komponenter inkopplade till det, och mätt med multimeter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Hade kopplat ur PSUn från datorn, sedan "jumpat" 24 pin kabeln för att få enheten att gå igång, se så det inte börjar ryka eller låta.
Funkar det bra några timmar så är det lugnt att koppla in i datorn igen.
Men man vet aldrig - har haft ett grafikkort som "dödat" alla moderkort och CPUer man stoppade in den i.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag hade inte chansat. Jag hade monterat ut nätagget och testat att starta det utan att ha några komponenter inkopplade till det, och mätt med multimeter.

Har ingen multimeter men jag är i färd med att montera ut och teststarta PSUn löst.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hade kopplat ur PSUn från datorn, sedan "jumpat" 24 pin kabeln för att få enheten att gå igång, se så det inte börjar ryka eller låta.
Funkar det bra några timmar så är det lugnt att koppla in i datorn igen.
Men man vet aldrig - har haft ett grafikkort som "dödat" alla moderkort och CPUer man stoppade in den i.

Hur "jumpar" jag 24 pinnaren? 😋

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Har monterat ut och jumpat nätagget nu.
Det startar och fläktarna började spinna i typ 2 sekunder, sen stannade fläktarna.
(Vet inte om det beror på dålig kontakt eftersom jag kopplar det direkt till nätaggets 24pins honor istället för sladdens hanar.)

Testade även jumpa mitt gamla NXZT 1000W HALE90 (i sladden dock, ej direkt i) och där spinner fläktarna tills jag tröttnar...

Rip på Corsair-agget antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har monterat ut och jumpat nätagget nu (direkt i agget dock).
Det startar och fläktarna började spinna i typ 2 sekunder, sen stannade fläktarna.

RIP på nätagget antar jag?

Låter inte bättre. Kontakt ÅF och reklamera.

Dvs om det inte är så att det brukar operera så, dvs att fläktarna inte körs längre än så om inte nätagget belastas.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Dvs om det inte är så att det brukar operera så, dvs att fläktarna inte körs längre än så om inte nätagget belastas.

Där sa du något, det är semi-passivt så det kan vara så att fläktarna stannar är helt normalt.

Jag har en voltometer på ingång dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har monterat ut och jumpat nätagget nu (direkt i agget dock).

RIP på nätagget antar jag?

Om du har en 12V billampa, en sådan där gammal med glödtråd , så kan du koppla in den samtidigt som du jumpar, då kan du testa alla 12V-linorna i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nu när jag tänker efter så satt strömsladden kanske lite löst i nätagget. Nu när jag tog ut den efter "incidenten" så kändes den som den satt lite löst, och jag minns hur jag tidigare idag råkade dunka i skrivbordet *efter* att jag stängde av datorn...

Kan strömsladden ha hamnat i något konstigt löst mellanläge där den fortfarande levererar tillräckligt med ström till datorn för att led-belysningen på moderkortet ska lysa samtidigt som den blankt vägrar boota, och sen ljudet som kom när jag tog strömmen var ett litet protestljud av att strömmen försvann samtidigt som där var för långt avstånd i PSU-kontakten (typ liten ljusbåge)?

Ska testa med voltometer senare ikväll när den anländer.
Om allt ser rätt ut så funderar på att koppla in nätagget igen. Bevisligen så startade det utan att sprängas eller blixtra. 😋

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nu när jag tänker efter så satt strömsladden kanske lite löst i nätagget. Nu när jag tog ut den efter "incidenten" så kändes den som den satt lite löst, och jag minns hur jag tidigare idag råkade dunka i skrivbordet *efter* att jag stängde av datorn...

Kan strömsladden ha hamnat i något konstigt löst mellanläge där den fortfarande levererar tillräckligt med ström till datorn för att led-belysningen på moderkortet ska lysa samtidigt som den blankt vägrar boota, och sen ljudet som kom när jag tog strömmen var ett litet protestljud av att strömmen försvann samtidigt som där var för långt avstånd i PSU-kontakten (typ liten ljusbåge)?

Ska testa med voltometer senare ikväll när den anländer.
Om allt ser rätt ut så funderar på att koppla in nätagget igen. Bevisligen så startade det utan att sprängas eller blixtra. 😋

Ja så kan det ju vara. Knaper kontakt mellan el från väggen och en enhet kan ju låta precis så knastrande som du skriver.

Sitter kabeln löst även om du trycker i den ordentligt? Har aldrig varit med om att de har suttit så löst att de lossnar om man stöter till dator/skrivbord. Har du annan kabel att testa med eller är det uttaget på nätagget som glappar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja så kan det ju vara. Knaper kontakt mellan el från väggen och en enhet kan ju låta precis så knastrande som du skriver.

