Därför stiger bredbandspriserna

Permalänk
Medlem

The ether costs…

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag hade internet genom Fibra här i Västerås, till lagom priser men fortfarande lite dyrt i min åsikt. Men min hyreskåk valde att byta till Telia av nån anledning och sen visade det sig att det istället gick igenom nåt som heter Zitius. Extremt snurrigt allting. Bahnhof som jag hade i 10 år sa automatiskt upp mitt internet i det läget och sa att de inte kunde gå genom Telia. Så jag skaffade Bredband2.

Sen hör Bahnhof av sig efter och säger att det visst går, men genom Zitius. Det var försent då jag hade redan köpt via BB2. Men allting ökade i pris markant. Som konsument får man ta skiten och le bara verkar det som.

Från 359:-/mån till 455:-/mån

Telia? Zitius? Fan asså.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz OC / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag hade internet genom Fibra här i Västerås, till lagom priser men fortfarande lite dyrt i min åsikt. Men min hyreskåk valde att byta till Telia av nån anledning och sen visade det sig att det istället gick igenom nåt som heter Zitius. Extremt snurrigt allting. Bahnhof som jag hade i 10 år sa automatiskt upp mitt internet i det läget och sa att de inte kunde gå genom Telia. Så jag skaffade Bredband2.

Sen hör Bahnhof av sig efter och säger att det visst går, men genom Zitius. Det var försent då jag hade redan köpt via BB2. Men allting ökade i pris markant. Som konsument får man ta skiten och le bara verkar det som.

Från 359:-/mån till 455:-/mån

Telia? Zitius? Fan asså.

Zitius ägs av Telia. Därför det kanske kändes förrvirrande

Ditt område måste ha peering emellan Bahnhof och Zitius. Vilket dom iof brukar ha. Men det kan skilja ifrån adress till adress.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Prisutvecklingen för mitt Bahnhof-abonnemang på "blygsamma" 100/100 Mbit sedan nätoperatören Open Universe gick upp i GlobalConnect:

2022-XX: 299:- (Open Universe)
2023-XX: 299:- (Open Universe)
2024-03: 439 kr (GlobalConnect tar över)
2024-11: 469 kr
2025-04: 519 kr
2025-??: 569 kr*

*Nya kunder betalar redan 569 kr och jag räknar kallt med en höjning till det priset i höst även för befintliga kunder.

Snygg sammanställning! Jag har haft ungefär samma prisutveckling sen GlobalConnect tog över men nu blev det väldigt tydligt hur sjukt detta är. GlobalConnect gjorde alltså 2023 en vinst på 4 miljarder SEK tack vare sin monopolställning. Med en vinstmarginal på ofattbara 53,2%.

Permalänk
Medlem

Tänkte börja nysta i detta med min hyresvärd. Oavsett hyresrätt/bostadsrätt: Vet någon hur fastighetsägarens avtal med bolag som GlobalConnect o dyl ser ut? Kan de bytas ut, eller äger de defacto även kablarna i backen?

Anledningen till frågan är väl att mycket av all fiber i mark i tex Stockholm ägs av Stokab som är konkurrensneutrala. De har anslutningspunkter på en otrolig massa platser. Borde inte vara omöjligt att konkurrensutsätta GlobalConnect om de bara hyr förbindelsen till sin utrustning i fastigheten. Denna utrustningen i huset, bestående av en switch och ett 50-tal SFP:er är ingen större kostnad heller nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av snraway:

Tänkte börja nysta i detta med min hyresvärd. Oavsett hyresrätt/bostadsrätt: Vet någon hur fastighetsägarens avtal med bolag som GlobalConnect o dyl ser ut? Kan de bytas ut, eller äger de defacto även kablarna i backen?

Anledningen till frågan är väl att mycket av all fiber i mark i tex Stockholm ägs av Stokab som är konkurrensneutrala. De har anslutningspunkter på en otrolig massa platser. Borde inte vara omöjligt att konkurrensutsätta GlobalConnect om de bara hyr förbindelsen till sin utrustning i fastigheten. Denna utrustningen i huset, bestående av en switch och ett 50-tal SFP:er är ingen större kostnad heller nuförtiden.

