Konstigt fel: Dator vägrar (oftast) starta, men moderkortets RGB lyser.
Edit: Senaste uppdateringen, 25/01 ca. 24 timmar efter felet först uppdagades:
Datorn vägrar generellt att starta men moderkortets RGB lyser, vilket signalerar att där är liv i den på något sätt.
Har vid enstaka tillfällen sedan igår lyckats få liv i den, men att stänga av och direkt försöka starta upp (eller starta om) leder till att den vägrar starta igen.
- Har kopplat ut PSU och jumpat 24 pins och mätt med voltometer, allt ser rätt ut.
- Har stresstestat både CPU och GPU vid tillfälle när den faktiskt har startat, och där var inga problem.
- Har gjort CMOS-reset via backplaten, det hade ingen effekt.
- När den vägrar starta så blinkar Asus BIOS Flashback-dioden på backplaten (denna är släckt om datorn väl är igång).
- Datorn bråkar lika mycket oavsett om man försöker starta med enbart CPU/Mobo-ström ikopplat i PSU eller med allt ikopplat (ink GPU och SSD).
- Har testat både Powerknappen på chassit och direkt på Mobo, och båda verkar funka.
(- Ser nu även att datorn visar dagens datum rätt, men klockan går ca 25-30 minuter för sakta, men det kan ju vara relaterat till CMOS-reset?)
Enda lösningen just nu (som verkar någonlunda sammanhängande, men kan vara slump det med) är att göra en s.k. capacitor discharge, (ta strömsladden, hålla inne powerknappen i 30+ sek, koppla i strömsladden igen) *och* sen vänta kanske 30+ minuter.
Att försöka starta upp den direkt efter C.discharge gör inget. Vid dom få gånger jag lyckats få igång den är den gemensamma nämnaren att datorn varit helt strömlös sedan förra uppstarten och att jag har väntat en stund sedan den fick ström igen.
Att bara stänga av datorn efter att den väl gått igång och sen vänta göra inget. Stängde av den när jag gick och lade mig (utan att ta strömmen) och när jag steg upp vägrade den att starta trots att den stått avstängd (med ström i sig) hela natten. Det verkar som den måste bli helt strömlös innan den kan starta igen.
Huvudmisstänkt just nu (förutom om det är något obskyrt fel med Moderkortet eller nätagget som jag inte kan lösa) är något relaterat till CMOS-batteriet. Har en tendens att ta strömmen när jag går och lägger mig, så det kan ju ha laddat ur nu över dom 2+ åren jag har haft datorn i min ägo.
-----------------------
(Ursprungligt meddelande nedan.)
Tjo.
Stängde av datorn för 2 timmar sedan medan jag var ute och gjorde ärenden.
Nu när jag kom tillbaka och tryckte på startknappen så hände inget, samtidigt som jag kunde se att där var ström i datorn då LED-belysningen på moderkortet var igång.
"Märkligt" tänkte jag och tänkte att slå från och på PSUn kanske hjälper. När jag stänger av PSUn hörs ett relativt högt sprakande som får mig att lyfta på ögonbrynen.
(Oklart varifrån. Misstänker PSUn menär inte helt 100.)
Där var dock ingen rökutveckling och inget luktar bränt öht.
Nu är frågan, vågar jag slå på PSU och fortsätta felsöka?
Gäller systemet i signaturen.
Tack.
--------'
Status uppdatering, och detta är riktigt konstigt...
Har jumpat 24 pin, då går nätagget gång, iallafall så snurrar fläktarna en kort stund innan dom stannar (pga fel eller semi-passivitet, oklart.)
Har mätt utgångarna med en voltometer och allt såg bra ut.
Efter detta vågade vi oss på att koppla i datorn igen, iallafall 24pin och cpu-ström: LED-belysningen på moderkortet tänds (enda livstecknet), men där var ingen respons när man försöker starta den öht. Varken via chassiknappem eller power-on direkt på moderkortet.
Och nu kommer det märkliga!
Efter några försök att få igång datorn utan att lyckas så skulle vi precis ge upp när den plötsligt... går igång!
OK, fan va skumt. Låter den stå på en stund.
Testar att stänga av den via chassiknappen och sen på igen - datorn startar upp utan problem.
OK, skummt men visst. Då tar vi väl och monterar i resten (GPU, SSD) och testar igen... och nu vägrar fanskapet att starta upp igen.
Har testat att ta ut GPU och SSD men det hjälper inte, datorn vägrar starta och det enda livsteckenet är LED-belysningen på moderkortet...
Jag vet inte vad jag ska göra längre. F.a det faktum att datorn faktiskt gick att starta där till synes slumpvis vid ett tillfälle var en sådan kurvboll att jag blivit helt förvirrad...
Hjälp... :/
(TLDR: LED-Belysning på moderkort lyser, i övrigt är datorn stendöd, förutom vid ett tillfälle där det gick att boota och omstarta vid typ tionde försöket, bara för att sluta fungera igen efter omstart av PSU för att koppla in GPU och SSD.)
CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.