Meddela användare när inlägg tas bort

Permalänk
Medlem

Meddela användare när inlägg tas bort

Hej.

Jag skrev ett inlägg i "Var köper ni Windows 11?" för snart 2 timmar sen, och nu är det helt borta. Ingen förvarning om borttagningen, inget inlägg i tråden från moderatorn som tog bort inlägget, och inte heller något PM om händelsen. Såg att flera inlägg har tagits bort från tråden också.

Detta fick mig att bli rejält upprörd. Om något inlägg tas bort, meddela användaren då och skriv varför inlägget togs bort!

Väldigt dålig stil.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Generellt om ett inlägg manuelt tagis bort som bryter mot någon forumregel brukar ingen notis ges.

Har inte läst inlägget men kan tänka mig något som iaf är och petar på §7 baserat på ämnet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hej.

Jag skrev ett inlägg i "Var köper ni Windows 11?" för snart 2 timmar sen, och nu är det helt borta. Ingen förvarning om borttagningen, inget inlägg i tråden från moderatorn som tog bort inlägget, och inte heller något PM om händelsen. Såg att flera inlägg har tagits bort från tråden också.

Detta fick mig att bli rejält upprörd. Om något inlägg tas bort, meddela användaren då och skriv varför inlägget togs bort!

Väldigt dålig stil.

Instämmer. Väldigt dåligt, och tyvärr vanligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

jag förstår tanken bakom det, jag har själv fått flera inlägg raderade utan någon notis eller varning, tror det är mods sätt att inte skapa en större konflikt/diskussion, sen har jag inte förstått varför några av mina inlägg blivit borttagna då dem handlat om ämnet men skrivet på ett upprört sätt, känns som att dem satt nån osynlig gräns för hur upprörd man får vara.
iaf. bara att gilla läget eller sluta använda swec, tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Generellt om ett inlägg manuelt tagis bort som bryter mot någon forumregel brukar ingen notis ges.

Har inte läst inlägget men kan tänka mig något som iaf är och petar på §7 baserat på ämnet.

Jag kopierade inlägget som jag alltid gör innan publicering, men har det tyvärr inte kvar i urklipp (gjorde annat efter publiceringen). Men inlägget var ett svar till en som uttalade sig om att spel i Linux brukar vara 30-40% (eller vad det nu igen var) mindre prestanda, jämfört med i Windows.

Då skrev jag att jag fick 30-90 FPS i S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, men 40-120 FPS i Linux efter några patchar. Berättade även att jag har det installerat via Lutris och att jag förhandsbokade det via GOG, och gjorde "GOG" till en direktlänk till spelets sida på sagda tjänst, och då för Ultimate Edition: (gog.com/en/game/stalker_2_heart_of_chornobyl_ultimate_edition).

Skrev sen vidare att jag får bra prestanda i spel i Linux (DOOM (2016) (våga vägra DOOM Eternal), Dishonored-serien, Just Cause 3, Wreckfest) och att användaren skulle testa att gå efter spelens systemrekommendationer, se till att ha de senaste grafikkortsdrivrutinerna, och något mer (vad minns jag inte just nu).

Både hans/hennes inlägg och mitt inlägg raderades inom 2 timmar efter att jag hade publicerat inlägget runt 12:17. Personligen anser jag att jag inte bröt mot någon regel. Om jag nu gjorde det, vilken? §1.2? §1.5? Eller var det bara rent allmänt alldeles för mycket Linux-snack (3 inlägg i sagda tråd, alla raderade), och att moderatorn är väldigt trött på det och tar till friheter?

Om det här inlägget försvinner också, kommer jag gradvis bojkotta SweClockers.

Lade till direktlänken till GOG & finslip efter bättre minne
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du gör för stor sak av det här, moderatorer måste kunna rensa inägg i trådar utan att skriva motiveringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag kopierade inlägget som jag alltid gör innan publicering, men har det tyvärr inte kvar i urklipp (gjorde annat efter publiceringen). Men inlägget var ett svar till en som uttalade sig om att spel i Linux brukar vara 40-60% (eller vad det nu igen var) mindre prestanda, jämfört med i Windows.

Då skrev jag att jag fick 30-90 FPS i S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, men 40-120 FPS i Linux efter några patchar. Berättade även att jag har det installerat via Lutris och att jag förhandsbokade det via GOG, och gjorde "GOG" till en direktlänk till spelets sida på sagda tjänst, och då för Ultimate Edition: (gog.com/en/game/stalker_2_heart_of_chornobyl_ultimate_edition).

