Därför stiger bredbandspriserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Inga pengar stannar i bolaget du fakturerar via. När du har kunder... kan du när som helst bli tvingad i konkurs eller stämd.
Ser bättre ut om man låtsas blöda...

Det är vanligt, något enormt fuskande i storföretag. Ha ett annat som fakturerar lagom jättemycket utomlands, kvitta momsen å skatta lite i sverige. Helt lagligt. Hade jag tjänat mer än bara 1-1.5M före skatt i mitt företag hade jag nog själv gjort det, och nolltaxerat i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Jag ser inga koncernbidrag årsredovisningen. Under posten "group contribution" är det bara ett streck. Om jag förstår rätt är det via koncernbidrag man flyttar pengar mellan moderbolag och dotterbolag.
Men visst, jag är ingen expert på att tolka årsredovisningar och resultaträkningar mer än att jag skött lite bokföring själv samt läst en kurs i bokföring på universitetet.
Ni får gärna förklara hur ni gick till väga för att komma fram till slutsatsen att det skett avskrivningar och överföringar till moderbolaget. Det är aldrig fel att bli bättre på att tyda årsredovisningar och bokföringstrixande.

Utöver detta är väl det enda sätten för ägarna att få ut pengar från bolaget antingen att ta ut lön eller aktieutdelning. Aktieutdelning förstår jag att den beslutas i årstämman som hålls innan årsredovisningen sammanställs. Men att man också kan ha ett extra möte om att besluta om aktieutdelning. Såg ingen post om någon aktieutdelning heller när jag skummade igenom årsredovisningen.

Jag skulle även vilja veta var siffran 4 miljarder i vinst kommer ifrån. Det är ingen siffra jag hittar någonstans. Hur kommer man fram till den?

Du kan ha ett fristående företag som fakturerar dig för någon påhittat tjänst för en på hittad summa, som du sedan får pengar av/via, i t.ex. ett låg/icke-skatteland

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Men EBITDA är innan räntebetalning, skatter, avskrivningar och amortering. Det är inte 4 miljarder i vinst. Mer en markör för livskraft, lönsamhet.

GlobalConnect AB som tråden avser omsatte drygt hälften, 3,5 miljarder med 700 miljoner förlust och kapitalkostnader på ca en miljard. Totalt ca 23 miljarder i skulder varav ca 13 miljarder långfristiga.

De långfristiga skulderna är lån och de kortfristiga skulder som faller för betalning inom ett år (ex. skatter och moms etc.).

Om vi räknar med 5-6% ränta på de där 13 miljarderna så är det ca 700 miljoner i bara räntekostnader på den delen av skulderna, dvs. hela förlusten.

Så jag står kvar vid min tolkning att de har förköpt sig och måste få in mer pengar för att betala av lånen, att räntekostnaden har blivit ett problem. De har lånat och spenderat pengar på att köpa upp konkurrenter. Nu har verkligheten kommit ikapp och de måste börja betala av lånen för att kunna gå med vinst och få avkastning; för att kunna göra aktieutdelningar.

Hade de däremot inte haft lånen, inte haft ca 1 miljard i kapitalkostnader, så hade de ju gått med över 200 miljoner i vinst.

När de når dit, skuldfria, så kan de tälja guld. Mjölka en oändlig fet ko.

Lånen är nog via deras moderbolag med ränta i 20% klassen ,precis som många vindkraftsparker.

De döljer sin lönsamhet med detta resultat, annars kan man ju undra varför stokab etc inte behöver höja i samma takt

Edit
Nu är detta för vindkraft men exakt samma sak sker med största sannolikhet här
https://www.affarsvarlden.se/kronika/en-miljard-av-vindkrafte...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

På ren Svenska "Ett djävla skitsnack!"

Saxat "Enligt en ny rapport från Techsverige – branschorganisationen som representerar bland andra Globalconnect – driver fastighetsägare upp priserna för slutkunder genom att ta ut så kallade näthyror, avgifter som operatörerna måste betala för att använda fastighetsnätet."

Om det vore så, då skulle dom utan problem kunna dela avgiften så abonnenter hos dom fastighetsägarna får påslaget på sin nota. Inte sprida ut det på alla andra abonnenter.

Skulle påslaget hamna på enbart abonnenter hos fastighetsägaren i fråga, då hade det blivit ett ramaskri med inkoppling av hyresgästorganisationer Hem och Hyra m.m.
Varvid påslaget vore ett minne blott...