Det vanligaste är att fastighetsägaren (eller för den delen Stadsnät som inte är KO själva) äger sitt nät själva, och de skriver ett avtal med Globalconnect (eller annan KO) under X antal år. Globalconnect ordnar fiber fram till FÄ/SN (hyr av andra nätägare eller har själva) och betalar fastighetsägaren/stadsnätet en näthyra/kickback för nyttjande av nätet. Näthyran kan vara baserad på aktiv kund (kund tecknat internetabonnemang) eller på antal säljbara portar/adresser (oavsett om tecknat abonnemang eller inte) .

Sen finns det många platser där Globalconnect både äger passiva nätet och agerar KO - där är ju monopolsituationen total, medan de nät där GC agerar KO så är det fullt möjligt att byta ut dem

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

För mig är Globalconnect ett par riktiga rövhattar och så kommer det vara, att en del går över till mobiltbredband för att ha lägre månadskostnad är sjukt att det är så.

Jag gjorde så: Gick över till Telenor's Mobilt Bredband 5G för att slippa förhandla och rövhatta med någon fast ISP som bara (likt Göring) bara ska ha mer och mer - oavsett om det gäller jaktstugor, morfin eller sötsaker...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Det vanligaste är att fastighetsägaren (eller för den delen Stadsnät som inte är KO själva) äger sitt nät själva, och de skriver ett avtal med Globalconnect (eller annan KO) under X antal år. Globalconnect ordnar fiber fram till FÄ/SN (hyr av andra nätägare eller har själva) och betalar fastighetsägaren/stadsnätet en näthyra/kickback för nyttjande av nätet. Näthyran kan vara baserad på aktiv kund (kund tecknat internetabonnemang) eller på antal säljbara portar/adresser (oavsett om tecknat abonnemang eller inte) .

Sen finns det många platser där Globalconnect både äger passiva nätet och agerar KO - där är ju monopolsituationen total, medan de nät där GC agerar KO så är det fullt möjligt att byta ut dem

Tackar, surrade med lite kollegor också i branschen. Om vi ser till Stockholmsområdet så är det konkurrensneutrala Stokab som äger fibern fram och in i i nästan varje fastighet. Dvs det finns en anslutningspunkt till Stokab i de flesta hus; 8-16 fiberpar el dyl. GlobalConnect hyr alltså ett av dessa fiberpar.

Iom att GlobalConnect ger en kickback till hyresvärd/brf så är frågan om de har nån typ av ensamrättsklausul? Dvs att ISP:er inte direkt får etablera en egen närvaro i fastigheten vid sidan av GlobalConnect? Eller om en sån finns mellan GlobalConnect och varje ISP som de har i sitt nät?

Permalänk
Skrivet av snraway:

Tackar, surrade med lite kollegor också i branschen. Om vi ser till Stockholmsområdet så är det konkurrensneutrala Stokab som äger fibern fram och in i i nästan varje fastighet. Dvs det finns en anslutningspunkt till Stokab i de flesta hus; 8-16 fiberpar el dyl. GlobalConnect hyr alltså ett av dessa fiberpar.

Iom att GlobalConnect ger en kickback till hyresvärd/brf så är frågan om de har nån typ av ensamrättsklausul? Dvs att ISP:er inte direkt får etablera en egen närvaro i fastigheten vid sidan av GlobalConnect? Eller om en sån finns mellan GlobalConnect och varje ISP som de har i sitt nät?

Yes så är det. Och ja, KOn vill oftast ha exklusivitet i fastighetsnätet under avtalsperioden. Där de då är den enda som får nyttja fastighetsnätet för att leverera bredbandstjänster.

Detta är alltså något som finns med i avtal mellan KO och FÄ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Yes så är det. Och ja, KOn vill oftast ha exklusivitet i fastighetsnätet under avtalsperioden. Där de då är den enda som får nyttja fastighetsnätet för att leverera bredbandstjänster.