Skrev sen vidare att jag får bra prestanda i spel i Linux (DOOM (2016) (våga vägra DOOM Eternal), Dishonored-serien, Just Cause 3, Wreckfest) och att användaren skulle testa att gå efter spelens systemrekommendationer, se till att ha de senaste grafikkortsdrivrutinerna, och något mer (vad minns jag inte just nu).

Både hans/hennes inlägg och mitt inlägg raderades inom 2 timmar efter att jag hade publicerat inlägget runt 12:17. Personligen anser jag att jag inte bröt mot någon regel. Om jag nu gjorde det, vilken? §1.2? §1.5? Eller var det bara rent allmänt alldeles för mycket Linux-snack (3 inlägg i sagda tråd, alla raderade), och att moderatorn är väldigt trött på det och tar till friheter?

Är det inte så enkelt att ditt inlägg var orelevant för en tråd som handlar om var man bäst köper Windows 11? Känns ju både logiskt och hyfsat lätt förstå varför de togs bort, om detta är anledningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du gör för stor sak av det här, moderatorer måste kunna rensa inägg i trådar utan att skriva motiveringar.

Helt enig! Dock tycker jag det är bra när man får ett PM om varför, då kan man förstå resonemang och göra annorlunda framöver.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Sen SC själva "tipsade" om metoden att aktivera sitt windows, ni vet, mass*hrm*, så borde det vara ok för en annan att tipsa om samma sak... Hittills har jag väl bara tipsat om hur man hittar till SC's eget tips iofs. Lika gott kanske.
En van flashbackare är ju annars van att smeka mod medhårs.

Till ämnet, har för mig att jag för ett antal år sen skrev ett briljant inlägg, (som så klart blev raderat, trams troligen).
Hittade iaf inte tråden när jag skulle se om nån hade skrivit. Så jag gjorde en ny tråd, eftersom jag inte insåg att den hade blivit raderad. Och blev raderad igen, men nu fick jag nog ett mess iaf.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

jag behöver nödvändigtvis inte en skriven motivering, men vill gärna ha ett PM om att "ditt inlägg x har blivit raderat pga forumregel #7" så man i alla fall vet om att ens svar är borta, och ha möjlighet att skriva ett nytt med vetskapen om vilket regelbrott man gjorde.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Håller med. Det är drygt att inlägg försvinner när man faktiskt försöker hålla sig till reglerna, man får ju ingen som helst indikation på vad som gjordes fel. Simpel hänvisning till vilken regel som man trampade på borde vara standard.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag behöver nödvändigtvis inte en skriven motivering, men vill gärna ha ett PM om att "ditt inlägg x har blivit raderat pga forumregel #7" så man i alla fall vet om att ens svar är borta, och ha möjlighet att skriva ett nytt med vetskapen om vilket regelbrott man gjorde.

Skrivet av Opatagio:

Håller med. Det är drygt att inlägg försvinner när man faktiskt försöker hålla sig till reglerna, man får ju ingen som helst indikation på vad som gjordes fel. Simpel hänvisning till vilken regel som man trampade på borde vara standard.

Exakt! Det tar inte lång tid och det är inte heller ansträngande för en moderator att skriva ett nytt inlägg i den berörda tråden, alternativt skicka ett PM, om att ett eller flera inlägg har raderats på grund av... och så anledningen. Jag är begär inge mer än typ "tråd rensad i och med {regeln}".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick också ett inlägg raderat för ett tag sen, bröt tydligen mot två paragrafer, § 1.6 och § 11.

Citerade ett inlägg som inte hade nåt med tråden att göra och som var en liten känga till Sweclockers. Skickade då en förfrågan till Moderator om varför och fick det här till svar i PM:

Hej, inlägget ifråga raderades eftersom det bryter mot § 1.6 av våra forumregler:

Citat:
Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

Inlägget citerat ovan har raderats eftersom det bryter mot § 11:

Citat:
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet.

Hoppas det här inlägget inte bryter mot nån regel, isåfall får en Moderator ta bort det, tack.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrTLU:

Sen SC själva "tipsade" om metoden att aktivera sitt windows, ni vet, mass*hrm*, så borde det vara ok för en annan att tipsa om samma sak... Hittills har jag väl bara tipsat om hur man hittar till SC's eget tips iofs. Lika gott kanske.
En van flashbackare är ju annars van att smeka mod medhårs.