Som det nu är så är det endast en monopolställning som Globalconnect utnyttjar till max och då utan att klara av att planera, något man såg redan när fibern lades ner. Då var det rena cirkusen dagligen!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Lånen är nog via deras moderbolag med ränta i 20% klassen ,precis som många vindkraftsparker.

Vilka vindkraftsparker har räntor i 20% klassen? Det troliga är snarare att räntan ligger ett par procentenheter högre än banklån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jo men du verkar inte förstå hur kommun/statliga verksamheter fungerar isåfall, dem sätter inte sina priser på "känn", deras priser ligger där dem är bekväma att dem inte kommer förlora pengar thats it, jämför det tänket med tex. telia eller ICA där du har vinstmarginaler på 300% etc.... svårt att få dyra priser i kommun/stat när man jobbar så

När du hittar på att ICA och Telia har 300% i vinstmarginal så skjuter du totalt ner din egen trovärdighet/kompetens, eftersom det inte är sant. ICAs rörelsemarginal är drygt 4% och Telia 18%.

Kommunala/staliga verksamheter sätter priserna efter sina kostnader. Har de höga kostnader blir priserna höga. Höjer de chefernas löner med 50% och åker på konferens till Bahamas så höjer de sina priser med motsvarande. Återigen, det finns inget som per automatik säger att det blir billigare än en privat verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilka vindkraftsparker har räntor i 20% klassen? Det troliga är snarare att räntan ligger ett par procentenheter högre än banklån.

Läs artikeln ,kanske inte 20% (överdrivet) men bekräftat 3x så högt som ett banklån

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

De döljer sin lönsamhet med detta resultat, annars kan man ju undra varför stokab etc inte behöver höja i samma takt

Edit
Nu är detta för vindkraft men exakt samma sak sker med största sannolikhet här
https://www.affarsvarlden.se/kronika/en-miljard-av-vindkrafte...

Men om du räknar på skulden så kan det inte vara mer än 6-8% ränta på lånen. Exemplet i affärsvärlden handlade om ränta som var i snitt 3 gånger så hög som via en bank (4-5% istället för 1,7% år 2022, räntorna är betydligt högre idag). Siffran på 20% handlar inte om ränta, det handlar om att offentliga medel kunde stå för 20% av omsättningen.

Som ägare får man låna ut pengar till sitt aktiebolag mot en marknadsmässig ränta, statslåneränta plus en till två procent. Tar man ut mer ränta så blir man beskattad för den.

Hur som helst så hade det framgått i åsredovisningen om pengar flyttats över till moderbolaget. Men då kan man lika gärna använda sig av koncernbidrag för att flytta runt pengar i bolagsstrukturen.

Jag skulle vara tacksam om du kunde förklara hur du kom fram till att det betalats ränta till moderbolaget det när du läste årsredovisningen. När jag skummade igenom så noterade jag inga sådana poster. Affärsvärlden läste årsredovisningar i sin granskning.

Permalänk
Medlem

Läs artikeln ,kanske inte 20% (överdrivet) men bekräftat 3x så högt som ett banklån

I artikeln var det 4.6% så ja 20% var överdrivet. Trovärdigheten faller totalt tycker jag med den typen av inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du kan ha ett fristående företag som fakturerar dig för någon påhittat tjänst för en på hittad summa, som du sedan får pengar av/via, i t.ex. ett låg/icke-skatteland

Aktiebolag skall ju årligen granskas av en oberoende revisor. Det borde skapa en del frågetecken i revisionen. Vi kan ju hoppas att revisorerna är tillräckligt kompetenta för att upptäcka sådant.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en Brf med upphandling av gruppanslutning nyligen. Drygt 150 lägenheter, de hade GlobalConnect och en snittkostnad på 380 kr per månad och lägenhet. Många hade 100 Mbit/s, några 250 Mbit/s, någon enstaka boende hade 500 Mbit/s.
D.v.s. 3 420 000 kr över en femårsperiod.

Efter en direktupphandling med en ISP så landade de på en totalkostnad på 540 000 kr över en femårsperiod.
D.v.s. 60 kr per månad och lägenhet. Alla får 1000/1000 Mbit/s...

2 880 000 kr i besparing, alltså vanliga människors skattade pengar...