Detta är alltså något som finns med i avtal mellan KO och FÄ

Alright, ja då blir det onekligen knepigt att konkurrensutsätta.

Rimligtvis har väl varje KO en liknande önskan? Skulle man plocka in Telia, Bahnhof, Bredband2 så vill de ha ensamrätt på fastighetsnätet de också? Även om de i dagsläget förmodligen skulle erbjuda ett lägre pris än GC med alla sina pålägg.

GlobalConnect gick samman med IP-Only 2020 och köpte OpenUniverse 2022. Frågan är om deras nuvarande utsugarstrategi även handlar om att bygga kapital för att köpa fler kommunikationsoperatörer/"öppna stadsnät" och dominera marknaden ännu mer.

Vad har vi för andra "Öppet Stadsnät"-leverantörer kvar förutom Zitius?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Jag vill gärna påminna om att Sverige ägde sina kommunikationsledningar och hade alla möjligheter att fortsätta uppgradera sitt kommunikationsnät (tele och telegraf-ledningar) till fiber; Se det som infrastruktur och enbart sälja av telefonitjänsten.

Vad vi nu har gjort är att PTS har delat ut skattepengar i bidrag till privata aktörer som byggt fibernät för dem och nu kan styra sina priser hur de vill. PTS delar gärna ut bidrag till områden som redan är ansluta dessutom. GlobalConnect är IP-only men de fick byta namn efter hur de misskött sig. Hundratals ARN-anmälningar och ändå miljard-belopp i bidrag. Än idag betalar vi ut skattepengar till privata aktörer för att bygga upp viktig infrastruktur för skattepengar som vi sedan har noll kontroll över.

Inte bara ska vi betala dem en gång varje månad för att skicka trafik över ett fibernät vi till stor del betalt, både med skattepengar och installationskostnader (där de ofta kunnat göra rot/rut-avdrag), de lyckas nu lura marknaden att deras driftkostnaden ökat... Som tidigare ISP-tekniker vågar jag påstå att eventuella driftkostnader som gått upp i så fall har gjort det på grund av tankefel hos IP-only och detta misslyckande borde vara ett lagbrott. PTS borde kräva en utredning om vad som gått fel där vi med lagkrav låser deras prisläge till vi kan bekräfta att de gjort allt i sin makt att hålla en rimlig prisnivå på nätet vi betalt. Om de inte kan drifta nätet för rimligt pris har de möjlighet att gå i konkurs och vi borde få möjlighet att köpa tillbaka nätet vi betalt likt hur Telegrafverket tog över privata nät en gång i tiden. Med nuvarande säkerhetsläge torde det vara i nationens intresse att säkra kommunikation.

Problemet är att PTS inte kommer att bry sig. Inom många områden händer 👐 det saker:

Stockholms stad sålde ut ett Socialtjänsten-boende än att ha det i egen regi = det blev dyrare
Novholt = skattepengar som gick åt skogen
Kommuner som satsar på miljardprojekt som inte visar sig fungera.

Jag vill inte vara mer politik specifik.

Men: Poängen är den att PTS kommer aldrig att "banna" eller förbanna eller bli förbannade på ISP:n/stadsnäten eftersom det är "personliga skattepengar" som de använder och som tjänstemännen aldrig kommer vara skyldiga att behöva betala tillbaka om och när ett projekt inte fungerar eller får som effekt på marknaden att det blir en snedvriden konkurrens. Och precis som. Det sägs ovan - det största problemet är att vi har NOLL KOLL på projekten. UPS Utan Personligt Ansvar... :/ 😑

PTS skulle självklart ha villkorat avtalet med att det ska och måste vara till gagn för medborgarna.