Sitter kabeln löst även om du trycker i den ordentligt? Har aldrig varit med om att de har suttit så löst att de lossnar om man stöter till dator/skrivbord. Har du annan kabel att testa med eller är det uttaget på nätagget som glappar?

Nej den sitter bra om jag trycker i den.

Den har väl sakta glidit ut över åren pga. alla vibrationer i skrivbordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nej den sitter bra om jag trycker i den.

Den har väl sakta glidit ut över åren pga. alla vibrationer i skrivbordet.

Har jumpat 24 pin, då går det igång, iallafall så snurrar fläktarna en kort stund innan dom stannar (pga fel eller semi-passivitet, oklart.)

Efter detta vågade vi oss på att koppla i datorn igen, iallafall 24pin och cpu-ström: LED-belysningen på moderkortet tänds (enda livstecknet), men där var ingen respons när man försöker starta den öht. Varken via chassiknappem eller power-on direkt på moderkortet.

Efter några försök att få igång datorn utan att lyckas så skulle vi precis ge upp när den plötsligt... går igång!
Testar att stänga av den via chassiknappen och sen på igen - datorn startar upp utan problem.

OK, skummt men visst. Då tar vi väl och monterar i resten (GPU, SSD) och testar igen... och nu vägrar fanskapet att starta upp igen.
Har testat att ta ut GPU och SSD men det hjälper inte, datorn vägrar starta och det enda livsteckenet är LED-belysningen på moderkortet...

Jag vet inte vad jag ska göra längre. F.a det faktum att datorn faktiskt gick att starta där till synes slumpvis vid ett tillfälle var en sådan kurvboll att jag blivit helt förvirrad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har jumpat 24 pin, då går det igång, iallafall så snurrar fläktarna en kort stund innan dom stannar (pga fel eller semi-passivitet, oklart.)

Tänker om det är något typ av skydd i nätagget som triggas. Då kan det ta en väldigt lång stund innan det nollställs.

Testa att koppla ur gpu och ssd igen och låt dem vara inkopplade ett bra tag innan du testar att starta datorn utan dem igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Tänker om det är något typ av skydd i nätagget som triggas. Då kan det ta en väldigt lång stund innan det nollställs.

Testa att koppla ur gpu och ssd igen och låt dem vara inkopplade ett bra tag innan du testar att starta datorn utan dem igen.

Japp, testade precis starta efter några timmars "vila" och nu gick det igång på första försöket, och kan stänga av/starta hur mycket jag vill (dock utan GPU ikopplad så kan inte direkt göra något med datorn. Jag GISSAR att det inte är en bra ide att koppla i GPU eller övrig hårdvara även om datorn är avstängd utan att slå av PSU:n först...)

Får väl stänga ner igen och koppla i GPU och sen hoppas på att den startar imorgon, men NÅGOT är ju fel för så här ska det inte vara...

Börjar mer och mer misstänka att det är CMOS-batteriet, ska se om jag har något nytt här hemma och testa byta.

---

Edit: Jahopp, testade köra i en 6pin av något slag (inte riktigt säker på vad den är kopplad till) i PSUn utan att slå av PSUn men med datorn avstängd och då slutade den starta igen, och vill inte starta även efter jag tagit ut 6pinsen igen. Jag blir så trött...

---

Edit 2: Stängde av nätagget precis och satte i allt som va kvar att sätta i, dvs dom två 6pinsen samt 4 8pinsen (GPU) och satte på nätagget igen och tänkte "jaja, med lite tur står den till sig över natten så kanske den funkar imorgon när jag stiger upp".
I ett drag som kan beskrivas mer som irriterat trots än något annat testar jag trycka på startknappen bara för att och...skiten startar på första försöket!?

Detta är mitt liv nu, funderar på att sova med den igång inatt bara för att, vågar inte stänga av...
Kommer dock fortsätta felsöka imorgon för något är ju uppenbarligen fel, och huvudmusstänkt just nu är CMOS-batteriet.

---

Edit 3: Använt datorn nu i ca. en halvtimme och har inte märkt av några direkta konstigheter (förutom att första sökningen via windows-search var extremt seg, men efter den första verkar allt frid och fröjd.)
Har stressat både GPU och CPU och den har inte visat några tendenser på krasch.

