Permalänk
Medlem

PewDiePie does Linux

Sveriges YT-stjärna, PewDiePie, har gjort en video om att han gått över till Linux och att det borde du också göra.

Han säger själv att han är nybörjare och av vad jag vet har han bara hållit på med Linux i några månader, men det han gör är ganska avancerat.
Dels har han en stationär dator (som han byggde ihop i en video för någon månad sedan) som han kör Linux Mint på, men som han använt lite häftiga linuxkommandon för att "trimma", som inte ens jag kände till.
Dels har han en bärbar som han kör Arch Linux med Hyprland på, som kan få de som tycker om unixp*rn att börja dregla.

Har det här något nyhetsvärde?
Ja, jag tycker det. Han har ändå 110 miljoner prenumeranter och om bara någon procent lyssnar på honom ger det resultat..
Tror ni att hans video kan få folk att börja använda Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Självklart. Men hur många?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Sveriges YT-stjärna, PewDiePie, har gjort en video om att han gått över till Linux och att det borde du också göra.

Han säger själv att han är nybörjare och av vad jag vet har han bara hållit på med Linux i några månader, men det han gör är ganska avancerat.
Dels har han en stationär dator (som han byggde ihop i en video för någon månad sedan) som han kör Linux Mint på, men som han använt lite häftiga linuxkommandon för att "trimma", som inte ens jag kände till.
Dels har han en bärbar som han kör Arch Linux med Hyprland på, som kan få de som tycker om unixp*rn att börja dregla.

Har det här något nyhetsvärde?
Ja, jag tycker det. Han har ändå 110 miljoner prenumeranter och om bara någon procent lyssnar på honom ger det resultat..

https://www.youtube.com/watch?v=pVI_smLgTY0

Jag såg den senaste video och jag tycker han har väldigt vettiga argument, fram tills han går ner i göra om sitt OS träsket lite väl hårt. Tycker att han tänkt väl som valt Linux Mint, nog den mest användarvänliga distro jag provat.

Jag är sedan 3 år en Linux användare och hade ungefär samma anledningar till att byta från Windows som han, även om jag håller mig till eller nära stock utförande på mina os.
Jag tror och hoppas att han kan få fler att byta till Linux, även om jag tror att det är lite som med the matrix att ser du inte något problem med Windows/the matrix så spelar det inte så stor roll vad pewdiepie eller någon annan säger.

Men två tummar upp från mig.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Bara bra att gratis-OS får mer uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem

Det är rätt kul! Explaining Computers hade en grej om att Windows 10 end of support (i oktober) skulle kunna bli Linux stora genombrott. Nu börjar Microsoft också att spela efter Trumps regler, så myndigheter får fundera en extra vända på om man verkligen ska nyttja deras tjänster. Jag skulle inte ha något alls emot om fler statliga aktörer går över till Linux.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk

Väntar på att steamos ska fungera på min desktop med bra nvidia drivrutiner så blir de byte för mig. Tycker Windows bara blivit sämre och sämre om jag ska vara ärlig, Windows 11 har jag inte haft så stora problem med som 8, 8.1? 😂 7an var helt okej men i överlag så känns de som om dem försöker göra ett macOS av de hela men misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicMushMike:

Väntar på att steamos ska fungera på min desktop med bra nvidia drivrutiner så blir de byte för mig. Tycker Windows bara blivit sämre och sämre om jag ska vara ärlig, Windows 11 har jag inte haft så stora problem med som 8, 8.1? 😂 7an var helt okej men i överlag så känns de som om dem försöker göra ett macOS av de hela men misslyckas.

Vet inte rikigt om det är ett mac os de försöker efterapa utan snarare att uttnyttja sin stora användasrbas plus bakåtkompabiltitet med äldre programvara för att likt google, facebook etc mjölka ut så mycket data som möjligt från sin användare, för att sedan sälja den/annonser. Mac OS till skillnad från Windows går ju att arbete med, windows arbetade jag emot.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Såg att en på Fosstodon hade länkat till videon i går (se bild nedan).

Blev väldigt glad över hans jämförelse mellan Windows och Linux, och hoppas nu att fler kommer gå i samma fotspår som han. Microsoft har verkligen spårat ur med deras operativsystem.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Alla borde testa GNU/Linux någongång i livet

Många har redan smått ovetandes kört Linux genom Asus Eee PC, Google Chromebook, Valve Steam Deck och Android. Så marknaden har aldrig varit mer mogen för Linux än nu.

Är 2025 the Year of the Linux Desktop?

Körde själv Linux för första gången 1996 men det dröjde ända tills 2019 innan det blev en naturlig ersättare samt komplement till Windows.