Klantar sig en politiker så skulle löneavdrag införas. Det skulle i alla fall vara något steg i rätt riktig riktning.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Problemet är att PTS inte kommer att bry sig. Inom många områden händer 👐 det saker:

Stockholms stad sålde ut ett Socialtjänsten-boende än att ha det i egen regi = det blev dyrare
Novholt = skattepengar som gick åt skogen
Kommuner som satsar på miljardprojekt som inte visar sig fungera.

Jag vill inte vara mer politik specifik.

Men: Poängen är den att PTS kommer aldrig att "banna" eller förbanna eller bli förbannade på ISP:n/stadsnäten eftersom det är "personliga skattepengar" som de använder och som tjänstemännen aldrig kommer vara skyldiga att behöva betala tillbaka om och när ett projekt inte fungerar eller får som effekt på marknaden att det blir en snedvriden konkurrens. Och precis som. Det sägs ovan - det största problemet är att vi har NOLL KOLL på projekten. UPS Utan Personligt Ansvar... :/ 😑

PTS skulle självklart ha villkorat avtalet med att det ska och måste vara till gagn för medborgarna.

Klantar sig en politiker så skulle löneavdrag införas. Det skulle i alla fall vara något steg i rätt riktig riktning.

PTS är i slutfasen med en reglering som bla syftar till att minska monopoleffekterna (tex prishöjningar) genom att ålägga operatörer skyldighet att ge andra tillgång till deras infrastruktur. De kallar regleringen "lokalt tillträde" - Telia har varit reglerade på detta sätt länge, nu är det andra nätägares tur.

Tex kan Globalconnect bli tvungna att ge en annan operatör tillgång till deras nät sista biten ut till slutkunder, både virtuellt eller fysisk fiber, till ett reglerat pris.

Finns en del att läsa om regleringen på PTS hemsida , här finns också lite om info om att de arbetar på kalkylmodell till regleringen.

Så förhoppningsvis så gör detta att priserna blir rimligare.

https://pts.se/internet-och-telefoni/konkurrensreglering/kalk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

PTS är i slutfasen med en reglering som bla syftar till att minska monopoleffekterna (tex prishöjningar) genom att ålägga operatörer skyldighet att ge andra tillgång till deras infrastruktur. De kallar regleringen "lokalt tillträde" - Telia har varit reglerade på detta sätt länge, nu är det andra nätägares tur.

Tex kan Globalconnect bli tvungna att ge en annan operatör tillgång till deras nät sista biten ut till slutkunder, både virtuellt eller fysisk fiber, till ett reglerat pris.

Finns en del att läsa om regleringen på PTS hemsida , här finns också lite om info om att de arbetar på kalkylmodell till regleringen.

Så förhoppningsvis så gör detta att priserna blir rimligare.

https://pts.se/internet-och-telefoni/konkurrensreglering/kalk...

Yes ☺️ då hoppas vi på att det blir Ett Lokalt Tillträde och inte Höjningarnas Avträde. ❤️

Men håll med om att det är *sällan* PTS för eller gör något De Facto.

Visa signatur

Permalänk

Det här är ett ämne jag känner väldigt starkt för eftersom man är så hjälplös att påverka när man som vi har fibern indragen av GlobalConnect och enda "alternativet" till deras monopol är 5G med dålig täckning nu när kopparlinorna är borta. Jag var dessutom tvungen att byta från Inleed eftersom de blev utkastade av GlobalConnect utan rimlig förklaring.

Priset är vid årsslutet (och nuvarande för 2025) för samma hastighet 500/500 sen starten.

2021

2022

2023

2024

2025

Inleed

379

389

429

Bahnhof

529

599

Fick detta mail 2023 från Inleed när den första större höjningen kom:

"Tyvärr har IP-only / GlobalConnect återigen valt att höja sina priser för fastigheter som man har anslutna till sitt nät. Det gör att vi mot kund också måste justera priserna då vi har väldigt små marginaler på våra tjänster för internet. Ni ser de tjänster som är påverkade och dess nya priser nedan:
100/100 - 409 kr
250/250 - 419 kr
500/500 - 429 kr

För priserna ovan står vi för cirka 10 kr och IP-only för resterande."

