marketplace, håller jag på att bli lurad?

Permalänk
Medlem

marketplace, håller jag på att bli lurad?

Hej!

Har ett ekolod till båten på gång på marketplace. Nypris ungefär 10k. Pris på marketplace 2500kr inkl kvitto.

Tycker priset låter lite lågt men okej, personen ska flytta och vill bara bli av med grejerna.
Jag föreslog att vi skulle flytta affären till blocket för att kunna köra med blocketpaket för det känns lite sketchy, men personen säger sig blivit lurad där och orkar inte med besväret. Hon kommer däremot med motbudet att jag betalar 1000kr innan hon skickar och resten efter.

Håller jag på att bli lurad?

Finns det sätt att säkerställa att jag inte blir lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Hej!

Har ett ekolod till båten på gång på marketplace. Nypris ungefär 10k. Pris på marketplace 2500kr inkl kvitto.

Tycker priset låter lite lågt men okej, personen ska flytta och vill bara bli av med grejerna.
Jag föreslog att vi skulle flytta affären till blocket för att kunna köra med blocketpaket för det känns lite sketchy, men personen säger sig blivit lurad där och orkar inte med besväret. Hon kommer däremot med motbudet att jag betalar 1000kr innan hon skickar och resten efter.

Den är riktigt klurig där. Det finns ingen mellanhand som du litar på som kan hämta upp den?

Förskottsbetalning eller delbetalning skapar ingen extra säkerhet.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan låta bli att distanshandla så blir det lägre risk att bli lurad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som ett bedrägeri. Det låter för bra för att vara sant.
Prova att dra en vit lögn och skriv att en vän i närheten kan komma och plocka upp det på plats för att se vad personen säger.
Får du en massa bortförklaringar är det definitivt bedrägeri.
Prova även att söka på personens namn och eventuella telefonnummer så kan man ganska snabbt se om andra blivit lurade också.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Hej!

Du har redan svaret. Att skicka pengar efter att det luktar unket kan du gärna undvika om du vill se pengarna igen.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Den är riktigt klurig där. Det finns ingen mellanhand som du litar på som kan hämta upp den?

Förskottsbetalning eller delbetalning skapar ingen extra säkert.

Tyvärr inte. Grejen ligger i Motala och själv bor jag i Uppsala. Närmsta jag känner bor 2 timmar bilkörning därifrån.

Enda sättet delbetalning skyddar är att jag i så fall "bara" blir av med 1000kr men det är fortfarande en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tycker det låter som ett bedrägeri. Det låter för bra för att vara sant.
Prova att dra en vit lögn och skriv att en vän i närheten kan komma och plocka upp det på plats för att se vad personen säger.
Får du en massa bortförklaringar är det definitivt bedrägeri.
Prova även att söka på personens namn och eventuella telefonnummer så kan man ganska snabbt se om andra blivit lurade också.

Båda dessa tips är riktigt bra. Jag har också kört den att fråga efter något specifikt på en bild, typ "kan du ta en bild på serienumret om du går in på Meny ->Om enheteb -> Serienummer". Detta kräver ju att man redan har lite koll på vad man ska köpa dock, så man kan skicka en tydlig guide. Om personen kommer med bortförklaringar (eller slutar svara helt enkelt) så är det ju ett tydligt tecken.

Särskilt när man lägger ut köpes-annonser drar det ju till sig scammers som bara den. Jag skulle aldrig köpa något på en köpes-annons utan att mötas upp, jag har lärt mig den hårda vägen. Nu vet jag inte om OP lagt ut just en köpes-annons, men i så fall tror jag 100% att detta är scam. Det är svårare att veta om någon lagt ut den "vanligt".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Båda dessa tips är riktigt bra. Jag har också kört den att fråga efter något specifikt på en bild, typ "kan du ta en bild på serienumret om du går in på Meny ->Om enheteb -> Serienummer". Detta kräver ju att man redan har lite koll på vad man ska köpa dock, så man kan skicka en tydlig guide. Om personen kommer med bortförklaringar (eller slutar svara helt enkelt) så är det ju ett tydligt tecken.

Särskilt när man lägger ut köpes-annonser drar det ju till sig scammers som bara den. Jag skulle aldrig köpa något på en köpes-annons utan att mötas upp, jag har lärt mig den hårda vägen. Nu vet jag inte om OP lagt ut just en köpes-annons, men i så fall tror jag 100% att detta är scam. Det är svårare att veta om någon lagt ut den "vanligt".