@MagicMushMike:
Tycker ärligt talat att macOS är långt mer genomtänkt och genomarbetat än Windows.

Edit:
Grymt bra video från PewDiePie! Härligt nördigt och visar lekfullheten och nyfikenheten som Linux inbjuder till. Också skönt att se något annat än Gnome och KDE (onödig bloat! ), speciellt när jag började med Enlightenment själv.

Permalänk
Medlem

"Maybe try dual-booting it if you're not sure. You can still keep your Windows. Or whatever. You're going to kill it later. You may as well kill it now."

Permalänk
Medlem

Linux funkar perfekt för typ det mesta, om man inte vil spela..

Permalänk
Medlem

Faller in i skaran som tänker när SteamOS funkar seamless med NVIDIA så blir det nog en övergång, bara att ha kontroll över startupvideon säger något om customizeabilityn jämfört med windows och även om det är en del "tinkering" överlag(baserat på min erfarenhet med steam deck). Hörytt folk nämner bazzite när man är inställd på det men tänker mest supportat av valve då lär de flesta spel funka eller åtminståne optimeras en del för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Funkar väl med de flesta spelen också så länge de inte kommer med något invasivt anticheat.

Det som personligen håller mig borta från Linux är ren lathet.

Permalänk
Medlem

Blev väldigt glatt överaskad när jag såg den videon. Hoppas han kan få många fler att ta steget ur lidandet,
Känns som att Windows 11 är rejält över gränsen för väldigt många.
Heja Steam! Heja Looking Glass!

https://youtu.be/frDvaw_xUQk

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Funkar väl med de flesta spelen också så länge de inte kommer med något invasivt anticheat.

De flesta spelen funkar i linux tack vare steam proton, Heroic Launcher, Lutris, som gör det enklarer att installera spel, och fixar allt det där "micklandet" man behövde göra direkt i wine förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

De flesta spelen funkar i linux tack vare steam proton, Heroic Launcher, Lutris, som gör det enklarer att installera spel, och fixar allt det där "micklandet" man behövde göra direkt i wine förut.

Så gott som inga competetive med anti cheat fungerar. PUBG, COD, Fortnite etc. Där skon klämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Andra spelet jag kollade på ProtonDB är "Borked". Supervive. Hade inte ens något anti cheat sist jag kollade iirc.

Skulle gärna köra Linux, men spelar 90% av tiden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Vet inte rikigt om det är ett mac os de försöker efterapa utan snarare att uttnyttja sin stora användasrbas plus bakåtkompabiltitet med äldre programvara för att likt google, facebook etc mjölka ut så mycket data som möjligt från sin användare, för att sedan sälja den/annonser. Mac OS till skillnad från Windows går ju att arbete med, windows arbetade jag emot.

Skrivet av walkir:

Alla borde testa GNU/Linux någongång i livet

Många har redan smått ovetandes kört Linux genom Asus Eee PC, Google Chromebook, Valve Steam Deck och Android. Så marknaden har aldrig varit mer mogen för Linux än nu.

Är 2025 the Year of the Linux Desktop?

Körde själv Linux för första gången 1996 men det dröjde ända tills 2019 innan det blev en naturlig ersättare samt komplement till Windows.

@MagicMushMike:
Tycker ärligt talat att macOS är långt mer genomtänkt och genomarbetat än Windows.

Edit:
Grymt bra video från PewDiePie! Härligt nördigt och visar lekfullheten och nyfikenheten som Linux inbjuder till. Också skönt att se något annat än Gnome och KDE (onödig bloat! ), speciellt när jag började med Enlightenment själv.

Missta mig inte tycker faktiskt om macOS menade inget dåligt om de, men tycker Windows har gått mycket emot att likna de

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Så gott som inga competetive med anti cheat fungerar. PUBG, COD, Fortnite etc. Där skon klämmer.

Det är ju helt perfekt. Då slipper man garanterat dessa vidriga communities!

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mina problem med att installera linux på gaming pc.

* Ingen Apollo server(enbart windows än så länge)
* HDR support i "Linux" är inte top notch ännu och ville inte lära mig gamescope's cli argument.
* Oklart med FSR4 stöd i FSR 3.1 spel.(Kanske funkar men inte kollat upp)
* Har tillräckligt med tekniska problem att lösa på jobbet. När jag vill spela på min fritid så har jag mindre lust att problemsöka och RTFM.

Skulle dock gärna slippa windows.

Permalänk
Medlem

Om jag inte använt min dator till gaming hade jag nog också kört Linux.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

När jag vill spela på min fritid så har jag mindre lust att problemsöka och RTFM.

RTFM är numera ersatt av ChatGPT (duck.ai) här!