Jag har full förståelse för att de vill vara transparenta när de ligger på så låg marginal och får ta smällen när folk är arga över prisökningar. Håller med tidigare diskussion om att det borde komma lagkrav på transparens så att inte fiberleverantören kan gömma sig bakom ISP och göra de här sjuka höjningarna. Det kan inte vara rimligt att samma tjänst går upp nästan 60% på fyra år och några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast det har väll rinlgen inget med bostadsformen att göra? En förening liksom fastighetetsägare kan ju oavsett göra en gemensam upphandling. Men det känns ju troligare att den genomsnittliga bostadsrätten inte kommer gör det.

Kan inte påstå att jag upplevde någon fördel iaf. Kommer fortsätta på mobilt ett tag till trots att infrastrukturen givetvis kommer bekostas på framtida avgifter.

Fastighetsägaren bryr sig väl inte om hur dyrt internet blir för dom som bor där, det är ju boende som betalar det själva.

Medan en BRF har väldigt stort intresse att få till en bra deal eftersom det är dom boende själva som både får betala och har möjligheten att förhandla via föreningen.

Permalänk

Har beställt fiberindragning till villan och stod i valet och kvalet mellan Telia öppen fiber eller Banhof, där valet till slut föll på de senare. Hoppas de inte kommer med alltför stora prishöjningar då man är låst vid att ha dem som operatör.

Permalänk
Medlem

Had ingen höjning på så sätt men har annat nät, dom plockade däremot populäraste alternativet i år så 300kr 100/10= 369 för 100/100=23% ökat pris.
Vilket gjorde 10/10 intressant 250🤔 en pizza/kebab per månad liksom.

Tidigare boende hade låst till telia dom gjorde liknande då men ej nätägarens fel 100/10 borta & höj par 10'or, sen 10/10 borta, sen höj 100/100 par 10'or tog 2 år då😓

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Snygg sammanställning! Jag har haft ungefär samma prisutveckling sen GlobalConnect tog över men nu blev det väldigt tydligt hur sjukt detta är. GlobalConnect gjorde alltså 2023 en vinst på 4 miljarder SEK tack vare sin monopolställning. Med en vinstmarginal på ofattbara 53,2%.

Var hittar du dessa siffror? När jag tittar på allabolag.se, så gjorde GlobalConnect en förlust på närmare 750 miljoner 2023. Omsättningen var ca 3,4 miljarder SEK.

https://www.allabolag.se/foretag/globalconnect-ab/-/telekommu...

Min tolkning är att deras kostnadsökningar beror på att räntorna gått upp i kombination med att de lånar mer och mer pengar för att köpa upp konkurrenter. Det är till synes kännbart att ha kapitalkostnader på 1 miljard årligen, nästan en tredjedel av hela omsättningen.

Sammanfattat: Sötebrödsdagarna tog slut, lånen måste betalas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

fast det stämmer juh inte alls, statliga/kommunala verksamheter får inte vara vinstdrivande

Bara för att man inte är vinstdrivande behöver man inte ha låga priser. Har man höga kostnader blir det dyrt oavsett om det finns några vinstkrav eller inte.

Permalänk
Skrivet av cp_:

Var hittar du dessa siffror? När jag tittar på allabolag.se, så gjorde GlobalConnect en förlust på närmare 750 miljoner 2023. Omsättningen var ca 3,4 miljarder SEK.

Min tolkning är att deras kostnadsökningar beror på att räntorna gått upp i kombination med att de lånar mer och mer pengar för att köpa upp konkurrenter. Det är till synes kännbart att ha kapitalkostnader på 1 miljard årligen, nästan en tredjedel av hela omsättningen.

Majoriteten av räntorna verkar dock gå till moderbolaget. Skatteplanering? Någon som är bättre än mig på årsredovisningar kan gärna titta på det.