Bra förslag! Jag kikar om de kan ta en bild med mitt namn och enheten. Då vet jag i alla fall att de faktiskt har enheten hemma. Sen att en kompis kanske kan hämta upp den (någon på Sweclockers här i Motala som vill tjäna en slant?)

Edit: har inte köpt den på "köpes" utan den dök upp i en vanlig sökning.

Permalänk
Medlem

Hur ser personens profil ut? Ser allt vettigt ut och du kan hitta telefonnummer till samma namn på mrkoll eller eniro så är ju risken lägre att bli lurad. Be om Swishnummer och sen skicka en betalning som du avbryter. Stämmer namnet? Står det John Johnsson men personen hävdar att dom heter Fia Fiasson och det är "pojkvännen" som ska få pengarna så gå inte vidare.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem

Okej, nu är jag övertygad om att det är scam. Detta fick jag:

Eftersom jag är på jobbet så blir det min sambo som postar det om det blir så, så det är han du får swisha på nr [redacted]

Daniel heter han 🙂

Tur att jag frågade er om råd.

Eller är det en scam?

§ 8 - MOD
Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt värdera 2h bilkörning om en vara är ett bra köp... Föreslå upphämtning och se vad som händer!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Eftersom jag är på jobbet så blir det min sambo som postar det om det blir så, så det är han du får swisha på nr [redacted]

Daniel heter han 🙂

Eller är det en scam?

Personen behöver inte vara en bedragare så börja inte trakassera en person av ren misstanke. Då kan du själv råka illa ut.
Föreslå att du åker dit och hämtar upp den så swishar du när du tagit emot varan och se vad personen föreslår.
Börjar de krångla där så är det bättre att tacka nej och leta efter någon annan säljare.

Svar på § 8 - MOD
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Daniel heter han 🙂

Eller är det en scam?

Förmodligen jobbar hon tider så hon inte hinner in på Posten innan de stänger!

Daniels ekonomi vet vi heller inget om!

I det här fallet har du tre val!

Antingen så skickar du en tusenlapp, och så får vi se om Daniel postar ditt ekolod!

Eller så åker du dit och hämtar upp det på plats!
4 timmar total restid fram och tillbaka eller vad det blir känns inte så stort gentemot vad ett sådant där ekolod kostar nytt!

Eller så backar du ur affären, men då med risken att du går miste om ett bra ekolod till ett förbannat bra pris!

Slutkontentan är att vi alla tar risker här i livet, man måste bara fundera på om det man riskerar att förlora överväger vad man har chans att vinna!

I ditt fall hade jag inte ens funderat på saken, jag hade swishat den där tusenlappen och sedan hoppats försäljaren är ärlig!

/L

Svar på § 8 - MOD
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Daniel heter han 🙂

Eller är det en scam?

Själv skulle jag se detta som 100% scam, att swisha någon annan (random) individ än den man har kontakt med är en big no-no. Vill du vara än säkrare, säg att du har en vän som kommer förbi och hämtar den, kollar på den och när vännen tycker det ser bra ut ringer han dig... och att du då swishar över summan.

"För bra för att vara sant" och dessa andra "röda flaggor"... jag skulle kika på annat håll i alla fall.

Svar på § 8 - MOD
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Om personen "bara kan skicka" och inte kan mötas går affären fetbort för mig. Nu säljer jag i 9/10 fall och köper inte, men jag har som princip att personen ska hämta hos mig för jag vill visa att produkten är hel och fungerar så att man inte kan komma tillbaka och påstå något annat. För mycket som kan gå fel när saker ska skickas, i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag inte att det låter som en scam; du kan ju dessutom nu med nummer kolla på Ratsit om det stämmer att de bor tillsammans på adressen.
Att du helt ignorerar att köra det enkla testet att fråga om upphämtning går bra som nämnts flera gånger (dels för att de kommer krångla om det är en scam, och dels för att 4h körning lätt är värt 7500kr) får det att kännas som att du är en scam

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Mattecoach

Lutar åt scam men skulle själv inte sälja något med Blocket-paket. Ger i princip allt skydd till köparen och inget till säljaren.