Dessa nätägare är verkligen hemska. Marknadsför sig som fina bolag som bygger öppna och fria nät... egentligen låser de fast fastighetsägare och boende i riktigt dåliga avtal där de flår kunderna och internetoperatörerna.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk

Vad hade banken gett för ränta i ett så riskfyllt lån tror du? Om de över huvudtaget hade lånat ut pengarna dvs.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Aktiebolag skall ju årligen granskas av en oberoende revisor. Det borde skapa en del frågetecken i revisionen. Vi kan ju hoppas att revisorerna är tillräckligt kompetenta för att upptäcka sådant.

Vem bestämmer vem som är oberoende? Låter väl inte helt omöjligt att ett företag köper in "oberoende" revisorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Men om du räknar på skulden så kan det inte vara mer än 6-8% ränta på lånen. Exemplet i affärsvärlden handlade om ränta som var i snitt 3 gånger så hög som via en bank (4-5% istället för 1,7% år 2022, räntorna är betydligt högre idag). Siffran på 20% handlar inte om ränta, det handlar om att offentliga medel kunde stå för 20% av omsättningen.

Som ägare får man låna ut pengar till sitt aktiebolag mot en marknadsmässig ränta, statslåneränta plus en till två procent. Tar man ut mer ränta så blir man beskattad för den.

Hur som helst så hade det framgått i åsredovisningen om pengar flyttats över till moderbolaget. Men då kan man lika gärna använda sig av koncernbidrag för att flytta runt pengar i bolagsstrukturen.

Jag skulle vara tacksam om du kunde förklara hur du kom fram till att det betalats ränta till moderbolaget det när du läste årsredovisningen. När jag skummade igenom så noterade jag inga sådana poster. Affärsvärlden läste årsredovisningar i sin granskning.

De ökade sin likviditet med 4% och gjorde förlust med ett högre Rörelseresultat...
Det står även att de skall avsätta 1.5miljarder till vinst deposition (eventuell utdelning)

De hade även förvärv för 4miljarder och tillskott av kapital för 2miljarder från aktieägarna. Detta görs inte gratis.
Vilket ses här

Sen är det väl ca 200m en i interna utgifter mellan ägarnas bolag vad jag ser samt intäkter från sina andra bolag på 300m

Skrivet av joakim99:

I artikeln var det 4.6% så ja 20% var överdrivet. Trovärdigheten faller totalt tycker jag med den typen av inlägg.

Jag skall inte överdriva men det är långt över marknadsmässig ränta, sen tillkommer nyttjande av koncernens egna fastigheter och montörer med största sannolikhet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Vad hade banken gett för ränta i ett så riskfyllt lån tror du? Om de över huvudtaget hade lånat ut pengarna dvs.

De står i artikeln att de hade banklån på 1.47%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Jag köper en hel del e-tjänster från utlandet.. hur ska revisorn veta att jag verkligen fått servern som står på pappret när jag bara har ett ip att ansluta mot osv?

Revisorn tittar bara på att betalt motsvarar fakturan osv, denne kommer aldrig att ganska så noggrant att de ska ha tillgång till tjänsten du köpt.

Permalänk

De står i artikeln att de hade banklån på 1.47%

Nu såg jag det
Åren det avsågs var det ju iofs Stibor 0% och stundvis minus. Moderbolaget kanske slentrianmässigt använde en "normal" ränta när de räknade 😂

Skämt åsido, vindkraftsnurran den artikeln verkar ju vara starkt misstänkt skattefiffel

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

På ren Svenska "Ett djävla skitsnack!"

Saxat "Enligt en ny rapport från Techsverige – branschorganisationen som representerar bland andra Globalconnect – driver fastighetsägare upp priserna för slutkunder genom att ta ut så kallade näthyror, avgifter som operatörerna måste betala för att använda fastighetsnätet."

Om det vore så, då skulle dom utan problem kunna dela avgiften så abonnenter hos dom fastighetsägarna får påslaget på sin nota. Inte sprida ut det på alla andra abonnenter.

Skulle påslaget hamna på enbart abonnenter hos fastighetsägaren i fråga, då hade det blivit ett ramaskri med inkoppling av hyresgästorganisationer Hem och Hyra m.m.
Varvid påslaget vore ett minne blott...

Som det nu är så är det endast en monopolställning som Globalconnect utnyttjar till max och då utan att klara av att planera, något man såg redan när fibern lades ner. Då var det rena cirkusen dagligen!