Årsredovisningen (från sida 56 och framåt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Bara för att man inte är vinstdrivande behöver man inte ha låga priser. Har man höga kostnader blir det dyrt oavsett om det finns några vinstkrav eller inte.

jo men du verkar inte förstå hur kommun/statliga verksamheter fungerar isåfall, dem sätter inte sina priser på "känn", deras priser ligger där dem är bekväma att dem inte kommer förlora pengar thats it, jämför det tänket med tex. telia eller ICA där du har vinstmarginaler på 300% etc.... svårt att få dyra priser i kommun/stat när man jobbar så

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Om du tror att ett riskkapitalbolag är ett bolag tror du fel.

Fastigheten ägs av de själva, hyran från deras egna bolag får de tillbaka.
Koncern bidrag går till moderbolaget.
Avskrivningar kan justeras så redovisningen är som man vill ha det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Inga pengar stannar i bolaget du fakturerar via. När du har kunder... kan du när som helst bli tvingad i konkurs eller stämd.
Ser bättre ut om man låtsas blöda...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Har beställt fiberindragning till villan och stod i valet och kvalet mellan Telia öppen fiber eller Banhof, där valet till slut föll på de senare. Hoppas de inte kommer med alltför stora prishöjningar då man är låst vid att ha dem som operatör.

Du gjorde rätt val.
Här i Skåne så ligger Telia Öppen Fiber på ca dubbelt så mycket för fibern, än om den är villa fiber via Bahnhof, Tele 2 eller dyl.
Fasten Skanova förvaltar snöret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Majoriteten av räntorna verkar dock gå till moderbolaget. Skatteplanering? Någon som är bättre än mig på årsredovisningar kan gärna titta på det.

Årsredovisningen (från sida 56 och framåt)

Skrivet av Swedishchef_90:

Om du tror att ett riskkapitalbolag är ett bolag tror du fel.

Fastigheten ägs av de själva, hyran från deras egna bolag får de tillbaka.
Koncern bidrag går till moderbolaget.
Avskrivningar kan justeras så redovisningen är som man vill ha det

Skrivet av AkUs:

Inga pengar stannar i bolaget du fakturerar via. När du har kunder... kan du när som helst bli tvingad i konkurs eller stämd.
Ser bättre ut om man låtsas blöda...

Jag ser inga koncernbidrag årsredovisningen. Under posten "group contribution" är det bara ett streck. Om jag förstår rätt är det via koncernbidrag man flyttar pengar mellan moderbolag och dotterbolag.
Men visst, jag är ingen expert på att tolka årsredovisningar och resultaträkningar mer än att jag skött lite bokföring själv samt läst en kurs i bokföring på universitetet.
Ni får gärna förklara hur ni gick till väga för att komma fram till slutsatsen att det skett avskrivningar och överföringar till moderbolaget. Det är aldrig fel att bli bättre på att tyda årsredovisningar och bokföringstrixande.

Utöver detta är väl det enda sätten för ägarna att få ut pengar från bolaget antingen att ta ut lön eller aktieutdelning. Aktieutdelning förstår jag att den beslutas i årstämman som hålls innan årsredovisningen sammanställs. Men att man också kan ha ett extra möte om att besluta om aktieutdelning. Såg ingen post om någon aktieutdelning heller när jag skummade igenom årsredovisningen.

Jag skulle även vilja veta var siffran 4 miljarder i vinst kommer ifrån. Det är ingen siffra jag hittar någonstans. Hur kommer man fram till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Jag ser inga koncernbidrag årsredovisningen. Under posten "group contribution" är det bara ett streck. Om jag förstår rätt är det via koncernbidrag man flyttar pengar mellan moderbolag och dotterbolag.
Men visst, jag är ingen expert på att tolka årsredovisningar och resultaträkningar mer än att jag skött lite bokföring själv samt läst en kurs i bokföring på universitetet.
Ni får gärna förklara hur ni gick till väga för att komma fram till slutsatsen att det skett avskrivningar och överföringar till moderbolaget. Det är aldrig fel att bli bättre på att tyda årsredovisningar och bokföringstrixande.

