USB 2.0 fyller 25 år

Permalänk
Skrivet av walkir:

Du glömde HTC som gärna skapade egna varianter av kontakterna

https://m.media-amazon.com/images/I/817LHzSrhaL.jpg

Har gamla HTC-sladdar och laddare som bara fungerar med just HTC... Dock passar vanliga standardsladdar i själva enheten, men kan glappa lite lätt i uttaget.

Har sett varianter på både Mini- och Micro-USB.

Hemskt med egna standarder! Jag vet att det finns någon annan udda variant av mini usb som är smalare men ej så tunn som micro usb som ändå är någon slags standard. Finns på bland annat Nikon D7200.
Det finns ett gäng andra kameratillverkares som körde sina egna usb kontakter bra länge. Pentax bland annat.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Hemskt med egna standarder! Jag vet att det finns någon annan udda variant av mini usb som är smalare men ej så tunn som micro usb som ändå är någon slags standard. Finns på bland annat Nikon D7200.
Det finns ett gäng andra kameratillverkares som körde sina egna usb kontakter bra länge. Pentax bland annat.

Låter som att du tänker på nån mini/micro firewire.

Har för mig det fanns en kontakt som såg ut som en smal usb mini kontakt.

Edit

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skitfull efter krogen och desperat att trycka in den?

Precis

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Edin_II:

Jag hör dig på den. Alltid bra med tydlighet. Jag ser till att ändra på det.

Snyggt där!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som att du tänker på nån mini/micro firewire.

Har för mig det fanns en kontakt som såg ut som en smal usb mini kontakt.

Edit

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS3IPmIfPNbFQoujBh1CjKLGbqpPk_wsjnjUw&s

Nej den heter 8 Pin Camera Mini USB B och ser ut så här

Notera den oehörda likheten med micro hdmi...!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

När namn var som enklast och ingen gen tjosan x2 och liknande.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Eller HDMI eller e-SATA ...

fanns e-sata som var kombijack med usb...? kanske minns fel vill minnas något modertkort jag hade runt 2005 hade det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Lite kul ändå i sammanhanget inom just denna bransch, det händer saker hela tiden men vissa saker är 30 år and still going strong. USB 2.0 är ganska dött.

USB 2.0 är långt ifrån dött.
Användes dagligen inom medicinteknik, industri och militär.
Enkel men fortfarande pålitlig uppbyggnad av kabel med ett billigt kontaktdon som funkar perfekt där det inte behöves hög hastighet.

+ USB-C specifikationen har 4st pinnar i kontakten enbart dedikerat till USB 2.0
Så länge specifikationen inte ändras så kommer USB 2.0 leva vidare

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Findecanor:

Sedan jag lärde mig att sidan med fyrkantiga hål på brukar vara uppåt så har det ökat till 75% rätt för mig ...

Men sen finns det också kontakter med hålen på båda sidorna och kontakter utan hål (eller söm) alls.

Det var något jag började lägga på minnet efter 24 år, själv 😊 Markant ökad hit-rate!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Standarden beskriver exakt hur orienteringen ska vara, problemet är att alla inte följer den..

Jag vet, jag var "lite" sarkastisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Förutom när man måste vända på den 3 gånger innan den passar 😂

Vissa har det bra, andra (jag) behöver vända på den minst fem gånger innan den går in.

Visa signatur

thank you, come again