Permalänk

100% Scam

Permalänk
Medlem

Varför kan inte hon ta emot en Swish bara för att hon jobbar? Är dom sambos så har dom antagligen iallafall nästan samma ekonomi, och hon borde kunna säga "Hej Daniel, X har betalat nu, kan du posta paketet?"
Låter väldigt konstigt att hennes sambo måste ta emot betalningen för att kunna posta paketet, när det är hennes annons.

Permalänk
Medlem

Hej!

Risken är väldigt, väldigt stor att det är stöldgods som säljs! Jag skulle absolut ha avstått från köp.
Varför tror jag detta?

Jo, dels för att plottrar/ekolod är otroligt vanliga stöldgos då dom både är väldigt enkla att stjäla och att sälja vidare.
Priset är extremt lågt vilket stärker min misstanke ytterligare. Om den hade kostat det dubbla, alltså 5000 kr, så hade det enligt TS varit halva nypriset. Då hade det varit trovärdigt då det skulle ha varit ett normalt begagnatpris. 2500 kr ör helt enkelt alldeles på tok för billigt!! Även om tillbehören skulle saknas!

Finns kvitto på det ursprungliga köpet ?
Följer originalkartongen med?
Följer det med någon ekolodsgivare och kablar med?

Om du har möjlighet att backa från köpet.....så gör det omedelbart! Annars riskerar du att bli involverad i någon form av brottslig verksamhet, och det vill du nog inte med allt som det kan innebära för din del.

Om du har tur, så finns det inget brottsligt i detta. Men jag blir extremt förvånad om så skulle vara fallet.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

1. Om någon ber dig betala hälften först och andra hälften efter att du har fått varan så är det bedrägeri. Varför skulle säljaren riskera att bara få 1000kr för ekolodet om nu 2500kr är ett så himla bra pris? Personen kan ju bara sälja till någon annan istället.

2. Varför skulle du inte kunna Swisha till personen du har kontakt med? Om hon är på jobbet och hennes sambo har 0kr på kontot så kan ju lika gärna hon Swisha sin sambo efter att du har betalat till henne.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Är det inte lite konstigt att hon inte fått erbjudande om högre pris från andra personer medans du försöker bestämma dig?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Hej!

För att vara väldigt övertydlig:

JA,du håller på att bli lurad!
Betala inget och avstå affären helt!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Är det inte lite konstigt att hon inte fått erbjudande om högre pris från andra personer medans du försöker bestämma dig?

Har du sålt något på Marketplace? Det är ingen som erbjuder högre pris där utan då vill snarare folk ha saker gratis eller helst att man betalar dem för att de ska hämta upp det.
Det är värre än Blocket i prutare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför kan inte hon ta emot en Swish bara för att hon jobbar? Är dom sambos så har dom antagligen iallafall nästan samma ekonomi, och hon borde kunna säga "Hej Daniel, X har betalat nu, kan du posta paketet?"
Låter väldigt konstigt att hennes sambo måste ta emot betalningen för att kunna posta paketet, när det är hennes annons.

Precis, luktar penningmålvakt.

Permalänk
Medlem

Någonting som inte alla känner till, är att man har undersökningsplikt innan man köper en begagnad vara. Inte minst när varan säljs av en privatperson. Det innebär att man är skyldig att försäkra sig om att varan inte är stulen.

Om man ändå köper en stulen vara, så kan man ha gjort sig skyldig till ett lagbrott.
Om säljaren blir gripen av polis (av en eller annan orsak), så är risken extremt stor att även köparen också blir gripen. Pengar är idag väldigt lätta att spåra nämligen, även om säljaren inte vill avslöja vem köparen är.

Om detta ekolod nu skulle vara stulet, så är det högst troligt att säljaren har, eller kommer att ha, fler stulna produkter. I sådana fall ökar risken ytterligare ännu mer, att även köparen åker dit!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Någonting som inte alla känner till, är att man har undersökningsplikt innan man köper en begagnad vara. Inte minst när varan säljs av en privatperson. Det innebär att man är skyldig att försäkra sig om att varan inte är stulen.

Om man ändå köper en stulen vara, så kan man ha gjort sig skyldig till ett lagbrott.
Om säljaren blir gripen av polis (av en eller annan orsak), så är risken extremt stor att även köparen också blir gripen. Pengar är idag väldigt lätta att spåra nämligen, även om säljaren inte vill avslöja vem köparen är.