Utöver detta är väl det enda sätten för ägarna att få ut pengar från bolaget antingen att ta ut lön eller aktieutdelning. Aktieutdelning förstår jag att den beslutas i årstämman som hålls innan årsredovisningen sammanställs. Men att man också kan ha ett extra möte om att besluta om aktieutdelning. Såg ingen post om någon aktieutdelning heller när jag skummade igenom årsredovisningen.

Jag skulle även vilja veta var siffran 4 miljarder i vinst kommer ifrån. Det är ingen siffra jag hittar någonstans. Hur kommer man fram till den?

Deras egen hemsida

https://globalconnectcarrier.com/annual-report/

"The company’s total revenue grew by 6.2% to reach 7.6 billion SEK, while profitability (adjusted EBITDA) increased by 11% to 4.0 billion SEK with a 53.2% margin"

Lånet de har är förmodligen via deras huvudägare med generösa vilkor, precis som vindkraften gör.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Deras egen hemsida

"The company’s total revenue grew by 6.2% to reach 7.6 billion SEK, while profitability (adjusted EBITDA) increased by 11% to 4.0 billion SEK with a 53.2% margin"

Lånet de har är förmodligen via deras huvudägare med generösa vilkor, precis som vindkraften gör.

Är det rapporten för 2024? Jag får upp rapporten för 2021 om jag klickar på den länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det rapporten för 2024? Jag får upp rapporten för 2021 om jag klickar på den länken.

Ja?

"While continuing significant fiber and datacenter investments in 2023, digital infrastructure and connectivity provider GlobalConnect Group reported a strong revenue and profitability growth for the year, emphasizing its position as the leading connectivity provider, futureproofing the Nordics and beyond.

In a year characterized by a turbulent global landscape with inflation and growing uncertainty, GlobalConnect Group’s recurring revenue grew by 11.4% compared to the previous year. The company’s total revenue grew by 6.2% to reach 7.6 billion SEK, while profitability (adjusted EBITDA) increased by 11% to 4.0 billion SEK with a 53.2% margin. GlobalConnect’s investments in digital infrastructure amounted to 5.8 billion SEK in 2023, which is approximately at the same level as 2022, accounting for inorganic investments.

“Our 2023 results are yet another proof of our position as one of the leading and fastest-growing digital infrastructure providers in Europe, delivering on our promise to connect people, businesses, and society. More than half of all data traffic in the Nordics now passes through our network,” says Martin Lippert, Group CEO, GlobalConnect."
https://globalconnectgroup.com/annual-report/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack, av någon anledning såg jag bara 2021 rapporten. Nu när jag gick in igen så såg jag 2023 rapporten.

Permalänk
Medlem

Deras egen hemsida

Men EBITDA är innan räntebetalning, skatter, avskrivningar och amortering. Det är inte 4 miljarder i vinst. Mer en markör för livskraft, lönsamhet.

GlobalConnect AB som tråden avser omsatte drygt hälften, 3,5 miljarder med 700 miljoner förlust och kapitalkostnader på ca en miljard. Totalt ca 23 miljarder i skulder varav ca 13 miljarder långfristiga.

De långfristiga skulderna är lån och de kortfristiga skulder som faller för betalning inom ett år (ex. skatter och moms etc.).

Om vi räknar med 5-6% ränta på de där 13 miljarderna så är det ca 700 miljoner i bara räntekostnader på den delen av skulderna, dvs. hela förlusten.

Så jag står kvar vid min tolkning att de har förköpt sig och måste få in mer pengar för att betala av lånen, att räntekostnaden har blivit ett problem. De har lånat och spenderat pengar på att köpa upp konkurrenter. Nu har verkligheten kommit ikapp och de måste börja betala av lånen för att kunna gå med vinst och få avkastning; för att kunna göra aktieutdelningar.

Hade de däremot inte haft lånen, inte haft ca 1 miljard i kapitalkostnader, så hade de ju gått med över 200 miljoner i vinst.

När de når dit, skuldfria, så kan de tälja guld. Mjölka en oändlig fet ko.