marketplace, håller jag på att bli lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Jag frågade nu om jag kunde hämta i helgen. Fick som svar att hon inte kunde hålla den till då.

Så då svarade jag torsdag, vilket hon gick med på. Så det bär av mot Motala på torsdag. Får se om det faktiskt är något då.

Kollade upp personens namn genom att prova swisha en krona (men inte göra klart) och då kom ett namn upp. När jag kollar upp personen på ratsit så finns det ingen annan skriven på adressen.

Den personen som numret tillhör finns på Lexbase. Har dock inte kollat upp varför.

Kvitto ska finnas och tillbehören följer med, dvs ekolodsgivare, snabbfäste och så vidare. Så ur det perspektivet är jag inte så orolig.

1. Alltså jag har gjort liknande tidigare både när jag köpt och sålt grejer och det har funkat. Man sprider risken. Men det kanske inte är så vanligt att göra så? Gjorde det bland annat innan blocket hade sin tjänst.

2. ingen aning..

Big no no att "sambon" inte har någon skriven på adressen hade jag sagt i detta sammanhang

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Jag frågade nu om jag kunde hämta i helgen. Fick som svar att hon inte kunde hålla den till då.

Så då svarade jag torsdag, vilket hon gick med på. Så det bär av mot Motala på torsdag. Får se om det faktiskt är något då.

Kollade upp personens namn genom att prova swisha en krona (men inte göra klart) och då kom ett namn upp. När jag kollar upp personen på ratsit så finns det ingen annan skriven på adressen.

Den personen som numret tillhör finns på Lexbase. Har dock inte kollat upp varför.

Kvitto ska finnas och tillbehören följer med, dvs ekolodsgivare, snabbfäste och så vidare. Så ur det perspektivet är jag inte så orolig.

1. Alltså jag har gjort liknande tidigare både när jag köpt och sålt grejer och det har funkat. Man sprider risken. Men det kanske inte är så vanligt att göra så? Gjorde det bland annat innan blocket hade sin tjänst.

2. ingen aning..

Om kvitto finns och att det stämmer överrens med varan, så är allt säkerligen i sin ordning. Om ekolodet inte är trasigt vill säga.

Av ren nyfikenhet... vad är det för ekolod? Humingbird, Garmin, Lawrance, eller vad?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Om kvitto finns och att det stämmer överrens med varan, så är allt säkerligen i sin ordning. Om ekolodet inte är trasigt vill säga.

Av ren nyfikenhet... vad är det för ekolod? Humingbird, Garmin, Lawrance, eller vad?

Garmin!

Jag ska dit imorgon och hämta. Blir en 3 timmar lång omväg totalt. Kommer jag bli rånad? Vem vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Garmin!

Jag ska dit imorgon och hämta. Blir en 3 timmar lång omväg totalt. Kommer jag bli rånad? Vem vet..

Nja, rånad hoppas jag och tror att du slipper!!
Men gör en sista koll för din egen skull innan du överlämnar pengarna...

Så här skulle jag ha gjort:
Leta efter Garmins serienummer. Den finns inristad alternativt fastklistrad på en etikett från fabrik.
Om detta nummer är borttaget eller bortskrapat, så är saken solklar: då är det utan tvekan stöldgods och absolut ingenting annat!

OM....det nu är stöldgods.....så hoppas jag för din egen skull, att du trots många mils bilfärd och trots den extremt låga prislappen....har både styrkan och moralen att tacka nej och åka hem tomhänt!!!

Om du fortfarande kommer att känna dig 100 % trygg med att det inte är frågan om stöldgods.....slå till! Men du bör alltså vara bombsäker. Kör försiktigt och lycka till!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Varje gång nån föreslår att du ska betala hälften eller nån annan summa så är det scam. Det är iallafall min erfarenhet.
Facebook marketplace är helt nerlusad med bedragare verkar det som. Jag blev nyss lurad av en som använder sitt eget namn, sin egen swish och bara inte bryr sig. Jag gjorde en kreditkoll och givetvis har han massor av skulder och ingen inkomst sen flera år tillbaka. Nu var det inte mycket pengar men man blir ju ändå besviken. Och fler har han lurat då hans telefonnummer var väl eftersökt.
Jag önskar att man gjorde detta detektivarbete varje gång man ska handla men det gör man ju inte.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Frågade om personens telefonnummer så jag kunde ringa 10 min innan jag kommer fram ikväll. Detta skrev jag igår vid 18-tiden. Inte fått något svar. Skickade en fråga om meddelandet kom fram för cirka en timme sen, fortfarande inget svar.

Spännande detta.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi försöker hålla tråden ren på namn, telefonnummer, adresser och liknande då naming/shaming inte hör hemma på forumet.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hur går / gick det?

Känner mig sjukt investerad i detta efter att ha läst tråden! Värsta 'will they / wont they' vibbarna.

*Hinkar popcorn med båda händerna*

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Det låter härligt sketchy och att random ursäkt kommer uppstå när du väl är på plats / du blir ghostad.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Personen svarade aldrig på mina meddelanden igen när jag bad om hennes telefonnummer för att kunna ringa 10 minuter innan ankomst. Så det blev ingenting.

Så jag antar att slutsatsen är att jag höll på att bli lurad

Permalänk
Medlem

Båtsaker tappar väl i värde extremt fort eftersom marknaden är så liten?

Jag hade tagit hans nr, kollat mrkoll och ifall hon bor i samma hus hade jag litat på det.

Folk med båt brukar vara rikt folk och skiter i ifall de förlorar 5000-10000 kr på saker, de vill bara bli av med det.

Köpte själv en barnvagn för 600 kr som kostade 16.000 kr ny. När jag hämtade vagnen så hade de ju för satan en grind med porttelefon. Och 3 teslor på uppfarten.