Alla vill trolla med fakta. I denna artiklen leker globalconnect offer som ISP.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag har starkt börjat fundera på om jag ska gå över till mobilt bredband istället för telias öppern fiber, är så trött på deras höjningar titt som tätt.

Spelar inte online men streamar rätt mycket netflix, hbo och twitch. Tycker mobilt bredband borde räcka ?

Permalänk
Medlem

De ökade sin likviditet med 4% och gjorde förlust med ett högre Rörelseresultat...
Det står även att de skall avsätta 1.5miljarder till vinst deposition (eventuell utdelning)<Uppladdad bildlänk>
De hade även förvärv för 4miljarder och tillskott av kapital för 2miljarder från aktieägarna. Detta görs inte gratis.
Vilket ses här
<Uppladdad bildlänk>

Sen är det väl ca 200m en i interna utgifter mellan ägarnas bolag vad jag ser samt intäkter från sina andra bolag på 300m
Jag skall inte överdriva men det är långt över marknadsmässig ränta, sen tillkommer nyttjande av koncernens egna fastigheter och montörer med största sannolikhet

Angående din första bild, det har inget med "planerad utdelning" att göra.
Det enda det visar är att vid bokslutet, så bokför de årets förlust till det årets förlust/vinst, så att balansräkningen balanserar. Alltså att tillgångar balanserar med eget kapital, avsättningar och skulder. Att det inte är någon diff där emellan. De använder ju dubbel bokföring. För den som är intresserad så går det att titta på exempel på hur man gör ett bokslut. Även värt att kika på hur dubbel bokföring fungerar, samt hur man tolkar en balansräkning.

Not 6 är däremot mer intressant, där framgår att de lånar pengar mellan bolagen med 3,5% ränta. Men det är ju en marknadsmässig ränta. Eventuella påslag skulle inte vända en vinst till förlust i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Angående din första bild, det har inget med "planerad utdelning" att göra.
Det enda det visar är att vid bokslutet, så bokför de årets förlust till det årets förlust/vinst, så att balansräkningen balanserar. Alltså att tillgångar balanserar med eget kapital, avsättningar och skulder. Att det inte är någon diff där emellan. De använder ju dubbel bokföring. För den som är intresserad så går det att titta på exempel på hur man gör ett bokslut. Även värt att kika på hur dubbel bokföring fungerar, samt hur man tolkar en balansräkning.

Not 6 är däremot mer intressant, där framgår att de lånar pengar mellan bolagen med 3,5% ränta. Men det är ju en marknadsmässig ränta. Eventuella påslag skulle inte vända en vinst till förlust i detta fallet.

Har aldrig sagt "planerad utdelning"? Så ljug inte med ett Citat tecken,jag skrev eventuell utdelning, vilket en vinst deposition är. Eller kan bara spara till nästa år.

Angående räntan så beror det på när de band den. Vi hade fram till 2023 i min brf ränta på 0.54% från sbab. Så blir fin återbäring till ägarna i moderbolaget. Titta på moderbolagets redovisning för att se ett mer rättvist resultat för bolaget.

Dock är ebita deras verkliga vinst % och 3.5% är ett dålig lån för ett företag

Edit
Sen finns ju koncernbidrag i resultaträkningen, om än en liten post
Edit 2
Sen har de koncern lån på 12.3 miljarder, vilket blir med 3.5% en del pengar. Tycker också det såg ut som de hade 1,1 miljard i ränteutgifter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har aldrig sagt "planerad utdelning"? Så ljug inte med ett Citat tecken,jag skrev eventuell utdelning, vilket en vinst deposition är. Eller kan bara spara till nästa år.

Angående räntan så beror det på när de band den. Vi hade fram till 2023 i min brf ränta på 0.54% från sbab. Så blir fin återbäring till ägarna i moderbolaget. Titta på moderbolagets redovisning för att se ett mer rättvist resultat för bolaget.