Ang. saker som saknas, så är jag med bakgrund som utvecklare van vid att slänga upp en virtuell miljö vid behov. Betydligt smidigare än att köra en massa saker direkt på arbetsstationen. Sen om dessa kör Windows, Linux eller något annat bryr jag mig mindre om, bara dessa system är bäst på sin specifika uppgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag såg den senaste video och jag tycker han har väldigt vettiga argument, fram tills han går ner i göra om sitt OS träsket lite väl hårt. Tycker att han tänkt väl som valt Linux Mint, nog den mest användarvänliga distro jag provat.

Jag är sedan 3 år en Linux användare och hade ungefär samma anledningar till att byta från Windows som han, även om jag håller mig till eller nära stock utförande på mina os.
Jag tror och hoppas att han kan få fler att byta till Linux, även om jag tror att det är lite som med the matrix att ser du inte något problem med Windows/the matrix så spelar det inte så stor roll vad pewdiepie eller någon annan säger.

Men två tummar upp från mig.

Ja det var inte så mycket ”använda Linux” som det var customization.

Men ändå jävligt positivt med tanke på villen röta Windows lider av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Utveckla gärna.
Hade la varit bra för Linux om EA o.s.v. hade gjort så deras anti-cheat funkar på Linux. Hade bytt direkt från Windows till Linux

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Skrivet av Smasher89:

Faller in i skaran som tänker när SteamOS funkar seamless med NVIDIA så blir det nog en övergång, bara att ha kontroll över startupvideon säger något om customizeabilityn jämfört med windows och även om det är en del "tinkering" överlag(baserat på min erfarenhet med steam deck). Hörytt folk nämner bazzite när man är inställd på det men tänker mest supportat av valve då lär de flesta spel funka eller åtminståne optimeras en del för det.

Du behöver inte vänta på att Valve ska släppa Steam OS till vanlig PC, så som Linuxdistros fungerar så tar de och lånar kod och funktioner friskt från varandra. Bazzite är tagit en väldigt stabil grund från Fedora Silverblue och ovanpå lagt det som gör steam OS användbart på en Steam Deck.
Ska du ha ett OS till en desktop PC så hade jag nog tagit Linux Mint istället.

Skrivet av frong:

Andra spelet jag kollade på ProtonDB är "Borked". Supervive. Hade inte ens något anti cheat sist jag kollade iirc.

Skulle gärna köra Linux, men spelar 90% av tiden.

Visst finns det spel som inte fungerar och det inte är Anti cheat som ställer till det. Men finns ju även lite äldre spel till Windows som inte fungerar på nya datorer med Windows 11.
Väldigt mycket av de spel som finns fungerar oväntat bra. Steam, Heroic Games launcher, bottles, och Lutris gör det ofta väldigt enkelt, även om det så klart fortfarande finns förbättringspotential.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fixar de stöd för HDR och FSR4 kan jag ge det ett försök igen. Använde Mint 2019-2020 som huvud-OS.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker det var en väldigt bra film även om han kanske inte är den mest tekniskt korrekta eller kunniga. Om ens 1% av ungarna som kollar hans kanal skulle bli intresserad och byta till Linux kan det ha en vågeffekt (unge 1 lär kompis 1 om Linux, kompis 1 lär kompis 2 om Linux osv osv).

Linux blir bara bättre o bättre, Windows blir bara sämre o sämre.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Du måste vara roligaste killen på festen.

Permalänk
Medlem

Linux växer långsamt och jag tycker att det är bra.

Glöm inte bort att väldigt mycket arbete i Linux görs på frivillig basis av privatpersoner.
Skulle antalet Linuxanvändare plötsligt dubbleras (t.ex. för att win10-användare hoppar över i oktober, SteamOS släpps, eller anti-cheat börjar fungera på Linux), så skulle hela Linuxvärlden haverera:
- Linuxcommunitys skulle sänkas av alla noobs som behöver hjälp.
- Linuxservrar skulle sänkas av den ökade bandbredden, då de betalas av privatpersoner som inte längre har råd att hosta.

Det är jättekul om PewDiePies video fick fler att gå över till Linux, men förhoppningsvis blir det "lagom" många som går över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Utveckla gärna.
Hade la varit bra för Linux om EA o.s.v. hade gjort så deras anti-cheat funkar på Linux. Hade bytt direkt från Windows till Linux

Jag skulle också vilja spela de spel som EA har lanserat och kommer att lansera. Men man måste då komma ihåg att EA hävdar att man fuskar i spel, när man använder Linux. Jag vill spela bland annat Battlefield 2042, men jag får inte för EA, för att jag använder Linux.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.