Rykte: Spotify höjer priserna i veckan

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Spotify höjer priserna i veckan

Från och med 1 maj kommer Premium-abonnemanget kosta 130 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan dom släppa ett abonnemang för oss som bara är intresserad av musiken. Inte det andra ”tramset”.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Brukar man inte informera om prishöjningar i förväg? Att smyghöja känns lite underligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Kan dom släppa ett abonnemang för oss som bara är intresserad av musiken. Inte det andra ”tramset”.

Vad är det för annat? Spotify har väl bara musik/ljud?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad är det för annat? Spotify har väl bara musik/ljud?

PODs, ljudböcker o även musikvideos.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

PODs, ljudböcker o även musikvideos.

Ja, ljud ("poddar"), men det ser jag som samma sak som musik. Inget som "kostar" extra. Ljudböcker och musikvideor kände jag inte till, och det låter dyrt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, ljud ("poddar"), men det ser jag som samma sak som musik. Inget som "kostar" extra. Ljudböcker och musikvideor kände jag inte till, och det låter dyrt.

"Spotify inked a new multiyear partnership deal for controversial podcast “The Joe Rogan Experience,” which is said to be worth up to $250 million."

Inget som kostar extra var det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelron:

"Spotify inked a new multiyear partnership deal for controversial podcast “The Joe Rogan Experience,” which is said to be worth up to $250 million."

Inget som kostar extra var det..

Ok, jag trodde de var reklamfinansierade och fick pengar enbart den vägen.
Men det där lär ju vara några få undantagsfall. 99.9999 % av alla poddar lär inte ha några såna avtal med Spotify.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att hjälpa alla rika sin illska rätt, det är alltså skivbolagen som i huvudsak får mer mer pengar. Artisterna får mer eller mindre brödsmulor av ”öre per spelning”, som skivbolagen kommer överens med spotify om

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

ja sen ska ju ägarna ha sin andel med,

Årslön:
Daniel Ek, Spotify 350 Mkr (2025)
Alex Norström, Spotify: 314 Mkr (2022)
Gustav Söderström, Spotify: 289 Mkr (2022)
Katarina Berg, Spotify 100 Mkr (2022)

Och detta är bara 4 st i toppen,så inte undra på att artister inte får så värst mkt då deras löner måste ju kunna betalas ut.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, jag trodde de var reklamfinansierade och fick pengar enbart den vägen.
Men det där lär ju vara några få undantagsfall. 99.9999 % av alla poddar lär inte ha några såna avtal med Spotify.

Nä det är inget undantag, Spotify lägger miljader på poddar. Bara googla, men här ett ett ex: https://www.wsj.com/podcasts/the-journal/spotify-1-billion-be...

Det borde finnas olika abonnemang för Musik och Poddar.

Permalänk
Medlem

Musikindustrin tjänar för mycket pengar som det är. För mycket av kakan går till "industrin" och väldigt stora artister, och mindre artister får för lite. Dela upp det ni har redan istället.

Permalänk
Medlem

Tyckte Spotify blev för dyrt när de öka från typ 50kr i månaden, sen dess så har jag byggt egen bibliotek.

Permalänk
Medlem

Har aldrig betalat för spotify och kommer aldrig betala för det. Gratis versionen funkar utmärkt för de få tillfällen jag kör musik i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Årslön:

Och detta är bara 4 st i toppen,så inte undra på att artister inte får så värst mkt då deras löner måste ju kunna betalas ut.

Tvivlar på att det är faktisk lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Har aldrig betalat för spotify och kommer aldrig betala för det. Gratis versionen funkar utmärkt för de få tillfällen jag kör musik i bilen.

Detta. Spotify funkar helt normalt på dator bortsett från reklam. Om man däremot lyssnar via telefonen får man bara shuffle-play vilket suger något. I de få fall jag vill lyssna på en väldigt specifik låt i bilen så blir det youtube. Annars shuffle-play eller som oftast en podcast.

Kommer aldrig betala för att lyssna på musik, isåfall byter jag tjänst alternativt får jag gå tillbaka till gamla tider med egna ljudfiler på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

För att hjälpa alla rika sin illska rätt, det är alltså skivbolagen som i huvudsak får mer mer pengar. Artisterna får mer eller mindre brödsmulor av ”öre per spelning”, som skivbolagen kommer överens med spotify om

Spotify är samtidigt en av de tjänsterna som ger absolut minst till artisterna.

https://www.whippedcreamsounds.com/wp-content/uploads/2022/03/music-streaming-services-pay-out-per-stream-comparison-chart-scaled.jpg

(Några år gammal dock)

Slår det igenom så kommer jag säga upp abbonemanget, barnen får köra gratis och jag går tillbaka till att köpa skivor och sen rippa och komma åt via servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Årslön:

Skrivet av DasIch:

Tvivlar på att det är faktisk lön.

Det är inte lön, siffran 350m var från ökat aktievärde och dylikt.

Dvs det kostar inte Spotify någonting alls.

Permalänk
Medlem

En extremt dyr mellanhand till artisterna.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om de äntligen släpper HiFi i samma veva är det okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

En extremt dyr mellanhand till artisterna.

kan folk inte räkna längre? motivera varför det är dyrt på drygt 100kr i månaden för obegränsad mängd musik 24/7, sjukt irriterande att läsa kommentarer som denna, det är för billigt om något..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jedijens:

Om de äntligen släpper HiFi i samma veva är det okej!

Kommer antagligen bli en till ökad kostnad för det abbet.

Permalänk
Medlem

Har bara haft spotify i typ 1-2månader, men för mig va det bättre/roligare att köpa musiken på skiva. Kan förstå att de höjer de alla verkar rida på vågen av att höja priset, allt blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

kan folk inte räkna längre? motivera varför det är dyrt på drygt 100kr i månaden för obegränsad mängd musik 24/7, sjukt irriterande att läsa kommentarer som denna, det är för billigt om något..

Beror väl på vad man jämför med. Ja, det är billigare än det var förr, när man var tvungen att köpa en CD för 99 för att kunna lyssna på 10 ish låtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

Har inte kommenterat i tråden men eftersom du efterfrågade motivering.
Jag har ett abonnemang som jag inte använt på 4 månader så tycker det blir lite onödigt dyrt för mig med höjning.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Har inte kommenterat i tråden men eftersom du efterfrågade motivering.
Jag har ett abonnemang som jag inte använt på 4 månader så tycker det blir lite onödigt dyrt för mig med höjning.

haha, komedi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Beror väl på vad man jämför med. Ja, det är billigare än det var förr, när man var tvungen att köpa en CD för 99 för att kunna lyssna på 10 ish låtar.

nej det finns inget som någonsin vart billigare när det kommer till musik, det finns inga argument för att det är dyrt. en skiva som kosta 99kr förr låg i någon dammig plastback som inte sålt på 10 år... pirat kopiering är billigt men inte lagligt, och såhär i efterhand så är det otroligt att spotify finns, annars hade alla fortsatt köra på piratspåret...

Permalänk
Medlem

Tidal: högre kvalitet, mer eller mindre samma utbud och samma funktioner - 119 kr i månaden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

Ja, det är billigt.

En CD-skiva gick väl som standard för 169kr/st år 2005.

iTunes sålde singlar för 10kr/st, också det runt 2005.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

*Laughs in Apple Music*