Dock är ebita deras verkliga vinst % och 3.5% är ett dålig lån för ett företag

Edit
Sen finns ju koncernbidrag i resultaträkningen, om än en liten post
Edit 2
Sen har de koncern lån på 12.3 miljarder, vilket blir med 3.5% en del pengar. Tycker också det såg ut som de hade 1,1 miljard i ränteutgifter

Det var inte meningen att lägga ord i din mun. Det var inte menat att citera något du skrivit utan i brist på bättre tecken till att illustrera vad jag tolkade att din uppfattning av kostnadsstället "balanserad vinst eller förlust" innebär. Tolkade det som att du ville påvisa att de har en stor säck med pengar som de kunde dela ut. Därför ville jag förtydliga att det är en bokföringspost. I deras balansräkning framgår att de endast hade 44 000 i kassan. Kapitalet var bundet i andra tillgångar, förvisso hade de 1,1 miljarder i fordringar. Så det hade säkert gått att planerat en aktieutdelning om de velat. Men de kan ju faktiskt använda pengarna till andra saker som periodiseras och bokförs som en tillgång. Men du kanske har koll på detta och jag missförstod det hela.

Men hur som helst så är moderbolaget Nordic Connectivity AB svenskt vilket ägs av EQT vilket är båda svenska bolag. Så något upplägg likt vindkraftsparkerna har jag svårt att se att det kan vara. Det blir ju samma beskattning oavsett i vilket bolag vinsten hamnar.

Jag ser fortfarande inget konstigt. Enligt årsredovisningen skall de fortsätta att expandera. Jag är beredd att ändra mig angående att de skall betala av skulder. När jag läser GlobalConnects årsredovisning så tolkar jag det faktiskt som att de kommer att kunna få mer kapital från ägarna för att kunna expandera ännu mer. Men det är ju inget som hindrar dem från att höja priserna för att kunna bekosta tillväxten. De vill helt enkelt bara växa. När de växer så ökar de värdet för EQT.

En ränta på 3,5% är inte jättemycket när statslåneräntan var 2,62% (som den var november 2023).

Men vi är säkert alla överens om att det inte är kul att som kund vara med och betala GobalConnects vidlyftiga expandering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det var inte meningen att lägga ord i din mun. Det var inte menat att citera något du skrivit utan i brist på bättre tecken till att illustrera vad jag tolkade att din uppfattning av kostnadsstället "balanserad vinst eller förlust" innebär. Tolkade det som att du ville påvisa att de har en stor säck med pengar som de kunde dela ut. Därför ville jag förtydliga att det är en bokföringspost. I deras balansräkning framgår att de endast hade 44 000 i kassan. Kapitalet var bundet i andra tillgångar, förvisso hade de 1,1 miljarder i fordringar. Så det hade säkert gått att planerat en aktieutdelning om de velat. Men de kan ju faktiskt använda pengarna till andra saker som periodiseras och bokförs som en tillgång. Men du kanske har koll på detta och jag missförstod det hela.

Men hur som helst så är moderbolaget Nordic Connectivity AB svenskt vilket ägs av EQT vilket är båda svenska bolag. Så något upplägg likt vindkraftsparkerna har jag svårt att se att det kan vara. Det blir ju samma beskattning oavsett i vilket bolag vinsten hamnar.

Jag ser fortfarande inget konstigt. Enligt årsredovisningen skall de fortsätta att expandera. Jag är beredd att ändra mig angående att de skall betala av skulder. När jag läser GlobalConnects årsredovisning så tolkar jag det faktiskt som att de kommer att kunna få mer kapital från ägarna för att kunna expandera ännu mer. Men det är ju inget som hindrar dem från att höja priserna för att kunna bekosta tillväxten. De vill helt enkelt bara växa. När de växer så ökar de värdet för EQT.

En ränta på 3,5% är inte jättemycket när statslåneräntan var 2,62% (som den var november 2023).

Men vi är säkert alla överens om att det inte är kul att som kund vara med och betala GobalConnects vidlyftiga expandering.

Nej det är sant,men deras moderbolag är faktiskt inte något av dina bolag,sedan 2019 är deras moderbolaget https://www.bolagsfakta.se/5592063134-Kapany_BidCo_AB
Som i sin tur ägs av NCo
Tittar man på alla bolag så har ebita ökat men alla bolag gör försluter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det är sant,men deras moderbolag är faktiskt inte något av dina bolag,sedan 2019 är deras moderbolaget https://www.bolagsfakta.se/5592063134-Kapany_BidCo_AB
Som i sin tur ägs av NCo
Tittar man på alla bolag så har ebita ökat men alla bolag gör försluter

Okej, du är något på spåret. Nu öppnade sig ett kaninhål som leder till Luxenburg. Riddle HoldCo är associerat med EQT Luxenburg.