Till ämnet, har för mig att jag för ett antal år sen skrev ett briljant inlägg, (som så klart blev raderat, trams troligen).
Hittade iaf inte tråden när jag skulle se om nån hade skrivit. Så jag gjorde en ny tråd, eftersom jag inte insåg att den hade blivit raderad. Och blev raderad igen, men nu fick jag nog ett mess iaf.

Tänker du på Co-pilot-artikeln?
SC skriver ju inte direkt själv hur man gör men ja, de visar hur man gör ändå när de länkar till det och har en skärmbild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Exakt! Det tar inte lång tid och det är inte heller ansträngande för en moderator att skriva ett nytt inlägg i den berörda tråden, alternativt skicka ett PM, om att ett eller flera inlägg har raderats på grund av... och så anledningen. Jag är begär inge mer än typ "tråd rensad i och med {regeln}".

Det går att automatisera det PM:et.

Om admin/mod-sidorna är som "alla andra forum", så markerar ju modden ett antal inlägg och tar bort (alt döljer för alla andra), går nog att lägga till en drop-box/textruta att klistra in "bröt mot regel x y z" så får alla det mailet automagiskt som berörs.

Permalänk
Medlem

Brukar inte mods radera de texter som stökar till det i deras ögon och ersätta det med just "Regelbrott enligt paragraf...", oftast lämnas övrig text kvar i inlägget. Ett problem är ju att citaten tydligen inte ändras utan kräver manuell hantering, så flera inlägg kan raderas av den orsaken. Vi får väl hoppas att det var en Mod som hade bråttom ut på Valborg, för annars brukar de ju sköta det snyggt tycker jag.

Men jag håller med, om hela inlägg "försvinner", ja då bör nog en notis gå till skribenten. Det borde kunna ordnas automatiskt i delete-knappen. (Såvida de inte gör manuella SQL-rensningar! ?)

Off topic är inte lätt, då diskussioner lätt glider iväg om någon svarar på något vid sidan om. Sweclockers är ju ett linjärt forum (som jag gillar) som bygger mycket på att man citerar det man svarar på. Den andra varianten är trådade forum, där sidodiskussioner får sina egna ingångs-inlägg som man sedan får expandera själv. Har för mig att den diskussionen har förts när forumets framtid har debatterats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Om admin/mod-sidorna är som "alla andra forum"

Problemet här är väl att forumet är nåt hemmasnickrat skraltbygge, så grundläggande funktioner (som att markera inlägg som lästa storskaligt) saknas. Säkert saknas massa bra funktioner för moderatorer också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Fick också ett inlägg raderat för ett tag sen, bröt tydligen mot två paragrafer, § 1.6 och § 11.

Citerade ett inlägg som inte hade nåt med tråden att göra och som var en liten känga till Sweclockers. Skickade då en förfrågan till Moderator om varför och fick det här till svar i PM:

Hej, inlägget ifråga raderades eftersom det bryter mot § 1.6 av våra forumregler:

Citat:
Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

Inlägget citerat ovan har raderats eftersom det bryter mot § 11:

Citat:
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet.

Hoppas det här inlägget inte bryter mot nån regel, isåfall får en Moderator ta bort det, tack.

Sedär. Då får vi nästan räkna med att den här tråden kommer att bli borttagen eller låst.

Skrivet av VinterSolen:

Om admin/mod-sidorna är som "alla andra forum", så markerar ju modden ett antal inlägg och tar bort (alt döljer för alla andra), går nog att lägga till en drop-box/textruta att klistra in "bröt mot regel x y z" så får alla det mailet automagiskt som berörs.

Japp, men den funktionen har tydligen inte detta forum

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag kopierade inlägget som jag alltid gör innan publicering, men har det tyvärr inte kvar i urklipp (gjorde annat efter publiceringen). Men inlägget var ett svar till en som uttalade sig om att spel i Linux brukar vara 30-40% (eller vad det nu igen var) mindre prestanda, jämfört med i Windows.

Ganska självförklarande då var inlägget togs bort.

Ts frågade efter windows nyckel inte skillnaden mellan windows och linux.

Urspårade windows vs linux diskutioner finns i stort sett varenda nyhet som nämner en bugg i windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet här är väl att forumet är nåt hemmasnickrat skraltbygge, så grundläggande funktioner (som att markera inlägg som lästa storskaligt) saknas. Säkert saknas massa bra funktioner för moderatorer också.