Det enda som eventuellt sticker i ögonen på mig lite är att VGA Q-LED på moderkortet lyser vitt och kan inte minnas om det gjort det tidigare eller inte. Enligt Asus betyder denna Q-led felkod:

1. Integrated Graphics(On-board) output is not normal. Please try to re-install the CPU ( Please refer to the section : A.CPU LED light always bright after power on(indicates no CPU or CPU faulty)

2. Add-on Graphics card display output is not normal :

a. Try to re-install Graphics card

b. Check for any dirt on the PCI-E Pin of motherboard or Graphics card Pin as shown in the below image. If so, please clean it and try again

Dold text

Men det känns mest som rappakalja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det vara att den ger sig in i minnes-träningen ibland när du tycker att den inte startar? Om du har grafikkortet i maskinen men inte ansluter PCIe-kabeln så brukar det ju strula så här. Kan du mäta på den kontakten (12V) när den är ansluten och igång? Kolla också så inget stift sitter löst i den kontakten, eller har glidit ur sin position.

Permalänk
Medlem

Datorn har varit avstängd men med ström i hela natten och nu när jag skulle slå på den så är den så klart död igen...

Tagit strömmen men det hjälpte inte heller.

Har även rensat CMOS via en knapp på backplaten men det gjorde inget heller.

Ska byta ut batteriet och om det inte hjälper är jag vid vägs ände...

Edit: Ser även att Asus FlashBack-led:en på backplaten blinkar och kan inte räkna ut om det betyder något öht eller om det är fullt normalt. Manualen säger inget och diverse googlingar säger allt från "det är inget" till "moderkortet är kasst"...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK...

Läste att flashback knappen (som blinkade) kan fastna så skulle pilla på den för att kolla så att den inte fastnat.

Råkade trycka till den och datorn startade upp DIREKT.

Stänger jag av datorn är det samma som innan och flashback-led:en på baksidan börjar blinka.
Nu startar den dock inte av att jag trycker på den igen...

Någon som kan svara på denna förteelse? @shugge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

OK...

Läste att flashback knappen (som blinkade) kan fastna så skulle pilla på den för att kolla så att den inte fastnat.

Råkade trycka till den och datorn startade upp DIREKT.

Stänger jag av datorn är det samma som innan och flashback-led:en på baksidan börjar blinka.
Nu startar den dock inte av att jag trycker på den igen...

Någon som kan svara på denna förteelse? @shugge

Har hört talas om att den kan fastna. Ser den fysiskt ut att vara intryckt? Känns det som att den fjädrar tillbaka när du trycker på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har hört talas om att den kan fastna. Ser den fysiskt ut att vara intryckt? Känns det som att den fjädrar tillbaka när du trycker på den?

Nä den fjädrar tillbaks.
Nu är mysteriet snarare att darorn startade direkt första gången jag tryckte på den men inte en endaste gång sen dess (och flashback-led:en blinkar fortfarande...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nä den fjädrar tillbaks.
Nu är mysteriet snarare att darorn startade direkt första gången jag tryckte på den men inte en endaste gång sen dess (och flashback-led:en blinkar fortfarande...)

Här är någon annan som haft samma problem med liknande moderkort. Hans lösning var att helt enkelt ta bort knappen: https://rog-forum.asus.com/t5/gaming-motherboards/asus-z790-h...

Så du bör väl reklamera moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bryt alltid strömmen till nätagg om du gör arbete i datorn som inte innefattar prylar som är gjorda att hotswappas.

Ser i din signatur att du har 13900K. Har du koll på om ditt moderkort är uppdaterat med mikrokoduppdateringen som skulle förhindra vidare degradation på 13xxx, 14xxx-serien? Oavsett, om du kört länge med CPU:n innan denna viktiga mikrokod-uppdatering så finns risk att den hunnit ledsna och du kan då få alla möjliga konstiga fel. Finns ovanpå det ett oxideringsproblem med 13xxx-serien.

Ser även att du har ett RTX 4090. Kontakter till grafikkortet ser ok ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Här är någon annan som haft samma problem med liknande moderkort. Hans lösning var att helt enkelt ta bort knappen: https://rog-forum.asus.com/t5/gaming-motherboards/asus-z790-h...

Så du bör väl reklamera moderkortet.

Galet, men funkar det så funkar det.

Nu startade datorn f.ö efter att jag gjort en capacitor discharge och väntat med ström på i kanske 20-30 min (så liknande det jag gjorde igår).
Verkar som att den enda fixen är att tömma den helt på ström, koppla i och vänta en bra stund...
Att stänga av den utan att tömma på ström gör inget (bevisligen då den stod hela natten med ström i och ändå inte startade nu på morgonen.)

Ska byta CMOS-batteri nästa gång den vägrar boota (så imorgon antagligen), och löser det inte det blir det reklammation till Komplett på måndag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Laptopts och vissa moderkort har en failsafe funkar ungefär som en jumpstart, på laptop ska du hålla in powerknappen till resetten slår till ca 30 - 45 sec på moderkort som stödjer det på desktop samma sak men direkt på moderkortet, man får en visuell eller ljudlig blinkning eller pip, oftast slår den på vid spänningsfel och skall vanligt vis resetta sig själv men det händer inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bryt alltid strömmen till nätagg om du gör arbete i datorn som inte innefattar prylar som är gjorda att hotswappas.

