USB 2.0 fyller 25 år

Permalänk
Medlem

Att sidan med fogen och därmed plastbiten, ska vara nedåt är ju standard.

Loggan ska vara uppåt. Men det brukar vara lättare att se fogen. Många USB-minnen har inte ens någon logga.
Men som redan påpekats, så finns det en del apparater där tillverkaren satt honan uppochner. Fast det är nog mer en miss, tror jag.
Dessutom så har jag ett gammalt sandisk cruzer fit-minne här som har fogen på sidan av kontakten. Så det kan fortfarande vara så att man behöver vända ett par-tre gånger

Hursomhelst, grattis till 25 år!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hur många år fyller ATX på PSU?

ATX i allmänhet fyller väl 30. Ursprungliga specifikationerna är från 1995 vad jag kan se.

Och det är ju en standard för både moderkort och PSU.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

ATX i allmänhet fyller väl 30. Ursprungliga specifikationerna är från 1995 vad jag kan se.

Ja den ersatte AT som var IBMs standard från 80-talet.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Lite kul ändå i sammanhanget inom just denna bransch, det händer saker hela tiden men vissa saker är 30 år and still going strong. USB 2.0 är ganska dött.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Lite kul ändå i sammanhanget inom just denna bransch, det händer saker hela tiden men vissa saker är 30 år and still going strong. USB 2.0 är ganska dött.

ATX i den bemärkelsen är väl också ganska dött. Kontakten till moderkorten var 20-pin, det fanns inga extrakontakter till CPU (EPS12V, som kom från en annan standard) eller grafikkort, det fanns inga SATA-kontakter eftersom SATA inte fanns, osv.
Så ett tidigt ATX-nätagg är ungefär lika relevant för en modern dator som ett AT-nätagg.

USB 2.0 å andra sidan skulle jag säga lever och frodas. Typ alla möss, tangentbord, externa ljudkort och liknande är ju USB 2.0.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Köpte precis ett USB-minne med USB 3.2 gen 2... 1000/900MBps. Sjuka hastigheter för ett litet usb-minne. Love it.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Typ 30+ skulle ja gissa på. Har för mig att at standarden började fasas ut ordentligt i början på 90talet men inte omöjligt att den t.om sträcker sig in i 80talet är lite osäker.

Nyare usb i all ära men de skulle behöva se över sin standard och tvinga tillverkare att ha alla dess funktioner precis som thunderbolt inte bara ett gäng basic funktioner resten är tillval om tillverkaren är vilig att betala för de extra funktionerna och gör standarden till en enda röra med mer undantag än regler...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

En av de bästa teknikerna i datorhistorien!

Japps, äkta "plug and play"
Vilket också var orsaken att det slog igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Eller att man stoppat i kontakten för hårt så den sitter i, fast åt fel håll och porten gick sönder.

Händer samma personer som sätter DIMMar och PCi-kort på fel håll?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

det blir 30 år i år. Det dröjde dock till 1997 innan det tog fart på riktigt med Slot 1 och Pentium 2.

Socket 7/8 var vanligt både som AT och ATX.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

ATX i den bemärkelsen är väl också ganska dött. Kontakten till moderkorten var 20-pin, det fanns inga extrakontakter till CPU (EPS12V, som kom från en annan standard) eller grafikkort, det fanns inga SATA-kontakter eftersom SATA inte fanns, osv.
Så ett tidigt ATX-nätagg är ungefär lika relevant för en modern dator som ett AT-nätagg.

USB 2.0 å andra sidan skulle jag säga lever och frodas. Typ alla möss, tangentbord, externa ljudkort och liknande är ju USB 2.0.

Å andra sidan passar ett modernt nätagg och moderkort bra i ett ATX-chassi från 90-talet. Så helt utan relevans är det inte.

Eller tvärtom. Ett moderkort från den tiden passar lika bra i ett modernt chassi.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Å andra sidan passar ett modernt nätagg och moderkort bra i ett ATX-chassi från 90-talet. Så helt utan relevans är det inte.

Eller tvärtom. Ett moderkort från den tiden passar lika bra i ett modernt chassi.

Moderkortet passar, men väldigt få PSUer håller sig till standarden idag. De flesta är för långa. Det finns dock de som håller sig till standarden, Seasonic Focus GX är ett exempel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

30 år.
ATX standarden släpptes av Intel år 1995, och ersatte då den äldre AT "standarden" som var baserad på hur IBM PC AT (1984)var byggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Skrivet av evil penguin:

Intel "Thor" brukar ju kallas det första ATX moderkortet:
https://theretroweb.com/motherboards/s/intel-advanced-atx-tho...
Så japp, 30 år i år.

Intressant är ju att ATX var lika mycket en standard för kylning av komponenterna som format på moderkort, soft power och nätdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Eller att man stoppat i kontakten för hårt så den sitter i, fast åt fel håll och porten gick sönder.

Skitfull efter krogen och desperat att trycka in den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Förutom när man måste vända på den 3 gånger innan den passar 😂

Eller fyra gånger för den som upptäcker att den sattes i nätverksuttaget istället.

För ironiskt nog fungerar den precis som USB-C att plugga in där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Eller fyra gånger för den som upptäcker att den sattes i nätverksuttaget istället.

För ironiskt nog fungerar den precis som USB-C att plugga in där.

Inget är omöjligt för en händig karl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

25 år senare och det är fortfarande 50/50 om jag stoppar in kontakten upp och ned.