"The majority owner of the Company is, Riddle Holdco S.a.r.l which is indirectly owned by EQT Infrastructure III SCSP and EQT Infrastructure IV SCSP, both domiciled in Luxembourg." Från denna presentation:
https://globalconnectgroup.com/app/uploads/sites/9/2024/06/AR...

EQT Luxenburg.
https://www.northdata.com/EQT%20Luxembourg%20Management%20Sàr...

BidCo verkar förövrigt vara ett väl använt suffix på bolagskoncerner när jag sökte på Allabolag. Gissningsvis så står HoldCo för holding company eller liknande. Vad BidCo står för vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Okej, du är något på spåret. Nu öppnade sig ett kaninhål som leder till Luxenburg. Riddle HoldCo är associerat med EQT Luxenburg.

"The majority owner of the Company is, Riddle Holdco S.a.r.l which is indirectly owned by EQT Infrastructure III SCSP and EQT Infrastructure IV SCSP, both domiciled in Luxembourg." Från denna presentation:
https://globalconnectgroup.com/app/uploads/sites/9/2024/06/AR...

EQT Luxenburg.
https://www.northdata.com/EQT%20Luxembourg%20Management%20Sàr...

BidCo verkar förövrigt vara ett väl använt suffix på bolagskoncerner när jag sökte på Allabolag. Gissningsvis så står HoldCo för holding company eller liknande. Vad BidCo står för vet jag inte.

Som sagt, många (alla?) bolag som är riskkapitalbolag gör väl allt för att maximera vinst och minimal skatt,oavsett säte och verksamhetsplacering 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tillhör ju dom som jagat lägsta pris senaste åren och valde att säga upp fiber till förmån för mobilt bredband.
Över lag är jag nöjd med Tele2 där jag betalar 249 kr i månaden för obegränsat mobilt bredband 4G och får omkring 100 Mbps i snitt, och varit uppe på 170 som högst och 75 Mbps som lägst, bortsett från någon enstaka gång när jag startat om routern för att jag upplevt att den hoppat över på "fel" frekvenser.

Ligger strax under 30 ms i ping vanligtvis, inte för att det spelar någon roll när jag inte spelar fps-spel.

569 kr är lägsta ordinarie pris jag kan få. Mobilt bredband kan jag ta med mig på semestern.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag tillhör ju dom som jagat lägsta pris senaste åren och valde att säga upp fiber till förmån för mobilt bredband.
Över lag är jag nöjd med Tele2 där jag betalar 249 kr i månaden för obegränsat mobilt bredband 4G och får omkring 100 Mbps i snitt, och varit uppe på 170 som högst och 75 Mbps som lägst, bortsett från någon enstaka gång när jag startat om routern för att jag upplevt att den hoppat över på "fel" frekvenser.

Ligger strax under 30 ms i ping vanligtvis, inte för att det spelar någon roll när jag inte spelar fps-spel.

569 kr är lägsta ordinarie pris jag kan få. Mobilt bredband kan jag ta med mig på semestern.

<Uppladdad bildlänk>

Saken med just 4g/5g är att ju färre som använder det ,desto bättre. Blir det populärare så kommer din upplevelse bli sämre. Dock sjukt att det kostar så mycket för internet a andra sidan.
Något som staten spenderat miljarder för

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag gjorde så: Gick över till Telenor's Mobilt Bredband 5G för att slippa förhandla och rövhatta med någon fast ISP som bara (likt Göring) bara ska ha mer och mer - oavsett om det gäller jaktstugor, morfin eller sötsaker...

Har det fungerat bra?
Brukar ju vara fin hastighet ned och helt okej upp men sämre vad gäller svarstider vilket kan påverka spelandet en hel del.

Permalänk
Medlem

Ursäkta... 😃

Skrivet av PWx2:

Har det fungerat bra?
Brukar ju vara fin hastighet ned och helt okej upp men sämre vad gäller svarstider vilket kan påverka spelandet en hel del.

Jag är På G Hem 🏡 😃 Please give me 2 weeks more. ☺️

När jag är Hemma 🏡 😃 ska jag testa och ladda upp ALLA tester så att frågan får ett värdigt slut 🔚.

(Jag kommer att plocka upp The Router via Stockholm (från Arlanda) och pipa Hem så fort jag kan. Jävlar nu längtar jag efter Fri Snabb Surf På Riktigt... ❤️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Slänger man in en slant i bahnhof eller liknande kanske pengarna växer tillsammans med bredbandshöjningarna https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/106733/bahnhof-b