Om detta ekolod nu skulle vara stulet, så är det högst troligt att säljaren har, eller kommer att ha, fler stulna produkter. I sådana fall ökar risken ytterligare ännu mer, att även köparen åker dit!

Det kan vara värt att nämna också att risken att köparen blir gripen är ovanligt. Det är snarare vanligt att den saken man köpte blir beslagtagen av polisen och återlämnad till dess rätta ägare och du har ingen rätt att kräva någon ersättning av polisen för att de återtog den stulna produkten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har du sålt något på Marketplace? Det är ingen som erbjuder högre pris där utan då vill snarare folk ha saker gratis eller helst att man betalar dem för att de ska hämta upp det.
Det är värre än Blocket i prutare.

Nej. Jag har aldrig ens varit inne på marketplace. Har aldrig haft ett konto på facebook och kommer heller aldrig skaffa det.
Men jag har naturligtvis hört och läst om hur det är och skrattade medhållande när jag läste ditt svar

Jag tänkte att med det låga priset så borde i alla fall ett par personer höra av sig och erbjuda nån hundring mer än 2500.
Alla som handlar kan ju inte vara så hemskt snåla, eller?

Eventuellt, i detta fall, att säljaren påstår att det finns andra som är intresserade och att OP bör "skynda sig att swisha"
Det skulle ju vara ännu en röd flagga, liksom.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Spontant tycker jag inte att det låter som en scam; du kan ju dessutom nu med nummer kolla på Ratsit om det stämmer att de bor tillsammans på adressen.
Att du helt ignorerar att köra det enkla testet att fråga om upphämtning går bra som nämnts flera gånger (dels för att de kommer krångla om det är en scam, och dels för att 4h körning lätt är värt 7500kr) får det att kännas som att du är en scam

Jag frågade nu om jag kunde hämta i helgen. Fick som svar att hon inte kunde hålla den till då.

Så då svarade jag torsdag, vilket hon gick med på. Så det bär av mot Motala på torsdag. Får se om det faktiskt är något då.

Kollade upp personens namn genom att prova swisha en krona (men inte göra klart) och då kom ett namn upp. När jag kollar upp personen på ratsit så finns det ingen annan skriven på adressen.

Den personen som numret tillhör finns på Lexbase. Har dock inte kollat upp varför.

Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Risken är väldigt, väldigt stor att det är stöldgods som säljs! Jag skulle absolut ha avstått från köp.
Varför tror jag detta?

Jo, dels för att plottrar/ekolod är otroligt vanliga stöldgos då dom både är väldigt enkla att stjäla och att sälja vidare.
Priset är extremt lågt vilket stärker min misstanke ytterligare. Om den hade kostat det dubbla, alltså 5000 kr, så hade det enligt TS varit halva nypriset. Då hade det varit trovärdigt då det skulle ha varit ett normalt begagnatpris. 2500 kr ör helt enkelt alldeles på tok för billigt!! Även om tillbehören skulle saknas!

Finns kvitto på det ursprungliga köpet ?
Följer originalkartongen med?
Följer det med någon ekolodsgivare och kablar med?

Om du har möjlighet att backa från köpet.....så gör det omedelbart! Annars riskerar du att bli involverad i någon form av brottslig verksamhet, och det vill du nog inte med allt som det kan innebära för din del.

Om du har tur, så finns det inget brottsligt i detta. Men jag blir extremt förvånad om så skulle vara fallet.

Kvitto ska finnas och tillbehören följer med, dvs ekolodsgivare, snabbfäste och så vidare. Så ur det perspektivet är jag inte så orolig.

Skrivet av nu1mlock:

1. Om någon ber dig betala hälften först och andra hälften efter att du har fått varan så är det bedrägeri. Varför skulle säljaren riskera att bara få 1000kr för ekolodet om nu 2500kr är ett så himla bra pris? Personen kan ju bara sälja till någon annan istället.

2. Varför skulle du inte kunna Swisha till personen du har kontakt med? Om hon är på jobbet och hennes sambo har 0kr på kontot så kan ju lika gärna hon Swisha sin sambo efter att du har betalat till henne.

1. Alltså jag har gjort liknande tidigare både när jag köpt och sålt grejer och det har funkat. Man sprider risken. Men det kanske inte är så vanligt att göra så? Gjorde det bland annat innan blocket hade sin tjänst.

2. ingen aning..

Permalänk
Medlem

Big no.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC