Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Jag har ett USB Nätverkskort Tp-link men tvn känner inte av det när jag sätter idet tydligen kan man inte anväda externt nätverkskort<Uppladdad bildlänk>

Om routern står två meter ifrån varför ansluter du då inte med nätverkskabel istället

Skrivet av Eredorn:

Hej!

Har en LG OLED C4 65" som inköptes förra hösten. Den har aldrig fått tillgång till internet, och planen är att det så skall förbli, trots dagligt tjat om att den vill komma åt WiFi.

Är detta ett problem? Missar jag kritisk firmware? Kan upplevelsen bli mycket bättre om man uppdaterar den?

Är inte intresserad av appar i själva TVn då den i dagsläget främst är kopplad till en dator för spel, men även en Apple TV4K för sporadisk streaming.

Den senaste uppdateringen till din TV ger nedan.
-- Fixed an issue that caused persistent brightness loss in HDR sources.
-- Significantly increased the speed of features such as menus and some items on webOS.
-- Fixed a small error in several areas of the operating system.
-- There are "improvements" in audio pass-through across multiple devices and soundbars.

Men som vanligt tänk två gånger. Fungerar din TV som du vill gör inget.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eredorn:

Hej!

Har en LG OLED C4 65" som inköptes förra hösten. Den har aldrig fått tillgång till internet, och planen är att det så skall förbli, trots dagligt tjat om att den vill komma åt WiFi.

Är detta ett problem? Missar jag kritisk firmware? Kan upplevelsen bli mycket bättre om man uppdaterar den?

Är inte intresserad av appar i själva TVn då den i dagsläget främst är kopplad till en dator för spel, men även en Apple TV4K för sporadisk streaming.

Fungerar TVn bra för din användning eller har du några problem? Läs igenom firmware release notes och se om ditt specifika problem omnämns som fixat i så fall

Annars finns många risker, åtminstone historiskt. Till exempel Samsung som sänkte brightness abrupt på sina tidiga QD-OLED-paneler eller diverse borttagna funktioner och ändrade beteenden hos i princip alla tillverkare

Det är sällan något kommer som faktiskt spelar roll åt ena eller andra hållet dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Routern står i samma rum 2m från tvn.

Skrivet av Joab:

Jag har ett USB Nätverkskort Tp-link men tvn känner inte av det när jag sätter idet tydligen kan man inte anväda externt nätverkskort<Uppladdad bildlänk>

Om du bara har 2m till routern så är det bästa alternativet att dra kabel. Vad har du för router?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Tplink Archer MR 600.
Har kabel som jag använde mellan ADSL modem och dator funkar den tro.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Tplink Archer MR 600.
Har kabel som jag använde mellan ADSL modem och dator funkar den tro.

Ja, den bör fungera!

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eredorn:

Hej!

Samma här, men sen en månad tillbaka har jag ändå teven kopplat till wifi, men blockade tillgången till internet i router.n. Efter det har teven helt slutat tjata om internet. Så bara ett tips om du är trött på tjat.
På så sätt fungerar den fortfarande med t.ex. HomeKit och HA, men laddar inte ned (eller upp) en massa skit jag inte vet om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eredorn:

Hej!

Buggfixar och nya funktioner precis som med all annan mjukvara. Om det är värt det eller ej är väl upp till var och en men hela poängen med uppdateringar är i första hand att förbättra sin produkt så ja, jag skulle säga att man går miste om en hel del om man vägrar uppdateringar.

Är man nöjd med produkten och inte vill uppdatera så är det bara att låta bli precis som på den gamla goda tiden innan uppdateringar men det känns som att det kanske är en bättre långsiktig lösning att i så fall byta ekosystem (jag har inte kollat på det närmare men misstänker att alla tillverkare försöker pusha reklam m.m. i liknande utsträckning).

https://www.xlr8yourmac.com/audio/LG_firmware_updates.html#LG...

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till 23.20.69 på chans. När jag skulle gå in i menyn för att se vad den nya mjukvaran hette så var menyerna slöa. Hade 23.20.64 dessförinnan.