Om det är hemmasnickrats så är det nog rätt så enkelt att banga till lite funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Om det är hemmasnickrats så är det nog rätt så enkelt att banga till lite funktioner

Jag tror inte de har utvecklarkapacitet för det. De verkar ha en astronomisk backlog, vilket gör det så märkligt att man valt att göra nåt eget i stället för att välja en av massvis färdiga som finns både som gratis med öppen källkod, och kommersiellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Om moderatorn meddelar mig varför han/hon har tagit bort mitt inlägg, så får jag ju genom dennes förklaring en chans till att förstå vad jag har gjort för fel. Det kan ju göra att jag undviker att göra samma typ av misstag upprepade gånger.

Om jag inte får informationen och förklaringen, så blir man ju kanske frågandes och ser ut som ett frågetecken i ansiktet!

Jag tycker att det är dålig respekt att kräva respekt av andra om man själv far med orespekt! Att informera är för mig en form av respekt. Eller god nätetikett om man så vill i det här fallet.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Ganska självförklarande då var inlägget togs bort.

Ts frågade efter windows nyckel inte skillnaden mellan windows och linux.

Urspårade windows vs linux diskutioner finns i stort sett varenda nyhet som nämner en bugg i windows.

Jag köper det, men att de inte gav mig en anledning till varför? Vilken regel bröt jag?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag köper det, men att de inte gav mig en anledning till varför? Vilken regel bröt jag?

§1.6 troligen.

Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

§1.6 troligen.

Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Ja, men då borde de ha skrivit det till mig istället för att jag var tvungen att gissa mig fram

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den typen av speciell omsorg som efterfrågas kostar tid och därmed pengar. Jag har full förståelse för att det stannar vid att inlägg tas bort. Bättre lycka nästa gång.

Permalänk
Medlem

Samtidigt som jag förstår tanken, och att det hade varit bra, så godkänner vi ju reglerna när vi skapade kontona här. Det är ju upp till oss själva att förhålla oss till reglerna. Kollar du regelsidan mot det borttagna inlägget så kan man själv lista ut vad som gjordes "fel".

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ja, men då borde de ha skrivit det till mig istället för att jag var tvungen att gissa mig fram

Anledningen kan vara att moderatorerna har många andra inlägg att ta bort - allt cirkulerar inte kring de specifika inlägg vi själva gör. De kan inte behöva skriva till var och en vars inlägg tas bort. Ett automatiserat meddelande vore coolt, men inte nödvändigt. Har själv fått inlägg borttagna både med och utan meddelande. När man vet vad man gjort för fel tar man givetvis till sig det. Får man inget meddelande blir det bara en axelryckning eftersom det antagligen varit ett sidospår som inte hör till ämnet eller inget större regelbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Kollar du regelsidan mot det borttagna inlägget så kan man själv lista ut vad som gjordes "fel".

Ibland, visst, men många gånger inte. Ibland är moderatorerna extremt lata och raderar dussintals inlägg som bara råkar vara löst sammanhängande med det egentligt felaktiga inlägget. Jag har drabbats av det flera gånger. Om en hel tråd försvinner är det lite enklare att klura ut, även om ens eget inlägg var oskyldigt.

Men tyvärr, det sköts inte snyggt. Det är enorma portioner godtycke och starkt bristande precision i modererandet. Jag ser det gång på gång. Bättre att moderera för lite än för mycket, är min starka åsikt i frågan. Ju hårdare moderering, desto sämre blir ett forum. Helt omodererat funkar så klart inte, men många ställen gör fel åt det för hårda hållet, och forumkollektivet lider av det. Alla är kanske inte medvetna om att det blir konsekvensen, men jag har varit på många hundra forum sen mitten av 90-talet och sambandet är kristallklart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Anledningen kan vara att moderatorerna har många andra inlägg att ta bort - allt cirkulerar inte kring de specifika inlägg vi själva gör. De kan inte behöva skriva till var och en vars inlägg tas bort. Ett automatiserat meddelande vore coolt, men inte nödvändigt. Har själv fått inlägg borttagna både med och utan meddelande. När man vet vad man gjort för fel tar man givetvis till sig det. Får man inget meddelande blir det bara en axelryckning eftersom det antagligen varit ett sidospår som inte hör till ämnet eller inget större regelbrott.

För en annan som är gubbgammal blir det också frågetecken om man ens skickade ett inlägg. Tror jag några gånger faktiskt skrivit samma inlägg flera gånger för jag trodde inte de registrerades som skickade... men men. Ägarna gör som de vill.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701