Sedan jag lärde mig att sidan med fyrkantiga hål på brukar vara uppåt så har det ökat till 75% rätt för mig ...

Men sen finns det också kontakter med hålen på båda sidorna och kontakter utan hål (eller söm) alls.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det är väl detta som är nackdelen med USB interfacet.

Du glömde HTC som gärna skapade egna varianter av kontakterna

Har gamla HTC-sladdar och laddare som bara fungerar med just HTC... Dock passar vanliga standardsladdar i själva enheten, men kan glappa lite lätt i uttaget.

Har sett varianter på både Mini- och Micro-USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Eller HDMI eller e-SATA ...

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, precis. 480 Mbps "på pappret" var ju själva signaleringshastigheten, inte en angivelse för hur snabbt användarens data överförs. Och USB hade betydligt mer overhead än Firewire.

USB 2.0 var ju fortfarande lite långsammare än Firewire 400 i verkligheten, och krävde mer systemresurser.
Själva "vinsten" här var väl att det var jämförbar hastighet den här gången. Detta till skillnad från USB 1.x som ju inte var någonstans i en sådan jämförelse.

Värt att betänka är ju att Firewire 400 var samtida med USB 1.0, inte med USB 2.0. Så USB kom i och med 2.0 typ ikapp hastighetsmässigt det då fem år gamla Firewire 400.

Känns som att det var först i och med 3.0 som USB började få ordning på överföringshastigheter så att det inte behövde vara pest och pina att använda t.ex. USB-lagring.

Firewire kom även i Firewire 800 senare. Minns inte när.
Jag har haft flera olika externa hårddiskar och någon av dem hade Firewire 800.
Men om det var bakåtkompatibelt med Firewire 400 eller om den hade både och.
För jag har bara haft Firewire 400 och inte Firewire 800 på host sidan.
Efter Firewire 800 kom det väl ingen snabbare Firewire?

När USB 3 kom så känns det som Firewire på nya produkter försvann ganska snabbt.

Det är väl i så fall om man ser Thunderbolt som lite av en andlig uppföljare.
För Thunderbolt finns fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du glömde HTC som gärna skapade egna varianter av kontakterna

https://m.media-amazon.com/images/I/817LHzSrhaL.jpg

Har gamla HTC-sladdar och laddare som bara fungerar med just HTC... Dock passar vanliga standardsladdar i själva enheten, men kan glappa lite lätt i uttaget.

Har sett varianter på både Mini- och Micro-USB.

De vanliga USB A och USB B fungerade väl ganska bra.
Men störigt med alla mini och micro och varianter som man alltid behöver leta efter för att hitta rätt sladd.
Då är USB C smidigare. Även om alla kablar kanske inte klarar allt om man vill ha högsta hastigheterna och/eller effekterna för att ladda med.

Permalänk
Medlem

Är så illa tvungen att använda USB 2.0 fortfarande då LG TVn från 2023 har en sån port. Familjen och jag lägger bilder och videos vi gjort på en 128Gb sticka vilket är segt när man ska fylla den med nytt material..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tauri85:

Är så illa tvungen att använda USB 2.0 fortfarande då LG TVn från 2023 har en sån port. Familjen och jag lägger bilder och videos vi gjort på en 128Gb sticka vilket är segt när man ska fylla den med nytt material..

Det ska ju vara bakåtkompatibelt, dock. Du bör kunna använda ett snabbt minne och fylla det på (relativt...) kort tid, bara att läsningen i TV:n blir begränsad till 2.0-hastighet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Synd bara att det inte finns någon logik bakom vilken sida är upp eller ner. Tex genom att märka det med något märke på ena sidan av plasten eller så.

Standarden beskriver exakt hur orienteringen ska vara, problemet är att alla inte följer den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det ska ju vara bakåtkompatibelt, dock. Du bör kunna använda ett snabbt minne och fylla det på (relativt...) kort tid, bara att läsningen i TV:n blir begränsad till 2.0-hastighet.

Har testat 2.1 och 3.0 stickor och dom har inte varit kompatibla faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den kvartssekel gamla standarden används än idag.

Läs hela artikeln här

USB 3 är ett skämt i usb pinnar...så länge man inte betalar multi stålars

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Att sidan med fogen och därmed plastbiten, ska vara nedåt är ju standard.
<Uppladdad bildlänk>
Loggan ska vara uppåt. Men det brukar vara lättare att se fogen. Många USB-minnen har inte ens någon logga.
Men som redan påpekats, så finns det en del apparater där tillverkaren satt honan uppochner. Fast det är nog mer en miss, tror jag.
Dessutom så har jag ett gammalt sandisk cruzer fit-minne här som har fogen på sidan av kontakten. Så det kan fortfarande vara så att man behöver vända ett par-tre gånger

Hursomhelst, grattis till 25 år!

Upp och ner...

Men så har vi ju höger o vänster också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Upp och ner...

Men så har vi ju höger o vänster också.

Ja men... Undersidan på ett moderkort är ju.. undersidan, oavsett om burken står på högkant.

På dom två chassin jag har här just nu så blir det fogen på USB-minnet/sladden mot den sidan som blir mot bordet om du skulle lägga datorn så att moderkortet ligger plant.
Ganska säker på att det är standard (med vissa undantag, som vanligt) på frontpanelskontakter också.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag slarvade på kablar från ett trasigt nyare nätagg för att kunna köra med ett gammalt 200 watt till min htpc eftersom det var närmast ljudlöst. Från 1999 men används än idag. Nya kondensatorer i nätdelen oxå. Det går om man vill 🙂

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.