Ser i din signatur att du har 13900K. Har du koll på om ditt moderkort är uppdaterat med mikrokoduppdateringen som skulle förhindra vidare degradation på 13xxx, 14xxx-serien? Oavsett, om du kört länge med CPU:n innan denna viktiga mikrokod-uppdatering så finns risk att den hunnit ledsna och du kan då få alla möjliga konstiga fel. Finns ovanpå det ett oxideringsproblem med 13xxx-serien.

Ser även att du har ett RTX 4090. Kontakter till grafikkortet ser ok ut?

Nej, vet inte om det är uppdaterat (antagligen inte), men vid dom få tillfällen när den faktiskt startar så verkar allt stämma och fungera som normalt. Stresstestade den inatt när jag lyckades få igång den utan problem.

Det enda som sticker ut nu är att BIOS verkar ha nollställts (av antingen CMOS-reseten eller flashback-knappen), men för tillfället vågar jag inte starta om den för att gå in på BIOS för då kommer den garanterat inte boota om igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Laptopts och vissa moderkort har en failsafe funkar ungefär som en jumpstart, på laptop ska du hålla in powerknappen till resetten slår till ca 30 - 45 sec på moderkort som stödjer det på desktop samma sak men direkt på moderkortet, man får en visuell eller ljudlig blinkning eller pip, oftast slår den på vid spänningsfel och skall vanligt vis resetta sig själv men det händer inte alltid.

Har testat detta, både via powerknappen på chassit och direkt på moderkortet.
Där är inget visuell eller ljudlig que för det dock, och det verkar inte ha någon effekt.

Enda som verkar ha någon som helst effekt (om det inte är slump) är att göra en capacitor discharge, dvs plugga ur strömmen, håll inne power i 30+ sek, koppla i strömmen igen. Här ska det i normalfallet gå att starta men för mig behöver jag vänta en längre stund först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdaterat OP med all ny och relevant info.
Vet inte om det säger någon något dock.

Att klockan går fel är det vanligt vid CMOS-reset?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bumpa denna tråden med lite ny info, då problemet tekniskt sett inte är löst.

Sedan jag fick igång datorn igen i januari har jag helt enkelt låtit den stå på. När den väl är igång funkar den till 100% utan problem.

Planen var helt enkelt att nästa gång datorn stängs ner (antingen av mig själv eller pga strömavbrott) så passar jag på att byta CMOS-batteriet som var min sista förhoppning att det skulle vara fel på.
Imorse var det dags och Ystad hade ett omfattande strömavbrott under några timmar.

Datorn gick inte att starta när strömmen väl kom tillbaka, trots att jag tömde PSU på ström och väntade en stund (en "capacitor discharge", något som funkade i januari), så sagt och gjort: koppla ur sladdar, PSU och GPU - i med nytt CMOS batteri, koppla i allt igen och ... inget. >_<

Datorn startade fortfarande inte, men MoBo-RGB lyser så där är ström i någon omfattning.
Gjorde en capacitor discharge igen och väntade. Fortfarande inget. Beredd på att ge upp och testar i desperation att trycka på "Clear CMOS" samt "BIOS FLBK" på baksidan och då startar fanskapet, även om jag behövde F1a och gå in i BIOS innan jag kunde komma in i Windows.

Så nu har jag helt slut på idéer på vad som är fel, urladdat CMOS-batteri var min sista förhoppnings men icke.
Börjar misstänka hårdvarufel i MoBo (eller PSU), men att datorn funkar när den väl är igång gör det hela så märkligt...
Är det bara att kontakta ÅF och nyttja garantin? Datorn är ett färdigbygge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste igenom tråden igen och funderade på hur den beter sig om du försätter den i djup-sömn (sleep-mode,hibernate) när den är igång? Går den då igång när du trycker på start-knappen?

Både PSU och moderkortet har ju strömkvalitetskretsar som aktiveras när datorn startas, så det är ju alltid svårt att avgöra vilken av dem det är som trilskas. Ett PSU är ju enklare att byta dock, men om du inte har tillgång till någon annan du kan få låna så är nog garantin ett klokt val medans du har kvar den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Läste igenom tråden igen och funderade på hur den beter sig om du försätter den i djup-sömn (sleep-mode,hibernate) när den är igång? Går den då igång när du trycker på start-knappen?

Har inte vågat testa faktiskt.
Att göra en "soft reboot" klarar den utan problem, men vid hard boot får man kämpa och be till högre makter.

Visa signatur